Kaapstad december - mei

Michael1988

Geen avatar

Berichten: 12
Oktober 09, 2014, 13:43:18
edit2Rapporteer  
He,

Andere topics ook gelezen en om die niet te kapen, maar zelf eentje aangemaakt, want niet al mijn vragen worden beantwoord.

Van december tot mei zit ik in Kaapstad en ben pas gaan kiten sinds afgelopen zomer. Daar natuurlijk een perfecte locatie om beter te worden.

Ik heb nu een Best TS 12m is dit goed voor daar? Of kan ik het beste nog een bij kopen?

Ik heb nu een ION quantum 4/3mm longsleeve wetsuit. Omdat ik dus beginner ben, zal ik nog veel in het water liggen. Of is deze te warm voor daar?

Hoe zit het met kitespullen daar kopen? Zijn de prijzen een beetje ok?
Verder las ik ook, dat mensen hun kites daar achterlaten en verkopen voor een goede prijs? Dit was in 2007 zo, is dit nogsteeds zo?

En als iemand nog meer leuke tips over Kaapstad heeft, mag die dat ook melden!

Thanks!
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #1 Oktober 09, 2014, 15:53:35
edit2Rapporteer  
Ik ga december ook maar neem al mijn kites mee. 11 - 8 - 5.5. Van wat ik gehoord heb trekt de wind naar mate het eind van middag steeds meer aan en tegen 18:00 waait het 30-40kn Smiley

Dec tm feb zijn de harde wind dagen daar en heb je zeker een kleinere kite nodig. Of je die daar ook kan verkopen heb ik nog nooit van gehoord.
dapee

Berichten: 7
Antwoord #2 Oktober 09, 2014, 16:26:08
edit2Rapporteer  
4/3 lange armen en benen is prima.

12m kite is leuk voor als de wind net opsteekt.
hoe later op de dag hoe meer wind. 5m kites zijn zeker geen uitzondering!
dus 1 of 2 kleinere kites is aan te raden.
als beginner is langebaan of sharkbay aan te raden. ondiepe lagunes, warmer water en iets minder wind dus daar zal je met je 12m vaak uit de voeten kunnen.
is wel een uurtje rijden vanaf kaapstad.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #3 Oktober 09, 2014, 22:34:47
edit2Rapporteer  
12m over het algemeen te groot, betere maten voor daar zijn 7m en een 9m. Sharbay (Langebaan) en Muizenberg hebben een hgere watertemperatuur waarvan de eerste beginnersvriendelijk is en de laatstgenoemde meer haaien zwemmen. Je pak moet voldoende zijn, mits je niet van plan bent om er uren in te gaan dobberen.

Daar kopen, lastiger met de garantie, maar je kan wel je betaalde belasting terugvragen. Prijzen zijn in dat op zich dan redelijk aantrekkelijk. In de shop 15% eraf onderhandelen en bij je terugvlucht op het vliegveld de overige 20%, kan geen shop in NL aan tippen.
Michael1988

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #4 Oktober 10, 2014, 10:31:03
edit2Rapporteer  
Ok, thanks voor de tips.

Iemand nog ervaringen wat betreft spullen verkopen daar en dus met minder bagage terugreizen?
Depower

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #5 Oktober 10, 2014, 23:46:03
edit2Rapporteer  
Michael, ik heb je een PM gestuurd, Ik zit die periode ook in Kaapstad.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Oktober 11, 2014, 11:16:44
edit2Rapporteer  
Ok, thanks voor de tips.

Iemand nog ervaringen wat betreft spullen verkopen daar en dus met minder bagage terugreizen?
hallo helder licht... je moet het juist anders om doen... leeg heen vliegen, daar inkopen... direct bij de importeur aldaar, gunstige rand koers, 19% btw terug claimen op het vliegveld bij terug vlucht en je bemt zo 30-40 procent goedkoper uit dan hier.
Michael1988

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #7 Oktober 11, 2014, 11:54:18
edit2Rapporteer  
Ok. Er is mij namelijk vertelt dat het daar een stuk duurder is dan in NL. Maar als jullie dit zo beweren, dan zal dat misschien met kortingen erbij niet helemaal waar zijn.

Iemand goede ervaringen met een importeur daar? Kitemerk heb ik niet echt een voorkeur.
Kitecare

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #8 Oktober 11, 2014, 17:30:16
edit2Rapporteer  
Michael: vrijwel elke kiteshop in de omgeving big bay/cape town is tevens importeur van 1 of meerdere merken. Om die reden kunnen ze kites vaak erg scherp aanbieden en dan heb je (mits je fraude wilt plegen, want dat is het in feite) ook nog je btw voordeel. Ga wel uit van 0 service bij problemen dus je moet er maar zin in hebben! Neem zeker een kleiner kite'je mee naar capetown anders sta je 75 procent van de tijd aan de kant! Je pak is prima voor daar, het water is KOUD!
Michael1988

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #9 Oktober 12, 2014, 14:34:41
edit2Rapporteer  
Ja, dat met service/garantie is wel een nadeel.

Maar hoezo fraude dan? Of moet je het dan officieel ook weer invoeren in NL?

Weet er iemand misschien ook nog een actief kiteforum in Kaapstad / Zuid Afrika? Ik denk dat daar ook wel veel nuttigs te lezen is.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #10 Oktober 12, 2014, 14:42:11
edit2Rapporteer  
Maar hoezo fraude dan? Of moet je het dan officieel ook weer invoeren in NL?

Je moet het officieel melden bij de douane, je mag tot 430 euro vrij invoeren. Maar als jij daar 3 kites koopt en de prijskaartjes weghaalt is dat niet meer te achterhalen. Wat betreft je service en garantie zou ik me niet zo druk maken, een winkel bied in dat opzicht geen meerwaarde om 500 euro meer neer te tellen voor een kite.

Doorgaans heb je ook geen garantie/service nodig.
Michael1988

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #11 Oktober 12, 2014, 15:07:42
edit2Rapporteer  
Ja, plankje misschien alleen voor garantie.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 Oktober 12, 2014, 18:49:46
edit2Rapporteer  
Maar hoezo fraude dan? Of moet je het dan officieel ook weer invoeren in NL?

Je moet het officieel melden bij de douane, je mag tot 430 euro vrij invoeren. Maar als jij daar 3 kites koopt en de prijskaartjes weghaalt is dat niet meer te achterhalen. Wat betreft je service en garantie zou ik me niet zo druk maken, een winkel bied in dat opzicht geen meerwaarde om 500 euro meer neer te tellen voor een kite.

Doorgaans heb je ook geen garantie/service nodig.
labels er af, 1keer in het water dompelen dan door het zand heen halen en dan is van invoeren geen sprake meer.
Michael1988

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #13 Oktober 15, 2014, 19:34:44
edit2Rapporteer  
Thanks voor alle tips. Mocht iemand nog meer weten...
PETER1310

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #14 Oktober 16, 2014, 08:19:40
edit2Rapporteer  
hallo, ik was in januari in Kaapstad , was top, veel wind, golven zijn we groot, ik ging liever wel varen in Langebaan, was voor mij iets aangenamer , is wel ca 100 km verder rijden .heb er 3 nieuwe kites gekocht, daar uitgepakt, alles verwijderd ( plastiek, labels, .. ), wat zand erover , twee kites gevaren , .. prijzen waren aanzienlijk goedkoper ( ZAR stond toen heel laag tov de Euro, teven krijgt ge daar aan de luchthaven een tax refund terug , dus zeker een aanrader . Ik ben uiteindelijk met 6 kites teruggekomen ( 3 oude en 3 nieuwe )
Men kan daar ook veel kites testen ( heb Core , Sllngshot, Cabrinha, Naisch, , .. getest ),
Dan kan je kopen . Soms moet je betalen voor een test ( huurgeld) , soms niet .. veel succes ...
Michael1988

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #15 Oktober 27, 2014, 13:43:25
edit2Rapporteer  
Klinkt goed.

Wat betreft mijn 12m, die zal ik niet veel gebruiken van december - februari. Maar wat doet de wind in Maart en later. Veel spots in Nederland kan ik een geschiedenis van 4 of 5 jaar vinden, wat betreft gemiddeld aantal knopen per maand. Maar voor Kaapstad niet echt.

Lijkt mij dat de wind daar ook minder zal worden, en dan een 12meter dus goed gaat zijn?
Egbert1985

Geen avatar

Berichten: 106
Antwoord #16 November 12, 2014, 17:28:30
edit2Rapporteer  
Ben van de 25ste november tot 3 december in kaapstad, heeft er iemand zin om af te spreken om samen te gaan kiten? Ik kan inmiddels aardig kiten (iets van 100x gegaan ofzo)

Hier tips van een pro:


Hi Egbert,

Wat tof dat je naar CPT gaat. Nog nooit geweest? Geloof mij... je wil niet meer weg en zal keer op keer terugkeren. Het is daar paradijs. Heerlijk klimaat, goed eten en drinken, enorm veel buitensport mogelijkheden, leuke mensen, etc. etc.

Waar zit je met je accommodatie? Ik zit vaak lekker in de stad. Gewoon omdat het daar leeft en het toch redelijk centraal ligt. Nadeel is, dat ik niet vanuit de achtertuin naar zee loop om mijn kite op te blazen.

Anyway, de spots...
Er zijn echt bizar veel spots in omgeving CPT. Voor ieder wat wils ivm. golven, minder golven, warm water, koud water. Elke spot is ook weer een compleet andere ervaring. Ik ben voornamelijk van het golfrijden, dus zoek vaak de wave-spots uit.

Hierbij een lekker lijstje, van zuid naar noord;

Cape Point, ben er zelf nog niet geweest, is ook wel een high-end en zeer gevaarlijke spot. Veel rotsen en stroming naar buiten.

Scarbrough, mooie spot, ook deze spot vergt enige ervaring ivm. rotsen en de niet al te stabiele wind.

Witsands, one of my favorites. Te gekke spot. Let op, niet verwarren met de andere witsands die een paar uur rijden is met vlak water. Dit is Witsands met golven, liggende op 1u rijden vanaf CPT city.

Llandudno, niet kiten. Wel golfsurfen of suppen. Mooie spot! Zeker ook leuk om daar gewoon op het strand te chillen. Sommige ASP Worldtour surfers hebben daar hun crib.

Muizenberg, lekker spotje met warm water!!!! Maar let op. Ook haaien. Zo nu en dan gaat het shark alarm af. Dan adviseer ik van het water af te gaan. Geen bizar hoge golven, vaak de wind wat rustiger (4-5 bft).

Somerset, ook zeker een fijne spot. Hier komt de wind vaak als eerste binnen. Vanaf CPT 20min rijden.

Blouberg, dit is het kite-mecca. Soort van Tarifa van CPT. Jong oud amateur en prof. je komt ze hier allemaal tegen. Stabiele wind. Golfrijden of twintippen, het maakt niet uit. Allemaal goed. 10min verder rijden dan Somerset.

BigBay, lekker spotje en vaak ook wel gezellig. Klein boulevardje dus je kan er ook wat eten. Wind is vaak goed en stabiel. 5min verder rijden dan Blouberg.

3de Steen, fijne spot! Beetje afgelegen. Fijne golven! 10min verder rijden dan Bigbay.

Haakgat, ziekelijke spot. Als er swell staat, hele hoge golven. 5min verder rijden dan 3de steen.

Melkbosstrand, fijne spot! Vaak als het overal TE hard waait, is ie hier goed. 10min. verder rijden dan Haakgat.

SIlverstream, voor mij een pas ontdekte spot. Zal inmiddels al wel wat drukker zijn. Mooie golven. Stabiele wind.

Yserfontijn, leuk voor een dagje uit. Je bent echt ff weg uit Cape Town waar het dan te hard waait... anders ga je hier niet naartoe.

LET OP:
Weet even dat zodra de "capedoctor" langs komt... oftewel, als er een dik pak wolken op de tafelberg ligt... het HARD gaat waaien. De wind is richting Cape Point het hardst. En later op de dag wordt de wind alleen maar harder. Dusdanig hard dat je gewoon moet uitwijken voor de wind. De wind wordt al snel 40+ knt. Dus echt hard... Dan wijk je dus uit naar spots waar het minder waait, naar het Noorden toe. Ik weet niet wat voor maten je hebt, maar 6-7-9 is een lekker setje! Zeker die kleine maten ga je nodig hebben... boven de 9 is eigenlijk onzin. Het waait.. of het waait niet.

Succes!!!!!
& Have fun.



Egbert1985

Geen avatar

Berichten: 106
Antwoord #17 November 20, 2014, 22:51:30
edit2Rapporteer  
Maandag er heen ^^
Zit bij de "waterkant" en draai op synergy festival (als iemand nog zin heeft kan ik evt gastenlijst fixen)
Nog iemand die in de buurt zit van waterkant? Of iemand die het gezellig vind om samen te gaan kiten?
Ik kan prima kiten, vooral golven vind ik leuk.

Vraag me af: hoe doen jullie dat met kites? Want gaat vaak later op de dag harder waaien, en als je dan naar de spot rijd, waar laat je dan je 2de kite? In de auto lijkt me niet echt slim?
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #18 November 21, 2014, 12:13:38
edit2Rapporteer  
@Egbert, beetje afhankelijk welke spot. Maar bij Blouberg, Muizenberg, Sharkbay (sowieso niet), heb je parkingmarshals, als je betaald, 20rand ofzo, letten ze wel op je auto.
Ernst77

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #19 November 21, 2014, 14:43:08
edit2Rapporteer  
Kaapstad is gewoon perfect, goedkoop eten, veel wind, veel leuke dingen te doen.

Ben er net in oktober geweest, wat materiaal betreft kan ik beamen dat het inderdaad 30/40% goedkoper is dan in NL. Beter is met lege tas daar naar toe te gaan en dan vol terug komen.

Ik had een 12M bij me, daar kreeg ik de reactie op dat ze die maat al tijden niet meer gezien hadden. We hebben hem ook niet gebruikt, mijn ervaring was dat het of niet waait of te hard. Die neem ik niet meer mee. Er is zat te doen op de dagen dat het niet waait.

Zorg wel voor een klein maatje (6 a 7M), het waait er vaak echt hard en samen met de golven vond ik het niet aantrekkelijk om erg overpowerd te staan.

Spots:
Cape Point: is dit een spot?? zou gewoon lekker de rotsen beklimmen, alleen doen met een helicopter en een boot om je te redden.

Muizenberg: Ligt wat afgelegen van de delen van de stad waar je als toerist wat vaker komt. Niet de meest glamorous buurt van Kaapstad.  Toen ik er was waren er een paar Pro's aan het kiten maar zag er niet erg aantrekkelijk uit veel golfslag en net als in NL een klotsbak. Kan aan de dag gelegen hebben, ben er maar 1 keer geweest.

Kite Beach /Blouberg / Big Bay ( 1 lang strand met verschillende spots)
Ga naar het Endless summer Beachouse (blouberg boulevard), kun je daar je spullen stallen en gezellig met de NL'ers kletsen. Zat zelf in Big Bay in een appartement. Heerlijk kiten vaak tussen de zee robben, wind is soms wel wat hard en de golven kunnen indrukwekkend zijn.

Shark Bay(Langebaan)
Als het teveel is in Blouberg moet je naar Langebaan en dan de spot Shark Bay. Kan volgend de locals wel erg druk worden maar als je doordeweeks gaat heb je daar niet veel last van. Wat mij betreft de mooiste vlak waterspot waar ik geweest ben.

Water is daar inderdaad verassend koud! Maar als je een wetsuit voor het nederlandse voor en/of najaar hebt dan redt je het prima.

Veel plezier daar

Egbert1985

Geen avatar

Berichten: 106
Antwoord #20 November 23, 2014, 18:31:14
edit2Rapporteer  
thanks voor de tips ernst en yoram!
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #21 November 24, 2014, 16:21:29
edit2Rapporteer  

Veel plezier, maar dat moet goed komen daar  ThumpsUp
Egbert1985

Geen avatar

Berichten: 106
Antwoord #22 November 27, 2014, 11:33:47
edit2Rapporteer  
staat geen goede wind hier, maar wel in de townships geweest, wat ik iedereen kan aanraden (mits je met een tourguide gaat)

indrukwekkend zeg! 1,2 miljoen mensen onder golfplaten, zonder stromend water, heftig hor.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #23 November 27, 2014, 11:46:14
edit2Rapporteer  
Ja dat kennen ze niet in Papendrecht   Tongue  Enjoy Egbert (een fan) ,misschien kom ik ook nog ff langs in CT (5-19 jan)
Egbert1985

Geen avatar

Berichten: 106
Antwoord #24 December 01, 2014, 18:31:10
edit2Rapporteer  
Ja dat kennen ze niet in Papendrecht   Tongue  Enjoy Egbert (een fan) ,misschien kom ik ook nog ff langs in CT (5-19 jan)


haha ^^ is wel echt hemels daar in kaapstad zeg, en idd keiharde wind als het waait, mss maar is een 7 aanschaffen
en zag nog een paar dolfijnen ook

1 uur geleden:
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.