Discussie - wel of niet betalen om te kiten bij een vereniging?

/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #50 Augustus 28, 2014, 12:07:54
edit2Rapporteer  
@Feddo je verdedigd je gemeentelijke richtlijnen wel heel goed  Grin alleen zijn die zo uit het jaar kruik

Ik denk dat de gemeentes hier de landelijke en Zuid Hollandse richtlijnen een beetje uit het oog verliezen en ik vraag mij ook af of dit juridisch hard te maken is.. Er is alleen al op provinciaal niveau imho een hiaat met de andere gemeentes.
Alle argumenten die je opnoemt kun je gelijk van tafel vegen als je bedenkt dat (vrijwel) alle andere gemeentes dit pakket aan diensten ook aanbiedt zonder er geld voor te vragen, dan wel geld te verlangen als die speciale dienst gevraagd wordt.

Het is net alsof Noordwijk, Katwijk en Wassenaar zich willen voordoen alsof je bv. een racecircuit bezoekt of dichter bij huis een wakeboardbaan. Alleen, die leveren diensten die niet uit zichzelf aangeboden worden. En een strand is natuur; een vrij goed. Gelukkig beseffen alle andere gemeentes zich dit wel (heeft ook met de inhoud van de grondwet te maken...) en daar kan ook met zones gewerkt worden zonder bijbetaling  Wink

Dat een gemeente en bijbehorende detaillisten hier een slaatje uit weten te slaan, dit gedoogd wordt en dat de leden zo gevoeglijk zijn... Beste gemeentes & leden; kijk eens verder dan je neus lang is, want dan zie je dat het anders kan. Dan zou je zelf gaan protesteren en er voor zorgen dat de situatie wordt zoals elders.

'TENZIJ DEZE 3 GEMEENTES ZICH ALS KAF BOVEN HET KOREN UIT WILLEN STEKEN EN ZICH VAN HET GEWONE VOLK WILLEN DISTANTIËREN...' door een apartheidspolitiek te hanteren en willens en wetens buitenstaanders als gepeupel te betitelen, want dat is wel het effect wat je er mee creëert!

Persoonlijk vind ik het daarom schandalig dat zoiets als dit in 2014 nog kan. Voor mij is het hetzelfde als in een eerder Zuid Afrika waar je privé stranden had en grenslijnen had voor blank en zwart.

En, om het goed te praten mag je er daglid worden tegen betaling... waarvoor WTF???
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #51 Augustus 28, 2014, 12:22:38
edit2Rapporteer  
Nou ik vind het erg onbehoorlijk dat je zoiets met apartheid durft te vergelijken. Rare discussie wordt dit. Leuk forum.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #52 Augustus 28, 2014, 12:28:31
edit2Rapporteer  
Nou ik vind het erg onbehoorlijk dat je zoiets met apartheid durft te vergelijken. Rare discussie wordt dit. Leuk forum.

Je vind het klaarblijkelijk normaal dat je als Nederlands staatsburger in je eigen land op een stukje vrij Nederlands grondgebied beboet kan worden omdat je r niks te zoeken hebt volgens de lokale overheid...
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #53 Augustus 28, 2014, 12:32:08
edit2Rapporteer  
Jij vindt het blijkbaar normaal om regels die nodig zijn om met zijn alle op een goede en veilige manier van een klein en smal strand gebruik te kunnen blijven maken te vergelijken met apartheid. Dat is gewoon weg... ik heb er geen woorden voor.
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #54 Augustus 28, 2014, 12:45:15
edit2Rapporteer  
Net als Evan begrijp ik niet zo goed waarom de emoties zo hoog oplopen.

1) Bij sommige spots is iedereen welkom.
2) Bij sommige spots mag je kiten, maar moet je betalen om te parkeren (is dat ook discriminatie?).
3) Bij sommige spots mag je alleen kiten als je gevorderd bent (ik herinner me nog een discussie over de Slufter...).
4) Bij sommige spots mag je niet kiten...
5) Bij sommige spots mag je alleen kiten als je je gemeld hebt.

Ik ben net lid geworden van KBS in Katwijk, en ik heb begrip voor de regelgeving - er zijn relatief smalle start- en landingszone's, midden tussen de badgasten. Het strand is bijvoorbeeld kleiner dan Hoek van Holland, maar wel relatief druk met badgasten Ik denk dat de plaatselijke gemeente de keuze had tussen optie 4) en 5) en ik ben blij dat ze voor 5 hebben gekozen.

Ondertussen is mijn ervaring, dat je in alle gevallen - ook in 3) en 5) - je welkom bent als je een praatje maakt, je sociaal opstelt en uitgaat van goed zeemanschap (op het water en op het strand). Die ervaring is ook door anderen al meermaals in deze thread gedeeld.

Misschien hebben andere leden andere ervaringen, deel die dan. Maar,  mensen die nog nooit op deze spots geweest zijn, praten een beetje in het luchtledige.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #55 Augustus 28, 2014, 13:31:41
edit2Rapporteer  
Pieter, als we het hebben over de beperking van ruimte (het smalle strand om de kite op te laten), leg mij dan eens uit waarom bv Muiderberg, Edam, Enkhuizen, Medemblik en Andijk met allemaal een nog veel smallere/kleinere strook om op te laten , ondanks de  drukte en een hoop beginners met scholen in de zomer, hebben gekozen voor optie 1)

Wijk aan Zee, Zandvoort, Egmond, Bergen, Camperduin, Huisduinen en Texel zijn echt niet veel breder qua strand en ook daar geldt optie 1)

optie 2 is voor mij ook een doorn, maar daar spelen andere belangen die met een vrij begaanbaar gebied voor iedereen weinig te maken hebben. Daar gaat het om een gemeentelijke/particuliere beslissing om geld in het laatje te krijgen die voor iedere dagtoerist van dat gebied geldt (Heeft dus ook niks met discriminatie te maken)
optie 3) heeft met de zelfbescherming te maken, net zoals een autorijbewijs niet voor 15jarigen geldt
optie 4) omvat teveel mogelijke redenen om op in te gaan
optie 5) is niet het melden; het is het afdwingen (dag)lid te worden met bijbehorende contributie anders staat een mogelijke sanctie middels boete er tegenover. Dat maakt het verschil. Heeft niks te maken met sociale gezelligheid want dan zou die hele APV pi pa po regeling in de desbetreffende 3 gemeentes ook gelijk afgeschaft kunnen worden, zeker als je het vergelijkt met alle sociale gezelligheid die op alle andere locaties met optie 1) navenant zijn



Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #56 Augustus 28, 2014, 13:52:42
edit2Rapporteer  
Jij vindt het blijkbaar normaal om regels die nodig zijn om met zijn alle op een goede en veilige manier van een klein en smal strand gebruik te kunnen blijven maken te vergelijken met apartheid.

Hypocriet om te denken dat die regels nodig zijn, totale onzin. Neem is een voorbeeld aan Zandvoort. Ohjah, ik ken de situatie in Noordwijk, ik ben er vroeger ook lid geweest ;-)
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #57 Augustus 28, 2014, 14:22:23
edit2Rapporteer  
Pieter, als we het hebben over de beperking van ruimte (het smalle strand om de kite op te laten), leg mij dan eens uit waarom bv ..., hebben gekozen voor optie 1)
Ik kan dat niet uitleggen, misschien ben ik het wel oneens met verplichting van daglidmaatschap, maar ik heb wel begrip voor de keuze, ik vind het niet onredelijk. Ik zou dat begrip ook hebben als gemeentes hetzelfde besluiten bij de spots die jij opnoemt. Ook een aantal van  deze spots melden we hier op kitehigh regelmatig gevaarlijke situaties. Gemeentes maken  in vergelijkbare situaties verschillende keuzes. Ik weet onvoldoende van de geschiedenis van deze spots.

Ik vind het vreemd dat mensen woorden als hypocriet, totale onzin, apartheid, "ik ga toch, lekker puh" gebruiken. Dat zijn gevoelens, stellingen, maar geen argumenten. Of vragen om argumenten en die vervolgens van de hand doen als dikdoenerij.

@Yoram: leg uit, waarom het volgens jou in Noordwijk niet nodig is.

optie 3) heeft met de zelfbescherming te maken, net zoals een autorijbewijs niet voor 15jarigen geldt
Helemaal gelijk. En ik herinner me, dat diverse mensen in de thread hierover ook wel eens hebben gepleit voor hesjes of een club. Ik weet niet of het dezelfde mensen zijn die nu te hoop lopen tegen deze drie gemeentes, zo ja, dan moet ik wat glimlachen.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #58 Augustus 28, 2014, 14:48:25
edit2Rapporteer  
Ik weet onvoldoende van de geschiedenis van deze spots.

Ik vind het vreemd dat mensen woorden als hypocriet, totale onzin gebruiken. Dat zijn gevoelens, stellingen, maar geen argumenten.

@Yoram: leg uit, waarom het volgens jou in Noordwijk niet nodig is.

Wellicht verstandig om de quote is te lezen waarop de reactie gegeven is. Apart volkje in Wassenaar, Katwijk en Noordwijk waar de regeltjes nodig zijn voor de veiligheid. Zijn ze in Zandvoort dan zoveel beter dat lidmaatschap niet aan de orde is/hoeft te zijn? Het strand van de Spot in Zandvoort is misschien wel smaller en kleiner dan in Wassenaar en Noordwijk.....

Er is dus niks vreemds aan dat je op onderstaande woorden als hypocriet en totale onzin gebruikt:
'regels die nodig zijn om met zijn alle op een goede en veilige manier van een klein en smal strand gebruik'.

Je geeft zelf overigens nog aan dat je onvoldoende weet van de geschiedenis, ken je de situatie er wel? Leg mij anders is uit waarom je het in Noordwijk wel nodig acht en in Zandvoort niet?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #59 Augustus 28, 2014, 14:50:15
edit2Rapporteer  
Dit. En het loopt zo hoog op omdat mensen zich blijkbaar graag druk maken over de regels zonder zich te verdiepen in het hoe of wat, de achtergrond, de situatie ter plaatse en de letter der wet lezen in plaats van de geest der wet.

En precies wat je zegt, er zijn zo veel plaatsen waar je heerlijk kan varen, en dan moeten we ons druk maken over die ene plek waar feitelijk niets aan de hand is als je met gezond verstand en gewoon "sociaal" het water op gaat.

Noordwijk is precies hetzelfde als Katwijk qua regels, en daar zijn toch echt Kevin, Jalou en Len10 groot mee geworden. En die zijn echt niet tegen de situatie ter plaatse. Ze kunnen vrij varen, hun spullen stallen, na afloop een heerlijk biertje drinken op rekening, douchen, enz. Als je dat niet wil, en je wil niet betalen, en je wil niet helpen met opbouwen of bardiensten draaien, moet je gewoon niet op Katwijk of Noordwijk zijn.

Feddo nu is het klaar, jij hebt je ook nergens in verdiept. Je gist naar feiten omdat je denk dat je door je jurische achtergrond meer weet. Wat ook geldt met deze clubs is dat er mensen zitten met geld, de ouders van de bekende kiters die je opnoemt hadden/hebben geld genoeg dus deze jongen kinderen (10-14 jaar toen ze begonnen) hoefden zich nergens druk om te maken. Misschien heeft het er ook mee te maken dat jou eigen spot anders volloopt met andere kiters? Jij vaart namelijk ook op een homespot waarvoor betaald dient te worden.

Het gaat ook nog eens om het princiepe, ik ga echt wel op de Slufter varen i.p.v. bij Airtime. Ohwja op de Slufter zijn een stelletje van die achterbakse gasten ook aan het proberen zo'n club op te starten.  schater



Nog even over de "regels" :

“(Kite)surfen

Om overlast en gevaarlijke situaties zoveel mogelijk te voorkomen heeft de gemeente 3 plekken aangewezen waar (kite)surfers kunnen afvaren en aflanden, bij:

- watersportvereniging Skuytevaert
- watersportvereniging Airtime
Verder moeten kitesurfers zich buiten het zwemmersgebied begeven. De beslissing over wanneer wel of niet mag worden gekitesurfd wordt in overleg met de strandverenigingen, KRB en strandpolitie genomen.

De regels voor het (kite)surfen gelden in het zomertijdvak van 1 maart tot 1 november. Buiten deze periode is het (kite)surfen niet aan specifieke regels gebonden.



Nog even over de APV:

"Artikel 5.7.19 Vliegeren en kitesurfen:
1. Het is verboden op het strand en in de duinen te vliegeren met vliegers, die door middel van twee of meer lijnen kunnen worden bestuurd.
2. Het is verboden op het strand een kitesurfboard te hebben of zich hiermee in zee te begeven buiten de aangewezen strandvakken.
3. Het college kan een of meerdere gebieden aanwijzen waarvoor het in het eerste lid genoemde verbod niet geldt.
4. De burgemeester kan in bijzondere gevallen ontheffing verlenen van het in het eerste lid gestelde verbod."



Dan de regelementen van bijvoorbeeld Airtime:

KITESURF REGLEMENT

STRAND    
- Op het strand mag niet gevliegerd worden!
- Oplaten en neerlaten van de vlieger (kite) alleen in het daarvoor bestemde gebied
- Gebruik met de kite in de lucht de kortste weg naar het water
- Zorg dat de kite niet weg kan waaien en rol je lijnen op als je kite op het strand ligt.

ZEE
Op zee gelden de normale watersport reglementen:
- Bakboord gaat voor stuurboord (dus rechts voor heb je voorrang en blijf je je koers varen, ander wijkt uit)
- Startende kiter gaat voor op inkomende kiter (20 m.), geef elkaar de ruimte en neem geen onnodig risico
- Nooit springen als er benedenwinds andere watersporters aanwezig zijn
- Houd afstand van zwemmers in het water, ga niet te dicht onder de kust varen (min. 50 meter in zee) en vaar niet in de branding als er zwemmers zijn.

ADVIES KITESURF UITRUSTING    

Veiligheid gaat voor alles, zorg voor een:
Kite- en boardleash  loser
Helm
Reddingsvest
Veiligheidsmes
Flare (noodsignaal)

NOODSIGNAAL VOOR WATERSPORTERS    

Zwaaien met beide armen boven je hoofd.



Er staat nergens dat je lid moet worden om te mogen kiten, logisch ook want je kan het niet verplicht maken. Dus gewoon lekker vrijblijven daar gaan kiten en netjes op de zonering letten. Ohwja en gebruik vooral een boardleash.  loser



Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #60 Augustus 28, 2014, 16:11:38
edit2Rapporteer  
Als die regels er zijn heb ik er een beetje moeite mee om je er niet aan te houden zolang er wat tegenover staat. Zo wordt het op een spot als bijvoorbeeld de Slufter niet gewaardeerd als er beginners gaan oefenen in een poeltje. De anderen kiters (waaronder ikzelf) vinden dat ze naar een andere spot moeten (autostrand) en dat zijn een beetje de ongeschreven regels waarvan iedereen op die spot vindt dat ze zo gelden. Door dan op andere spots regels niet te willen respecteren is wel vreemd.

Wel zou ik als ik ergens voor moet betalen er wat voor terug willen zien. Als ik bijvoorbeeld ergens lid moet worden maar ze je ook in de gaten houden en bij problemen met een bootje komen halen dan wil ik er gerust voor betalen. Kan ik ook met aflandige wind lekker het water op. Heb ik het gevoel dat ik alleen maar iemands kas zit te spekken dan wil ik de discussie over het nut nog wel aangaan.
Marinus

Geen avatar

Berichten: 16
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #61 Augustus 28, 2014, 17:17:34
edit2Rapporteer  
Is er überhaupt iemand die wel eens een boete gekregen heeft en dit aangevochten heeft? Degene die een boete uitlokt, aanvecht en alles openbaar deelt kan van mij 7,50 krijgen als mee betaling in advocaat kosten..... :-)
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #62 Augustus 28, 2014, 17:17:56
edit2Rapporteer  
@Robin73, we zullen jouw optie mbt varen bij aflandige wind maar als grapje zien...of denk je werkelijk serieus dat er 1 van deze 3 verenigingen is die het juridisch wil verantwoorden om kiters gewoon bij aflandige wind naar buiten te laten gaan?

Please - back on topic!

Het gaat om het afdwingen van geld om op 1 van de 3 gemeentes te mogen varen via een lokale vereniging



eatkites

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #63 Augustus 28, 2014, 18:04:51
edit2Rapporteer  
betalen om lokaal te mogen varen vindt ik ridicuul , echter zou ik er landelijk er op zich geen problemen mee hebben.
nu vaar ik alleen in rockanje playa, sluf en nooit in noord holland, maar ik zou het niet erg vinden om te betalen als ik daar wat voor terugkrijg, toko, berging, veiligheid & regulering.
maar het is wel een beetje zuur dat dit zo lokaal is...en het mij niet helemaal duidelijk is waar dat geld naar toe gaat.  (althans voor dagjeskiters)

daarom zou ik zeggen landelijk invoeren! d.m.v verplicht lid van de nkv. bijdrage omhoog schroeven zodat er mensen in vaste dienst genomen kunnen worden welke (en dit is geen commentaar op de huidige betrokkenen) zich fulltime kunnen inzetten voor de veiligheid, en uitbreiding van spots en toko's. En uiteraard verzekering welke bij lidmaatschap is inbegrepen.

toeristen kunnen een seizoenskaart aanschaffen.

als mensen dan ook lid willen zijn van een club, om hun gear op te bergen, te bbq-en etc.. prima, en gezellig.

deel van het lidmaatschap gaat naar de knrm..

vrij varen op elke spot in NL

controle wordt echter lastig....gigantische barcode op je kite?... ;-)

en er wordt nu behoorlijk gezeken op katwijk, maar volgens mij is dat daar wel goed geregeld, en als ik soms de fb foto's voorbij zie komen erg gezellig, en een bijdrage is dan ook logisch, maar het verplicht stellen is weer dramatisch, vandaar het bovenstaande: lid van een club voor gezelligheid en comfort, lid van de nkv voor veiligheid, regulering en vrij varen.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #64 Augustus 28, 2014, 18:24:56
edit2Rapporteer  
regels zijn zinloos als ze niet te controleren / handhaven zijn
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #65 Augustus 28, 2014, 18:37:02
edit2Rapporteer  
betalen om lokaal te mogen varen vindt ik ridicuul , echter zou ik er landelijk er op zich geen problemen mee hebben.
nu vaar ik alleen in rockanje playa, sluf en nooit in noord holland, maar ik zou het niet erg vinden om te betalen als ik daar wat voor terugkrijg, toko, berging, veiligheid & regulering.
maar het is wel een beetje zuur dat dit zo lokaal is...en het mij niet helemaal duidelijk is waar dat geld naar toe gaat.  (althans voor dagjeskiters)

daarom zou ik zeggen landelijk invoeren! d.m.v verplicht lid van de nkv. bijdrage omhoog schroeven zodat er mensen in vaste dienst genomen kunnen worden welke (en dit is geen commentaar op de huidige betrokkenen) zich fulltime kunnen inzetten voor de veiligheid, en uitbreiding van spots en toko's. En uiteraard verzekering welke bij lidmaatschap is inbegrepen.

toeristen kunnen een seizoenskaart aanschaffen.

als mensen dan ook lid willen zijn van een club, om hun gear op te bergen, te bbq-en etc.. prima, en gezellig.

deel van het lidmaatschap gaat naar de knrm..

vrij varen op elke spot in NL

controle wordt echter lastig....gigantische barcode op je kite?... ;-)

en er wordt nu behoorlijk gezeken op katwijk, maar volgens mij is dat daar wel goed geregeld, en als ik soms de fb foto's voorbij zie komen erg gezellig, en een bijdrage is dan ook logisch, maar het verplicht stellen is weer dramatisch, vandaar het bovenstaande: lid van een club voor gezelligheid en comfort, lid van de nkv voor veiligheid, regulering en vrij varen.

 schater schater Voel eens ff aan je hoofd, ik betaal al genoeg aan bullshit ding. Ga lekker je eigen bbq clubje oprichten....
feddomw
Gast
Antwoord #66 Augustus 28, 2014, 18:45:00
edit2Rapporteer  
Ik heb geen enkele moeite met de principiële discussie, ik heb moeite met "de regels staan me niet aan dus ik doe lekker waar ik zelf zin in heb".

Katwijk en Wassenaar en Noordwijk hebben regels. Als die je niet bevallen, dan ga je dat aanvechten bij de lokale overheid en NIET precies doen waar je zelf zin in hebt en zo lokale verenigingen straffen of spots dreigen met sluiting door de regels te overtreden. Want anders kunnen we zoals hierboven al aangegeven net zo goed in het vogelgebied gaan kiten bij Oostvoorne of op plekken waar het verboden is maar waarvan WIJ vinden dat het toch lekker kan. IJmuiden activiteitenzone 1 bijvoorbeeld.

Wat ook geldt met deze clubs is dat er mensen zitten met geld, de ouders van de bekende kiters die je opnoemt hadden/hebben geld genoeg dus deze jongen kinderen (10-14 jaar toen ze begonnen) hoefden zich nergens druk om te maken.

Het slaat nergens op om mij ervan te beschuldigen dat ik me ergens niet in verdiept heb en vervolgens met absurde generalisaties drie gemeentes over een kam te scheren. Je doet nu alsof in heel Katwijk en Wassenaar en Noordwijk alleen maar rijke mensen wonen. En dat daarom dat daar zo geregeld is.
Ik ken studenten en tegelzetters die ook lid zijn bij deze clubs. Dat JIJ het er niet voor over hebt wil niet zeggen dat anderen dat ook niet hebben, zeker omdat veel mensen altijd op dezelfde spot varen en het prettig vinden om faciliteiten te hebben. Niet alle kiters zijn hetzelfde namelijk, maar we hebben wel dezelfde belangen.... en als we die belangen schaden door allemaal precies te doen waar we zelf zin in hebben, zijn we allemaal straks de klos met Belgische perikelen en wetten.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #67 Augustus 28, 2014, 18:53:09
edit2Rapporteer  
Het slaat nergens op om mij ervan te beschuldigen dat ik me ergens niet in verdiept heb en vervolgens met absurde generalisaties drie gemeentes over een kam te scheren. Je doet nu alsof in heel Katwijk en Wassenaar en Noordwijk alleen maar rijke mensen wonen. En dat daarom dat daar zo geregeld is.
Ik ken studenten en tegelzetters die ook lid zijn bij deze clubs. Dat JIJ het er niet voor over hebt wil niet zeggen dat anderen dat ook niet hebben, zeker omdat veel mensen altijd op dezelfde spot varen en het prettig vinden om faciliteiten te hebben. Niet alle kiters zijn hetzelfde namelijk, maar we hebben wel dezelfde belangen.... en als we die belangen schaden door allemaal precies te doen waar we zelf zin in hebben, zijn we allemaal straks de klos met Belgische perikelen en wetten.

Whaha je snapt het hele punt van het stukje niet, dat er mensen met geld zitten is een feit. Dat is altijd bij dit soort clubs maar de "toon" probeerde ik te leggen (voor sommige moeilijk om te begrijpen) bij het stukje dat de bekende kiters zich nergens om hoefden te bekommeren. Wat automatisch betekend dat je er niet tegen in gaat en het is natuurlijk mooi meegenomen dat het lekker rustig blijft want zo zitten de mensen bij deze clubs wel in elkaar. Grin


Ik heb geen enkele moeite met de principiële discussie, ik heb moeite met "de regels staan me niet aan dus ik doe lekker waar ik zelf zin in heb".

Je bent toch wel heel erg hypocriet bezig hoor, zoals je in de rest van mijn stukje tekst ziet is er dat nergens verboden is om zonder lidmaatschap te kiten. Ook is het zo dat ik dan in het gedeelte kite waar de gemeente de vergunning voor af heeft gegeven.

Er is wel degelijk een verschil met in het vogelgebied kiten, dit is namelijk bij wet officieel verboden. Daar zal je dus normaal gezien geen andere kiters aantreffen. Op zee bij Katwijk etc. mogen kiters daar varen volgende de wet. Dat een vereniging probeert af te dwingen om geld hiervoor te betalen is natuurlijk klink klare onzin.


Als die regels er zijn heb ik er een beetje moeite mee om je er niet aan te houden zolang er wat tegenover staat. Zo wordt het op een spot als bijvoorbeeld de Slufter niet gewaardeerd als er beginners gaan oefenen in een poeltje. De anderen kiters (waaronder ikzelf) vinden dat ze naar een andere spot moeten (autostrand) en dat zijn een beetje de ongeschreven regels waarvan iedereen op die spot vindt dat ze zo gelden. Door dan op andere spots regels niet te willen respecteren is wel vreemd.

Dit is ook een heel groot verschil, dat poeltje is laten we zeggen in het gedeelte waar de beginners staan 25cm diep. Ze staan dan +/- 30 meter uit de kant, gebeurd er wat dan krijg je zandmotor taferelen zoals gebroken benen en armen. Dankzij die mensen "vriendelijk" te verzoeken naar het autostrand te gaan heb je daar op de Slufter niet veel last van.
eatkites

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #68 Augustus 28, 2014, 19:22:08
edit2Rapporteer  


 schater schater Voel eens ff aan je hoofd, ik betaal al genoeg aan bullshit ding. Ga lekker je eigen bbq clubje oprichten....

ow sorry... dat lag zeker aan mijn manier van schrijven..... wat ik wilde zeggen is dat een lidmaatschap bij een club, of zoals jij zegt...bbq-clubje OPTIONEEL zou moeten zijn... en dus geen verplichtingen / restricties kunnen opleggen om daar te varen. Echter een lidmaatschap bij de nkv, de jongens die zich inzetten voor de sport en spots, verplicht zou kunnen zijn. Al is het alleen maar om de verzekering.

elke vorm van dergelijke regulering is nu eenmaal jammer, maar de sport blijft maar groeien, en de spots worden er niet groter op, in tegendeel. ik ben bang dat we dus echt moeten gaan zoeken naar oplossingen. en in mijn opinie is de nkv daar de eerst aangewezen partij voor, maar die jongens zitten daar vrijwillig, een betaalde functie zou ondertussen best wel eens nodig kunnen gaan zijn. en juist om de vrijheid die deze sport juist uitdraagt te waarborgen, ben ik voor een landelijke oplossing en niet voor een lokale.  (tenzij je bij een gezellig bbq clubje wil.. Grin
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #69 Augustus 28, 2014, 19:44:07
edit2Rapporteer  
Als die regels er zijn heb ik er een beetje moeite mee om je er niet aan te houden zolang er wat tegenover staat. Zo wordt het op een spot als bijvoorbeeld de Slufter niet gewaardeerd als er beginners gaan oefenen in een poeltje. De anderen kiters (waaronder ikzelf) vinden dat ze naar een andere spot moeten (autostrand) en dat zijn een beetje de ongeschreven regels waarvan iedereen op die spot vindt dat ze zo gelden. Door dan op andere spots regels niet te willen respecteren is wel vreemd.

Wel zou ik als ik ergens voor moet betalen er wat voor terug willen zien. Als ik bijvoorbeeld ergens lid moet worden maar ze je ook in de gaten houden en bij problemen met een bootje komen halen dan wil ik er gerust voor betalen. Kan ik ook met aflandige wind lekker het water op. Heb ik het gevoel dat ik alleen maar iemands kas zit te spekken dan wil ik de discussie over het nut nog wel aangaan.
helemaal mee eens op dat stukje met aflandig kiten na. Je zo dat sowieso niet eens moeten willen. Vuist regel nr 1 met extreme sporten: zorg dat je nooit afhankelijk moet zijn van 3dgn ingeval van nood. Stel dat jij je board en kite kwijt bent, dan heb je kans dat ze die eerder terug vinden dan jou zelf. Dus een bootje in geval van nood omdat jij zo nodig met aflandig most gaan varen, biedt geen enkele garantie, sterker nog je brengt anderen ook in potentieel gevaar.
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #70 Augustus 28, 2014, 20:45:20
edit2Rapporteer  
Ik heb geen enkele moeite met de principiële discussie, ik heb moeite met "de regels staan me niet aan dus ik doe lekker waar ik zelf zin in heb".
Idd.

Misschien een idee dat een van de mods een voorzitter van een van de clubs in kwestie uitnodigt om te reageren op dit forum. Komen we wellicht wat verder?

En: vanaf morgen waait het weer, mooie gelegenheid om adrenaline uit te laten.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #71 Augustus 28, 2014, 20:48:25
edit2Rapporteer  
Misschien een idee dat een van de mods een voorzitter van een van de clubs in kwestie uitnodigt om te reageren op dit forum. Komen we wellicht wat verder?

Die gaan het toch zo praten of het de "wet" is wat hun aanvoeren. Lijkt me dus niet zo'n strak plan.
Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #72 Augustus 29, 2014, 08:57:22
edit2Rapporteer  
Laat ik proberen de discussie wat anders te draaien, met de volgende stelling:

Er moet een kite-vaardigheids bewijs komen anders mag je nergens meer kiten

Onderdeel van dit kitevaardigheids bewijs is een fatsoenlijk theorie examen over de regels, plus een praktijk examen waarin je laat zien dat je voldoende vliegercontrole hebt en het dus een fatsoenlijke lading krijgt.

Op vertoon van dit vaardigheids bewijs heb je automatisch toegang tot alle locaties, inclusief de locaties waar je daglid moet worden. Scheelt een hoop drukte en malloten die geeeeen idee hebben waar ze mee bezig zijn.

Ja, dit kost geld en regulering maar met de enorme hoeveelheid klootviolen op het water is het wachten op ongelukken en meer sports die dichtgaan, regulering is de enige optie.


Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #73 Augustus 29, 2014, 11:42:05
edit2Rapporteer  
en dan op alle spots toegangspoortjes maken en met je kitechipkaart naar binnen? Spots zijn openbaar toegankelijk. Iedereen zonder een zwemdiploma kan bij het strand komen. Ga je toch zwemmen, tja ........
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #74 Augustus 29, 2014, 11:55:52
edit2Rapporteer  
Off-topic:
Laat ik proberen de discussie wat anders te draaien, met de volgende stelling:

Er moet een kite-vaardigheids bewijs komen anders mag je nergens meer kiten
Heel simpele oplossing: 1:1 overnemen hoe de Duitse VDWS het doet . Daar bestaat dit al decennia voor alle vaartuigbewijzen en dus ook sinds 2003 voor het kiten. Het theoriedeel vormt het 1e deel van je kitescholing. Je moet ook eerst slagen voor je theorie (waar oa ook gekeken wordt naar de windrichtingen, soorten wind, voorrangregels, eerste hulp en safety, maar ook naar bv zones waar je wel en niet mag kiten), voordat je een vaarbewijs krijgt, hoe goed je ook kan varen.

Nou zullen er mss weer een hoop beginnen over waarom nog meer regeltjes dit en dat, 'Is niet nodig...!' MAAR doen we moeilijk hierover als we een rijbewijs willen halen voor de motor of de auto? Gaat niet alleen om jou en jezelf maar om een hele sociale gemeenschap... net zoals op de weg  Wink

Uiteindelijk werkt het voor iedereen beter: jezelf, je medekiter en andere badgasten maar m.n. ook naar de buitenwacht (oa verzekeringen & media) en regulerende instanties.

On-topic:
Die gaan het toch zo praten of het de "wet" is wat hun aanvoeren. Lijkt me dus niet zo'n strak plan.
Denk idd dat het beter is om dit op provinciaal niveau te bespreken met de beslissende instanties om deze 3 gemeentes aan alle andere ZH kitespots te 'spiegelen' en dan dit verder afstemmen. Laat het desnoods een precedent worden om andere gemeentes niet in de gelijke verzoeking te brengen...

Btw; hoe zit het met bv een KBO weekend, moet dan ook iedere gast zich in Noordwijk eerst tegen betaling inschrijven om daar te mogen varen met bv een testkite? Wss niet... massaliteit kunnen/willen/durven ze niet aan te pakken  Grin


« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.