Hoe bepaal je een kitespot voor beginners?

ploderus

Geen avatar

Berichten: 5
September 11, 2014, 11:51:05
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal!

ik ben net begonnen met Kitesurfen. Werkt meteen verslavend!

Maar nu komt het punt. Hoe bepaal je nou een goede kitespot. Ik betrap mezelf heel regelmatig erop dat ik weer op windfinder zit te zoeken.
Voor vandaag ziet het er qua wind namelijk als volgt uit:
Aan de Noordzee kust zo'n 10-13 knopen, vanuit het noorden-noordoosten.

Zelf vind ik Oostvoorne een lekkere spot omdat het er ruim is en je wordt niet snel diep.
Ik woon zelf in de buurt van Schiphol, dus Zandvoort zou ook kunnen.

Wat zouden jullie zelf doen op een dag als dit, om waterstarts te oefenen?

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 September 11, 2014, 11:55:03
edit2Rapporteer  
10-13 kts?.... thuisblijven, mits je een 17m kite heb...  en wachten tot dat het een keer 14-20 kts waait. afhankelijk van de kite size uiteraard.
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #2 September 11, 2014, 12:13:56
edit2Rapporteer  
zelf zou ik bovenin op spots klikken en kijken waar er gevaren kan worden met welke wind, vervolgens kijken wat er verder nog aan spot info staat zoals blijft het lang sta diepte.
dunkel

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #3 September 11, 2014, 12:21:27
edit2Rapporteer  
Belangrijk is dat de wind AANLANDIG is, en verder zijn er voor beginners een paar geschikte spots zoals oostvoorne/schellinkhout/enkhuizen waar je goed kan staan. Maar kijk vooral naar de windrichting, de vlagerigheid 15 knopen met vlagen van 25 is no-go. Eigenlijk is alles terug te vinden op de spots en actueel weer knop hierboven:)
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #4 September 11, 2014, 13:01:50
edit2Rapporteer  
Gewoon morgen even kijken hoe hard het waait en de richting checken. Best kans dat ie zo goed als noordelijk is, dan kan je lekker gaan oefenen op oostvoorne. Bij spot info oostvoorne staan er web-links voor actuele wind gegevens.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 September 11, 2014, 13:37:15
edit2Rapporteer  
Gewoon morgen even kijken hoe hard het waait en de richting checken. Best kans dat ie zo goed als noordelijk is, dan kan je lekker gaan oefenen op oostvoorne. Bij spot info oostvoorne staan er web-links voor actuele wind gegevens.
met noord of noord, noord,  oost en afgaand tij (van hoog water naar laag water/ van vloed naar eb) is autostrand ook geen aanrader voor de beginner zonder begeleiding van een ervaren kiter.
ploderus

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #6 September 12, 2014, 13:29:30
edit2Rapporteer  
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben gisteren even naar Oostvoorne geweest.
Was inderdaad lastig met de vlagerige wind, maar toch een lekkere middag gehad.
Toch een paar keer meters kunnen maken Smiley

Welke spot zouden nullie zelf doen bij wind zoals hij gisteren was?
Dus wind uit Noord/Noord-oost?

matty

Geen avatar

Berichten: 112
Antwoord #7 September 12, 2014, 15:30:11
edit2Rapporteer  
Ik ga straks Vrouwenpolder bekijken. Schijnt met hoogwater er een leuke plas te liggen
Tiny-T

Berichten: 21
Antwoord #8 September 14, 2014, 19:27:03
edit2Rapporteer  
Ik ben gister vrouwenpolder geweest! Mooie spot vooral met hoog water idd! Was er zelf met laag water en aanlandige wind.. Geen doen voor een beginner beginner.. Is vrij snel te diep om te lopen dus je komt als beginner bijna niet weg.. In de poel met hoogwater werd het heel snel druk gister!
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #9 September 14, 2014, 21:19:03
edit2Rapporteer  
Ik ben gister vrouwenpolder geweest! Mooie spot vooral met hoog water idd! Was er zelf met laag water en aanlandige wind.. Geen doen voor een beginner beginner.. Is vrij snel te diep om te lopen dus je komt als beginner bijna niet weg.. In de poel met hoogwater werd het heel snel druk gister!

Op Vpolder is het inderdaad niet makkelijk om met pal aanlandige wind te vertrekken ..... en al helemaal niet als het mega druk is ......

mijn advies ...... eerst een stukje de zee op boddydraggen en dan waterstarten ....of ..... flink vaart maken op de uitlopers van de branding en dan golf na golf de zee op gaan .... zo verlies je wel flink hoogte en die moet je dan vervolgens weer terug winnen .... deze laatste manier is m.i. meer voor de iets gevorderde surfer ...

succes ermee en ... oefenen, oefenen, en nog eens oefenen ....dan komt het vanzelf ThumpsUp
Tiny-T

Berichten: 21
Antwoord #10 September 15, 2014, 11:14:18
edit2Rapporteer  
Ben overigens ook een keer bij Oostvoorne wezen kijken, alleen dat is serieus een kwartier lopen vanaf de auto?! En dat was zonder spullen.. Of heb ik de verkeerde P-plaats gepakt?
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #11 September 15, 2014, 12:00:27
edit2Rapporteer  
nope je was op de juiste parkeerplaats er is er naar mijn weten maar 1 daar.
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #12 September 15, 2014, 13:11:24
edit2Rapporteer  
Ben overigens ook een keer bij Oostvoorne wezen kijken, alleen dat is serieus een kwartier lopen vanaf de auto?! En dat was zonder spullen.. Of heb ik de verkeerde P-plaats gepakt?
schater schater
Dan zat je idd goed. Het went, echt. En, je kunt gratis douchen en je spullen met water schoonmaken bij dat restaurant.
matty

Geen avatar

Berichten: 112
Antwoord #13 September 15, 2014, 13:15:30
edit2Rapporteer  
De heen weg gaat nog wel maar als je dan moe en brak terug moet lopen lijkt er geen eind aan te komen aan de heuvel
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #14 September 15, 2014, 14:05:53
edit2Rapporteer  
De heen weg gaat nog wel maar als je dan moe en brak terug moet lopen lijkt er geen eind aan te komen aan de heuvel
Dan heb je wind mee, valt reuze mee dan;).
Tiny-T

Berichten: 21
Antwoord #15 September 15, 2014, 17:45:03
edit2Rapporteer  
Haha, ik hoopte verkeerd gestaan te hebben maar dat valt dus tegen Wink
Toch een keer proberen want verder si het wel echt een super ruime spot, en volgens mij kun je daar zo ongeveer overal staan toch?
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #16 September 15, 2014, 18:31:35
edit2Rapporteer  
als je in de buurt van schiphol woont kijk even op www.nederland-kiteschool.nl en dan locaties

ijmuiden en muiderberg staan daar uitgebreid beschreven

PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #17 September 15, 2014, 20:48:51
edit2Rapporteer  
Haha, ik hoopte verkeerd gestaan te hebben maar dat valt dus tegen Wink
Toch een keer proberen want verder si het wel echt een super ruime spot, en volgens mij kun je daar zo ongeveer overal staan toch?

Het is een superspot om te beginnen. Idd bijna overal kun je staan. Nu richting najaar wordt het ook rustiger, maar tegelijkertijd zijn er bijna altijd - ook door de week - mensen te vinden. Niet overbodig: let op de zonering waar je wel en niet mag kiten! Zie ook: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=49278.0
Tiny-T

Berichten: 21
Antwoord #18 September 16, 2014, 22:35:45
edit2Rapporteer  
Haha, ik hoopte verkeerd gestaan te hebben maar dat valt dus tegen Wink
Toch een keer proberen want verder si het wel echt een super ruime spot, en volgens mij kun je daar zo ongeveer overal staan toch?

Het is een superspot om te beginnen. Idd bijna overal kun je staan. Nu richting najaar wordt het ook rustiger, maar tegelijkertijd zijn er bijna altijd - ook door de week - mensen te vinden. Niet overbodig: let op de zonering waar je wel en niet mag kiten! Zie ook: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=49278.0

Toch maar een keer proberen dan! Neem m'n wandelschoenen wel mee, haha!
Die zonering had ik gezien indd!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #19 September 17, 2014, 11:11:24
edit2Rapporteer  
De belangrijkste tip voor een beginner ( naast de algemene veiligheidszaken natuurlijk)
Zorg dat je de elementaire basisvaardigheden goed onder de knie hebt:

Leer goed boddydraggen. Dit kun je ook op ondiep water oefenen! Zodra je zonder board goed upwind komt ben je al een heel stuk verder.
Oefen al zwemmend / in het water liggend het herstarten van je vlieger uit het water. 

Op het moment dat je bovenstaande zaken goed beheerst zul je merken dat er snel veel meer locaties ter beschikking staan.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.