Snowkiten...kites size

bramvk

Berichten: 118
September 28, 2014, 10:22:11
edit2Rapporteer  
Deze winter gaan wij snowkiten met snowboard.
De vraag die vooraf al speelt is kitemaat keuze.

Je gebruikt op sneeuw kleinere kites als op het water bij gelijke windsterkte, begrijp ik.
Hoe groot is het  effect van het niet hoeven planeren op sneeuw zoals op water op de keuze van je kitemaat.

Ik heb een 7, 9 en 12m. (Ozone Catalyst)
Is het zo, dat waar qua wind een 12m op het water vaart (14 t/m 21 kts)  de 9m op land/sneeuw voldoende is of is dan zelfs de 7m voldoende?

Kan iemand zijn ervaring delen?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 September 28, 2014, 10:48:46
edit2Rapporteer  
In de sneeuw heb je veel minder weerstand, ik ben alleen nog maar hier in Nederland aan het snowkiten geweest maar wanneer je de kite gewoon lekker in de lucht kan houden is die maat genoeg. Dus zeg maar zo'n 2-3m kleiner dan wat je in het water zou pakken kan prima.

Misschien dat er nog iemand kan reageren voor als je echt poeder sneeuw hebt, want dan is wel weer anders lijkt me.
Merijnhe

Berichten: 263
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #2 September 28, 2014, 11:50:03
edit2Rapporteer  
Het klopt dat je absoluut minder wind nodig hebt. En dat je dus een flink kleinere kite kunt gebruiken. En dat je dus kunt snowkiten bij wind waar je niet op het water mee kunt kiten. Hetgeen absoluut hetzelfde blijft, is dat je een hele set mee moet meenemen op vakantie om bij de verschillende windsterktes vooruit te kunnen. Met je 7,9,12 kom je een heel eind maar ik zou er niet voor kiezen om er 1 thuis te laten.

Ik heb bij het snowkiten in Nederland nooit kleiner dan mijn 9 of 12 M gebruikt en ik denk inderdaad dat je wel kunt stellen dat ik op het water ongeveer 3M meer nodig had gehad of dat de wind zelfs niet genoeg zou zijn om op het water te kunnen kiten. In Duitsland (Feldberg) werd alleen gekite met 12M en (veel) groter.

Ik heb in Noorwegen wel met hardere wind gesnowkite. Met 30 knopen en uitschieters naar 40 knopen was het echt enorm schrapzetten met snowboard in de sneeuw met een 7 M Bandit Dos. Maar ook in Noorwegen was het over het algemeen veel minder wind en heb ik eigenlijk nog het meeste plezier gehad van mijn 12M foilkite. En bij nog minder wind waren het alleen de 15M en 19M foilkites die vrolijk door de sneeuw ploegden.



geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #3 September 28, 2014, 13:11:01
edit2Rapporteer  
In Oostenrijk heb ik ook met een 13m tube moeten snowkiten. Als je pas kort voor vertrek beslist, kun je de voorspellingen bekijken en dan beslissen. Ik heb nu ook voor de dagen met weinig wind een 15m foil om te kunnen snowkiten op 500 meter van ons huis en in het buitenland.
CouchKiter

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #4 September 28, 2014, 14:17:15
edit2Rapporteer  
ABE: always bring everything.
Kamo

Berichten: 156
Antwoord #5 September 28, 2014, 14:28:10
edit2Rapporteer  
Snowboard:
Poeder =  normale windrange
Slush = je normale windrange
Hardere sneeuw = 2-3 m2 kleiner
ijzig= 3-4 m2 kleiner
stevige hellingen = 1m erbij t.o.v. bovenstaande

Ski: (brede off-piste klatsers met weinig carve)
Poeder = 1m kleiner
Slush = 1 meter kleiner
Hardere sneeuw 3-4m kleiner
ijzig = 4-6m kleiner
stevige hellingen = 5-10m kites: zelfde,  10-12m 1 meter erbij

Op ski's maximale maat: 12.
Op snowboard max maat: 15
(groter kan wel, levert je voor het cruisen weinig extra op)

Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #6 September 28, 2014, 15:19:54
edit2Rapporteer  
Zo, daar kan je nog eens wat mee!
bramvk

Berichten: 118
Antwoord #7 September 28, 2014, 19:52:08
edit2Rapporteer  
Thanks voor alle informatie, hier kan ik mee verder.
Ard

Berichten: 40
Antwoord #8 September 29, 2014, 20:33:59
edit2Rapporteer  
Er is al veel  nuttigs over gezegd. Nog een kleine aanvulling: wind in de bergen is in het algemeen een stuk vlageriger dan aan de kust. Ook heb je in de bergen aan de lijzijde soms heel weinig wind en aan de loefzijde op de volgende helling een sterke stijgwind. Voor beide situaties geldt: veel depower is handig.

Ook handig: kitecontrole: met een kite met kleine draaicirkel die in de draai veel power levert is handig om bergop te loopen. Zo haal ik meer power uit een loopende 13m² Frenzy  dan uit een (niet fatsoenlijk te loopen) 21m² Speed 3 om omhoog te komen.
 
In Duitsland (Feldberg) werd alleen gekite met 12M en (veel) groter.

Eh, het kan flink spoken daarboven. Zelf alles gevlogen tussen 6 en 21 m² op Feldberg.
Kamo

Berichten: 156
Antwoord #9 September 29, 2014, 23:18:09
edit2Rapporteer  
Ik ben ook van mening dat met kitecontrole alles boven de 12 (ski) en 15 (snowboard) onzin is, je haalt uit een 21 enkel meer power op het vlakke, maar daarvoor ga je niet snowkiten..Wink
Door z'n onbeweeglijkheid heb je er met een beetje helling al niks meer aan.

Uiteraard is de wind wisselender in de bergen.. pak in het dal niet te groot als je de berg op wil. Smiley
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.