Wéér kiters in nood [18-04-2014]

markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
April 19, 2014, 11:41:35
edit2Rapporteer  
Gister  mocht de KNRM er weer een paar uit het water vissen.   Seizoen is begonnen!!!!

Naishie

Berichten: 383
Antwoord #1 April 19, 2014, 12:09:02
edit2Rapporteer  
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3638293/2014/04/19/Kitesurfer-gered-na-warrige-zoektocht.dhtml
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 April 19, 2014, 12:22:00
edit2Rapporteer  
Zo zie je maar, niet alle kiters hebben het internet ontdekt, en/of missen een belangrijk deel van de menselijke hersenen....
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #3 April 19, 2014, 12:24:14
edit2Rapporteer  
Dit gaat niet goed. Als dit zo doorgaat komen er vast allemaal regels die het er niet leuker op maken. Zelf kon ik gisteren niet dus weet ook niet uit welke hoek de wind kwam maar het zou me niets verbazen als het weer aflandig was.

@ Michiel het was dan ook een Belg  Grin
Gewoon John

Berichten: 122
Logs: 0 | 30 uur
Antwoord #4 April 19, 2014, 12:33:37
edit2Rapporteer  
Waren dit niet de opnames van de verfilming: "de helse avonturen van WimT"?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 April 19, 2014, 12:59:22
edit2Rapporteer  
Onder het mom van: als zij het kunnen, kunnen wij 't ook.
wild dreamer

Berichten: 69
Antwoord #6 April 19, 2014, 13:01:46
edit2Rapporteer  
Ik snap het niet helemaal, als je een beetje gezond verstand hebt, dan voorkom je dat je bij aflandige wind gaat varen...??? Er zijn toch in de omgeving spots genoeg, zoals Ouddorp, Brouwersdam, Hoek van Holland, Monster, Zandmotor, Kijkduin of Scheveningen.

Als je op de Maasvlakte bij N of NW dus richting Haringvliet of Flakkee geblazen wordt, dan is dat nogsteeds erg ver weg voordat je aanspoelt, bewijzen afgelopen 3 noodgevallen maar weer.

Oftewel alleen tussen W- tot Z-richting op Maasvlakte/Slufter varen, tenzij je zeker weet dat je met een buddy bent, elkaar in de gaten houden en beide ervaring genoeg hebben om eventueel elkaar te kunnen helpen/redden.

Lijkt mij simpel. Jammer hoor.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 April 19, 2014, 13:35:23
edit2Rapporteer  
Over n tijd is het probleem van afdrijven bij slufter verleden tijd... Als dit zo door gaat wordt de spot gesloten.
Ik snap het niet helemaal, als je een beetje gezond verstand hebt, dan voorkom je dat je bij aflandige wind gaat varen...??? Er zijn toch in de omgeving spots genoeg, zoals Ouddorp, Brouwersdam, Hoek van Holland, Monster, Zandmotor, Kijkduin of Scheveningen.

Als je op de Maasvlakte bij N of NW dus richting Haringvliet of Flakkee geblazen wordt, dan is dat nogsteeds erg ver weg voordat je aanspoelt, bewijzen afgelopen 3 noodgevallen maar weer.

Oftewel alleen tussen W- tot Z-richting op Maasvlakte/Slufter varen, tenzij je zeker weet dat je met een buddy bent, elkaar in de gaten houden en beide ervaring genoeg hebben om eventueel elkaar te kunnen helpen/redden.

Lijkt mij simpel. Jammer hoor.
oh ja, je mag maasvlakte en slufter niet met elkaar vergelijken. Aan de noordzijde van Mv2 is de wind side on/ onshore met wind uit Noord/Noordwest.

Misschien is het handig als je eerst wat research doet over de,spots voor dat je er nergens opslaande uitlatingen over doet.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #8 April 19, 2014, 13:54:48
edit2Rapporteer  
Já on shore todat. Je 500 meter. Uit de kust. Bent, zie je dan nog kust als down wind kijkt? als er dan ook nog vloed Stroom loopt....https://m.facebook.com/photo.php?fbid=765048523528210&id=100000692080234&set=a.389300577769675.95152.100000692080234&source=46&refid=17
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #9 April 19, 2014, 15:48:43
edit2Rapporteer  
Belgen, Limburgerss... ff de knuppel in t hoenderhok...  schater

nee hoor, no offense maar dat mensen het vereiste inzicht missen is wel slecht....  toch ben ik anderzijds benieuwd, als ik niemand zie varen ondanks het waait zal ere wel wat aan de hand zijn... of lijkt dat maar zo... ik heb überhaupt een (gezonde) aversie tegen aflandig.. ik laat bijvoorbeeld alle dagen op wijk met zzw zeker schieten... Bolwerk is dan een optie maar dat ter zijde...

ben benieuwd, leren we t dan nooit ? anderzijds, zo'n veerboot op ze kop een Korea... hoe krijgt men dat dan voor elkaar...
Davidov

Berichten: 896
Logs: 0 | 27 uur
Antwoord #10 April 19, 2014, 15:57:43
edit2Rapporteer  
Gooi er maar snel een slotje op! Anders gaan mensen weer mensen veroordelen en draait de discussie nergens op uit. Zo doen we dat toch Mods?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 April 19, 2014, 17:02:48
edit2Rapporteer  
Já on shore todat. Je 500 meter. Uit de kust. Bent, zie je dan nog kust alst down wind kijkt? als er dan ook nog vloed Stroom loopt....https://m.facebook.com/photo.php?fbid=765048523528210&id=100000692080234&set=a.389300577769675.95152.100000692080234&source=46&refid=17

ja idd dat zou je kunnen overkomen. maar volgens mij dien je ter plekke goed naar de mogelijkheden en beperkingen te kijken en in te schatten wat de risico's zijn, kun je dat niet, dan heb je überhaupt niks te zoeken in de surf sport, laat staan op de Maasvlakte of op Slufter.
HansNet83

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #12 April 19, 2014, 18:50:00
edit2Rapporteer  
WimT is toch een halve belg ? ... ik vermoed dat hij het gewoon is :-) ... dit is niet meer dan een remake voor de Belgische pers ... WimT verschijnt ook daar in allerlei talkshows !

Ik vind het overigens wel tof van WimT dat ie mensen van de KRNM, en van het ziekenhuis, gratis kitesurfles heeft aangeboden !! ... ik wil wat terugdoen ... een vriend van mij is psychiater, en heeft aangeboden WimT gratis van zijn problemen af te helpen ;-)
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #13 April 19, 2014, 20:10:25
edit2Rapporteer  
Sticker kan veel onduidelijkheid voorkomen. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik alleen een sticker op mijn board heb en niet op mijn kite. Snel maar doen.
Of de KNRM ook de Belgen, Fransen en Duitsers weet te benaderen met hun stickeractie weet ik niet.
Misschien een idee om dit via oase.com door te geven voor bijv. de Duitse surfers.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #14 April 19, 2014, 20:17:20
edit2Rapporteer  
Oftewel alleen tussen W- tot Z-richting op Maasvlakte/Slufter varen, tenzij je zeker weet dat je met een buddy bent, elkaar in de gaten houden en beide ervaring genoeg hebben om eventueel elkaar te kunnen helpen/redden.

Lijkt mij simpel. Jammer hoor.

Z is mijns inziens nog gevaarlijker als met NW... zo simpel is het blijkbaar niet.

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #15 April 20, 2014, 00:25:33
edit2Rapporteer  
Switch heeft het 'watchdog' systeem. Een QR code op de kite, die je in kunt scannen en op kunt slaan met je gegevens in een database. Zouden meer merken moeten doen.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #16 April 20, 2014, 00:29:21
edit2Rapporteer  
Gooi er maar snel een slotje op! Anders gaan mensen weer mensen veroordelen en draait de discussie nergens op uit. Zo doen we dat toch Mods?
ja,idd...karig.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #17 April 20, 2014, 00:39:02
edit2Rapporteer  
Gooi er maar snel een slotje op! Anders gaan mensen weer mensen veroordelen en draait de discussie nergens op uit. Zo doen we dat toch Mods?

Ik denk dat er in dat andere topic genoeg gezegd is toch? Het maar eeuwig blijven herhalen heeft geen zin. Wanneer de mensen elkaar hier wat minder zouden napraten zou het wel anders zijn geweest.
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #18 April 20, 2014, 08:51:08
edit2Rapporteer  
indien er een strand tent of reddingsbrigade in de buurt is een speciaal kitesurf board/ vlaggensysteem toe passen.
-all p.p
-only experts
- nobody
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #19 April 20, 2014, 09:10:44
edit2Rapporteer  
Onglukken kunnen steeds gebeuren, maar het is ook een vorm van mentaliteit.
Gisteren voormiddag...Brouwersdam, bij Oostwind, aflandig ..toch gaan er kiten...dit is dus de verkeerde mentaliteit.
Eentje drijft af...reddingsbrigade....wordt geweigerd door kiter....reddingsbrigade vaart verder door....komen na een tijdje terug, kerel ligt nog steeds te sukkelen, wordt dan toch met boot meegenomen...

Probleem en wat er zoal gehoord wordt onder sommige kiters op de Brouwersdam, ach ze halen je toch op en het kost je niets....
Dus een mentaliteits verandering of goede voorlichting is al belangrijk, op een redelijk ongevaarlijke spot als de Bdam kan je ook verzuipen, door lichtzinnigheid.
Misschien een goede regel, bij aflandige wind gaan kiten en geholpen worden...volledige actie van knrm betalen.
Dude
meccaloha

Berichten: 219
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #20 April 20, 2014, 11:18:21
edit2Rapporteer  
Er staan op dit moment ook weer twee man te kiten op de Playa met oosten wind....kan iemand ze daar weg halen svp
Windhoos

Berichten: 498
Logs: 0 | 701 uur
Antwoord #21 April 20, 2014, 11:20:16
edit2Rapporteer  
Gezond verstand....kun je dat ergens kopen? En in meerdere talen verkrijgbaar? Schijnt veel vraag naar te zijn namelijk en is nu maar beperkt beschikbaar geloof ik...
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #22 April 20, 2014, 13:55:32
edit2Rapporteer  
@ Marc en de andere moderators. Het is jammer dat er op dat andere topic een slotje zit met als reden dat men herhaalt. Blijkbaar is herhaling noodzakelijk aangezien men toch met aflandige wind het water opgaat en nog meer stomme dingen doet.
Juist door het topic ontstaan er nu ook goede discussies zoals het al dan niet aanschaffen van een lampje, self rescue, stickers van de KNRM etc. En blijkbaar was het onderwerp wel iets wat behoorlijk speelde onder de kiters.
En liever dat men het 100 keer leest dan dat een topic uit het zicht verdwijnt en niemand het leest. 
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #23 April 20, 2014, 14:23:07
edit2Rapporteer  
Betalen voor deze,actie; ik durf niet te vertellen, hoeveel ik heb gekost, gedeeld door 2, dat dan wel.
Is dus niet te betalen. Kan alleen Berlusconi nog kiten, maar die ziet iedereen liever verzuipen.
Iets doen, in no-money, kan iedereen, zo ook ik.
Dus heb ik net nog een KNRM gemaild, dat ze, incl. Erasmus ic, gratis onbeperkt kiteles krijgen. Was veel belangstelling voor, ondanks ik als voorbeeld.

Ja, soms maak je een denk/inschattingsfout: Ik was om 10 op Maasvlakte, kwam daar nog een kiter tegen. Zei tegen deze, dus buddy; kom, we gaan voorbij de bocht, meer aanlandig. Samen daar gekite, tot 2 uur; dikke rollers, continu, geen doorkomen aan.
Dus ik bij Slufter kijken, waren ook meerdere behoorlijk buitengaats. Wind was toen ook nog meer aanlands.
Volgens karelfirestorm, zou de wind afnemen, dus nu een 9m ipv 7m.

De rest is bekend.
Wel opvallend, dat 2 weg rollende kites niet werden gezien, ook die van Rob ging op die manier weg (geen verwijt).

Hoewel de bar Vast zat, wegens de chickenloop die erom heen gedraaid zat, had ik de depower lijn boven de bar kunnen pakken, als ik mijn handschoenen had uitgedaan, zo achteraf bedacht.

Liet de kite dus los, en meestal blijft de kite dan wel liggen, maar kite van Rob en ik tolden weg.

Had enzymen in mijn bloed,  2 kg spieren verloren door overbelasting
chico

Berichten: 1112
Antwoord #24 April 20, 2014, 15:25:42
edit2Rapporteer  
Wel opvallend, dat 2 weg rollende kites niet werden gezien, ook die van Rob ging op die manier weg (geen verwijt).

@ Wim, toen Rob en ik het water op gingen was het zeker 14:45. Pas om 15:45  en daarna ben ik een paar keer bovenaan de trap gaan kijken of ik ergens een "flippende" kite in het gat van Hawk zag. Niet dus, helemaal niks. Ook andere kiters heb ik er niet over gehoord. Ter illustratie: Ik heb op Tenerife mijn eigen los gegooide kite (had ik uitgeleend) een uur met het oog kunnen volgen. De ging richting USA. Die zag ik toen wel

Blijkbaar waren de kites nu niet te zien. Wel natuurlijk verder op zee diverse kites in de lucht waaronder de Parks, zoals waar Rob mee bezig was. Vandaar niet mijn onmiddellijke ongerustheid. Rond 17:15 ben ik op jacht gegaan naar de KNRM. Alarm om 17:30 in overleg met de KNRM gestart. (Eerst heb ik met ze gebeld of er een melding was bij hun dat Rob ergens in een strandtent was beland, bijvoorbeeld op Rockanje)

Ik heb zolang gewacht omdat ik geen vals alarm wilde geven. Ik weet wat het kost en wil ook geen redders in gevaar brengen. Je mag gerust weten dat was een enorm dilemma. Ik moest het zeker weten en dat was om 17:15

Ik ga wel zo'n device aanschaffen waar je een signaal mee kan zenden.

Grtz Ilja




« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.