Poll: redding met aflandige wind/stroming

Poll
Vraag: Ga je met aflandige wind / stroming het water op en kom je daardoor in de problemen ben je zelf aansprakelijk voor de evetuele kosten voor hulpverlening.
Ja je bent dan zelf aansprakelijk.   -103 (71,5%)
Nee je bent niet aansprakelijk.   -41 (28,5%)
Totaal aantal stemmen: 143

Gewoon Toon

Berichten: 121
Logs: 0 | 330 uur
Antwoord #75 April 22, 2014, 17:56:07
edit2Rapporteer  
Vuurpijl door je kite en dan ?
Roderick

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #76 April 22, 2014, 18:19:42
edit2Rapporteer  
Als mensen al niet slim genoeg zijn om met aflandige wind lekker op het strand te blijven, lijkt het me wel een beetje overdreven om ze daar ook nog voor te gaan straffen met boetes enzo. Waarschijnlijk is het wel handig om er voor te zorgen dat de bewustwording groot wordt / blijft.

Dat je nadat je na zo'n actie (Of een andere actie met een even groot darwin-award gehalte) voor je leven redder aan wal wordt (voor een hoger bedrag dan het minimum) lijkt me vrij vanzelfsprekend, maar moet toch echt uit jezelf komen. Dat je nog 10 jaar het onderwerp van flauwe grappen wordt is dikke pech. Daarvan wordt het wel echt veiliger. Je denkt toch even na of je wel de 2e wimt wilt worden Smiley (sorry wim Tongue  Denk maar zo: Als de KNRM je niet per ongeluk gevonden had, waren die grappen je bespaard gebleven...)

Roken werd ook pas inpopulair toen het gewoon onhandig en suf werd. Het uitlachen van aflandige wind-kiters / pier springers / man lifters e.d. lijkt me prima. (Ook als het per ongeluk wel goed gaat...)

Nog een leuke:
Als het idee dat je je leven er van af gaat laten hangen of de KNRM je hoofd (van +/- 20 cm) in een stuk zee van een paar bij en paar km gaat vinden, je er niet van weerhoudt om domme dingen te doen, waarom zou een kostenpost van 5 cijfers dat dan wel doen? (Als ze je niet vinden, best waarschijnlijk, heb je toch niks meer aan dat geld...)
feddomw
Gast
Antwoord #77 April 22, 2014, 18:23:06
edit2Rapporteer  
Paardesport heeft hoge ongevalscore. Motorcross scoort ook goed. Elk jaar verzuipt er wel een Belgische duiker in de Zeeuwse wateren. En vissers die verdrinken ook met hun dijhoge laarzen als die vol water stromen.

Ik snap niet wat dit te maken heeft met deze discussie. Je noemt andere risicosporten, maar wat is het punt daarvan? Voor deze sporten hoeven geen hulpdiensten uit te rukken zoals bij kite/windsurfen. Duiken is overigens aanvullend verzekerd, of dat je moet je laten doen. Ik kan ook van mijn fiets vallen bij dagelijks woon-werk verkeer, what's your point?

Het uitrukken van de KNRM valt (terecht) niet onder collectieve verzekering, de ziektekosten ten gevolge van een ongeval weer wel. En daar is Wim prima voor verzekerd, zoals alle NL-ers.

Verder wat EJ ook zegt, die sporten zijn geaccepteerd. Overigens is dacht ik voetbal nog steeds het meest risico-vol qua bezoekjes aan de EHBO. Maar zoals gezegd doet dat niet terzake in deze discussie.

Nog een leuke:
Als het idee dat je je leven er van af gaat laten hangen of de KNRM je hoofd (van +/- 20 cm) in een stuk zee van een paar bij en paar km gaat vinden, je er niet van weerhoudt om domme dingen te doen, waarom zou een kostenpost van 5 cijfers dat dan wel doen? (Als ze je niet vinden, best waarschijnlijk, heb je toch niks meer aan dat geld...)

Ik durf echt heel veel geld er op te wedden dat een zeer groot deel (in ieder geval een meerderheid) van de kiters niet eens WA verzekerd is. Dat een financiële stok achter de deur de dommen er niet van zal weerhouden is geen argument om het niet in te voeren. Dat is wat mij betreft hetzelfde als bepaalde straf-wetgeving niet hebben, want "we kunnen het toch niet handhaven". We straffen in NL gewoon voor diefstal, toch weerhoudt dat een dief er blijkbaar niet van om op straat mobieltjes van 12-jarigen te jatten. Maar er staat ze toch een straf boven het hoofd? Ja, maar toch jatten ze, dus we kunnen het net zo goed afschaffen.....

Gewoon Toon

Berichten: 121
Logs: 0 | 330 uur
Antwoord #78 April 22, 2014, 18:57:46
edit2Rapporteer  
 Ik denk dat die aktie van Wimt de KNRM geen windeieren zal leggen zij staan hoe dan ook zeer positief in de " pictha " het was toch niet een uit de hand gelopen publiciteitsstunt ?
Maar laat een ding heel duidelijk zijn ik ben heel blij dat ze die 2 op tijd gered zijn !
En wat gebeurd er nu helemaal weet je hoeveel zwemmers er bij mooi weer uit het water worden gehaald ?
Die gaan ook gewoon zwemmen met aflandige wind daar hoor je niemand over terwijl die badgasten de hele dag door gewaarschuwd worden voor de gevaren bij zwemmen in zee
Zie het als een storm in een glas water zo veel gaat er niet verkeerd bij ons denk ik er wordt gewoon weer veel ophef over gemaakt in de media , en daar ligt mij probleem met Wim ,ik vindt het dom dat hij zich daar voor leent niet eens dat hij met kite in de problemen is gekomen , kan ons allemaal gebeuren !
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #79 April 22, 2014, 19:49:55
edit2Rapporteer  
Ik denk dat de kustwacht/marine luchtvaartdienst/luchtmacht/politieluchtvaartdienst enz de komende tijd GEK!!! gaan worden van die stomme beacons die perongeluk afgaan, omdat een stel KNEUZEN die niet weten hoe ze met een vlieger op het water om moeten gaan, laatstaan, een beacon hebben aangeschaft omdat ze denken dat ze dan gevrijwaard zijn om niet na te hoeven denken alvorens ze het water op gaan.
Een goeie PLB gaat niet per ongeluk af.
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #80 April 22, 2014, 19:57:01
edit2Rapporteer  
Nogmaals; de pers en het volk, zag maar 1 nieuwswaarde, een onverwacht extra drenkelingr gevonden. En lang in koud water.
En f dat nou was met een kite of zeilboot, speelde niet. Veiligheid kwam in het interview niet aan bod, werd vermeden. Rob deed dat nog, bij een laatste kreet op PenW.
Denk toch echt dat we wat schizofreen doen.
Als je maar lang genoeg speurt, vind je nog wel wat veiligheids aspecten in het nieuws.
Zijn er zoveel die zich misdragen in deze, zie de visser (geen kiter dus).

Zal nog wel veel meer gebeuren, met al die Duitsers straks...
Gewoon Toon

Berichten: 121
Logs: 0 | 330 uur
Antwoord #81 April 22, 2014, 20:17:41
edit2Rapporteer  
Haha MEE EENS Wimt  Duitsers pffff Das andere koek
Helm rol-lease en droogpak jah wol je zou nat worden !
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #82 April 22, 2014, 20:18:25
edit2Rapporteer  
Ik denk dat de kustwacht/marine luchtvaartdienst/luchtmacht/politieluchtvaartdienst enz de komende tijd GEK!!! gaan worden van die stomme beacons die perongeluk afgaan, omdat een stel KNEUZEN die niet weten hoe ze met een vlieger op het water om moeten gaan, laatstaan, een beacon hebben aangeschaft omdat ze denken dat ze dan gevrijwaard zijn om niet na te hoeven denken alvorens ze het water op gaan.
Een goeie PLB gaat niet per ongeluk af.
een goeie kost ook niet een paar honderd euro, maar iets meer! Maargoed nog ff en dan gaan we nog opperen dat er met een ELT, een TCAS en een WXR gevaren moet worden met een ATPL op zak.  loser
Roderick

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #83 April 22, 2014, 20:36:29
edit2Rapporteer  
Nogmaals; de pers en het volk, zag maar 1 nieuwswaarde, een onverwacht extra drenkelingr gevonden. En lang in koud water.


Nou ja: Ik heb al wel uit meerdere hoeken de link met kitesurfen gehoord. Dat brengt natuurlijk wel het risico met zich mee dat kitesurfen onterecht in het algemeen als gevaarlijk gezien gaat worden. Wat mij betreft was het dus beter geweest als in de media duidelijk was geworden dat hier 2 individuen een (naar mijn mening vrij extreem) risico hebben genomen, maar dat dat niet is hoe de gemiddelde kitesurfer met dit sort risico's omgaat.

Het ergste risico was natuurlijk het risico dat Rob en Wim niet meer aan deze discussie hadden kunnen mee doen. Dat had ik echt veel erger gevonden. Hoe dom die actie van ze / jullie ook was.
Als ik hier lees dat er meer mensen aan het kiten waren op die spot bij die omstandigheden (risico op afdrijven naar een aflandige stroming) lijkt het me best handig om daar met zijn allen even over na te denken en de aandacht op te vestigen.....

Dat er nou ineens een discussie ontstaat over fakkels en PLBs is natuurlijk prima, maar leidt wel een beetje af van wat je nou echt moet voorkomen. Ik heb al best vaak met oud en nieuw ontdekt dat mijn fakkel (Van minder dan een jaar oud) het niet deed. Een laserflare met zout op de lens werkt ook niet top. Met een PLB heb ik geen ervaring, maar ik kan me best voorstellen dat die ook niet zo heel veel crashes heel blijven. Bottom line: Het is goed om dat soort spullen mee te nemen en dat en de KNRM bestaat, maar zorg gewoon dat je er niet van afhankelijk wordt... (Ook als er geen boete op staat...)
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #84 April 22, 2014, 23:26:24
edit2Rapporteer  
Haha MEE EENS Wimt  Duitsers pffff Das andere koek
Helm rol-lease en droogpak jah wol je zou nat worden !

Duitsers zijn overal een gevaar, in water met een ksite; daar heb je geen Slufter voor nodig. Brouwersdam voldoet al, die veilige klotsbak.

Niet dat ze niet aardig zijn. Maar je hebt je handen vol aan redde van die mensen. Loopt een kite, dan laten ze nooit los, tot aan hun Dritte Reich!!
Was er ook eentje in de stroming, vlak bij de dam. Hielp hem, maar kostte mijn 2 jaar oude kite. Hij was echt dankbaar, en wilde de kite vergoeden. Zei nee, kon hij ook niet inschatten.
Vaak zie ik hier, dat men bij schade, mekaar aansprakelijk wil stellen; kan niet volgens de wet en dus verzekeraar.
Is sport en spel, is risico aanvaarding, dus nooit aansprakelijkheid.

In buitenland is dit ook gebruikelijk in het verkeer, zoals Brazilië; ieder betaalt zijn eigen schade.
feddomw
Gast
Antwoord #85 April 23, 2014, 08:52:32
edit2Rapporteer  

Vaak zie ik hier, dat men bij schade, mekaar aansprakelijk wil stellen; kan niet volgens de wet en dus verzekeraar.
Is sport en spel, is risico aanvaarding, dus nooit aansprakelijkheid.


Waar heb jij je bul gehaald, Wim? Natuurlijk is dat wel mogelijk "volgens de wet". Stop nou eens met "klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt"-achtige teksten plaatsen alsof je de wijsheid in pacht hebt. Een mening is geen feit.

Zullen we verder on-topic blijven? Het gaat niet over Duitsers of aansprakelijkheid, maar over gevaar/risico/kosten bij aflandige wind.
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #86 April 23, 2014, 09:21:49
edit2Rapporteer  
Om het af te maken; ik was assurantie tussenpersoon, 10 jaar, dus dan kom je de praktijk gevallen wel tegen.
Alleen bij grove opzet is er kans, mag jij mij een praktijk voorbeeld noemen.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #87 April 23, 2014, 10:55:10
edit2Rapporteer  
Ohja. In dat geval ben ik doctorandus internationaal strafrecht.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #88 April 23, 2014, 11:04:28
edit2Rapporteer  
ik was assurantie tussenpersoon, 10 jaar
ach, laat ook maar, dit is te makkelijk.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #89 April 23, 2014, 11:39:21
edit2Rapporteer  
Feddomw benadrukt al een paar keer de niet-relevantie van sommige reacties, en terecht. Hij zegt dat er geen sprake is van een collectief dat moet opdraaien voor de kosten, en ook daar heeft hij feitelijk gelijk denk ik. De zaak speelt dus alleen maar tussen watersporters en KNRM, en die constatering maakt de discussie over vuurpijlen, roken, sportblessures, motorrijden en andere risico gevoelige activiteiten overbodig.

Wel zorgt die discussie voor een stukje bewustwording. Niet alleen over je eigen verantwoordelijkheid als kiter, maar ook je verantwoordelijkheid als mens in de maatschappij omdat daar wel sprake is van collectiviteit.

Terug naar het kiten. Cijfers laten zien dat kitesurfen niet meer risico's en kosten met zich meebrengen dan andere activiteiten. Ieder negatief woord vanuit de media of onze medemens, is een woord gesproken vanuit sensatie-lust of onwetendheid.  De argumenten raken kant noch wal. Helaas voor kiters, maar er zijn nog tal van andere maatschappelijke onderwerpen waar ook kant noch wal wordt geraakt.

De in mijn ogen logische vraag die gesteld moet worden op de constatering van Feddomw is:

-Heeft de KNRM problemen met de huidige gang van zaken? Komt de financiering, en daarmee de mogelijkheid om uit te rukken, in het geding?

-Zo NIET, wat is dan het nut van deze discussie?

-Zo JA, wat kunnen beide partijen daaraan veranderen?




Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #90 April 23, 2014, 11:51:10
edit2Rapporteer  
Feddomw benadrukt al een paar keer de niet-relevantie van sommige reacties, en terecht. Hij zegt dat er geen sprake is van een collectief dat moet opdraaien voor de kosten, en ook daar heeft hij feitelijk gelijk denk ik. De zaak speelt dus alleen maar tussen watersporters en KNRM, en die constatering maakt de discussie over vuurpijlen, roken, sportblessures, motorrijden en andere risico gevoelige activiteiten overbodig.

Wel zorgt die discussie voor een stukje bewustwording. Niet alleen over je eigen verantwoordelijkheid als kiter, maar ook je verantwoordelijkheid als mens in de maatschappij omdat daar wel sprake is van collectiviteit.

Terug naar het kiten. Cijfers laten zien dat kitesurfen niet meer risico's en kosten met zich meebrengen dan andere activiteiten. Ieder negatief woord vanuit de media of onze medemens, is een woord gesproken vanuit sensatie-lust of onwetendheid.  De argumenten raken kant noch wal. Helaas voor kiters, maar er zijn nog tal van andere maatschappelijke onderwerpen waar ook kant noch wal wordt geraakt.

De in mijn ogen logische vraag die gesteld moet worden op de constatering van Feddomw is:

-Heeft de KNRM problemen met de huidige gang van zaken? Komt de financiering, en daarmee de mogelijkheid om uit te rukken, in het geding?

-Zo NIET, wat is dan het nut van deze discussie?

-Zo JA, wat kunnen beide partijen daaraan veranderen?





helemaal met je eens, maar als de heli nog een paar keer uitrukt voor een stel dwazen dan zullen er wel vragen worden gesteld door instanties. Dus denk ik dat je beter kunt voorkomen dan genezen.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #91 April 23, 2014, 12:01:06
edit2Rapporteer  
Wordt volledig teruggebracht tot financieel plaatje: laten we het ze vragen, zou ik zeggen! Ze weten heus wel of hun organisatie onder financiële druk staat vanwege het vele uitrukken voor kitesurfers in nood. Ik ben eigenlijk ook benieuwd naar het percentage incidenten met kiters t.o.v. het totaal. Eigenlijk wil ik dan ook wel weten hoe groot het percentage van de giften van kiters is t.o.v. de andere groepen die gered worden. ( dat zullen ze niet weten).  Dan kun je beoordelen door wie  de evt. financiële druk veroorzaakt wordt.

Dan krijg je zicht op zaken volgens mij. Ik gok dat we er als kitecommunity heel goed af zouden komen.

De mannen van de KNRM vinden overigens dat ze een fantastische klus uitvoeren,( vind ik ook) en ze doen het ook erg graag. Uitrukken is juist gaaf, en geen enkel probleem.  Brandweerlieden denken vaak ook zo over hun werk.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #92 April 23, 2014, 12:33:21
edit2Rapporteer  
Zou het eigenlijk niet beter eens de KNRM bij de discussie te betrekken? (al dan niet op dit forum)
Er wordt hier veel voorgesteld en verondersteld, zonder dat er kennis is van hoe het er aan toe gaat bij de KNRM. Zij hebben waarschijnlijk een andere kijk op deze materie dan wij. Dus kan het wel interessant zijn om hun standpunt dan ook eens te weten over alles wat hier gezegd wordt.
Bv zoals gebruikersnaam zegt, ze doen dat werk graag (anders waren ze wellicht geen vrijwilligers), terwijl uit het hele topic bijna valt af te leiden dat ze bijna doodgaan elke keer dat ze er op uit moeten en dergelijke Smiley .

een goeie kost ook niet een paar honderd euro, maar iets meer! Maargoed nog ff en dan gaan we nog opperen dat er met een ELT, een TCAS en een WXR gevaren moet worden met een ATPL op zak.  loser
Voor nog geen 250 euro heb je wel degelijk goeie. Of ze bestendig zijn tegen vele crashes ga ik nog eens moeten navragen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #93 April 23, 2014, 16:31:13
edit2Rapporteer  
Zou het eigenlijk niet beter eens de KNRM bij de discussie te betrekken? (al dan niet op dit forum)
Er wordt hier veel voorgesteld en verondersteld, zonder dat er kennis is van hoe het er aan toe gaat bij de KNRM. Zij hebben waarschijnlijk een andere kijk op deze materie dan wij. Dus kan het wel interessant zijn om hun standpunt dan ook eens te weten over alles wat hier gezegd wordt.
Bv zoals gebruikersnaam zegt, ze doen dat werk graag (anders waren ze wellicht geen vrijwilligers), terwijl uit het hele topic bijna valt af te leiden dat ze bijna doodgaan elke keer dat ze er op uit moeten en dergelijke Smiley .

een goeie kost ook niet een paar honderd euro, maar iets meer! Maargoed nog ff en dan gaan we nog opperen dat er met een ELT, een TCAS en een WXR gevaren moet worden met een ATPL op zak.  loser
Voor nog geen 250 euro heb je wel degelijk goeie. Of ze bestendig zijn tegen vele crashes ga ik nog eens moeten navragen.
feit blijft dat je ongeacht of  dat je zo'n locator bij je hebt of niet, dat je ten aller tijden geacht bent om de spot waar je vaart, de condities en risico's hoort te kennen! En zo'n locator mag nooit een vrijbrief zijn om een van de genoemde zaken te negeren! Kort om heb je zo'n ding ook niet nodig. Mocht je onwel worden kun je m ook niet activeren.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #94 April 23, 2014, 16:44:57
edit2Rapporteer  
Daar geef ik je gelijk in.
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #95 April 23, 2014, 17:18:37
edit2Rapporteer  
Landelijk 60% uitrukken voor kiters, staat in hun blad
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #96 April 23, 2014, 17:23:12
edit2Rapporteer  
En nou kun je discussiëren over dat scholen meer zouden moeten doen om "awareness" voor dit soort  zaken te creëren maar ik denk dat uiteindelijk de verantwoordelijkheid bij de watersporters zelf ligt.


WimT, zou het dan mogelijk zijn dat van de 60% uitrukken 30% is toegewezen naar de zoektocht voor Rob en bij stom toeval ook de jouwe? Want ja dat was een uitrukking van 3 boten, 2 kleinere boten, 2 heli's en een Dornier van de kustwacht. Heel veel in een klap dus. Dan noem ik niet eens de brandweer, politie, ambulances die verspreid waren over slufter, Autostrand, rockanje, Ouddorp.
Gewoon Toon

Berichten: 121
Logs: 0 | 330 uur
Antwoord #97 April 23, 2014, 17:45:02
edit2Rapporteer  
Als wij nu allemaal donateur worden  van de KNRM is het probleem grotendeels op gelost  !
Zo als het nu gaat gaat het toch goed ! Het bewijs geeft steeds commentaar !
Iedereen kan in de problemen komen  dan is het heel fijn dat er mensen zijn die je dan te hulp schieten !
Ik denk zelfs dat als je aan zo'n avontuur wil beginnen en je meld dat bij de KNRM dat ze je nog in de gaten houden ook tijdens je tocht .
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #98 April 23, 2014, 18:16:18
edit2Rapporteer  
Hmm moeilijk als je als - zeer - ervaren kitesurfer bij aflandige wind gaat varen, dan ben je
a. Avonturier (=99% zelfredzaam is geen redding nodig op 1% rest risico na dan)
b. Levensmoe/Ontoerekeningsvatbaar
c. Egoïst/Dom
d. Combi van bovenstaande

Is het niet eenvoudiger om bij aflandige wind rode vlaggen op strand te zetten  en verbieden om te kiten. Ga je toch wordt je meteen van het water gehaald (controle) en krijg je fikse boete. Dus een soort preventieve reddingsacties die meteen kosten dekt. Zou mooi zijn als een Kitebond zelf met dit soort maatregelen komt.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #99 April 25, 2014, 14:06:37
edit2Rapporteer  
Zolang de kitesport groeiende is zullen er altijd jojo's aanschuiven die verkeren in het "lagere bewustzijn"  Lips Sealed
Jojo's die nooit op een forum zitten.

Dit zijn de boys die denken, "oh das leuk! dat ga ik ook doen), maar geen enkel idee hebben wat de gevaren zijn.
vervolgens komt 1 van hen een keer op de Slufter terecht op het verkeerde moment (aflandige wind!)
en dan gaan we weeeeer van vooraf aan beginnen met deze, volledig uit de hand gelopen discussies die gewoon nergens meer over gaan en hebben we weer een WimT-tje te pakken. (sorry Wim, zie het komisch in a.u.b.)


« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.