Nieuwe grens natuurgebied Oostvoorne

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #25 September 02, 2014, 16:52:57
edit2Rapporteer  
De huidige palenrij is totaal niet duidelijk in ieder geval. Zet daar eens een groot rood kruis op oid, zal al wel schelen.
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #26 September 02, 2014, 16:53:35
edit2Rapporteer  
Wat overigens wél irritant is, dat de Wainmann klassen vanaf de palen,dus de wegvaarzone, zowat tot aan rockanje staan. Zo word je soms wel gedwongen voorbij de palen te gaan om upwind voorbij ze te komen. En dan niet met de dooddoener aankomen van,'dan loop je wat verder', want dan sta ik op Rockanje 2e Slag.  Grin
Dat herinner ik me van vorig jaar ook: een Berlijnse muur met dertig cursisten en tien kites op een rij of meer. Vergunningen? Maar goed, dat is in zekere zin off topic.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #27 September 02, 2014, 16:55:26
edit2Rapporteer  
Afgelopen zaterdag waren het er ook weer een boel ja...  Je ziet ze gewoon als een leger op je afkomen.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #28 September 02, 2014, 19:16:15
edit2Rapporteer  

Gewoon die spot sluiten van half juni tot half september, is het probleem voor het grootste gedeelte opgelost.
Menno de Vries

Berichten: 186
Antwoord #29 September 02, 2014, 21:20:06
edit2Rapporteer  

Gewoon die spot sluiten van half juni tot half september, is het probleem voor het grootste gedeelte opgelost.

Waar gaan al die duites kitescholen dan heen??
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #30 September 02, 2014, 21:24:52
edit2Rapporteer  

Gewoon die spot sluiten van half juni tot half september, is het probleem voor het grootste gedeelte opgelost.

Waar gaan al die duites kitescholen dan heen??
daar waar ze horen: De duitserdam. Of nog liever züruck nach Deutchland. Ze leveren de NL economie niks op, doen ook niet aan spot behoud, dragen niet bij aan instanties zoals knrm en die kitevereniging die zich niet meer inzet voor slufter en oostvoorne omdat t geen geld oplevert, dragen hier geen belasting af, laten een teringzooi achter op het strand, verziekken de sfeer en ze lopen met bakken geld het land uit... dit geld ook voor de belgische  school. We zouden hier gewoon wat meer aan markt protectionisme moeten doen. Probeer jij maar eens een school te openen in duitsland,  frankrijk of belgie.... fijne wedstrijd alvast.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #31 September 02, 2014, 21:49:23
edit2Rapporteer  
Ja, het verbaasd mij hoe makkelijk dat allemaal maar kan.
feddomw
Gast
Antwoord #32 September 02, 2014, 22:08:35
edit2Rapporteer  
en die kitevereniging die zich niet meer inzet voor slufter en oostvoorne omdat t geen geld oplevert,

deze zinsnede mag je ff uitleggen, EJ. Soort wimt conspiracy-theory achtig iets? NKV wordt gefinancierd door strandtenthouders of zo? Maken ze ook chemtrails?

Ja, het verbaasd mij hoe makkelijk dat allemaal maar kan.

Het is niet verbazingwekkend, typisch Nederlands iets. We reguleren iets, maar handhaven niet of nooit.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #33 September 02, 2014, 22:29:00
edit2Rapporteer  
Precies typisch Nederlands
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #34 September 03, 2014, 07:34:11
edit2Rapporteer  
Ik was afgelopen zaterdag ook op het AS. Bij het uitvaren van mijn eerste rak moest ik ook via de rechterkant om de hele rij met kiteschooltjes en individuele lessers heen varen. Hierbij ben ik schijnbaar ook net een paar meter het vogelgebied ingevaren en aan de kant gehaald door een controleur. Ik heb echter respect voor de natuur en alles wat er bij hoort, maar vind wel dat het op deze manier niet duidelijk is en heel moeilijk in te schatten doordat het gebied schuin vanaf het strand wegloopt. Ik heb die man en een agent uitgelegd waarom ik er langs de rechterkant omheen moest en dat ik door de westelijk georiënteerde wind niet anders kon. Eenmaal voorbij deze rij kon ik upwind  varen zonder direct last te hebben van deze mensen. Gelukkig ben ik er na lang preken met een waarschuwing vanaf gekomen. Verder wil ik wel benadrukken dat als er mensen consequent in het gebied varen ik het een goede zaak vind dat daar sancties tegenover staan, maar spijkers op laag water zoeken is niet geheel op zijn plaats zonder duidelijke markering.

Wat mij wel opviel was dat na ingrijpen van de toezichthouders het hele zooitje nog eens honderd meter naar links verschoof waardoor  alles lekker op elkaar stond. Gevolg hiervan twee keer een kite tegen mij lijnen aangehad en om half vier van ellende maar gestopt. Was meer bezig met ontwijken van beginners dan met andere dingen. Verder heb je ook nog een bepaald soort mensen die het nodig vinden om echt midden op een spot met de kite op 12 uur te gaan staan kletsen en blijven daar vervolgens lekker een half uur zo staan.
Kitescholen zijn volgens mij alleen maar bezig met hun leerlingen zo snel mogelijk het board op te krijgen en van vaarregels wordt niets meer meegegeven volgens mij. Je ziet echt heel veel gasten aan komen varen die werkelijk nergens geen rekening mee houden en er vanuit gaan dat jij wel aan de kant gaat. Dit is waarschijnlijk een gevolg van leren kiten tegen dumpprijzen. Ik begrijp ook heel goed dat beginners de kans moeten krijgen het te leren dat heeft voor iedereen zo moeten zijn, maar laat ze dan wel een beetje de hoeken opzoeken ipv midden op een spot.
kees69

Berichten: 280
Antwoord #35 September 03, 2014, 08:56:04
edit2Rapporteer  
En dan zijn ze nog op hun pik getrapt ook als je ff 2x langs komt varen om hoogte te lopen
om zo snel mogelijk uit de "gevaren zone" te komen.

Wat het vogelgebied betreft, weet ik wel zeker dat de meeste het weten. Vorige week stonden
ze te controleren en niemand in het vogelgebied te bekennen.
Ze zijn nog geen 5 minuten weg en ja hoor, hoppa, daar gingen er weer een aantal fijn
het vogelgebied in.

Blijft een fijne spot en idd jammer als het door dit soort akties verpest wordt.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #36 September 03, 2014, 11:14:39
edit2Rapporteer  
en die kitevereniging die zich niet meer inzet voor slufter en oostvoorne omdat t geen geld oplevert,

deze zinsnede mag je ff uitleggen, EJ. Soort wimt conspiracy-theory achtig iets? NKV wordt gefinancierd door strandtenthouders of zo? Maken ze ook chemtrails?

Ja, het verbaasd mij hoe makkelijk dat allemaal maar kan.

Het is niet verbazingwekkend, typisch Nederlands iets. We reguleren iets, maar handhaven niet of nooit.

tja idd strandtenten lijken de voorkeurs behandeling te krijgen. Nkv zit iig niet meer aan tafel. T brengt geen geld in het laadje.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #37 September 03, 2014, 11:32:45
edit2Rapporteer  
Reactie vanuit de NKV:



Situatie Oostvoorne ( voormalig autostrand)

Zoals velen weten is er hard gewerkt aan een nieuw Natura 2000 beheerplan voor de regio “Zeeuwse Voordelta” . Het gaat hier om locaties als Oostvoorne en de Maasvlakte 2 / Slufter. Aangestuurd door RWS zijn in dit proces vele partijen betrokken. Inmiddels ligt er een concept beheerplan op de plank. Op en aan het water zelf vinden de eerste “ veranderingen” plaats.

Vanuit de kitesurfwereld krijgen wij veel vragen. Hoe zit dat? Wat gebeurd daar? Graag willen we je met dit bericht wat meer informatie en inzicht geven over de diverse ontwikkelingen.

Om een goed beeld te krijgen van wat er in dit gebied speelt is het belangrijk dat je een beetje inzicht hebt in het hele Natura 2000 gebeuren.

Het kitesurfen is een relatief jonge sport. Instanties als provinciaal / gemeente bestuur, Natuurbeheer, RWS , enz. beschikken niet ( of nauwelijks) over pragmatische kennis op dit gebied. Mondiaal zijn er op het gebied van Kitesurfen / effecten natuur maar 3 praktijkcases geweest. (een Engels onderzoek, De Grevelingen en een 3 jarige praktijkstudie op Strand Horst )
Bij het beoordelen van de effecten van het Kitesurfen / Natuur valt men vaak terug op literaire studies. De algemeen gehanteerde normering voor de effecten van het kitesurfen zijn streng te noemen. Zo wordt de “verstorings-afstand” van het kitesurfen richting vogels op 700m aangehouden.

Vanuit de NKV zijn wij van mening dat goed Natuurbeleid een kwestie van maatwerk is. Goed overleg en gezamenlijk bekijken wat de mogelijkheden zijn. Gelukkig zien we dat laatste in de praktijk steeds vaker terug!

Het Natura 2000 proces “Zeeuwse Voordelta” is een typerend voorbeeld voor “maatwerk” . Laten we vooropstellen dat in geval van knalhard toepassen van de gangbare normering de kitesurfsport er in dit gebied voor zowel Oostvoorne als de Maasvlakte 2 / Slufter niet echt vrolijk van zou worden.....
Gezocht is naar een situatie waarin ieders belangen zijn geborgd. In de praktijk komt dat neer op een proefperiode waarbij, na toepassen van de gemaakte afspraken, wordt bekeken of één en ander functioneert.

De situatie Oostvoorne
De “problemen” doen zich hier vooral aan de noordzijde van de locatie voor. Aan deze noordzijde vinden we voor de vogelpopulatie een , voor de omgeving uniek, gebied voor diverse vogelsoorten.
Helaas komt het regelmatig voor dat kitesurfers zich aan deze kant buiten de kitesurfzone begeven. In plaats van grofweg verbieden is er met alle partijen gezocht naar middelen die we kunnen inzetten om het kitesurfen hier mogelijk te houden.

Op het water zelf was de begrenzing aan de noordkant lang niet altijd even makkelijk te herkennen. Gekozen is voor 1 rechte begrenzing. Dit houdt dus in dat wij iets minder ruimte hebben. Wij leveren dus iets in.

Even verderop zien we dan de Maasvlakte 2 / Slufter. Deze locatie is vooral wegens de omstandigheden op het strand aan de zuidzijde voor de kitesurfers zeer waardevol. Helaas is de grens met het Natuurbeschermingsgebied in het zuiden veel korter dan 700m. Gelukkig hebben wij deze meerwaarde voor ons zeer duidelijk kunnen maken en mogen wij hier vooralsnog blijven kitesurfen.

Het moge duidelijk zijn dat er op het gebied van informatie / communicatie betreffende de Do's en Don'ts op deze locaties extra zal worden ingezet. Hiervoor zijn inmiddels diverse afspraken gemaakt.
010patrick010

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #38 September 03, 2014, 12:05:43
edit2Rapporteer  
Als beginner moet ik zeggen dat ik hoop dat de spot open blijft... op een zaterdag of zondag proberen beter te leren kiten is lastig..  ik moet beter leren waterstarten.. de kite in de lucht houden... varen... om me heen kijken.. en ondertussen niet verstrikt raken met beginners die dezelfde problemen hebben of gevorderden die willen laten zien hoe goed ze kunnen springen...

door de talloze kiters in het water (scholen en gevorderden) aan het begin loop ik liever een stuk verder het strand op om daar wat meer ruimte te hebben... alleen hoe ver moet je gaan...

Ik zou zeggen.. een betaalde kitespot van maken...een maximaal aantal kites in het water... dagpassen verstrekken... geld gebruiken voor natuurbescherming en betere faciliteiten en voorzieningen van kiters... en bij het herhaaldelijk varen in het vogelgebied de spullen innemen...
matty

Geen avatar

Berichten: 112
Antwoord #39 September 03, 2014, 12:30:38
edit2Rapporteer  
Ik zou zeggen.. een betaalde kitespot van maken...een maximaal aantal kites in het water... dagpassen verstrekken... geld gebruiken voor natuurbescherming en betere faciliteiten en voorzieningen van kiters... en bij het herhaaldelijk varen in het vogelgebied de spullen innemen...
En hoe zie je dat voor je? Dagpas aanvragen bij aankomst met kans dat je weer naar huis mag omdat er geen plek meer is?
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #40 September 03, 2014, 13:08:53
edit2Rapporteer  
Eeuwige discussie blijft dit. Als het NKV zich nu eens écht in zou zetten ipv vanaf de grens Scheveningen tot Groningen, hebben we dit oeverloos geklets niet steeds. In het Noorden kan wel alles geregeld worden met ballenlijnen enz. Waarom hier dan niet? Ik betaal elk jaar contributie, met alle andere leden die dat ook doen kan er toch wel een lijntje vanaf? Kweek je gelijk wat goodwill bij de gemeente om dat ie het niet hoeven te betalen
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #41 September 03, 2014, 15:15:09
edit2Rapporteer  
Eeuwige discussie blijft dit. Als het NKV zich nu eens écht in zou zetten ipv vanaf de grens Scheveningen tot Groningen, hebben we dit oeverloos geklets niet steeds. In het Noorden kan wel alles geregeld worden met ballenlijnen enz. Waarom hier dan niet? Ik betaal elk jaar contributie, met alle andere leden die dat ook doen kan er toch wel een lijntje vanaf? Kweek je gelijk wat goodwill bij de gemeente om dat ie het niet hoeven te betalen

Dat is echt totaal niet de waarheid, er is gewisseld van regiovertenwoordiging voor dit gebied. Misschien kan Evan hier  wat meer duidelijkheid over geven?
010patrick010

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #42 September 03, 2014, 16:14:22
edit2Rapporteer  
Even een paar meter lijn met elkaar lappen dan?

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/accessoires-en-onderhoud/m839066585-ballenlijn.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #43 September 03, 2014, 16:27:43
edit2Rapporteer  
Paar meter? Die grens tot aan de slufter is minimaal 2km lang, maar laten we alleen de eerste km doen dan kom je al op 12100,- uit excl verankering en arbeid. Daarnaast moet het ook bestand zijn tegen zout water, storm en getij.


Deze herfst ga ik als nieuwe regiovertegenwoordiger weer om de tafel zitten over de exacte invulling, betere en duidelijkere afscheiding staat dan hoog op de agenda.


Als we toch over ballenlijnen praten, misschien kunnen die wel tussen palen gespannen worden. Nog verder doorgedacht: een touw tussen de paaltoppen. Maar dan worden het nog gevaarlijkere objecten al word het wel vrijwel onmogelijk om dan nog de grens over te steken.
010patrick010

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #44 September 03, 2014, 16:31:25
edit2Rapporteer  
Ik zou zeggen.. een betaalde kitespot van maken...een maximaal aantal kites in het water... dagpassen verstrekken... geld gebruiken voor natuurbescherming en betere faciliteiten en voorzieningen van kiters... en bij het herhaaldelijk varen in het vogelgebied de spullen innemen...
En hoe zie je dat voor je? Dagpas aanvragen bij aankomst met kans dat je weer naar huis mag omdat er geen plek meer is?

Goede vraag: ideale situatie? Lastig... misschien via internet kunnen zien hoeveel plek er nog is... kaartje kopen... en wanneer je er niet binnen 3 uur bent, wordt je kaartje gecanceld.. ben je het geld kwijt en wordt het kaartje online weer verkocht... Ach.. het is maar een idee....
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #45 September 03, 2014, 17:20:13
edit2Rapporteer  
Paar meter? Die grens tot aan de slufter is minimaal 2km lang, maar laten we alleen de eerste km doen dan kom je al op 12100,- uit excl verankering en arbeid. Daarnaast moet het ook bestand zijn tegen zout water, storm en getij.


Deze herfst ga ik als nieuwe regiovertegenwoordiger weer om de tafel zitten over de exacte invulling, betere en duidelijkere afscheiding staat dan hoog op de agenda.


Als we toch over ballenlijnen praten, misschien kunnen die wel tussen palen gespannen worden. Nog verder doorgedacht: een touw tussen de paaltoppen. Maar dan worden het nog gevaarlijkere objecten al word het wel vrijwel onmogelijk om dan nog de grens over te steken.

Nou! Ik zeg doen! Is toch geen toestemming voor nodig?  Gewoon een kunststof rood/witte ketting met gesealde verbodsbordjes eraan en klaar. Kosten? Mss € 500 max.  Desnoods 2 boven elkaar voor de bijziende kiter.  Dit voor de palenrij dan hè.
010patrick010

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #46 September 03, 2014, 17:25:28
edit2Rapporteer  
Alleen de palenrij om te beginnen moet te doen zijn toch? Smiley
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #47 September 03, 2014, 17:36:11
edit2Rapporteer  
Even offtopic, lees net dat ze in 2021 onder de waddenzee zout gaan winnen. Blijkbaar zijn die trekvogels en overige natuur toch niet zo heel belangrijk zodra er centjes verdient kunnen worden. Het beleid omtrent natuurbehoud in Nederland slaat als een tang op een varken.

Even ontopic het wordt wel een keer tijd wat betreft aanduiding recreatie zones er iets concreets gaat komen op locatie oostvoorne en slufter.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #48 September 03, 2014, 17:46:47
edit2Rapporteer  
zo'n kunststof rood-witte ketting vind ik wel een goed idee, volgens mij is dat ook niet gevaarlijk omdat die dingen kunnen breken.. mocht er iemand de controle verliezen.

Maar Evan, top man! Succes, sterkte etc en respect!
feddomw
Gast
Antwoord #49 September 03, 2014, 19:40:08
edit2Rapporteer  
Ik snap werkelijk niet dat mensen de NKV bij wijze van spreken de schuld geven van dit soort problemen. Zij zijn juist diegenen die op vrijwillige basis werken om spots OPEN te houden.

Dat de NKV niet elke "battle" met lokale bestuurders 100% naar de zin van elke kiter kan draaien kan je de NKV moeilijk verwijten. En dan nog die vele vele vele uren die Tom in het reizen en overleggen steekt afdoen als "zich niet echt inzetten"....


Het zou de vele stuurlui aan wal sieren als ze zich ook aanmeldden als vrijwilliger of lid of regiovertegenwoordiger.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.