Death Loop

bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Oktober 09, 2014, 00:29:22
edit2Rapporteer  
[/URL]


http://www.youtube.com/watch?v=WQl_2Klta6w&app=desktop


Na het lezen van het slufter incident vroeg ik me af wat is ook al weer een "death loop", en wanneer heb je een gewoon "loopende kite". "Death loop" klinkt in ieder geval angst aanjagend. Is het hetzelfde?

Wat kun je eigenlijk doen als niks werkt?

Helpt een mesje? En waarom zitten de pockets v mesjes eigenlijk aan je harnas en waarom bij de 1 aan de zijkant, bij ION aan de voorkant? Waarom niet in je pak (net zoals v autosleutel)

Als iemand in zo n roterende deadloop zit hoe kun je die persoon het beste benaderen? Op t water of op t strand?  In t filmpje zie je die kitesurfer er naar toe varen, geen idee wat hij doet of van plan is.

Hoe ONTSTAAT een deadloop?
Ik vond deze bijzondere blog van "Lene", een mooi Chileens meisje, lees hem ff:
http://lenebaxter.com/2012/06/18/safety-kite-death-loop/


Lene beschrijft hoe ze een deathloop zag ontstaan in 3 situaties: (korte vertaling)
(1). Een ervaren intermediate kiter maakt een crash, hij trekt zijn safety en begint te resetten. zijn lijnen raken verwikkeld om zijn bar, tijdens de release. Ergens blijft hij hangen in een knoopje. Bam: deathloop, hij gaat kopje onder. Hij trekt aan de QR bij zijn leash en daarna is hij geschrokken maar ok.
(2). Kiter met 10 jaar ervaring. 3 kiters op t water, 30+ knopen, kleine kites. Kiters wisselen elkaars kite uit. De kite valt in t water en wordt gespoeld door golven. QR wordt getrokken! Toen ging hij zijn safety systeem resetten. Waarschuwing: nooit doen in die weeromstandigheden! Kite komt in deadloop. Kiter schreeuwt het uit dat hij niet bij zijn safety kan komen.
Leermomenten: geef nooit bij hoge windsnelheden je eigen kite aan een derde/vriend. Hij kent je kite en zijn veiligheidssystemen niet! Ga nooit resetten in zwaar weer. Ga bij harde wind nooit uitvaren als t onshore waait.
(3). Intermediate kiter die vaart bij 15-25 knopen. De kite valt op zijn rug in t water, en kiter besluit een self rescue te doen. Echter ipv QR trekken, gaat de kiter unhooken en de lijnen oprollen aan zn bar. Hij rolt dus een kite op zonder te depoweren, Bam deadloop. Kiter rolt achter zijn kite uit het water het strand op en omstanders rennen richting loopende kite (weten niet wat te doen).
Zij zegt: kiter had 1 center line moeten oprollen aan de bar. De kiter had veel meer moeten oefenen met self rescue. De ervaren kiter had op moment dat de dead loop begon zijn QR moeten trekken.

Ik heb het zelf op schellinkhout meegemaakt. Ging te snel voor mij.  Heb jij ook een deadloop meegemaakt? Wat waren jouw leermomenten, deel ze.

(uit respect v martijn post ik dit niet in de betreffende thread)
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #1 Oktober 15, 2014, 15:12:22
edit2Rapporteer  
Ik denk dat we van een dead loop spreken als de situatie uit de hand loopt en dodelijke gevolgen kan hebben.
In het filmpje ligt de kiter eerst gewoon in het water met een loopende kite. Hier kun je nog een poging doen om de boel onder controle te krijgen. Maar eenmaal bij het strand wordt het link. Zelf zou ik hem helemaal los gooien.

In principe moet je tweede safety altijd werken. Tenzij je er niet bij kunt.
Van die mesjes vraag ik me altijd af of je daar echt wat aan hebt.

Ik denk dat je iemand in een dead loop alleen kunt helpen door op zijn kite te springen. Er is natuurlijk wel een groot risico dat je in de lijnen komt en ook meegesleurd wordt. Ben wel benieuwd hoe anderen hierover denken.

Zelf gelukkig nooit meegemaakt maar kan iedereen overkomen lijkt mij.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #2 Oktober 15, 2014, 15:20:15
edit2Rapporteer  
Op het water zou ik een ongecontroleerde kite snel los gooien op het strand direct. Wat ik trouwens weinig lees is dat je ook je spreaderbar kan losgooien dan ben je het ook allemaal kwijt mochten de QR of leash weigeren. Moet het wel een heuptrapeze zijn natuurlijk.
feddomw
Gast
Antwoord #3 Oktober 15, 2014, 16:16:43
edit2Rapporteer  
Op het water zou ik een ongecontroleerde kite snel los gooien op het strand direct. Wat ik trouwens weinig lees is dat je ook je spreaderbar kan losgooien dan ben je het ook allemaal kwijt mochten de QR of leash weigeren. Moet het wel een heuptrapeze zijn natuurlijk.

Deze mag je uitleggen.... buiten dat Mystic ding waarvan er volgens mij welgeteld 3 zijn verkocht, zie ik niet in hoe je de spreaderbar wil losgooien. En waarom spreaderbar losgooien> Je kan toch je QR losgooien en als dat niet werkt helemaal (leash?). Uiteraard doe je dat niet "even" altijd, maar in principe bedoel ik?
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #4 Oktober 15, 2014, 17:10:58
edit2Rapporteer  
Het is een plan C hoor bij problemen met QR of SL maar goed Ik heb een trapeze van prolimit waarbij je met het trekken aan een lusje je spreaderbar weer loskomt . Klitteband om je middel los en je ben bevrijd van een loopende kite incl trapeze dan wel Grin. Het kan ook een optie zijn als je kite ergens vast zit en je hangt  nog aan je kite ergens in wilde golven zoals begin dit jaar gebeurde met een onfortuinlijke kiter.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Oktober 16, 2014, 09:57:02
edit2Rapporteer  
Deathloop is in mijn ogen een op hol geslagen kite door bijv een bridle om de tip of een gebroken lijn. Afhankelijk van wat er mis is blijft de kite vaak loopen ook al trek je de safety. Zeker als je te lang wacht zit alles al zo in de knoop dat de enige uitweg is om je volledig los te koppelen. Wat niet altijd lukt als je minuten lang ondersteboven onder water getrokken word.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #6 Oktober 16, 2014, 11:19:59
edit2Rapporteer  
Deathloop is in mijn ogen een op hol geslagen kite door bijv een bridle om de tip of een gebroken lijn. Afhankelijk van wat er mis is blijft de kite vaak loopen ook al trek je de safety. Zeker als je te lang wacht zit alles al zo in de knoop dat de enige uitweg is om je volledig los te koppelen. Wat niet altijd lukt als je minuten lang ondersteboven onder water getrokken word.

hmmmm, daar kan ik (helaas)  over mee praten........
Jay Cabrinha

Berichten: 187
Logs: 0 | 169 uur
Antwoord #7 Oktober 16, 2014, 11:53:29
edit2Rapporteer  
Snel je safey trekken om in contole te blijven is wel een dingetje. Ik heb er nog nooit spijt van gehad dat ik hem heb getrokken.

Ooit een power lijn / bridele aansluiting gebroken bij een water start. De kite ging 2 keer uit zich zelf loopen, ik heb mijn safety getrokken.
Power ging uit mijn kite iemand pakte de kite en situatie was opgelost. geen deadloop maar zat wel op randje. Twijfel over wat je nou moet doen was niet echt tijd voor. had slechter kunnen aflopen zo als in de filmpjes.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #8 Oktober 16, 2014, 13:20:21
edit2Rapporteer  
Dat hierboven heb ik ook meegemaakt. Was mijn zoon les aan het geven op Oostvoorne waarbij hij  de kite laat crashen en die ligt netje met zijn LE op het water. Ik stond naast hem en pak zijn CL over en bevestig deze aan mijn harness en neem ook de bar over. Het was maatje zes in 25 kpn wind.

Ik dacht: ik neem de kite over voor het herstarten echter de kite was een keer door de door de lijnen gedraaid en dacht het op te lossen met de bar een keer door de lijnen te halen. Wat suf. Ik draai de bar om de depowerlijn en ook nog aan een kant van debar en de kite ging herstarten en kwam in deathloop.

Op zich was het grappig want het ging parallel aan het strand met bovenlichaam ruim boven water met een flinke snelheid door het water en kon alles losgooien ware het niet dat op ca 300 mtr afstand een beginnersgroepje downwind stond dle kite + lijnen dan in hun nek zouden krijgen. Gelukkig op 50 mtr afstand klapte de kite weer op het water en was het mogelijk om ze te pakken.

Les: dat doen we nooit meer
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #9 Oktober 16, 2014, 18:29:54
edit2Rapporteer  
Een jaar of 5 geleden.
Er staat vette wind (>30kn), het begint te schemeren en ik vaar op Neeltje Jans met een Naish Boxer (6m). Omdat een vriend (Basjuh) niet met zijn 10m Torch durft te varen, wisselen we telkens van kite .....

Bij het overgeven van kite gaat het mis: bij het overgeven van kite haak ik de chickenloop in maar blijft een van de stuurlijnen achter de haak van de bar hangen en begint de kite te loopen .... Shocked

ik wordt direct zo'n 10 meter vooruit en door de lucht getrokken en land knetterhard op mijn hoofd/schouder ....... Cry

Mijn geluk? na de 3e loop slaat de kite op een afvalbak, dwars door het doek .... daarmee werd het loopen gestopt en was mijn Boxertje deskundig in twee gesplitst ...

Wat heb ik geleerd:
1. nooit bij harde wind de kite overgeven ....
2. als het schemert is het niet slim om nog met lijnen te klooien (optuigen, aanpassen, enz.)
3. bij een loopende kite komen extreme krachten vrij ...
4. een afvalbak kan je leven redden ... Grin
KiteOngoing

Berichten: 307
Antwoord #10 Oktober 16, 2014, 19:02:49
edit2Rapporteer  
5. Leash aan de voorzijde vsn je harnass. Wordt je niet onder water getrokken.
Jay Cabrinha

Berichten: 187
Logs: 0 | 169 uur
Antwoord #11 Oktober 16, 2014, 20:57:51
edit2Rapporteer  
jep zo als hier  Shocked

http://www.youtube.com/watch?v=5kO5ZQcoQ7I
j0bbzz

Geen avatar

Berichten: 15
Antwoord #12 Oktober 16, 2014, 21:10:48
edit2Rapporteer  
Voorover van mijn board gevallen tijdens een transition op de een of andere manier mijn tijdens mijn val de depower lijnen om de bar gedraaid, gevolg loopende kite. Bij de derde loop mijn QR getrokken, safety lijn brak vrijwel direct. Achteraf heb ik veel geluk gehad want ik betwijfel of ik anders mijn leash zo snel had getrokken.
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #13 Oktober 16, 2014, 22:30:42
edit2Rapporteer  
Daarom heb ik mn leash ook altijd vooraan zitten. Er zijn zelfs speciale korte leashes voor te koop, ideaal!

http://www.vandenbergsurf.nl/kitesurf/rigging-gear/leashes/ion-kite-leash-short.html
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #14 Oktober 17, 2014, 15:58:26
edit2Rapporteer  
Mijn leash hangt aan de zijkant. Vooraan lijkt me nog net te onhandig, tenzij je misschien zo'n superkorte leash hebt.
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #15 Oktober 17, 2014, 17:16:47
edit2Rapporteer  
Ik heb 1x een loopende kite gehad in Fuerteventura.
Ik kwam van het water, kite geland en wilde me downwind van de kite loskoppelen om even wat te drinken.
Er lag zand op mijn kite, maar om de een of andere manier kwam de kite los en me dus voorbij vliegen.
Ik werd meegerukt en lag direct een stuk verderop, ook zat 1 van de lijnen om mijn benen die voor een lekkere snee zorgde, nog steeds een littekentje van.
Mijn vriendin probeerde de kite te pakken, kon gelukkig aardig op mijn plek blijven staan door de grip in het zand en het feit dat de kite niet constant aan het loopen was.
Een andere gast dook toen op mijn kite en trok de deflate.

Als ik met een hogere snelheid vooruitgetrokken zou worden had ik wel geprobeerd te releasen, maar dat leek niet nodig gelukkig.
Had ik eigenlijk wel moeten doen, dan had ik nu ook geweten of dat makkelijk gaat of niet.
Hmm stomme vraag misschien, maar dit oefen je nooit natuurlijk.
Is de leash makkelijk los te gooien wanneer deze onder druk staat bij een loopende kite ?
Ik kan me voorstellen dat de hoek van zo'n soort musketonhaak (of karabinier, wat is het?) voor problemen kan zorgen.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #16 Oktober 17, 2014, 20:03:17
edit2Rapporteer  
Een goeie leash laat gewoon los zonder problemen ongeacht de druk er op.
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #17 Oktober 17, 2014, 20:12:39
edit2Rapporteer  
Een goeie leash laat gewoon los zonder problemen ongeacht de druk er op.
Is dat te reconstrueren door met 1 arm aan je safetyline te trekken en met de andere proberen de leash los te halen, of komt dat totaal niet in de buurt van de echt omstandigheden ?
bushmaster

Berichten: 151
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #18 Oktober 17, 2014, 20:25:36
edit2Rapporteer  
Ik lees dat je je afvraagt of je de musketonhaak wel los krijgt onder druk maar ik neem aan dat je ook gewoon een schuifbare huls hebt waarmee je de leash los gooit. Of lees ik je vraag verkeerd?
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #19 Oktober 18, 2014, 10:05:26
edit2Rapporteer  
Is dat te reconstrueren door met 1 arm aan je safetyline te trekken en met de andere proberen de leash los te halen, of komt dat totaal niet in de buurt van de echt omstandigheden ?

Ik zou gewoon de leash hangen aan jouw harnas en de andere kant aan een paal of een muur oid vasthangen.
Dan met volle macht aan die leash trekken met je lichaam en hem proberen los te krijgen.
De krachten bij een deathloop zijn waarschijnlijk nog veel hoger,
maar als het al in zo'n situatie lukt zal het waarschijnlijk ook zonder problemen gaan bij een deathloop.
Zo kan je ook een beetje de safety oefenen (of vrienden je achteruit laten trekken, nog realistischer).
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #20 Oktober 18, 2014, 11:27:19
edit2Rapporteer  
Waar ik me vooral aan stoor in de eerste film is dat er veeeel te laat wordt gereageerd door omstanders.

Zodra je dit zelf eens ziet gebeuren kijk dan altijd direct in welke richting de kite gaat als de rider niet kan releasen.
Zorg direct dat er 1 of meerdere mensen naar dat punt rennen. (mits aanlandig natuurlijk)
In dit soort gevallen moet je meerdere mensen alarmeren om te helpen.

Vanaf 2:15 zijn er 5 momenten geweest om de kite relatief makkelijk tot stilstand te brengen, de kite blijft enkele malen 2-3 seconden op de tip staan, je kan er dan op springen of de handigere onder ons kunnen de kite gewoon pakken.

Buiten het feit dat een release goed moeten werken of op welke plek moet zitten vindt ik eerder genoemde inzicht in de situatie (en de reactie) daarop net zo belangrijk.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.