Discussie - Starten & landen - aanleiding ongeluk Slufter

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #25 Oktober 10, 2014, 16:36:06
edit2Rapporteer  
Eigenlijk is het toch best wel vreemd dat we na ruim 15 jaar nog steeds moeten discussieren over hoe je nou je kite moet oplaten..

Dat bedoel dus. Ik begrijp goed dat er op een gegeven moment fouten gemaakt worden maar het is echt NIET nodig!
Er zijn vele discussies hoe je nu de boel in je eentje de lucht in krijgt. Op welke manier je het ook doet: vraag jezelf altijd af  WAT IS ER DOWNWIND ! Wat gebeurd er als het fout gaat, WAAR vlieg ik in geval van ellende heen. Ikzelf doe dit echt bij IEDERE START en pas mijn gedrag/handelingen aan  aan de plaatselijke omstandigheden.

PS In de kitesport maken we gebruik van " Lijnen"  en geen touwen....    Grin
lokkie

Berichten: 21
Antwoord #26 Oktober 10, 2014, 16:53:05
edit2Rapporteer  
@ dobbelsteen,

De onderkant van je voet zal inderdaad relatief zacht zijn. Je weet alleen nooit wat er onder het zand ligt. Schelpen, stenen, blikjes? Ik denk dat we allemaal wel eens met een flinke snee in onze voet zijn thuisgekomen. Ik probeer gewoon heel voorzichtig met mijn lijnen om te gaan. Op de bar staan kan natuurlijk minder kwaad en is inderdaad handiger dan op de lijnen lopen.
Ard

Berichten: 40
Antwoord #27 Oktober 10, 2014, 20:04:32
edit2Rapporteer  
Dat ze het in Frankrijk volop gebruiken is voor mij genoeg reden om het vooral niet altijd te doen maar alleen als het niet anders kan....  Roll Eyes
]
Smiley Gezien het aantal Fransozen met boardleash dat ik deze zomer weer zag, kan ik het hier niet meer dan mee eens zijn.

Maar on-topic: self-launch is prima in stabiele wind. In Wales heb ik er genoeg meer geoefend want er zijn meestal weinig andere kiters. Maar met de vlagerige wind die er afgelopen dinsdag was is dat niet echt een optie. De kite is dan niet mooi stabiel te plaatsen maar staat te dansen op het strand.   Met een helper starter lijkt toch altijd een betere optie.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #28 Oktober 10, 2014, 20:09:15
edit2Rapporteer  
Lijnen worden uitgelopen en tussen de vingers gelegd om ze netjes te krijgen. Om te voorkomen dat de bar teveel verschuift op het strand, loopt 1 van de leerlingen achter de instructeur aan. Bovenop de lijnen, waarbij de kans op beschadigen heel groot is. Lijkt mij een prettige gedachte als je lijnen ongeveer het meest cruciale item van het kitesurfen zijn. Ik kan er altijd slecht tegen als een mede kiter op mijn lijnen gaat staan.
Heb je het dan over spots waar er geen zand is? Want in het zand gaat je touwen daar echt niet van kapot (moest dit zo zijn, zou ik me vragen stellen over de kwaliteit van die touwen). En zelfs dan nog, meestal loop je met blote voeten. Die doen sowieso al helemaal geen schade.
Soms sta ik gewoon op de bar/chickenloop om een ander te helpen, lijkt me handiger dan op touwen lopen.

Sowieso liggen er vaak stukjes schelp in het zand, maar je drukt zo ook zand tussen de vezels van je lijnen, waardoor het gaat schuren aan de binnenkant wanneer ze op spanning komen te staan.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #29 Oktober 30, 2014, 19:11:50
edit2Rapporteer  
Eigenlijk is het toch best wel vreemd dat we na ruim 15 jaar nog steeds moeten discussieren over hoe je nou je kite moet oplaten..

Veiligheidsaspecten kan je niet vaak genoeg herhalen en keer op keer in het bewustzijn halen a) omdat er groeps allzheimer bestaat b) omdat er steeds nieuwe kiters bijkomen, die het mss niet weten.
Ff een kanttekening als helper. Maak het vaak genoeg mee dat ik als helper meer ervaring heb dan de kiter en je hebt dan zeker een stuk verantwoording. Ik wacht bv met oprapen van de kite altijd tot de kiter zijn leash en chicken loop vast heeft en met verwachting naar mij kijkt. Dat vookomt bv dat lijnen onverwacht strak trekken. Dan natuurlijk meekijken of de lijnen goed zitten, als de kiter te ver upwind staat ff nog corrigeren dit zolang dat ie echt goed staat zodat als je de kite loslaat deze alleen nog maar verticaal de lucht in gaat zonder zijwaardse beweging. En als het alles niet werkt kite terugleggen en de kiter ff updaten.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #30 Oktober 31, 2014, 16:35:53
edit2Rapporteer  
Sowieso liggen er vaak stukjes schelp in het zand, maar je drukt zo ook zand tussen de vezels van je lijnen, waardoor het gaat schuren aan de binnenkant wanneer ze op spanning komen te staan.

Hier zou ik toch wat meer info/bewijs over willen. Want het lijkt mij dat die vezels van de lijnen te klein zijn voor zand, zo fijn is zand nu ook weer niet.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #31 November 01, 2014, 01:41:22
edit2Rapporteer  
Sowieso liggen er vaak stukjes schelp in het zand, maar je drukt zo ook zand tussen de vezels van je lijnen, waardoor het gaat schuren aan de binnenkant wanneer ze op spanning komen te staan.

Hier zou ik toch wat meer info/bewijs over willen. Want het lijkt mij dat die vezels van de lijnen te klein zijn voor zand, zo fijn is zand nu ook weer niet.

Druk maar eens een stukje lijn in elkaar. Daar past maar zat zand tussen.
Erwinn

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #32 November 01, 2014, 06:06:35
edit2Rapporteer  
Wat ik vooral belangrijk vind bij het starten, is dat de helper alert/erbij blijft totdat de kite goed stabiel in de lucht staat. Ik vraag hier altijd om.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #33 November 01, 2014, 11:05:57
edit2Rapporteer  
check ook regelmatig of je safety wel werkt.

Zoek de ruimte op

Bezoek eens de NKV safety clinic
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.