liability/ aanspraakelijkheid instruczeur.

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
September 14, 2014, 23:05:20
edit2Rapporteer  
Vandaag, een prachtige lesdag op het Autostrand (nno wind max 14kts), tot dat mijn leerling na 5 succesvolle waterstarts en crash maakt en bepaald dat, na 5uur en 30min,  hij na een "crash" bepaald om naar zijn board te grijpen. Gevolg: hij grijpt de board, bij de achterkant van een vin, zijn hand open reigt 4cm diep tussen wijsvinger en ring vinger. In hoeverre ben je dan,  aanspraakelijk als instruczeur? ( het zag er niet fris uit, zowel hand palm als bovenzijde hand was een clear cut).  Shocked
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #1 September 14, 2014, 23:13:01
edit2Rapporteer  
eigen schuld. dat zijn de kleine lettertjes als het goed is. alles op eigen risico (dacht ik) tenzij dat niet in je offerte,contract, of anderzijds ondertekend formulier staat.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #2 September 14, 2014, 23:50:06
edit2Rapporteer  
Daarvoor heb je verzekering. De instructeur is wellicht verantwoordelijk ja, maar de verzekering komt hier volledig tussen.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #3 September 14, 2014, 23:56:12
edit2Rapporteer  
eigen schuld. dat zijn de kleine lettertjes als het goed is.

Zou er niet zo makkelijk over denken, hoe goed je die kleine lettertjes ook dichttimmert, instructeur word gezien als kundig en de gene die tekent als een totale noob. Het gaat hier maar om een snee.

Bij een ernstig ongeval kan een kiteschool als instructeur aansprakelijk zijn. Ik herinner me de vervolging van een instructeur van een klimhal en een ongeval met een vlot (wat een bedrijfsuitje was) jaren terug.

Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #4 September 15, 2014, 07:06:05
edit2Rapporteer  
Dan moet je wel aantoonbaar schuld hebben aan het incident en dat heb je gezien het verhaal denk ik niet. Het is niet alsof je tegen je cursist zei: "Pak het board bij de vin!". Of dat je hem het board aangaf zodat hij hem alleen bij de vin kon vatten.

Dit is eigen verantwoordelijkheid. De cursist is bij zijn volle verstand begonnen aan een risico volle acitiviteit. Het ligt dan in de lijn der verwachting dat je jezelf kan bezeren.

Het enige wat een punt zou kunnen zijn van betwisting is of je hem er al dan niet opgewezen hebt dat een vin een soort van mes is. Maar dan nog zou ik zeggen dat dit onder de categorie 'gezondverstand' en 'eigeninschatting' zou vallen... maar ja wat is dat tegenwoordig nog waard.
feddomw
Gast
Antwoord #5 September 15, 2014, 07:38:21
edit2Rapporteer  
eigen schuld. dat zijn de kleine lettertjes als het goed is.

Zou er niet zo makkelijk over denken, hoe goed je die kleine lettertjes ook dichttimmert, instructeur word gezien als kundig en de gene die tekent als een totale noob. Het gaat hier maar om een snee.

Bij een ernstig ongeval kan een kiteschool als instructeur aansprakelijk zijn. Ik herinner me de vervolging van een instructeur van een klimhal en een ongeval met een vlot (wat een bedrijfsuitje was) jaren terug.



Dat zijn nogal andere gevallen. De klimhal was in Monte Cervino en het was geen instructeur en het ongeval met het vlot was omdat de organisatie schijnbaar nogal grof nalatig was geweest.

Als het goed is tekent de cursist een disclaimer/waiver, en het waren verder rustige omstandigheden.Overigens zal iemand je slechts kunnen aanspreken als er ook daadwerkelijk schade is. Dat lijkt mij niet, iedereen in NL is verzekerd voor medische kosten, en van een snee van 4cm zou je verder niet veel schade hoeven ondervinden.

Uiteraard is dit speculatie, we waren er allemaal verder zelf niet bij.
carbohans

Geen avatar

Berichten: 46
Antwoord #6 September 15, 2014, 09:09:24
edit2Rapporteer  
Heel erg vervelend allemaal, wel een leermoment  voor de instructeurs sheck je vinnen en vervang ze voor botte vinnen nu is het een hand geweest had ook iets anders kunnen zijn!
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #7 September 15, 2014, 09:11:54
edit2Rapporteer  
 Heeej, wat vervelend zeg. Is altijd wel even schrikken dat bloed.
Kan me goed voorstellen hoe dat eruit zag. Jakkes.

Heb je je leerling al vanochtend gebeld.
Even gevraagd hoe het met m is (maakt niet uit als t grote vent is).
Medeleven is de beste verzekering die er is.
Daar kan geen verzekering of geld tegen op.

Als je bijna 6 uur met iemand bezig bent bouw je toch een band op.

Persoonlijk vind ik t heel knap wat je cursist voor elkaar gekregen heeft. Komt echt niet vaak voor.
Mijn vinnen zijn bot en v plastic. Wat v merk board was dat, wat voor type vinnen, wat een raar ongeluk, en dat met 14 knopen

Nature

Berichten: 1295
Antwoord #8 September 15, 2014, 10:12:08
edit2Rapporteer  
Daarvoor heb je verzekering. De instructeur is wellicht verantwoordelijk ja, maar de verzekering komt hier volledig tussen.

echt geen verstand van zaken jij.

kan je niks aan doen als instructeur en is een normaal risico dat bij deze en welke sport dan ook hoort. een snee kan gebeuren in dit geval een grotere / diepere snee.
zou wel heel lastig verhaal worden als ik verantwoordelijk was voor elke snee door bijv een schelp.

zoiets kan je niet voorkomen en kan je dus onmogelijk blaam voor hebben. De WA verzekering van de instructeur zal dit ook vrij zeker niet dekken.  hoe kun je als instructeur verantwoordelijk zijn voor een ongelukje en ook nog eens eentje welke je onmogelijk had kunnen voorkomen.  Ja ok je had m geen board kunnen geven maar dat vaart zo lastig.

De zorgverzekering van de klant zelf dekt  dit vast wel.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #9 September 15, 2014, 10:54:56
edit2Rapporteer  
Verzekeringen en kitesurfen is een beetje een "aparte wereld" .
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat en verzekeringsmaatschappij moeilijk deed.
Een disclaimer is leuk maar het ontslaat jou als instructeur / school echt niet van verantwoordelijkheid.

Daarbij natuurlijk de vraag "Wat is de houding van verzekeringsmaatschappij als het eens ECHT fout gaat"  ? 
carbohans

Geen avatar

Berichten: 46
Antwoord #10 September 15, 2014, 11:48:29
edit2Rapporteer  
Bekinisuit, even een andwoordt op je vraag!  De boards van het merk North staan bekend dat ze extreem scherpe vinnen hebben je kan er een appeltje mee schillen als je dat wilt en gaten prikken in je wetsuit of kite ! Hele goede boardts maar voor mij een no go door die vinnen veeeeeel te gevaarlijk als je onervaren kiters daar mee laat stoeien! Er zijn nog meer merken die scherpe vinnen gebruiken maar deze schoot me effe te binnen!
Nog een geluk dat het een hand was had ook een slagaderlijke bloeding in de nek kunnen zijn of is dit te ver gezocht of overdreven( denk het niet!)
Hebben de instructeurs ook een verbanddoos bij zich? Ik wel namelijk een cursist kan ook in een scherp voorwerp trappen wel makkelijk als je wat verband bij je hebt zeker op oostvoorne daar moet je eerst een paar kilometer lopen voor een pleister.
Heel jammer dat dit gebeurd is en ik wens iedereen het beste en beterschap toe!
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #11 September 15, 2014, 14:06:48
edit2Rapporteer  
Daarvoor heb je verzekering. De instructeur is wellicht verantwoordelijk ja, maar de verzekering komt hier volledig tussen.

echt geen verstand van zaken jij.

Dan zal het helemaal anders liggen in Nederland blijkbaar. Want ik heb al gelijksoortige gevallen meegemaakt in België en de verzekering komt hier gewoon tussen...
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 September 15, 2014, 15:27:12
edit2Rapporteer  
Heeej, wat vervelend zeg. Is altijd wel even schrikken dat bloed.
Kan me goed voorstellen hoe dat eruit zag. Jakkes.

Heb je je leerling al vanochtend gebeld.
Even gevraagd hoe het met m is (maakt niet uit als t grote vent is).
Medeleven is de beste verzekering die er is.
Daar kan geen verzekering of geld tegen op.

Als je bijna 6 uur met iemand bezig bent bouw je toch een band op.

Persoonlijk vind ik t heel knap wat je cursist voor elkaar gekregen heeft. Komt echt niet vaak voor.
Mijn vinnen zijn bot en v plastic. Wat v merk board was dat, wat voor type vinnen, wat een raar ongeluk, en dat met 14 knopen



t was een board van het merk Aboards een licht wind board (lees-deur). Plastic vinnen... aan de voorzijde bot aan de achter zijde scherp zoals elke vin eigenlijk.t was dus blijkbaar niet te voorkomen, hij probeerde naar zijn board te grijpen toen hij gecrashed was en greep dus naar het board in een snelle reactie, alleen zat er een vin in de weg. met de leerling gaat het goed begreep ik van de school eigenaar. Hij is behandeld in het ziekenhuis (meerdere hechtingen, zenuw geraakt maar gelukkig geen pezen waardoor operatie niet nodig was) hij kon daarna zijn weg met zn buddy vervolgen naar Brussel. De cursist is een week of wat uit de roulatie en heeft laten weten dat zodra de wond geheelt is dat hij zijn cursus wil vervolgen.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #13 September 15, 2014, 15:28:59
edit2Rapporteer  
joh in belgie kan je helemaal niet kiten  InLove

waarom zou je een WA aanspreken als je voor zulke dingen gewoon je zorgverzekering hebt .
En WA wettelijk aansprakelijkheid  is toch duidelijk niet het geval.

hoe had de instructeur dit nou moeten voorkomen.

WA verzekering is meer als er 3e worden getroffen door kites etc dan voor persoonlijke schade die hij/zij zelf veroorzaakt
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #14 September 15, 2014, 15:32:48
edit2Rapporteer  
Dan is het in NL blijkbaar anders.
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #15 September 15, 2014, 18:45:58
edit2Rapporteer  
Sow, ben ik weer.
Huh, de cursist een week uit de running????
Dat is pas een lelijke snee.

Ben t niet met je eens dat vinnen scherp horen te zijn; een mes hoort scherp te zijn.
Je moet blind op je board kunnen vertrouwen, zeker als je je oriëntatie kwijt bent, en helemaal bij "een deur" oftewel een beginners board.
Een beginner maakt fouten en het lesmateriaal moet goed zijn. Ik vind dit een interessante casus. Ik zie dit ongeluk -gezien de feiten: beginner, 14 knopen, gevolgen van de verwonding, goede kiteleraar, als "materiaal pech". Geen enkele boardvin hoort -in deze omstandigheden- dit letsel te veroorzaken.

De schade voor de cursist: een week op non actief/rust, misschien enkele jaren na dit ongeval een operatie handchirurgie.
Schuldvraag: ik zou A Boards aansprakelijk stellen en in ieder geval informeren over dit ongeluk. Je wilt toch niet dat een andere collega leraar of cursist hetzelfde overkomt. Ik denk dat een letselschade advocaat al gauw 10 mille schadevergoeding kan vragen.
Ik zou  die brief cc aan North sturen (als ik @carbohans mag geloven), dan hebben ze pas echt "nieuw materiaal" volgend jaar.

Niet reageren is not done. Als je ondeugdelijk materiaal op de markt brengt, hoor je op de blaren te zitten en niet de arme cursist.

Als het mij overkomen was, zou het mij een worst zijn wat de kiteschool ervan vindt. Ik neem mijn eigen verantwoordelijkheid.

Vertel de volgende keer maar hoe je cursist de rust periode heeft ervaren, Belgen zijn zo schattig. Ik neem aan dat je m wel een kaartje stuurt (ook als hij niet meer op komt dagen). De 1 zet door, de ander haakt af....
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #16 September 15, 2014, 18:52:18
edit2Rapporteer  
Dat zijn nogal andere gevallen.
Als het goed is tekent de cursist een disclaimer/waiver, en het waren verder rustige omstandigheden.

Het ging me ook niet om de snee. Ik refereerde meer naar de voorgaande reacties met dat kleine lettertjes bij andere ongevallen helemaal niet afdoende hoeven te zijn. (Denk aan een zwaar ongeval bij een les in 30kn).

Die vin lijkt mij niks aan de hand.
@Bikiniisuit Aboards aansprakelijk stellen omdat de kiteschool gekozen heeft om met hun board les te geven  Huh Geen letselschade advocaat die hier 10k uithaalt.....
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #17 September 15, 2014, 19:57:08
edit2Rapporteer  
Bikiniisuit, je verwart Europa met Amerika geloof ik.
feddomw
Gast
Antwoord #18 September 15, 2014, 20:25:13
edit2Rapporteer  
Ik denk dat een letselschade advocaat al gauw 10 mille schadevergoeding kan vragen.


Vragen zeker. Krijgen, no way. Ik spreek uit ervaring en uit deskundigheid over dit onderwerp.

Je kan de schade vragen, meer niet. En in dit geval is er geen schade zo te horen.
Overigens kan alleen de gelaedeerde iemand aansprakelijk stellen, niet de instructeur of school of zo.
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #19 September 15, 2014, 20:26:34
edit2Rapporteer  
Vinnen zijn scherp [punt]


....als kiter behoor je dat te weten.

... ik zie golfsurfers ook geen boardmerken aansprakelijk stellen. En daar is het schering en inslag... verwonding door een vin.
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #20 September 15, 2014, 20:27:16
edit2Rapporteer  
Nee. Zo werken letselschade advocaten bij product aansprakelijkeid. Dit is geen mac donald koffie verhaal. Leer ze maar kennen in de rechtszaal. Het is een ander slag jurist

O en feddo, das simpel, wordt altijd met sessie gedaan.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #21 September 15, 2014, 20:58:04
edit2Rapporteer  
Volgens jouw logica kan ik mij verwonden aan een mes en de fabrikant aanklagen...?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #22 September 15, 2014, 21:24:14
edit2Rapporteer  
Sow, ben ik weer.
Huh, de cursist een week uit de running????
Dat is pas een lelijke snee.

Ben t niet met je eens dat vinnen scherp horen te zijn; een mes hoort scherp te zijn.
Je moet blind op je board kunnen vertrouwen, zeker als je je oriëntatie kwijt bent, en helemaal bij "een deur" oftewel een beginners board.
Een beginner maakt fouten en het lesmateriaal moet goed zijn. Ik vind dit een interessante casus. Ik zie dit ongeluk -gezien de feiten: beginner, 14 knopen, gevolgen van de verwonding, goede kiteleraar, als "materiaal pech". Geen enkele boardvin hoort -in deze omstandigheden- dit letsel te veroorzaken.

De schade voor de cursist: een week op non actief/rust, misschien enkele jaren na dit ongeval een operatie handchirurgie.
Schuldvraag: ik zou A Boards aansprakelijk stellen en in ieder geval informeren over dit ongeluk. Je wilt toch niet dat een andere collega leraar of cursist hetzelfde overkomt. Ik denk dat een letselschade advocaat al gauw 10 mille schadevergoeding kan vragen.
Ik zou  die brief cc aan North sturen (als ik @carbohans mag geloven), dan hebben ze pas echt "nieuw materiaal" volgend jaar.

Niet reageren is not done. Als je ondeugdelijk materiaal op de markt brengt, hoor je op de blaren te zitten en niet de arme cursist.

Als het mij overkomen was, zou het mij een worst zijn wat de kiteschool ervan vindt. Ik neem mijn eigen verantwoordelijkheid.

Vertel de volgende keer maar hoe je cursist de rust periode heeft ervaren, Belgen zijn zo schattig. Ik neem aan dat je m wel een kaartje stuurt (ook als hij niet meer op komt dagen). De 1 zet door, de ander haakt af....

scherp is relatief gezien, een voorwerp kan scherp zijn maar bijvorbeeld te bot om onder normaal gebruik iets er mee te snijden ... en dan is hij er ook nog eens met een behoorlijk kracht opaf gegaan om het board te pakken waardoor dit dus heeft kunnen plaats  vinden.  Lieve bikinii, ik durf te wedden dat als een board die verticaal staat omvalt (ook met jou botte plastic vinnetjes) op jou voet, dan durf ik een krat pils te wedden dat ook jij een wond er aan overhoud( rubbere vinnen werken niet echt en de grote dikke vinnen zijn ook niet efficient, of wil je baby proof vinnetjes met siliconen stoot rand Wink ).. En dan is er niks geks gebeurd, ga je dan ook de fabricant aanklagen of jij zelf die het board vertikaal in het zand heeft gestoken? Ik denk het niet... of we zij  hier inmiddels zo kansloos verloren als in de Unaaitmesteeds. Dus laten we niet alles uit het verband gaan trekken. Wat de cursist betreft, daar is al wat mee afgesproken.
oh en wat vinnen betreft... ik heb zelf ooit 26 hechtingen overgehouden aan een vin... een windsurf vin weliswaar maar, geloof me, die voel je echt wel op het moment dat hij je bil/dijbeen penetreert. Had ook ik dan ook Mistral moeten aanklagen? De harde wind? De mislukte dubble forward? 
feddomw
Gast
Antwoord #23 September 15, 2014, 21:43:42
edit2Rapporteer  
Suit: jij hebt je Rechten bul bij een pak wasmiddel gekregen? Heeft niets met een "ander slag" jurist te maken (dat noemen we trouwens advocaten, een jurist komt de rechtzaal niet in). Er is in casu geen productaansprakelijkheid, en ook geen letselschade want er is geen noemenswaardige schade.
carbohans

Geen avatar

Berichten: 46
Antwoord #24 September 15, 2014, 23:28:27
edit2Rapporteer  
Nou geen noemenswaardige schade?.. Had wel zo kunnen zijn, stel je eens voor dat het een zzp'er was geweest  en een week of twee niet had kunnen werken of langer? Wat dan? Als hij kan aantonen dat er niet voldoende op de gevaren is gewezen denk ik dat hij zeker wel wat kan doen! Er zijn mensen rijk van geworden. Gelukkig zijn we allemaal goed verzekerd ( hoop ik).  En het is goed dat er zulke discussies zijn want dan wordt iedereen weer eens gewezen op de gevaren en hopelijk prikt die ene vin bij die ene kiter niet door zijn droogpak in de winter omdat hij dit draadje gelezen heeft!!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.