Katwijk - Zonder lidmaatschap Kiten

riesie

Berichten: 111
Augustus 27, 2014, 13:20:36
edit2Rapporteer  
Hi,
Ik moet binnekort in katwijk zijn en als het waait wil ik daar ff een rondje maken.
Nu heb ik gezocht op internet maar ik vind het nog steeds vaag waar je nu wel of niet kunt kiten.

Er bevinden zich in Katwijk 3 toegestane opstart/landingsplaatsen.
- Skuytevaert
- Katwijkse Branding Surfclub
- Kitesurf Vereniging Airtime.

Ik begrijp dat Sniksevaert de enige spot is waar je zo kunt kiten maar op hun website wordt wederom gesproken over een daglidmaatschap.

Dus nog maar weer eens de vraag waar kan ik nou kiten zonder hesje, lidmaatschap en geouwenhoer..
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 Augustus 27, 2014, 13:29:14
edit2Rapporteer  
Natuurlijk kan dat,  het water is van iedereen. Dus gewoon lekker gaan kiten.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #2 Augustus 27, 2014, 13:50:17
edit2Rapporteer  
Vooral langs de kust zie je tegenwoordig meer en meer "reguleringen"  betreffende het kitesurfen.
Laten we voorop stellen dat vaak ( let op: NIET ALTIJD ! ) het gedrag van de kitesurfers zelf aanleiding is tot allerlei problemen. Soms is men zelfs niet eens op de hoogte van de plaatselijke regels..........

Op het moment dat je gaat "reguleren" , en daar is niets mis mee, moet je wel zorgen dat één en ander juridisch goed in elkaar zit.  Op sommige locaties is "het mogen kitesurfen" gekoppeld aan een (dag)lidmaatschap van de plaatselijke vereniging. Juridisch is het niet toegestaan  om bij wetgeving onderscheid te maken tussen bijv afkomst, ras, geloof of in dit geval lidmaatschap van een vereniging. ( grondwet)  Stel je voor , je mag met alleen in het openbare bos wandelen als je lid bent van de plaatselijke wandelvereniging. Dat klopt dus niet.

Aan de andere kant....... De plaatselijke club heeft zich vaak al jarenlang ingezet om het kitesurfen op de betreffende locatie mogelijk te houden. Binnen de eigen vereniging is iedereen op de hoogte van de Do's and Don'ts op de locatie. Men let op elkaar , helpt elkaar, zijn er reddingsmiddelen aanwezig enz. Vaak is het alleen aan de inzet van de plaatselijke vereniging te danken dat je ergens überhaupt het water nog op mag!  En dat is veel waard.  ThumpsUp


Ik zou gewoon even contact opnemen met de plaatselijke club. Even de situatie uitleggen en dan krijg je ongetwijfeld een goed advies. Praktijkervaring: als je weet wat je doet, je je als kitesurf(st)er normaal gedraagt ( common sense is dan het toverwoord)  ben je overal welkom!
Have fun!

Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #3 Augustus 27, 2014, 14:04:25
edit2Rapporteer  
Ik zou toch even vragen bij één van de locals (http://www.kitehigh.nl/spots/s/id/Katwijk) hoe het daar in zijn werk gaat.
Ik kan me namelijk wel voorstellen als er daar clubs zijn, dat je je eerst even meld, of een dagpasje vraagt.

En als je dan zonder te vragen met de mentaliteit van Marc gewoon het water op gaat, zullen ze wel een beetje raar kijken denk ik.
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #4 Augustus 27, 2014, 14:24:10
edit2Rapporteer  
Hi wat Marc zegt is gedeeltelijk juist. Het water is van iedereen vindt de gemeente Katwijk en daarom moeten badgasten rustig en veilig van het strand kunnen genieten. Daarom is kitesurfen in Katwijk verboden door de gemeente in de periode 1 maart tot 1 november: http://www.katwijk.nl/cultuur-sport-en-vrije-tijd/vrije-tijd/strand/strandvoorschriften

Alleen op de aangewezen plekken is het gedoogd. Het dragen van een club of daglid lycra is verplicht. De betreffende club kan je uitleggen waar je precies wel en niet mag kiten. Hier op wordt door de KRB en strandpolitie gecontroleerd. Kiten zonder lidmaatschap tijdens het strandseizoen kan je een boete opleveren. En de clubs worden er ook op aangesproken. Ga daarom niet wild kiten, maar wordt daglid. Tegen een kleine geldelijke vergoeding mag je gebruikmaken van de faciliteiten en huur je een lycra voor de dag. En mogen de Katwijkse kiters nog lang en gelukkig tijdens de zomer het water op  Cheesy

Cu on the beach

PS: als je vrij wil kiten dan kan je naar Langerveldeslag of Scheveningen. In Noordwijk en Wassenaar moet je ook (dag)lid zijn met geouwehoer enzo.
robberthesp

Berichten: 46
Antwoord #5 Augustus 27, 2014, 22:11:11
edit2Rapporteer  
Geeft de moderator nog wel netjes aan waarom ie zo actief alle berichten delete? Is inderdaad wat off topic maar geef het ff een keer aan, wel zo netjes.


nevermind..topic gesplitst! thanks Marc! ThumpsUp
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 Augustus 27, 2014, 22:13:25
edit2Rapporteer  
Geeft de moderator nog wel netjes aan waarom ie zo actief alle berichten delete? Is inderdaad wat off topic maar geef het ff een keer aan, wel zo netjes.


De discussie over wel of niet betaald kiten gaat hier verder:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=49242.msg695724;boardseen#new

Ik zal nooit berichten verwijderen zonder een rede achter te laten.
j0bbzz

Geen avatar

Berichten: 15
Antwoord #7 Augustus 27, 2014, 22:16:44
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf lessen gehad in Katwijk, dit was op de locatie van een van de clubs. Doordat je bij een club vaart is er veel sociale controle en er wordt goed op je gelet, de laatste keer toen ik daar spullen huurde hebben ze me een paar keer op weg geholpen. Nu begrijp ik dat je daar als gevorderde kiter minder behoefte aan hebt, maar het blijft fijn om te weten dat er op je wordt gelet. Zeker als je in je eentje gaat. Daarnaast is het erg rustig op die spot dat vind iedereen fijn.

Nu blijft het tegen mijn principe om te betalen voor een stukje zee, want kort gezegd komt het daar het op neer. Een vrijwillige bijdrage om de spot te behouden had meer op zijn plaats geweest, helaas zal dat in de praktijk niet gaan werken.
robberthesp

Berichten: 46
Antwoord #8 Augustus 27, 2014, 22:36:59
edit2Rapporteer  

Ik zal nooit berichten verwijderen zonder een rede achter te laten.

Daarom! zie mn edit! netjesssss..
On topic:
ik denk overigens dat we als kiter betalen daar omdat de gemeente geen massa druktes wil zoals bij drukke kitespots als schellinkhout, wijk aan zee, zandmotor.. dit gaat ten koste van het tourisme van niet kitende strandgangers. het is zeker in de zomermaanden niet te doen soms..DE reden waarom ze ijmuiden bij de pier dicht gegooid hebben... Dus betalen anders niet kiten.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #9 September 09, 2014, 09:51:20
edit2Rapporteer  
Bij Airtime kan je voor een daglidmaatschap van 5 euro terecht. Dit houd gebruik van douches, kompressor, gezelligheid etc. in. En.. idd er wordt op je gelet.
Zeeland135

Berichten: 155
Antwoord #10 September 09, 2014, 13:15:40
edit2Rapporteer  
Waarom moet dat weer zoveel kosten €5,- voor 1 dag? Dat is dan €1825,- per jaar, die clubs maken dus dankbaar misbruik van de ontstane situatie! Schande!!
En als ze een goedkoper "jaarabonnement" hebben zorgt dat fijn voor een soort van eigen volk eerst situatie, en hebben ze tenminste geen last van gelegenheids kiters op de spot.
Al met al een waardeloze actie van de clubs daar! Ze zouden zich in moeten zetten voor een vrij strand i.p.v. voor hun eigen portemonne.
Darkslider

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #11 September 09, 2014, 14:26:26
edit2Rapporteer  
Ik begrijp best alle plus- en min punten wel en daardoor bepaalde frustraties/irritaties. Om dit te voorkomen/verbeteren denk ik eigenlijk dat de kitewereld een beetje groter moet gaan denken dan dat we nu doen, zoals oa alleen spots/clubs aan zichzelf (lees: té commercieel in veel ogen, hoewel deze constructie ook heel positief is voor desbetreffende spot).
Vraag me alleen niet hoe dat georganiseerd moet gaan worden ;-) Eén of ander utopisch idee zou kunnen zijn dat er een soort van landelijk lidmaatschap opgezet gaat worden, waardoor elk lid overal mag kiten. Degene die geen lidmaatschap hebben (oa kitetoeristen) betalen wel degelijk een daggeld dan bijvoorbeeld. Wellicht  kan dit via een organisatie als het NKV?!? Misschien dat de KNRM direct een bepaald percentage van het lidmaatschap mag ontvangen?!? Hierdoor zouden we landelijk veel veiliger onze sport kunnen beoefenen, zullen we sterker kunnen staan voor behoud en/of ontwikkelen van huidige/nieuwe spots en de vrijheid hebben om bij de verschillende windrichtingen overal te mogen varen, steunen we de KNRM (en dus onszelf ;-) ) en wie weet wat nog meer mogelijk is?!?
Ach ja.....misschien een te dromerig ideaal idee, maar aan de andere kant, zo groot is ons kikkerlandje niet, dus moet misschien ook wel te organiseren zijn. Ik lees al geruime tijd mee op deze site en zie regelmatig de ene zojuist afgestudeerde dure advocaat, de doorgewinterde kiter, de startende kiter, de kiteloze strandliefhebber en ga zo maar door, elkaar voorzien van danwel nuttige danwel nutteloze informatie, dus misschien is met al deze gezamenlijke kennis wel iets te bereiken???
Ik ga weer ff verder dromen.....
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #12 September 09, 2014, 15:26:57
edit2Rapporteer  
Ach ja.....misschien een te dromerig ideaal idee,
Ik ga weer ff verder dromen.....

Doe dat, laat ieder lekker zelf beslissen of ze ergens willen varen zonder lidmaatschap.
Als je zo nodig regelgeving wilt kan je ook deze  op het water zetten en alle beginners bekeuren die niet kunnen varen, niet voldoende kitecontrole hebben of de voorrangsregels niet kennen (ze vormen eenmaal een gevaar op het water en dan word je eraf geplukt zo is het ook op de openbare weg). Is het probleem zo opgelost met al die drukte (en betalen de mensen die niet kunnen varen zelf voor de  controle). Dit gaat nergens over  ListenToMe
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #13 September 09, 2014, 17:16:49
edit2Rapporteer  
Hier kunnen jullie verder discussiëren:

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=49242.0
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #14 September 10, 2014, 12:08:27
edit2Rapporteer  
Waarom moet dat weer zoveel kosten €5,- voor 1 dag? Dat is dan €1825,- per jaar, die clubs maken dus dankbaar misbruik van de ontstane situatie! Schande!!
En als ze een goedkoper "jaarabonnement" hebben zorgt dat fijn voor een soort van eigen volk eerst situatie, en hebben ze tenminste geen last van gelegenheids kiters op de spot.
Al met al een waardeloze actie van de clubs daar! Ze zouden zich in moeten zetten voor een vrij strand i.p.v. voor hun eigen portemonne.

Na vijf keer daglid te zijn geweest wordt je geacht om volwaardig lid te worden.
Darkslider

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #15 September 11, 2014, 12:31:40
edit2Rapporteer  
Ach ja.....misschien een te dromerig ideaal idee,
Ik ga weer ff verder dromen.....

Doe dat, laat ieder lekker zelf beslissen of ze ergens willen varen zonder lidmaatschap.
Als je zo nodig regelgeving wilt kan je ook deze  op het water zetten en alle beginners bekeuren die niet kunnen varen, niet voldoende kitecontrole hebben of de voorrangsregels niet kennen (ze vormen eenmaal een gevaar op het water en dan word je eraf geplukt zo is het ook op de openbare weg). Is het probleem zo opgelost met al die drukte (en betalen de mensen die niet kunnen varen zelf voor de  controle). Dit gaat nergens over  ListenToMe

Beetje kort door de bocht, maar dat mag hoor. Maar het feit blijft dat iedereen het moet leren en in het begin een gevaar kan zijn voor anderen, maarja, elke beginner staat ook kwijlend te kijken naar hoe jij vaart waarschijnlijk en toen jij begon met kiten had je gewoon de luxe dat het toen nog niet zo druk was waarschijnlijk. Het zou mij niet alleen gaan om de regelgeving, maar ook om behoud en aanleg van spots, parkeren dichtbij spots, collectieve verzekering, collectieve steun aan de KNRM en wie weet wat nog meer mogelijk zou zijn. Maar enfin, dat moet verder besproken worden in het andere topic.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.