Light wind Directionals

Mitchel_12000

Berichten: 1183
April 14, 2014, 14:43:32
edit2Rapporteer  
Ik ben mij aan het oriënteren op de aanschaf van een lightwind directional boardje voor naast mijn twintip. Aan de ene kant denk ik dat je hier de meeste lowend mee creëert ten opzicht van een twintip, en ten tweede lijkt het mij een leuke manier om in rustige omstandigheden een beetje kennis te maken met golfsurfen en strapless surfen.

Nu kom ik in mijn zoektocht tot nog toe niet veel verder als de North Nugget, Airush Slayer en Liquid Force Little Phatty. 3 boards die nagenoeg nergens 2dehands te vinden zijn en nieuw toch echt wel een beetje boven mijn budget liggen.

Hebben jullie suggesties voor andere soortgelijke boards? Dus ik ben op zoek naar een brede, korte directional die ook een beetje fun kan zijn wanneer er wat golven staan maar vooral ook tijdens light wind dagen te gebruiken is.
maxva

Berichten: 97
Logs: 0 | 10 uur
Antwoord #1 April 14, 2014, 14:53:47
edit2Rapporteer  
Ik ben op zoek naar precies hetzelfde... Ga vrijdag even kijken voor een north nugget. Er is nu ook een nieuwe north nugget gemaakt met een tt techniek (vraag me niet wat het is). Deze is steviger en 100€ goedkoper. Enige nadeel is dat deze zwaarder is maar weet niet wat dat met de low end doet...
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #2 April 14, 2014, 14:57:24
edit2Rapporteer  
het TT staat geloof ik voor Twin Tip technology, dus gebouwd op de sandwichmethode zoals bij een twintip. Ik heb zelf vooral de airush slayer op het oog, maar die is op dit moment nog even net boven mijn budget. Ik ben dus wel benieuwd of er alternatieven zijn zodat ik mijn zoektocht op de tweedehands markt een beetje kan verbreden. Ik ben wel erg benieuwd naar je bevindingen mocht je met de Nugget hebben gevaren.
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #3 April 14, 2014, 16:34:29
edit2Rapporteer  
Hebben jullie suggesties voor andere soortgelijke boards? Dus ik ben op zoek naar een brede, korte directional die ook een beetje fun kan zijn wanneer er wat golven staan maar vooral ook tijdens light wind dagen te gebruiken is.

Voor wat je beschrijft, is naar mijn idee maar één goede keus: North Nugget !!

Super low-end, en heerlijk spelen in de (kleinere) golfjes.
maxva

Berichten: 97
Logs: 0 | 10 uur
Antwoord #4 April 14, 2014, 17:23:05
edit2Rapporteer  
Maar ik vraag me altijd af wat wordt gezien onder 'kleine golfjes' op zee hier zijn die namelijk al snel 1,5 m hoog... Maar vergeleken met andere landen zijn onze golven natuurlijk altijd klein..
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #5 April 16, 2014, 00:03:54
edit2Rapporteer  
Ik heb net een Airush Sector tweedehands gekocht. Nog geen ervaring in de golven. Maar de verhalen op internet geven aan dat er genoeg mensen zijn die ook in de golven happy zijn met de sector.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 April 16, 2014, 06:18:48
edit2Rapporteer  
Kleine golven: alles  onder de 3m
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #7 April 16, 2014, 09:36:43
edit2Rapporteer  
Kleine golven: alles  onder de 3m

Misschien voor jou op je TT is 3 meter klein, maar voor een normaal mens met een Nugget (strapless)
onder zijn voeten, wil je echt niet in die golven zitten.
Ik heb met een Nugget in 1,5 meter golven met straps gestaan, en dat was al niet ideaal.
Een Nugget is zo plat als een dubbeltje, heel breed en geen scoop, dus als je daar mee een golf
indropt groter dan een meter, "hapt" de neus, en ben je weg.

Ik bedoel voor dit board met kleine golfjes, tot max 1 meter blijft het leuk spelen, daarboven is
het met zo'n LW board echt een uitdaging, en pak ik liever mijn golfsurf boardje.
Kamo

Berichten: 156
Antwoord #8 April 16, 2014, 12:21:48
edit2Rapporteer  
of het origineel, waar de Nugget in eerste instantie van is gekopieerd:  de Firewire Baked Potato.  Wink
http://www.versusshop.nl/firewire-surfboards/firewire-baked-potato.php
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #9 April 16, 2014, 13:03:10
edit2Rapporteer  
Als het je om de low wind performance gaat heb je weinig aan een waveboard, alleen met veel techniek kun je hier beduidend meer low end uit halen maar dat is niet echt leuk meer. Je kan het dan beter zoeken in een skimboard, raceboard, deur of enorme kite.

De leukste optie hiervan is de Skim, en dan niet zo'n speelgoed dingetje, die van Nobile is perfect!
McBridges

Berichten: 365
Antwoord #10 April 22, 2014, 23:54:50
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf de Gong Matata 5.2.
Deze heeft een lengte van 1.57m, een breedte 48 cm. en een volume van 30 liter.
(Er is ook een versie van 5.6 inch met een volume van 40 liter wat je low-end nog meer zal vergroten).

Ik vaar 'm zelf met één strap als transitie naar het strapless varen (en ik dus niet steeds m'n boardje kwijt ben in de golven  Roll Eyes maar hij is zowel strapless als met 2 straps (twintip) te varen.
Prijs is scherp... €449,-

Staat ook een fotootje van op het forum, is het rechter boardje:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=35436.3700

Ook Mini-Me kan je wel wat ervaringen hierover delen... Cool

Heb je vragen of wil je 'm een keer proberen moet je 't maar ff laten weten  ThumpsUp

Impressie- filmpjes van IJmuiden...


http://vimeo.com/91351602


http://vimeo.com/m/92233908
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 April 23, 2014, 08:37:56
edit2Rapporteer  
Als je al een goed, vroeg planerend surfboard hebt, moet je bij een thruster set-up (3 vinnen) de buitenste twee verwijderen voor extra low-end.
Mijn ervaring (met 72kg) is dat het onder de 10kn wind lastig wordt, ook op een skim.

Een raceboard, door of nog beter een foilboard zijn de enige opties die in de sub <8kn echt werken.

Van 15-10kn is een skim echt superleuk op vlak water, op golven een goed planerend golfboard.
McBridges

Berichten: 365
Antwoord #12 April 23, 2014, 10:46:29
edit2Rapporteer  
Ook een optie is de Batmob 7.2 (breedte 60 cm), pak je zelfs onder de 10 kts. mee  Grin
Heeft op zich toch ook wel weer een fun-factor  Joepie

http://www.supsurfing.nl/batmob-72-kite-session-video/
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #13 April 23, 2014, 10:54:37
edit2Rapporteer  
Hangt er vanaf wat je zoekt...
Ik vind net als Ed een waveboard geen lichtweer alternatief.
Ik heb steeds airush sector gevaren, tot de laatste sector v4 60  deze is behoorlijk technish en vraagt veel kracht als de wind ietsie pietsie aantrekt, grootste kite is 13 m ozone edge...de combinatie had een heel sterke lowend maar moest zoals een raceboard heel vlak op de vinnen gevaren worden...bij meer wind ietsje aankanten en de rail bijt zich vast...en daar ga je dan.
Echte lowend haal je alleen met de 4 fin setup, bij 3 fin setup ligt het board veel losser en kan je bvb met meer golven erop staan zoals bij een grote malibu...maar het blijft  steeds 200% concentratie vragen...
Resultaat ik heb het ding verkocht, na bijna alle types van sector gevaren te hebben.  Wil je een ''sofa cruiser'' moet je uitkijken naar een sector V2.

Ikzelf ga nu voor de slayer bij licht weer ( vanaf 9knt)...ik ben helemaal geen freestyler maar wil relaxed cruisen en makkelijker gijpen, geen stress aan mijn kop...zit nog net te twijfelen tussen Slayer v2 54  of 58...
Kan misschien één van de dagen slayer v2 54 testen....

Waarom slayer :
Board  heeft geen raceboard allures en is in lowend beter dan een lichtweer waveboard, dat in feite zijn doel heeft in plaatsen waar je wel swell hebt met weinig wind, zo denk ik erover.
Slayer zal ook makkelijker hoogte lopen wat bij het lichtweer rondcruisen en tochtjes maken meer voordeel heeft op het lichtweer waveboard.

Dude Cool
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.