epoxy hars , glasweefsel

jelle95

Berichten: 14
Juli 28, 2014, 20:50:11
edit2Rapporteer  
beste surfers ,

ik ben een houten wake/kite board aan het maken .
(daar zal ik binnenkort een topic over beginnen )

ik heb een kern van paulownia hout en wil daar dan epoxy hars  over doen om het te verstevigen .

nou zie ik bijna overal dat er ook glasweefsel gebruikt word met de epoxy .
ik heb nog nooit met epoxy gewerkt en vraag me dus af of glasweefsel essentieel is en wat het toevoegt .

ik wil graag het hout blijven zien ,maar natuurlijk wil ik een sterk en flexibel board .

zou ik dus ook gewoon een laag epoxy over het hout kunnen doen nadat het geshaped en gebogen is ?
dus zonder glasweefsel .

ook ,

maak ik door het hout te stomen een continues rocker in het board van 3 cm  d.m.v  het hout te stomen .

hoe zou ik de inserts moeten bevestigen . zodat de schoenen of straps wel passen .

alvast bedankt .
mocem

Berichten: 874
Antwoord #1 Juli 28, 2014, 21:02:58
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het handig is dat je eerst een heleboel ga lezen over de materialen en hoe een board gebouwd word.
Als je dat gedaan heb zou ik al ik jou was zou ik beginnen met het bouwen van een skim. 3 lagen Russisch multiplex verlijmen met in de middelste gaten voor een beetje extra drijf vermogen. Deze aflakken met Epoxy. Dit is niet duur en je leert wel werken met de materialen.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #2 Juli 28, 2014, 22:07:20
edit2Rapporteer  
Alleen een laagje epoxy heeft geen nut.
Juist de glasweefsel zorgt voor de benodigde sterkte.
Als het je bedoeling is om met boots te gaan varen zou ik ff informeren hoe je je inserts sterk genoeg krijgt zodat je die er niet gelijk uit trekt.
Glasweefsel met epoxy blijft ook gewoon doorzichtig.
jelle95

Berichten: 14
Antwoord #3 Juli 28, 2014, 22:30:37
edit2Rapporteer  
@hape

dankjewel voor de tip , precies wat ik wou weten idd .
als de inserts half in het hout en de epoxy zit zou het gewoon moeten houden .

waar ik me meer zorgen over maak is dat ik het board een continues rocker van 3 cm geef  en dan twijfel of ik me inserts dan op dezelfde hoogte moet plaatsen . of dat het in de kromming kan .
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 Juli 28, 2014, 22:55:04
edit2Rapporteer  
Epoxy als lak gebruiken is ook redelijk nutteloos, dat vloeit niet mooi genoeg en is net zo duur als goede lak.

Inserts in het hout met alleen epoxy is nier sterk genoeg voor boots, ga minimaal voor meerdere extra lagen glas en een insert blok. Inserts plaats je altijd op deck-hoogte, als je ze op de bodem plaatst moet je met verschillende schroef lengtes gaan werken en dat is bloed irritant. Hoe de rocker daarin een rol speelt ontgaat me even.
jelle95

Berichten: 14
Antwoord #5 Juli 29, 2014, 10:12:22
edit2Rapporteer  
@evan

wat ik dacht is het volgende : als ik het hout stoom en dan dus licht buig  , dan komt er dus een kromming in . als ik dan de inserts bevestig op het bord dan staan deze inserts met de kromming van het bord mee .

.

iemand ook enig idee waar ik inserts of insertsblokken kan kopen
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #6 Juli 30, 2014, 21:58:25
edit2Rapporteer  
ha Jelle,

Leuk dat je gaat bouwen. Hier op het forum kan je vele bouwsels en verschillende methodes van bouwen vinden.  Voor verkrijgbaarheid van diverse materialen zoals glas en hars is er een  apart topic.

Inserts kan je bij versusshop krijgen. Inserts voor boots weet ik niet:google en gij zult vinden!

Bedenk echter eerst heel goed wat je wilt bouwen (wakeskate, TT, skim) en ga dan bepalen hoe. Een skimboard uit 3 lagen multiplex heeft bijvoorbeeld geen vinnen, inserts of glasweefsel nodig. Een paulownia skim zou ik wel glassen. Zie bijv het mooie project van HaPe.

Een board kan je ook met een vacuum-rockertafel in vorm krijgen. Dan hoef je niet te stomen.

Succes!
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #7 Juli 30, 2014, 23:48:33
edit2Rapporteer  
Handig overzicht van soorten epoxy hars
http://www.carbonwinkel.nl/nl/attachment.php?id_attachment=777
klik op Kieswijzer Epoxyharsen


de "normale epoxy hars" word na een tijdje geel als je niet de juiste gebruikt of als laatste een UV werende lak gebruikt, Epoxy kan je mooi glad krijgen door vacuum en of folie

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #8 Juli 31, 2014, 08:07:10
edit2Rapporteer  
Insert blok kun je maken door een strip staal of aluminium te pakken en daar gaten in te boren waar de inserts in vallen.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #9 Juli 31, 2014, 08:48:49
edit2Rapporteer  
Sinds 2001 twintips, skimboard en waveboards uit 3mm triplex gebouwd.
Twintip: Dek en bodem evengroot - binnenin: 97cm x 27cm  + 87cm x 8cm - dut geeft de flex in de tips
Waveboard: wegens lengte en breedte moet er een extra 3mm plaat erbij
Scoop-rocker tafel uit latjes die je op een dikke plaat maakt - reken op 2tot 3mm terugbuiging.
Samenlijmen met eencomponent PUlijm D4 in scoop-rocker tafel onder hoge druk: zo'n 150 tot 200kg stenen erop. Stenen vertikaal zetten om de scoop-rocker te volgen. Minstens 24uur laten uitharden.
Concaaf: gewoon een 3mm latje van 4cm breed x80cm in't midden eronder.
Afwerking: gewoon 2 lagen epoxy erop smeren - eerste laag dun - nadien dikkere tweede laag  - niet schuren - geen glasweefsel want is helemaal niet nodig vanwege de lagen triplex
Vinnen: aluminium L- profiel van 40mmx40mm afzagen op 12.5cm en vormgeven met ijzerzaag en adien bandschuurmachine.
Footpads: uit een campingmat snijden
Kostprijs: minder dan 25 Eur
jelle95

Berichten: 14
Antwoord #10 Juli 31, 2014, 11:50:25
edit2Rapporteer  
beste ,

ik ben er nu uit wat ik ga doen qua glasweefsel en epoxy .

op carbonwinkel.nl  ga ik glasweefsel 49g/m2 met epoxy HT2

in de epoxy zit een uv beschermer en de glasweefsel is transparant .

hoeveel lagen ik over me paulownia hout ga doen ben ik nog niet over uit .

in ieder geval eerst 1 laag laten uitharden met de epoxy , en dan wellicht nog een 2e .
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 Juli 31, 2014, 18:24:46
edit2Rapporteer  
Om een board voor boots sterk genoeg te krijgen moet je al snel richting de 700-1000gr weefsel per kant gaan met een paulownia kern.
jelle95

Berichten: 14
Antwoord #12 Juli 31, 2014, 19:05:14
edit2Rapporteer  
@evan

ik heb daarom ook besloten kite bindingen te gebruiken .

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #13 Juli 31, 2014, 20:07:33
edit2Rapporteer  
En met hoeveel lagen denk jij dan dat het sterk genoeg is?
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #14 Juli 31, 2014, 20:24:38
edit2Rapporteer  
15
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #15 Juli 31, 2014, 22:02:04
edit2Rapporteer  
glasweefsel 49g/m2

49 g/m2 lijkt mij aan de erg lichte kant, zoals Evan en Jeffro ook duidelijk maken. Ik zou zelf dus meer aanbrengen dan een laagje 49g/m2 glasvlies. Paulownia is zacht en licht.

Ik verwacht dat je zult eindigen met een zwak en veel te flexibel board.. Ik ben nu bijna klaar met een board waar ik 2 lagen 160 g/m2 op heb aangebracht. Ik denk dat dat voldoende gaat zijn.


Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #16 Juli 31, 2014, 22:17:23
edit2Rapporteer  
Ik zat meestal op 2x 220 UD + 2x 160 keper. Totaal 760gr

Ga je alleen keper gebruiken heb je 1160gr nodig voor dezelfde sterkte/stijfheid in de lengterichting.
jelle95

Berichten: 14
Antwoord #17 Juli 31, 2014, 22:32:47
edit2Rapporteer  
@ evan en karst

waarom ik voor 49/g m2 had gekozen was omdat ik wel dacht dat het stevig genoeg zou zijn .
maar dat is dus niet zo . (zoals ik al zei weinig ervaring met epoxy en glasweefsel)

dus 2 lagen Glasvezel Weefsel 163 g/m² silaan afgewerkt, vierkant geweven zou volgens jullie wel genoeg zijn ?

zou dat dan ook even transparant worden ?

echt bedankt dat jullie me helpen Smiley

gr
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #18 Juli 31, 2014, 23:43:01
edit2Rapporteer  
Nee, je leest over het UD weefsel heen, die geeft juist de meeste sterkte.
Van 163gr vierkant heb je zo'n 6 lagen nodig als je geen UD gebruikt. Al is de dikte van je board ook erg bepalend voor het aantal lagen glas evenals de hoeveelheid flex die je wilt krijgen.

Goed doordrenkt glasweefsel word normaliter helemaal transparant. Al had ik ook een keer een weefsel dat melkachtig bleef (toevallig ook 163gr silaan en veel lagen)
jelle95

Berichten: 14
Antwoord #19 Augustus 01, 2014, 03:03:42
edit2Rapporteer  
@ evan

die UD staat dan voor unidirecional neem ik aan (had dat ook even op carbonwinkel.nl opgezocht)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ik zal het even nog een x op een rijtje zetten zodat ik niks vergeet .

zoals ik het begrijp :

ik heb dus een paulownia plank van 1 cm dik .
daar gaat dan op:ik neem aan ,onder en boven glasweefsel en epoxy

- 6 lagen aan elke kant van 163gr/m2
of
-2x 220 UD + 2x 160 keper aan elke kant

dan breng ik eerst een laag epoxy aan op de (gebogen) plank
dan leg ik 1 laag 220 UD erop dan weer bestrijken met epoxy dan weer 220 UD .
dan bestrijken met epoxy en  een laag 163 keper ,dan bestrijken en weer 163 keper , nogmaals epoxy erover .

daarna herhalen op andere kant .

dan gaat er wel enorm veel hars doorheen (en veel geld )

of bedoel je : 1x 220 ud + 1 x keper aan 1 kant , en 1 x 220 ud + 163 keper aan andere kant ?

ik probeer me best te doen om alles te begrijpen Smiley Huh ThumpsUp






Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #20 Augustus 01, 2014, 08:24:20
edit2Rapporteer  
Ik had het over het aantal lagen per kant en je verbruikt inderdaad flink wat epoxy. Vuistregel is dat je net zoveel aanmaakt als het gewicht aan weefsel dat je gaat lamineren. Je kunt best wel meerdere lagen per keer lamineren.

Vb. 135x42cm= 0.567m^2 dat maal het totaal van 760gr (220+220+160+160)=430gr epoxy per kant.


Ben wel benieuwd of je de kern goed gebogen krijgt.
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #21 Augustus 01, 2014, 09:21:57
edit2Rapporteer  
Nog een tip: leg eerst je weefsel op je kern & ga deze vervolgens benatten. Doe je het andersom heb je kans dat er epoxy onder je weefsel blijft zitten. Dit is zonde van je epoxy en je oppervlak wordt bobbelig.
jelle95

Berichten: 14
Antwoord #22 Augustus 01, 2014, 20:43:55
edit2Rapporteer  
om de kern te buigen gebruik ik een mal die ik gemaakt heb van een paar balken .

dan stoom ik het hout en zet ik hem met lijmklemmen op de mal vast .

dan komt er een continous rocker van +/- 3 cm in .


,

als ik alleen de buitenste laag met uv beschermende epoxy doe , is dat dan genoeg om geelkleuring door de zon te voorkomen . ?

en kan dan daaronder andere epoxy worden gebruikt ?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
dus er moet zeker 500 gr weefsel per kant op

ik koop dan een fles epoxy met uv beschermer . 675 gr epoxy en 325 hardner( dus samen 1 kilo Smiley

en die is 33 euro , en ik vond dat eigenlijk wel zat kosten qua hars .

dan ga ik 7 m 163g/m2  kopen daar kan ik 10 lagen uit halen . (5 aan elke kant dan )

harsverbruik zeggen ze op de site :  Hars verbruik: 128 g/m², dan zou ik uitkomen op

900 g/m2  hars verbruik op 7 /m2 163 glasweefsel

dan doe ik dus 5 lagen aan elke kant van de paulownia kern van 1 cm dik .
en dan hou ik nog 100 g hars over

(ik probreer de kosten een beetje te drukken vandaar dat ik er nu niet de glasweefsel UD tussenzet)

als ik met ud weefsel zou doen zou ik en zeker een fles hars erbij moeten kopen ,en 2 rollen verschillend glasweefsel .

waardoor ik veel duurder uit ben .

zou dan dit alternatief kunnen ?

mvg




EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #23 Augustus 02, 2014, 21:01:03
edit2Rapporteer  
Je board wordt vreselijk duur en veels te zwaar en te sterk. Dat kan ik je verzekeren met 12-13 jaar ervaring.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #24 Augustus 02, 2014, 21:54:31
edit2Rapporteer  
5 lagen glas per kant + epoxy zonder vacuüm word dat een aardige epoxy spons, dus een heel zwaar board.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.