België: alsmaar gekker: alcohol & drugscontrole voor kite-, windsurfers en water

EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
April 23, 2014, 08:23:20
edit2Rapporteer  
Kitesurfers, windsurfers en andere watersporters mogen zich deze zomer aan onze kust aan alcohol- en drugscontroles verwachten.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1861379/2014/04/23/Ook-watersporters-moeten-vanaf-deze-zomer-blazen.dhtml
Daar zijn geen woorden voor.
Ooit zong een Nederlander: 'Ik heb getwijfeld over België'
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 April 23, 2014, 08:30:49
edit2Rapporteer  
Je zou toch denken dat ze gemeenschapsgeld wel nuttiger kunnen besteden. Kan me nog geen ongeluk herinneren waar overduidelijk alcohol in het spel was.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 April 23, 2014, 09:39:29
edit2Rapporteer  
En nog erger, Belgen die denken dat ze Nederlanders de les moeten lezen...Tongue
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 April 23, 2014, 10:18:27
edit2Rapporteer  
Pffff wat hebben die gasten gerookt?  Volgens mij kunnen ze in België  tijdens overlegsituaties van de verschillende autoriteiten beter een goede alcoholcontrole invoeren.....

ennuh..... controle op alcohol enz is er in NL op het gebied van watersport al een tijdje. Daar is niets mis mee maar om het nou zo op kite,wind en golfsurfers te projecteren........
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #4 April 23, 2014, 10:25:04
edit2Rapporteer  
Zijn beslissingen van mensen die helemaal niets weten van de sport. Zoals altijd in de politiek. Ik ben benieuwd hoe streng ze hier uiteindelijk op gaan zijn.
Overigens hebben ze volgens mij geen poot om op te staan als ze willen beboeten. Er zijn geen wetten voor, tenzij ze beginnen met GAS-boetes.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #5 April 23, 2014, 11:11:32
edit2Rapporteer  
Is de enkelleash inmiddels al verplicht in België?
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 April 23, 2014, 11:27:53
edit2Rapporteer  
tja je kan ook overdrijven hoor... ik lees alleen maar dat er nu geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen verkeer op de weg en verkeer op het water. Beiden kunnen gecontroleerd worden op alcohol en drugs.
Dat lijkt me helemaal niet verkeerd, er zijn zat mensen die met een biertje teveel achter het stuur van hun speedboot zitten. Bezopen/stoned/of met coke aan je kite hangen lijkt me ook geen goed idee. Misschien vergis ik me maar het lijkt me niet dat er veel mensen zijn die dat doen, dus lekker boeiend. Wat politie op het strand kan geen kwaad, kunnen ze m'n kite tas in de gaten houden :-P
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #7 April 23, 2014, 12:17:40
edit2Rapporteer  
Is de enkelleash inmiddels al verplicht in België?
Enkelleash? Bij surfplanken dan ofzo?
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #8 April 23, 2014, 13:45:12
edit2Rapporteer  
In het topic over de KNRM kwam het woordje 'bewustwording' voorbij. En dat is bijzonder te noemen, want bewustwording refereert naar het begrip 'bewustzijn', een begrip dat je waarschijnlijk nooit voorbij zult horen komen in de media. 'Bewustzijn' heeft een behoorlijke significantie, het is namelijk de Essentie van wat wij als mens ZIJN. Nogmaals, dit hoor je niet in de media, maar uitsluitend op deze wereldsite Kitehigh.nl

Tegenwoordig is er een woud aan regels. Daarnaast zijn er ook nog wouden aan regels nodig om die aanvankelijke regels na te leven. Langzamerhand stikken we in onze eigen regels. Ik zal je zeggen waarom dat zo is. De gemeenschap als collectief opereert vanuit een ''laag bewustzijn''.

Zouden we beschikken over een hoger bewustzijn, dan hadden we misschien wel genoeg aan 1 regel die luid: ''Do No Harm''. Oftewel, je bent vrij om te doen zolang je een ander de vrijheid niet ontneemt.

Dat is nog eens Vrijheid (met het oog op 5 mei). Bijkomend voordeel daarvan is dat je gewoon kunt blijven ademen in de toekomst en niet hoeft te stikken door zuurstofgebrek (overdaad aan regels).

Een kiter uit een gemeenschap met een hoger bewustzijn zit niet met een slok op achter het stuur, en gaat ook niet dronken kiten, omdat hij weet dat hij dan niet garant kan staan voor zijn eigen verantwoordelijkheid. Deze kiter geniet dan ook de volledige vrijheid die de wet ''Do No Harm'' hem biedt. Zoals o.a. kiten boven 6bft; kiten met aflandige wind; overnachten op de brouwersdam; kiten zonder boardshort of voetbanden*

Een kiter uit een gemeenschap met een laag bewustzijn heeft het wat zwaarder. Gebonden door de vele regels mag hij blij zijn nog keuze te hebben met welk type kite hij het water op mag. Helaas moet hij in de vroege namiddag alweer de aftocht blazen. De volgende morgen wacht hem immers weer zijn kantoorbaan die hij hard nodig heeft om de verplichte kite-belasting; verplichte safety-flares; verplichte kite-APK keuring; verplichte maandelijkse NKV en KNRM contributie; en de verplichte overnachtings-kosten in pension of camping te kunnen betalen.

Wederom meer dan 1 of 2 alinea’s van mijn hand, die hier een daar ook nog eens wat voorstellingsvermogen vragen. Hierbij mijn welgemeend excuus en roep om begrip voor deze belangenloze vertegenwoordiger en verkoper van ‘bewustzijn’, die bescheiden genoeg is om niet de eer te strijken van zijn behaalde resultaten.

*kiten met boardshort en voetbanden is een ongeschreven regel die je vrijheid beperkt. De toenemende frequentie van kiters zonder boardshort, surfplanken zonder voetbanden, en pkra wedstrijden met boots is een hoopgevend signaal dat het bewustzijn in de gemeenschap groeiende is.
Pieterr

Berichten: 88
Antwoord #9 April 23, 2014, 14:55:37
edit2Rapporteer  
Mee eens drifter.
(goed geschreven btw)
Mojos12

Berichten: 56
Antwoord #10 April 23, 2014, 16:31:21
edit2Rapporteer  
Laatste tijd veel in het nieuws.

Terug wat positievers http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-blankenberge/strenger-voor-avonturiers-op-zee-a1861104/
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #11 April 23, 2014, 16:48:03
edit2Rapporteer  
"We moeten de mensen van de strandclubs beter leren kennen. Al te vaak zien we nieuwe sporten opduiken, zoals stand-up paddling (rechtstaand surfen met een peddel, red.). Omdat we zelf niet vertrouwd zijn met deze sport, is regelgeving moeilijk. Daarom willen we in de clubs contacten leggen. De campagne houdt ook voor de betrokken politiediensten een leerproces in."

En nu hopen dat dat geen marketingpraatje is, maar dat ze effectief gaan luisteren naar de personen die weten waarover ze het hebben.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #12 April 23, 2014, 16:49:08
edit2Rapporteer  
Met een paar bier op kite ik veel beter Smiley. Minder angst en ik denk minder na, dan doe ik die tricks opeens wel.
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #13 April 23, 2014, 16:54:08
edit2Rapporteer  
@ drifter.
mooie inhoudelijke reactie.
100% mee eens.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #14 April 23, 2014, 17:50:56
edit2Rapporteer  
Uit bovenstaande link: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-blankenberge/strenger-voor-avonturiers-op-zee-a1861104/
In de zomer van 2010 raakte een 38-jarige vrouw uit Brugge nog levensgevaarlijk gewond toen ze op het strand van Oostduinkerke een vlieger uitprobeerde. Na een windstoot werd ze in de lucht geslingerd en viel ze met haar hoofd op het strand. Achteraf bezweek ze aan haar verwondingen. Sinds het incident werd de regelgeving voor kitesurfers verstrengd.

Als die vrouw niet bekend was geweest bij politici in België had er nooit een vertrenging gekomen. Haar familie drukt al bijna 100 jaar overheidsdocumenten.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #15 April 23, 2014, 19:53:40
edit2Rapporteer  
is een storm in een glas bier
Mojos12

Berichten: 56
Antwoord #16 April 23, 2014, 20:57:02
edit2Rapporteer  
Die 38 jarig vrouw was familie van een vriend van me .
Haar man was een ervaren kitesurfer en zij wilde het ook eens proberen ( zonder haar man erbij).
Ze had een 12 m opstaan terwijl ervaren mannen met een 7m op het water gingen . Is om ongelukken vragen ...

Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #17 April 23, 2014, 21:29:37
edit2Rapporteer  
Van wat ik hoorde, gingen zelfs die ervaren mannen met hun 7m niet meer het water op.
En dat incident is dan de basis van al die regels...
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #18 April 23, 2014, 21:30:30
edit2Rapporteer  
Je zou zeggen dat je beleid aanpast op voorvallen die zich binnen een specifieke context voordoen. Als het nu schering en inslag was mbt dronken kitesurfers zou ik mij iets bij deze maatregel kunnen voorstellen, maar vooralsnog lijkt het mij meer kitertje pesten.

Mooi stukje drifter, maar hoger en lager bewustzijn.. ik weet het niet. De meeste kiters zijn toch wel redelijk verstandige mensen is mijn ervaring. Het is wel een sport die bovengemiddeld aantal adrenalinejunkies aantrekt. Types die soms net een grens overgaan die ze beter niet hadden kunnen doen. Maar pas in combiantie met onwetendheid wordt dat echt een gevaarlijk cocktail. Zij maken imo maar een zeer klein percentage uit van de groep kiters. Wat wel een probleem is/wordt is de toenemende drukte op de spots. Over paar jaar moet je nummertje trekken, na eerst een alcohol blaastest te hebben gedaan Smiley
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #19 April 23, 2014, 23:20:19
edit2Rapporteer  
Vreemd land ...... dat Belgie... schater

Al jaren staat staat het in de topvan de slechts scorende landen als het gaat om verkeersveiligheid ... Shocked
en wat doen de heren politici en bestuurders?? : " De kiters en surfers aanpakken" !!!

Het is en blijft een klein land ... met een groot Calimero-syndroom .... Grin

Wat België betreft het volgende: in de opvoeding, op school, op het werk, de kerk, de politie, de gerechtelijke macht is men hier veel traditioneler, hiërarchischer, gedisciplineerder en gezagsgetrouwer. Dit heeft zijn repercussie in situaties die nog niet geformaliseerd zijn (kitesurfen, het verkeer, enz.) of ruimte laten voor "vrij gedrag"  in egocentrisch- en cowboy-gedrag ......

voorbeeld: dagelijks rij ik naar mijn werk over de A76. Er zijn heel wat Belgen die in onze regio werken. Als er weer eens een staaltje bumperkleven of rechtsinhalen te zien is, kun je er donder op zeggen dat het een auto is met een wit-rood kenteken ....  Angry

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.