North Rebel uittesten op het land

SpeedWing

Geen avatar

Berichten: 6
September 02, 2014, 20:46:18
edit2Rapporteer  
Graag wil ik mijn nieuwe North Rebel 2013 eerst op het land (b.v. een weiland) uitproberen voordat ik het water op ga. Het lijkt mij op het land namelijk handiger om de kite nog af te stellen, mocht dat nodig zijn. Hebben jullie dit wel eens gedaan of is dit levensgevaarlijk? Alvast bedankt.
Zeeland135

Berichten: 155
Antwoord #1 September 02, 2014, 21:17:28
edit2Rapporteer  
Ja lijkt me een goed plan je nieuwe kite uitproberen in een weiland. Ik zou wachten op heel veel wind, dan kan je kijken hoe ver je kan vliegen.  schater
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 September 02, 2014, 21:17:57
edit2Rapporteer  
Ik zou even les nemen bij een gerenommeerde kitesurfschool die kunnen je precies uitleggen wat wel en niet kan en handig is om te doen.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #3 September 02, 2014, 21:21:38
edit2Rapporteer  
Sommige berichten lijken te slecht om waar te zijn Grin
ps: Weilanden met veel prikkeldraad er omheen zijn het meest gunstig.
SpeedWing

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #4 September 02, 2014, 21:45:06
edit2Rapporteer  
Wat een flauwe en kinderachtige reacties zeg.... zucht.. Ik hoopte eigenlijk op serieuze reacties.  Kiteles heb ik al gevolgd. De meeste mensen laten hun kite op op de kant.  Waarom zou dat niet in een weiland kunnen?  Ik wilde gewoon weten wat je het beste kunt doen met een nieuwe kite. Zijn ze meteen startklaar of moet er nog veel afgesteld worden?
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #5 September 02, 2014, 22:03:38
edit2Rapporteer  
Ik zou het gewoon doen. Er zit een goeie safety op, dus waarom niet.
En zoals je zegt, we laten allemaal onze kites op op het land.

Echt, soms snap ik de reacties op dit forum niet...
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #6 September 02, 2014, 22:08:04
edit2Rapporteer  
Plug & play (zover ik weet )

mocht de kite in de lucht staan en jij staat op het land, je maakt onbedoeld een foutje mbt lijnen.. Is het fijner stuiteren over water dan over land..

Kijk ook ff naar de Pigtails en hoe je die bij je kite moet zetten. Staat allemaal op het beschrijving die je bij je kite kreeg.

Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 September 02, 2014, 22:17:26
edit2Rapporteer  
Waarom zou je dit niet gewoon op het strand doen? Dan kun je daarna meteen varen.. Of verwacht je uren bezig te zijn?
Overigens is het totaal niet nodig.. Plug n play idd
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #8 September 02, 2014, 22:46:06
edit2Rapporteer  
Ik neem aan dat je tijdens het lessen gevoeld hebt welke krachten er vrij kunnen komen als je kite vol door het windvenster gaat?Dan kan je je ook wel inbeelden wat er gebeurd in een weiland. Maar goed je kan je kite overal oplaten zolang er maar genoeg wind staat. Mijn advies is ga naar het water liefst met behoorlijk zandstrand en laat m daar op,kan je gelijk gaan kiten ook. In het begin gewoon niet te veel risico's nemen succes
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 September 02, 2014, 22:58:24
edit2Rapporteer  
Weiland = binnenland = bomen = enorm vlagerig. Er zijn al genoeg (dodelijke) ongelukken op het land gebeurd door beginners die iets wilden uitproberen, wat gelijk ook de reden is dat er zo gereageerd word.

Als je niet zeker bent dat je kite goed afgesteld staat vraag dan een ervaren kiter om even mee te kijken voordat je de eerste keer zelf er mee gaat varen en ga niet zelf klooien op een weiland.
Merijnhe

Berichten: 263
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #10 September 03, 2014, 08:58:08
edit2Rapporteer  
Graag wil ik mijn nieuwe North Rebel 2013 eerst op het land (b.v. een weiland) uitproberen voordat ik het water op ga. Het lijkt mij op het land namelijk handiger om de kite nog af te stellen, mocht dat nodig zijn. Hebben jullie dit wel eens gedaan of is dit levensgevaarlijk? Alvast bedankt.
Speedwing, ik vind het helemaal geen slecht idee om eerst even dingen uit te proberen. Afhankelijk van op wat voor spot je normaal kite is het absoluut niet prettig om ergens op een zeer kleine launch zone er achter te komen dat je materiaal net iets anders is dan je dacht.

De Rebels hebben geen afstelling nodig je kunt er zo mee gaan kiten. Als ze nieuw zijn moet je alleen wat plasticjes/schuim loshalen en weggooien.

Als je toch wat wilt uitproberen, zoals bijvoorbeeld even als oefening de safety trekken zodat je kunt zien wat er gebeurt met de 5th line van je Rebel dan kun je dat nog het beste doen op een groot strand zoals IJmuiden, op een dag dat niet toevallig iedereen net een strandwandeling aan het maken is.

Sowieso is het beter om voor jouw trial momentje niet alleen te zijn. Neem iemand mee die je kite kan aanpakken zodat je nog wat kunt verstellen indien je dat wilt of die je vast kunt houden aan je harnas als je twijfelt aan de kracht van de kite.

Veel plezier met de Rebel!
Zeeland135

Berichten: 155
Antwoord #11 September 03, 2014, 13:43:37
edit2Rapporteer  
Speedwing. Jouw vraag lokt dit soort reacties uit. Als je nog niet echt kan kiten, hoe wil je dan vaststellen of je nog wat moet verstellen aan je kite?
Ik stel voor dat je in het water gaat testen of je overweg kan met je kite. Zoals iedereen al gezegd heeft zijn eigenlijk de meeste kites gewoon een kwestie van uitpakken en varen, zo simpel is het.
Ga dan gewoon ergens waar je in het water nog kan staan, dat valt een stuk zachter.
Janver

Geen avatar

Berichten: 21
Logs: 0 | 77 uur
Antwoord #12 September 03, 2014, 14:36:29
edit2Rapporteer  
Als je het bij een spot doet waar genoeg ruimte is, kan eventueel een ervaren mede-kiter je helpen indien er problemen zijn. In een weiland gaat dat minder goed en release je hem in het prikkeldraad heb je meteen schade.
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #13 September 03, 2014, 14:41:22
edit2Rapporteer  
Speedwing. Jouw vraag lokt dit soort reacties uit.
Misschien, tegelijkertijd hoor ik trainers en coaches vaak zeggen, dat er geen domme vragen bestaan... Zolang iemand zich niet als trol gedraagt, is dat ook een goed uitgangspunt voor dit forum.

@Speedwing: de informatie van Evan is belangrijk en het advies van Merijnhe lijkt me erg zinnig.
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #14 September 03, 2014, 16:58:29
edit2Rapporteer  
Hij heb les gehad. Als hij niet veilig een kite op kan laten in een weiland, dan heeft hij al helemaal niets te zoeken op het water.

Misschien moet hij daarnaast wel een uur rijden voordat hij bij zijn spot is. Beetje zonde om er dan pas achter te komen dat er iets niet goed is met je kite.

Ik vind het een top idee, testen van je kite voordat je het water op gaat. Zouden we allemaal moeten doen. Materiaal controleren voordat je het water op gaat bij niet te harde wind.

Ik zou idd wel de tip van Merijnhe te harte nemen en het samen met iemand doen. Liefste iemand met een beetje vlieger of kite ervaring. Gewoon just to be safe.


Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #15 September 03, 2014, 17:34:21
edit2Rapporteer  
Sowieso niet alleen doen. En doe het in een weide die genoeg ruimte heeft, maar jij bent ook wel zo slim wellicht om dat niet in de buurt van prikkeldraad te doen Wink . Ook liefst niet veel obstakels in de buurt die de wind hinderen, zoals bomen en zo.
Evan, je hebt gelijk dat binnenland vlagerig is. Maar onze kites hebben net het voordeel van een depower, dat heb je niet bij andere soorten kites. En als je de kite aan het rand van het venster houdt kan je ook goed voelen of het haalbaar is of niet.

En zorg vooral ook dat je meteen klaarstaat om je safety te trekken Smiley

Ik woon zelf ook niet zo dicht bij de kust en af en toe laat ik de kite hier wel eens op. Eerst kijk ik op de sites hoe de wind is in mijn buurt en zelf kan je het ook wel zien aan de bomen hoe hard het waait. Waait het niet zo hard? Dan kan je heus wel eens de kite oplaten.
rhmulder

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #16 September 03, 2014, 21:02:51
edit2Rapporteer  
Een rebel 2013 kun je aan de kite maar op 2 manieren afstellen. Lichte of zwaardere bardruk. Standaard staat hij op de lichte bardruk en dat is prima voor de meesten. Naast de bardruk heeft de kite dan ook nog wat andere eigenschappen, zoals beter springen of scherper sturen, maar dat ga je als beginner echt niet merken en kun je zeker niet op het land voelen. Daar moet je gewoon voor varen. Als je toch iets wil checken, check dan of de lijnen van je bar gelijk zijn door een touwtje door de sleeves te doen en aan een lantaarnpaal te knopen. Als je de bar tegen de chickenloop aan hebt moeten de lijnen allemaal gelijk zijn. Ongelijke lijnen heeft veel meer invloed. Je kite testen in een weiland heeft dus niet veel zin en geeft volgens mij alleen maar kans op beschadigingen aan jezelf en aan je kite.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.