Wat ging er fout? (Schwein gehabt)

Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #25 September 26, 2014, 23:23:00
edit2Rapporteer  
Gasten die met een helm, shorts, impact vest, zonnebril, booties & gloves in de zomer en andere atributen varen ga ik altijd met een grote boog om heen, 9 van de 10x kunnen die er niks van. Meestal zijn het ook Duitsers met al die meuk.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #26 September 27, 2014, 11:01:57
edit2Rapporteer  
ik had een paar weken geleden ongeveer hetzelfde. Echter kon ik niet staan en lag mijn bar onder water waardoor ik helemaal niet zag dat het depower koord om de bar was gewikkeld. Tot overmaat van ramp kreeg ik de chickenloop ook niet meer in elkaar na het trekken van de QR, deze zat ineens muurvast (terwijl ie de 1e keer dus wel los ging).. Vervolgens maar lijnen om de bar heen wikkelen om bij de kite te komen maar hoe meer ik de lijnen opwikkelde hoe meer druk er weer in de kite kwam. Ik snap er nog steeds niets van want ik heb er nog extra op gelet dat ik alle 4 de lijnen tegelijk aan het wikkelen was.

Ik ben overigens niet te herkennen aan een korte broek en heb ook geen duits bloed.. Blijkbaar ben ik gewoon prutser 1e klas. Dus bij deze, wees gewaarschuwd en blijf maar uit de buurt Smiley


tjah om je kite te depoweren moet je  een groot lijn verschil creeeren.  doorgaans rond de 3m  ofwel barlengte x omwentelingen.
je ha dus eerst 1 voorlijn moeten oprollen    zeg 8-10x om je bar 

Aloha
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #27 September 27, 2014, 11:43:11
edit2Rapporteer  
Hij zegt dit:
"Der Hauptfehler weswegen ich nicht depowern konnte war, das die Bar einmal um ihre lange Achse verdreht war und durch die Hebelwirkung an ihren Auslegern an den beiden Außenseiten gehalten wurde. Dadurch, wurden die Vorderleinen und der Depower Tampen einmal um die Bar gedreht und entwickelte so eine enorme Reibungskraft, so dass sich das System nicht mehr depowern ließ.
Fazit, ich hatte die Bar einfach nur einmal um ihre Langsachse drehen müssen. Dann hätte es aber kein son schönes Video gegeben.
Alles klar?"

"Eigen vertaling:De hoofdfout waarom ik niet depoweren kon is omdat de bar eenmaal om haar lengteas gedraaid was en door de hefwerking aan haar auslegern (?boom?) aan beide uiteinden vastgehouden werd. Daardoor werden de frontlines en de depower (tampen?) eenmaal om de bar gedraaid en ontwikkelde zich een enorme wrijvingskracht, met als gevolg dat t hele systeem zich totaal niet meer liet depoweren. Conclusie: ik had de bar maar 1 keer om haar lengteas moeten draaien, dan was dat allemaal niet gebeurd.

Klopt dat (Evan/nature?, hij had op dat moment ong 4 jaar ervaring, en woont trouwens in de buurt waar t kitehigh gezelschap vaak heengaat)

@karel79, ik had hetzelfde, ik ging kopje onder en werd meegesleurd, verzoop, paniek, dat ding zat vast. T ging te snel voor mij
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #28 September 27, 2014, 11:48:48
edit2Rapporteer  
Klopt, de bar 1x draaien en alles zat weer goed. Moet je hem alleen wel de goede kant op draaien Wink
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #29 September 27, 2014, 12:02:25
edit2Rapporteer  
" Depoweren"   is een heel ander verhaal dan het " uitflaggen" !  ( stomme term / zeg maar " krachtloos" maken van je vlieger)

 In de praktijk  ( en dan zullen er hier vast wel gasten zijn die dat pcies technisch uit kunnen leggen )  heb je het dan over de lengte van je vlieger ( van tip tot tip) , of bij een 5 lijns safety , de lengte vanuit het bevestigingspunt van je 5e lijn op de vlieger naar de tip.
Je ziet dan ook in de praktijk bij gebruik van de safety van een 4 lijnssysteem je bar, na activering van de safety een stuk verder weg knallen dan met een 5 lijns systeem......

Wil je precies weten hoe dit in de praktijk werkt kun je het beste een keertje bij een safetyclinic van de NKV komen. Daar wordt dit gewoon goed uitgelegd!

Met een 4 lijns systeem ben je de krachten van je vlieger , als er een echt windje staat ,met  3 meter verschil NIET kwijt!!!!!!  
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #30 September 27, 2014, 12:45:10
edit2Rapporteer  
Gasten die met een helm, shorts, impact vest, zonnebril, booties & gloves in de zomer en andere atributen varen ga ik altijd met een grote boog om heen, 9 van de 10x kunnen die er niks van. Meestal zijn het ook Duitsers met al die meuk.

Lees eens de reactie van Ocean Limbo, je zou bijna gaan denken dat je beter uit de buurt blijft van de Nederlanders Wink. Waarom eigenlijk al die haat tegen Duitsers en personen die veiligheid belangrijker vinden dan er fancy uitzien? Komt eigenlijk heel vaak terug in verschillende topics, ik denk dat iedereen wel al duidelijk heeft gemaakt dat ze daar een probleem mee hebben Smiley .

Klopt, de bar 1x draaien en alles zat weer goed. Moet je hem alleen wel de goede kant op draaien Wink

Daar zeg je het, je moet hem de goeie kant opdraaien Grin. Ik zou eerder voor de veilige manier gaan en de OSH pakken.  Want als je de verkeerde kant opdraait kan het misschien wel op een ramp uitkomen.
feddomw
Gast
Antwoord #31 September 27, 2014, 16:21:49
edit2Rapporteer  
Waarom eigenlijk al die haat tegen Duitsers en personen die veiligheid belangrijker vinden dan er fancy uitzien? Komt eigenlijk heel vaak terug in verschillende topics, ik denk dat iedereen wel al duidelijk heeft gemaakt dat ze daar een probleem mee hebben Smiley .

Waarschijnlijk omdat veel mensen slechte ervaringen hebben met mensen die zo "goed geoutilleerd" het water op gaan. Op zich is er natuurlijk niets mis met een helm dragen, ga naar een willekeurige wakeboard baan en iedereen draagt er een. Ik denk ook niet dat mensen problemen hebben met de ogenschijnlijke veiligheid die mensen zoeken.

Wat echter wel opvallend is, is dat het soms verder gaat dan veiligheid: schoentjes en handschoenen als het boven de 15 graden is op plekken waar het puur zand is, dat soort dingen....

Je moet het vergelijken met in Amsterdam een rode Macbike zien en dat de fietser een helm op heeft. Je weet gewoon dat je er met een grote boog om heen moet omdat ze vaak onvoorspelbaar in het verkeer zijn of domweg onhandig/niet ervaren.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #32 September 27, 2014, 18:06:22
edit2Rapporteer  
Op deze foto van Robert is het goed te zien wat hij fout doet:



Ik heb dit ook een keer gehad, meteen de QR losgegooid. Daardoor geen spanning meer op de lijnen en vloog de lijn direct van de bar af. Ge-reset in het water en kon gewoon weer verder varen.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #33 September 27, 2014, 18:10:01
edit2Rapporteer  
Ik ga ook weer n helm met oor flappies/visor dragen in de zomer maanden. Niet voor impact maar huidbescherming. Zal wel worden uitgescholden voor beginner/Duitser maar ja dan moet dan maar.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #34 September 27, 2014, 18:58:35
edit2Rapporteer  
Daar zeg je het, je moet hem de goeie kant opdraaien Grin. Ik zou eerder voor de veilige manier gaan en de OSH pakken.  Want als je de verkeerde kant opdraait kan het misschien wel op een ramp uitkomen.
OSH pakken en safety trekken werkt ook alleen als je leash niet meer vast zit, anders gebeurd er in deze situatie nog steeds 0,0. En dat leash loskoppelen voordat je de safety trekt is niet iets dat iedereen zal doen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #35 September 27, 2014, 19:55:29
edit2Rapporteer  
Daar zeg je het, je moet hem de goeie kant opdraaien Grin. Ik zou eerder voor de veilige manier gaan en de OSH pakken.  Want als je de verkeerde kant opdraait kan het misschien wel op een ramp uitkomen.
OSH pakken en safety trekken werkt ook alleen als je leash niet meer vast zit, anders gebeurd er in deze situatie nog steeds 0,0. En dat leash loskoppelen voordat je de safety trekt is niet iets dat iedereen zal doen.
en ik betwijfel of dat je uberhaupt een kite kunt houden aan de OSH in 35 kts +... misschien kan het ook maar dan wordt t een zeer pittige oefening. Oplossing zou kunnen  zijn: voor dat je safety/cl trekt je de safety leash over haakt aan je OSH... maar doe dat maar eens ff in een split second.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #36 September 27, 2014, 21:24:57
edit2Rapporteer  
Is die OSH dan nog zo zwaar om vast te houden? Ik heb het eigenlijk nog nooit getest.
En in dit filmpje heb je natuurlijk ook wel tijd zat om je leash over te zetten naar de osh Grin.
Verder is het natuurlijk maar logisch dat je de leash moet lossen voor je iets hebt aan je OSH Wink.
feddomw
Gast
Antwoord #37 September 27, 2014, 21:34:05
edit2Rapporteer  
Interessant dit.

En in dit filmpje heb je natuurlijk ook wel tijd zat om je leash over te zetten naar de osh Grin.
Verder is het natuurlijk maar logisch dat je de leash moet lossen voor je iets hebt aan je OSH Wink.

In dit filmpje zie ik het nut niet van leash (voor het mis gaat) op OSH overzetten. Kite gaat dan niet loopen, maar je moet nog steeds leash losgooien en naar de kite rennen om 'm te pakken.

De andere vraag is interessanter: als je QR trekt en kite kan uitflaggen, maar je zit middels de leash nog wel vast aan de kite (aan de safety line dus), waarom zou je OSH willen pakken? Omdat de kite gaat loopen en je hoopt door een OSH te pakken de kite drukloos alleen op die stuurlijn te laten flaggen? Dan kan je toch beter QR2 trekken/alles losgooien?
Keerzijde van deze vraag, als je alles los hebt gegooid, waarom zou je OSH willen pakken?
j0bbzz

Geen avatar

Berichten: 15
Antwoord #38 September 27, 2014, 23:28:26
edit2Rapporteer  

http://www.youtube.com/watch?v=6S8j27XBD0Q


Nu betwijfel ik het of in deze situatie de kite net zo soepel tegenwind de in zou draaien
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #39 September 28, 2014, 08:42:11
edit2Rapporteer  
Misschien heb jij een ander idee over uitflaggen... In mijn belevenis is een uitgeflagde kite totaal drukloos in ieder geval op 2 vd 4 lijnen. Er kan nog wat restdruk zijn op de andere lijnen (bv wegens de stroming vh water).. Maar een succesvol uitgeflagde kite kan niet loopen en heb je dus ook geen OSH nodig.

Echter, als je je chickenloop QR gebruikt, maar de boel zit in de knoop, en de kite flagt niet uit.. dan is de OSH wel handig.. Vooropgesteld dat de stuurlijn geen onderdeel uit maakt van die knoop, want dan heeft dat ook geen zin natuurlijk.

Het overzetten van de leash is handig omdat je dan niet zelf dat lijntje hoeft vast te houden. Mocht je 'm per ongeluk los laten (omdat er een golf over de kite heen spoelt of weet ik veel wat) dan ben je je kite niet kwijt en kan je weer opnieuw je kite proberen binnen te halen aan dat ene lijntje.. Het advies is probeer bij je kite te blijven want dan ben je gemakkelijker te vinden door de hulpdiensten.

In de context van dit filmpje, enkeldiep water 50m vd kant, is het wat minder relevant. Toen de kite rustig op het water lag had hij best alles los kunnen gooien. Maar dat had hij ook vast wel gedaan als ie had geweten dat ie 20 seconden later aan een loopende kite zou hangen.

alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #40 Oktober 01, 2014, 07:21:06
edit2Rapporteer  
Waarom zou je de leash niet standaard op de OSH hebben bij het varen? Bij mijn oude Cabrinha had ik hem standaard door de o ring of is dat systeem anders dan van dit merk?
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #41 Oktober 01, 2014, 08:41:25
edit2Rapporteer  
Lijkt me heel gevaarlijk om te doen. De leash hang ik liever op een neutraal punt dan een stuurlijn.
brian

Berichten: 440
Logs: 0 | 8 uur
Antwoord #42 Oktober 01, 2014, 10:53:55
edit2Rapporteer  
Waarom zou je de leash niet standaard op de OSH hebben bij het varen? Bij mijn oude Cabrinha had ik hem standaard door de o ring of is dat systeem anders dan van dit merk?

Omdat je dan geen kiteloops/rotaties kan maken zonder dat je leash in de weg gaat zitten en met het activeren van het gewone veiligheidssysteem is het vaak makkelijker te herstarten, omdat de kite niet tig rondjes draait.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #43 Oktober 01, 2014, 19:58:44
edit2Rapporteer  
Gasten die met een helm, shorts, impact vest, zonnebril, booties & gloves in de zomer en andere atributen varen ga ik altijd met een grote boog om heen, 9 van de 10x kunnen die er niks van. Meestal zijn het ook Duitsers met al die meuk.

Lees eens de reactie van Ocean Limbo, je zou bijna gaan denken dat je beter uit de buurt blijft van de Nederlanders Wink. Waarom eigenlijk al die haat tegen Duitsers en personen die veiligheid belangrijker vinden dan er fancy uitzien? Komt eigenlijk heel vaak terug in verschillende topics, ik denk dat iedereen wel al duidelijk heeft gemaakt dat ze daar een probleem mee hebben Smiley .


Veiligheid begint bij gedrag, niet bij uitrusting. Dat gaat pas een rol spelen als er daadwerkelijk problemen komen.

Die Duitsers denken dat als ze zich maar goed uitdossen, er niks meer kan gebeuren. En dan hoeven ze zich niet meer verstandig te gedragen, want 'veilig' ...
sthijs

Geen avatar

Berichten: 105
Antwoord #44 Oktober 02, 2014, 00:48:18
edit2Rapporteer  
Dus het moraal van het verhaal is; niet klooien met je bar als zoiets gebeurd? Dus bar loslaten en voordat je de bar pakt opletten of je de bar goed beet hebt... Rust bewaren dus...
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #45 Oktober 02, 2014, 09:01:05
edit2Rapporteer  
Waarom moet hij de bar goed vast hebben?
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #46 Oktober 02, 2014, 14:36:34
edit2Rapporteer  
Dus het moraal van het verhaal is; niet klooien met je bar als zoiets gebeurd? Dus bar loslaten en voordat je de bar pakt opletten of je de bar goed beet hebt... Rust bewaren dus...

moraal van het verhaal.

doe geen domme dingen  en onmogelijke  rotaties met je bar op t water.
rood links  blijft rood links ondanks draaien in de lijnen of wat dan ook.

en gooi nooit maar dan ook nooit je depowerkoord over je bar heen zoals deze kerel doet  echt een te domme actie.
bij marc87 zijn foto zie je duidelijk dat hij de rode lijn  naar links had moeten bewegen en probleem opgelost.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.