Self-rescue

EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
April 19, 2014, 11:07:47
edit2Rapporteer  
Eens je in de problemen geraakt moet je een oplossing hebben.
Het meest lastige is wanneer de lijnen je kite 'ingepakt' hebben.

Wat ze tonen in de magazines en video's is een self-rescue niet mogelijk bij harde wind en dikke brekende golven. De krachten op de kite zijn zo groot dat je gewoon niet in slaagt om de 4 lijnen rond je bar op te rollen.
Bovendien ga je kopje onder in dikke golven en als je terug bovenkomt trekt 4 sec later je kite je weer onderwater als de golf daaroverheen gaat.

In elk geval moet bij je kite blijven want die is groot en van ver zichtbaar (Best ook geen zwarte kite kopen dus maar een fluo kleurtje.)

Mijn idee:  Met een kite mesje één stuurlijn doorsnijden, dan de powerlijn aan dezelfde kant doorsnijden.
Hierdoor gaat de kracht uit de kite omdat die volledig uitvlagt - zelfs al zaten de lijnen rond je kite, na een paar golven en windrukken zal hij uitgevlagt liggen. Dan kun je de twee resterende lijnen oprollen op je bar om zo tot je kite te geraken.
Eens bij je kite ga je hem als zeil gebruiken door je vast te houden aan de bridle lijnen. Mogelijk hang je je trapeze haak in een bridle lijn zodat je je kite niet kwijt speelt.

Het is maar een idee en ik wil het niet testen bij de volgende storm.
jules_peterlynn

Berichten: 141
Antwoord #1 April 19, 2014, 11:20:41
edit2Rapporteer  
In zo'n situatie, zou je dan ook de o shit handles kunnen gebruiken in plaats van je lijnen door te snijden?
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #2 April 19, 2014, 11:22:20
edit2Rapporteer  
Moet je bar die wel hebben uiteraard.   Grin
jules_peterlynn

Berichten: 141
Antwoord #3 April 19, 2014, 11:32:53
edit2Rapporteer  
Moet je bar die wel hebben uiteraard.   Grin

Oh ja tuurlijk, was vergeten dat redelijk veel merken dat niet meer hebben.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #4 April 19, 2014, 13:19:03
edit2Rapporteer  
Met  O'Shit handles blijven de lijnen in je nabijheid en kun je verstrikt geraken.
Als je lijnen doornsijdt dan spoelen ze weg richting kite en voorbij de kite
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #5 April 19, 2014, 15:28:38
edit2Rapporteer  
Moet je wel een mes bij je hebben. Ik denk dat veel kiters dat niet eens hebben. Verder wel een goed idee, je moet wel oplettenog dat deje juiste powerlijn doorsnijd
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #6 April 19, 2014, 18:09:14
edit2Rapporteer  
Zou op zich wel kunnen. Moet er wel bij zeggen dat veel kites in golven van 3-4 mtr+ het zoiezo niet overleven. (LE knalt)
dan heeft het hele zelf rescue ook geen zin meer.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 April 19, 2014, 19:23:25
edit2Rapporteer  
Waarom je lijnen doorsnijden? Als je je safety trekt zou je kite drukloos op het water moeten liggen, in ieder geval net zo drukloos als wanneer je aan een kant al je lijnen doorsnijd.

Vaar jij alleen maar kites waarvan de safety niet werkt dat je op dit idee komt Eddy?
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #8 April 20, 2014, 12:21:03
edit2Rapporteer  
Evan: als je de safety trekt en dan tracht alle 4 lijnen op je bar wikkelen dat lukt gewoon niet in dikke brekende golven. Teveel lijnen om in het oog te houden en steeds slipt er wel één van de 4 lijnen lijn weg waardoor je toch weer je kite gaat opspannen.

Als je de safety trekt en dan tracht twee lijnen om je bar op te wikkelen dan zit je binnen de paar minuten met één van de twee andere lijnen lijnen rond je benen of lichaam want die blijven bij je om dat die nog vastzitten aan je bar.

Door 2 lijnen door te snijden drijven ze, stromen ze of worden ze door de kite van je weg getrokken. Dan heb je nog maar 2 lijnen om je over te bekommeren. En dat is meer dan genoeg is grote brekende golven.

Als je kite in een 'knoop' ligt met zijn lijnen dan is je safety waardeloos. Doorsnijden is dan zeker de oplossing.

Heb jij ooit al eens in dikke golven op de Maasvlakte  (of ergens anders) gelegen en de ondertrekkarcht van je drijvende kite meegemaakt ?
Bij aanlandige wind en dichtbij de kant (daar waar de golven breken en tot op het strand lopen) kun je soms best de kite volledig releasen om hem veilig naar het tsrand te laten gaan en jij moet dan op de brekende golven bodysurfen naar het strand.

Evan zoals je weet vaar ik met 'belachelijke delta kites' (vliegende bolletjes) en steeds minstens 2m2 kleiner dan anderen voor de voordelen van grootste kans op herstarten (delta), snel draaien wegens compact  (dus stuurfout herstellen gebeurt ogenblikkelijk), minder gewicht (dus vallen ze minder gemakkelijk uit de lucht bij golfrijden).
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #9 April 20, 2014, 12:56:25
edit2Rapporteer  
Als je kite goed in de wasmachine wordt genomen dan heeft je QR trekken totaal geen zin. K*tten met een mesje? Ik zie het niet gebeuren. Enige optie is om je kite helemaal los te gooien. Dat is nou eenmaal de prijs van het risico dat je neemt. Tenzij je natuurlijk de conditie van een paard hebt en onderwater zwemmen je favorieten hobby.

Maar beter is natuurlijk om de grenzen van het mensenlijk lichaam in acht te nemen. Hoe vervelend dat voor de homo digitalis ook moet zijn: Niet verder van het land gaan dan je op eigen kracht terug kunt zwemmen en zeker niet met aflandige wind en stroming.

Ik wil wedden dat de meeste van ons te ver uitvaren. Want een doorsnee kiter heeft niet de conditie om meer dan een kilomter in zee te zwemmen.
feddomw
Gast
Antwoord #10 April 20, 2014, 18:49:48
edit2Rapporteer  
Ik spreek uit ervaring dat zelfs met lijnen snijden je alsnog in je lijnen terecht kan komen. Overigens is lijnen snijden nog best lastig als ze niet stevig op spanning staan....

Ik snap even niet hoe je de lijnen zodanig uit elkaar wil houden bij een spoelbeurt en de juiste lijnen wil snijden? Een stuurlijn dicht aan de bar-end snap ik nog wel, maar hoe weet je welke powerlijn van dezelfde kant is? Ik kan me niet herinneren een kite te hebben gehad waarbij de kleurcodering van de lijnen zo was dat je dat blind kon doen.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #11 April 20, 2014, 20:31:14
edit2Rapporteer  
Als je kite goed in de wasmachine wordt genomen dan heeft je QR trekken totaal geen zin. K*tten met een mesje? Ik zie het niet gebeuren. Enige optie is om je kite helemaal los te gooien. Dat is nou eenmaal de prijs van het risico dat je neemt. Tenzij je natuurlijk de conditie van een paard hebt en onderwater zwemmen je favorieten hobby.

Maar beter is natuurlijk om de grenzen van het mensenlijk lichaam in acht te nemen. Hoe vervelend dat voor de homo digitalis ook moet zijn: Niet verder van het land gaan dan je op eigen kracht terug kunt zwemmen en zeker niet met aflandige wind en stroming.

Ik wil wedden dat de meeste van ons te ver uitvaren. Want een doorsnee kiter heeft niet de conditie om meer dan een kilomter in zee te zwemmen.
Dus je gaat altijd kiten zonder mes?
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #12 April 20, 2014, 21:24:50
edit2Rapporteer  
Mij is altijd verteld, en dat heeft mij in de praktijk al een keer gered:

Van één kant je lijn(en) een paar slagen op je bar rollen, tot je kite helemaal "plat" ligt.
Dan alle 4 de lijnen nemen en verder rollen tot je bij je kite bent, dit werkte echt goed, er zullen vast wel
aanmerkingen op deze methode zijn, maar bij mij werkte hij prima
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #13 April 20, 2014, 21:55:57
edit2Rapporteer  
Als je kite goed in de wasmachine wordt genomen dan heeft je QR trekken totaal geen zin. K*tten met een mesje? Ik zie het niet gebeuren. Enige optie is om je kite helemaal los te gooien. Dat is nou eenmaal de prijs van het risico dat je neemt. Tenzij je natuurlijk de conditie van een paard hebt en onderwater zwemmen je favorieten hobby.

Maar beter is natuurlijk om de grenzen van het mensenlijk lichaam in acht te nemen. Hoe vervelend dat voor de homo digitalis ook moet zijn: Niet verder van het land gaan dan je op eigen kracht terug kunt zwemmen en zeker niet met aflandige wind en stroming.

Ik wil wedden dat de meeste van ons te ver uitvaren. Want een doorsnee kiter heeft niet de conditie om meer dan een kilomter in zee te zwemmen.
Dus je gaat altijd kiten zonder mes?

Dat is echt de conclusie die je uit mijn verhaal haalt? Nou vooruit... nog een keer. Een mesje uit je harnas halen als je in de wasmachine (in brekende golven, hetzij in de branding het zij op een zandbank ergens bijna 3 kilometer uit de kust) ligt en dan vervolgens lijnen doorsnijden... dat doe je niet 1 2 3.
kitestertje

Berichten: 1132
Antwoord #14 Juni 04, 2014, 23:07:43
edit2Rapporteer  
Mij is altijd verteld, en dat heeft mij in de praktijk al een keer gered:

Van één kant je lijn(en) een paar slagen op je bar rollen, tot je kite helemaal "plat" ligt.
Dan alle 4 de lijnen nemen en verder rollen tot je bij je kite bent, dit werkte echt goed, er zullen vast wel
aanmerkingen op deze methode zijn, maar bij mij werkte hij prima

Klopt, zolang je die lijnen verder oprolt dan de lengte van je LE zou die kite gewoon plat moeten blijven liggen
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #15 Juni 05, 2014, 13:33:03
edit2Rapporteer  
In de praktijk is de situatie nog wel eens anders. Ik ben eergisteren in Fuerte (el burro) door materiaal falen in de shit beland, waar door ik 500 m uit de kant met golven, shorebrake en een strand dat ophoudten dus overgaat in rotsen. Je tijd om beslissingen  te  nemen en er naar handelen is dus vrij kort, dus de tijd om zo netjes mogelijk je bar oprollen is er niet, want je wil hoe dan ook niet met je hele rambam in 2m golven daar overheen gespoeld worden. Wat ik heb besloten: gewoon Asap op m'n kite zien te komen en deze op de rug leggen. Een maal daar, het board er op gelegd, mij zelf zo comfortabel mogelijk er op gepositioneerd, en de lijnen gewoon naar binnen gehaald en op de kite gekwakt. Eenmaal bij de shorebrake de kite leeg laten lopen en een bal er van gemaakt. Nou ik heb t dus overleefd, wat schaafwonden er aan overgehouden, maar m'n kite is heel, m'n board ook en bovenal ik ook. Jalou die kwam nog ff vragen hoe het met me ging en zei dat ik ik wel heel snel maar ook goed heb gehandeld. Dus nogmaals... De perfecte self rescue is vooral afhankelijk van de situatie waar in je beland en de tijd die je hebt. Voor de duidelijkheid: kite 10m, 25m lijnen, wind: 25kts sideshore, golven 2m met shorebrake, strand lengte 100m. Afstand van materiaal falen (swivel gebroken)vanaf de strand 500m
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #16 Juni 05, 2014, 14:33:50
edit2Rapporteer  
Kom eens een keertje naar een safetyclinc van de NKV! De materie wordt daar uitvoerig behandeld.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #17 Juni 05, 2014, 15:01:07
edit2Rapporteer  
In de praktijk is de situatie nog wel eens anders. Ik ben eergisteren in Fuerte (el burro) door materiaal falen in de shit beland, waar door ik 500 m uit de kant met golven, shorebrake en een strand dat ophoudten dus overgaat in rotsen. Je tijd om beslissingen  te  nemen en er naar handelen is dus vrij kort, dus de tijd om zo netjes mogelijk je bar oprollen is er niet, want je wil hoe dan ook niet met je hele rambam in 2m golven daar overheen gespoeld worden. Wat ik heb besloten: gewoon Asap op m'n kite zien te komen en deze op de rug leggen. Een maal daar, het board er op gelegd, mij zelf zo comfortabel mogelijk er op gepositioneerd, en de lijnen gewoon naar binnen gehaald en op de kite gekwakt. Eenmaal bij de shorebrake de kite leeg laten lopen en een bal er van gemaakt. Nou ik heb t dus overleefd, wat schaafwonden er aan overgehouden, maar m'n kite is heel, m'n board ook en bovenal ik ook. Jalou die kwam nog ff vragen hoe het met me ging en zei dat ik ik wel heel snel maar ook goed heb gehandeld. Dus nogmaals... De perfecte self rescue is vooral afhankelijk van de situatie waar in je beland en de tijd die je hebt. Voor de duidelijkheid: kite 10m, 25m lijnen, wind: 25kts sideshore, golven 2m met shorebrake, strand lengte 100m. Afstand van materiaal falen (swivel gebroken)vanaf de strand 500m

Ik begrijp uit je verhaal niet helemaal wat je nu gedaan hebt. Je bent naar je kite gezwommen met de lijnen nog aan je vast (minus wellicht een geknapte lijn)? Wat als een golf je kite had gepakt en jouw mee had gesleurd?  En hoe voorkom je dat je plank of een vinnetje niet door je kite prikt?
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #18 Juni 05, 2014, 15:14:52
edit2Rapporteer  
Ik snap t probleem niet helemaal maar elke situatie is anders.

Mijn normale self rescue
T liefst hou ik mn board aan mn voeten  zodat ik rustig op mn buik kan chilen maar das natuurlijk persoonlijke voorkeur.
- > Releasen waardoor de kite op een lijn flagged.
-> minimaal 5 -6 keer de voorlijnen alleen rondom de bar in 8tjes of 0 afhankelijk van de wind sterkte. (kite blijft vrijwel altijd op de rug liggen of vliegt soms wat omhoog zonder power (zelfs in 45 kts)
-> Daarna alle lijntje oprollen.
-> eenmaal dicht bij de kite paar keer rondom de floaterr / bar
-> op de tip gaan liggen
-> bridletje naar binnen halen en  gaan met die banaan.

Bij harde wind kun je je bar als hefboom gebruiken om de lijnen op te rollen. in de vorm van een 0.

T belangrijkste is niet in paniek raken.
Zo min mogelijk zwem bewegingen maken dit kolkt het water waardoor de lijn om je voeten of armen draaien.

Gewoon Go with the flow en chill rollen.

Geen ruimte voor een self rescue door bijv rotsen.
Ditchen die handle Smiley

Kite kost minder dan een nieuwe arm
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #19 Juni 05, 2014, 15:37:34
edit2Rapporteer  
In de praktijk is de situatie nog wel eens anders. Ik ben eergisteren in Fuerte (el burro) door materiaal falen in de shit beland, waar door ik 500 m uit de kant met golven, shorebrake en een strand dat ophoudten dus overgaat in rotsen. Je tijd om beslissingen  te  nemen en er naar handelen is dus vrij kort, dus de tijd om zo netjes mogelijk je bar oprollen is er niet, want je wil hoe dan ook niet met je hele rambam in 2m golven daar overheen gespoeld worden. Wat ik heb besloten: gewoon Asap op m'n kite zien te komen en deze op de rug leggen. Een maal daar, het board er op gelegd, mij zelf zo comfortabel mogelijk er op gepositioneerd, en de lijnen gewoon naar binnen gehaald en op de kite gekwakt. Eenmaal bij de shorebrake de kite leeg laten lopen en een bal er van gemaakt. Nou ik heb t dus overleefd, wat schaafwonden er aan overgehouden, maar m'n kite is heel, m'n board ook en bovenal ik ook. Jalou die kwam nog ff vragen hoe het met me ging en zei dat ik ik wel heel snel maar ook goed heb gehandeld. Dus nogmaals... De perfecte self rescue is vooral afhankelijk van de situatie waar in je beland en de tijd die je hebt. Voor de duidelijkheid: kite 10m, 25m lijnen, wind: 25kts sideshore, golven 2m met shorebrake, strand lengte 100m. Afstand van materiaal falen (swivel gebroken)vanaf de strand 500m

Ik begrijp uit je verhaal niet helemaal wat je nu gedaan hebt. Je bent naar je kite gezwommen met de lijnen nog aan je vast (minus wellicht een geknapte lijn)? Wat als een golf je kite had gepakt en jouw mee had gesleurd?  En hoe voorkom je dat je plank of een vinnetje niet door je kite prikt?

de kite is het laatste waar ik mij druk om maakt... of dat de vinnen er doorheen steken boeiend. ik ben niet naar de kite gezwommen. safety wel getrokken, maar heb gewoon de uitvlaglijn binnengehaald, ben op mn kite gaan liggen (op de tube), en heb de tip bridle gepakt en er een zeiltje van gemaakt ( anders was ik met sideshore) alleen maar langs de kust gaan dobberen ipv er aan komen). met 25kts in je rug ga je het immers niet halen om naar een kite te zwemmen, plus het daarmee gepaarde hoogteverlies met het strand is uiterst onwenselijk op de genoemde lokatie. leuk dat er genoemd wordt ik maar naar n NKV safety clinic moet bijwonen... maar als ik mijn bar had moeten oprollen, dan had simpel weg teveel tijd verloren+ hoogte tov het strand en was ik bij het klifje uitgekomen ipv de vlakkere rotsen... strand had ik immers met een m of 10 netaan gemist. . dan hoor ik sommigen al denken dan zoek je op voorhand een andere spot. andere spots hadden niet de golfjes waar ik naar opzoek was Smiley . @ Gil. ik leg je straks tijdens de vlucht wel uit hoe of wat... 4-5 uur de tijd om daarover te filosoferen. Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.