Advies maten kites voor zowel mij als mijn vriendin

Gwiedo

Berichten: 31
Juli 24, 2014, 10:25:58
edit2Rapporteer  
Hoi,

Ik ben samen met mijn vriendin net begonnen met kiten, heb eerst een driedaagse cursus genomen en daarna 10 dagen in Frankrijk geprobeerd.

Nu heb ik zojuist een 2011 North Fuse 10m nog in goede staat gekocht om mee te beginnen, maar zou graag wat advies willen naar welke maten ik de kiteset zou kunnen uitbreiden.

Ik (188m/84 kg en met een 139/41 board ) zou zelf nog wel iets groters willen denk ik, om zo het liefst vanaf 3 bft (of i.i.g nog wat in de zomer) te kunnen varen, maar na wat lezen hier op het forum denk ik dat voor mijn vriendin (168m/60kg zelfde board nog even) de 10 het grootste is dat ze nodig zal hebben.

Nu kennen jullie de wind in Nederland een stuk beter dan ik, dus waar zouden we samen eerst het meest aan hebben, nog iets groters of nog iets kleiners?

Bedankt voor 't advies!
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #1 Juli 24, 2014, 10:33:03
edit2Rapporteer  
Wat is je budget verder? Of hoeveel kites zou je er bij willen kopen?

Met jullie gewicht zou ik zeggen dat een 12/9/7 een ideale quiver zou zijn maar je hebt nu al de 10 gekocht natuurlijk. Voor haar is de 10 iig de grootste, voor jou zou je nog wel een 12 willen (als je met weinig wind wilt varen iig), misschien zelfs een 14. Daarnaast voor hardere wind sowieso nog een 7 voor je vriendin.

Of gewoon 12/10/9/7. De 12/9 standaard voor jou, de 10/7 standaard voor je vriendin.

Allemaal afhankelijk van budget dus Wink
Gwiedo

Berichten: 31
Antwoord #2 Juli 24, 2014, 11:00:40
edit2Rapporteer  
Helaas laat mijn budget het maar toe nog één extra kite te kopen voor dit jaar.

Is het gezien de tijd van het jaar en met de herfst die langzaam deze kant op komt dan nu handiger om even te wachten met een grote maat en gewoon zorgen dat we gaan wanneer ik met de 10 kan en dat zij een 7 pakt, of denk jij dat we meer kunnen dit jaar nog wanneer zij met een 10 gaat en ik groter neem?
D-ice

Geen avatar

Berichten: 28
Antwoord #3 Juli 24, 2014, 11:14:32
edit2Rapporteer  
Ik vaar ook samen met mijn vriendin en we hebben nu een set van 8/10/14
Daar kunnen we vanaf 13 tot 35+ knopen goed mee uit de voeten.
(alleen later misschien nog een 6 erbij voor me vriendin als zij ook met "storm" gaat varen)

Als ik jou was zou ik dus nu voor een kite tussen de 12 en 14 gegaan.
Groter heeft sowieso niet veel zin en word je gat met je 10 ook te groot.
Kun je nog even door sparen voor een maatje kleiner erbij voor de herfst.
djsproon

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #4 Juli 24, 2014, 11:24:45
edit2Rapporteer  
Ik ben 95kg en vaar met een 12 / 9 / 7 en deel die met mijn vriendin van 63kg.
Zij vaart dan met een maatje kleiner dan ik.
Maar al zou ik vanaf een schone lei mogen beginnen dan zou ik de 12 veranderen naar een 13 of 14 om met wat minder wind te varen.
Zeker als je al een 10 hebt.

Ik weet niet hoeveel je vriendin weegt, maar ik kan me voorstellen dat een 10 al snel te groot voor haar is bij wat hardere wind. Dan zou een 7 waarschijnlijk een mooie aankoop wezen in de toekomst.

Tevens zou ik aanraden om een kite te kopen die compatible is met je North Fuse barsysteem.
Dan kan je die ook makkelijker uitwisselen op de andere kite als er eentje stuk gaat en dan hoef je niet weer een nieuwe te kopen als je in de toekomst nog een kleinere erbij koopt.
Ik ben erg tevreden over de North kites, dus je hebt volgens mij een goede eerste aankoop gedaan.

Veel plezier met je nieuwe hobby.

Jay Cabrinha

Berichten: 187
Logs: 0 | 169 uur
Antwoord #5 Juli 24, 2014, 11:39:58
edit2Rapporteer  
Maar als je 1 kite koopt zou ik de 12 aanschaffen. Dan kan je met je vriendin in bijvoorbeeld 12 tot 16 knopen wind varen. Met de 7 kun je dan met zijn 2en in 16 tot 23 knopen varen.

10 is een fijne maat.
Ik heb een 12/10/8 quiver. bevalt erg goed.
Progressie in kiten gaat vrij snel dus een gat van 2 a 3 m2 tussen kites is aan te raden. maar kijk goed of je kite die je koopt aan zijn optmale wind snelheid de low end, midden of high end zit. daar kan je wat mee spelen.

Ik zag dat de Fuse 2011 aan de low end kand zit. neem je nog een fuse dan is een bijvoorbeeld 14 fijn met wijning wind. maar veel mensen vinden een 14 veel te traag. dus is de 12 een fijne. 12/10/7 of een 14/10/7. het is fijn om de zelfde kites te hebben. ik heb 2 verschillende dat voelt toch anders als je transions doet.

Gwiedo

Berichten: 31
Antwoord #6 Juli 25, 2014, 11:38:03
edit2Rapporteer  
Iedereen heel erg bedankt voor het advies! We gaan nu voor mijn vriendin een 7m Naish Park halen om zo te zorgen dat zij ook in de herfst vanaf die 16 knopen veilig te kan varen wanneer ik met de 10 ga. Volgend jaar houd ik mijn oogjes dan open voor een mooie 12+ vlieger.

Top forum, top advies, bedankt!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.