Welke kites als beginner?

gerre

Geen avatar

Berichten: 24
Oktober 16, 2014, 23:26:56
edit2Rapporteer  
Hey,
Hier komt nog maar eens een beginnersvraag, maar eerst even mezelf voorstellen.  Ik ben Steve, 38 jaar, 1.75 m groot en 85 kg.  Ik ben in augustus begonnen met mijn eerst lessen : eerst op het strand 2 uur, dan bodydraggen : 2 uur, dan moest normaal de waterstart volgen, maar door een operatie (en veel pech met de wind of afwezige wind) zijn deze lessen niet meer doorgegaan.  Niveau is dus  : 0.  (wel ervaring met windsurfen en snowboarden, als dit al helpt).
Ik ben ondertussen wel al zeker dat ik wil kiten en ben dus aan het uitkijken naar een eerste setje.  Ik zal voornamelijk op zee surfen en wil gewoon wat heen en weer varen, geen spectaculaire dingen, misschien wat waveriden.
Ik heb al uren zitten kijken op deze site en het internet maar kom niet tot een beslissing.  Ik twijfel tussen volgende setjes :

- Naish Park : 9 - 12 van 2013.  Hier gaat mijn voorkeur momenteel naar uit om dat dit de meest recente kites zijn.  Ik twijfel dan weer om dat hier en daar wordt vermeld dat de relaunch niet zo goed is en het niet echt een beginnerskite is.
 
- Best Kahoona : 7.5 - 9.5 - 11.5 van 2011.  Deze kites worden als het beginnersmodel voorgesteld, maar zijn dan  al weer wat ouder.  (niet veel gebruikt)

- North Evo : 7 - 9 - 12 van 2010.  North wordt overal als goed gezien, niet veel negatiefs gelezen, maar wel al model 2010.

Mijn vraag : als jezelf terug zou moeten beginnen, wat zou je aankopen. 

Alvast bedankt voor het lezen en de eventuele input.

grtz
Steve
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #1 Oktober 17, 2014, 00:01:07
edit2Rapporteer  
Halo Gerre,

Niks mis met de setjes die je opschrijft maar kijk ook eens naar het vogende setje:

Ocean Rodeo Prodigy: 7 - 9,5 - 12m

Als beginner heb ik (82 kg) gevaren met: Flysurfer, Bandits en Naih boxer ....... maar als ik toen de kennis van nu had gehad dan was het beslist de Prodigy geworden. Een uiterst stabiele vlieger van goede kwaliteit voor een aantrekkelijke prijs.

Op marktplaats staan enkele interessante "te-koopjes" ...... Shocked

maar het beste kun je naar www.stormchaser.nl gaan .... altijd leuke aanbiedingen en zeer deskundig advies. ThumpsUp

btw. ik word nog steeds niet gesponsord door Ocean Rodeo.  Waarschijnlijk heeft dat te maken met mijn kitesurfskills .... of het ontbreken daarvan  Grin
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #2 Oktober 17, 2014, 00:03:47
edit2Rapporteer  
Van het setje zijn de kahoonas toch wel het meest beginner friendly.  Denk dat je daar het meest aan progressie mee zult boeken.
Prodigys zijn idd ook erg goede kites.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Oktober 17, 2014, 01:17:35
edit2Rapporteer  
Die parks 2013 is gewoon de beste  keus... je kunt de leading edge bridel in max depower zetten waardoor je behoorlijk veel depower overhoudt... relaunch is gewoon goed op de park 2013. Ik denk dat je met deze kites toch echt de meeste progressie zult boeken, zeer veelzijdige kites. Geschikt voor zowel free en wave ride. Ik vaar nogsteeds met veel plezier en heb mn vriendin er mee leren varen dus....
enneh... die kahoonas daar ben je na 2mnd al op uit gekeken
gerre

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #4 Oktober 17, 2014, 12:46:12
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de snelle antwoorden.  Van de prodigy vind ik 2 e hands enkel een 9.5 en 7 terug.  Aangezien ik als beginner (geen lichtgewicht) de 7 nog niet zo snel nodig zal hebben kijk ik vooral uit naar de grotere maten.
De kahoonas zijn beginnerskite maar wel van 2011.  De parks zijn recenter en door de input van eagle-jan neig ik eerder naar de parks.
Ondertussen werd mij via pb ook zeeko kites aangeboden.

Een set pursuit 11 en krush 9 : 2014
Een set notus 12 en 9.

Wat is jullie ervaring met deze kites van zeeko, een voor mij relatief onbekend merk?

Grtz
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #5 Oktober 17, 2014, 13:36:34
edit2Rapporteer  
Reviews van Zeeko kun je hier vinden: http://www.kitehigh.nl/gear/Kites/Zeeko
KiteOngoing

Berichten: 307
Antwoord #6 Oktober 17, 2014, 13:38:10
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de snelle antwoorden.  Van de prodigy vind ik 2 e hands enkel een 9.5 en 7 terug.  Aangezien ik als beginner (geen lichtgewicht) de 7 nog niet zo snel nodig zal hebben kijk ik vooral uit naar de grotere maten.
De kahoonas zijn beginnerskite maar wel van 2011.  De parks zijn recenter en door de input van eagle-jan neig ik eerder naar de parks.
Ondertussen werd mij via pb ook zeeko kites aangeboden.

Een set pursuit 11 en krush 9 : 2014
Een set notus 12 en 9.

Wat is jullie ervaring met deze kites van zeeko, een voor mij relatief onbekend merk?


Hoi Gerre,

Ik ben begonnen met North EVO's 14 en 9 (2009). Op dit moment vaar ik met Zeeko Krush 12 en 9 uit 2012.  Kwalitatief zijn het goede kites. Geldt ook voor de bar. Kan ze zeker aanbevelen. Ik heb de Pursuit (11) en de Notus (12) ook getest en vond het kites die goed zijn te handelen.

Je geeft aan voornamelijk op zee te willen gaan kiten en geen spectaculaire dingen wilt gaan doen. Ik zou deze doelstelling wel gaan bijstellen. Want op het moment dat je lekker gaat varen, wil je ook gaan springen en transitions gaan doen en op zee heb je deze vaardigheden gewoon nodig. En dan zijn de kites die worden genoemd gewoon goede kites. Met 85 kg ben je zeker geen zwaargewicht. Ik ken er wel een paar die zwaarder zijn  loser
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 Oktober 17, 2014, 16:19:40
edit2Rapporteer  
Gewoon lekker voor de parkjes gaan, als ze voor een mooie prijs op te halen zijn en ze zijn niet beschadigd oid dan zou ik ze gewoon kopen. Vergeet niet dat scholen de park 2013 gewoon als les kite gebruikten. Ff een voorbeeld... ik heb een 132 x41 board en heb als kleinste kite een 7 en als grootste een10, mijn gewicht: 91 kg. Kan al wegvaren vanaf 15-16 kts maar voor mij is dat niet boeiend... en vaar met de 10 door tot 30 kts in max grunt stand en zonder te depoweren.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #8 Oktober 17, 2014, 23:31:16
edit2Rapporteer  
Al die kites zijn prima, als beginner maakt het niet zoveel uit welke kits je koopt. Zolang het maar geen echte C kite is.
Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #9 Oktober 20, 2014, 09:26:28
edit2Rapporteer  
Geen een niet aan beginnen zijn all te veel kitesurfers
gerre

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #10 Oktober 20, 2014, 12:52:55
edit2Rapporteer  
Ik zal hoofdzakelijk in België kiten, van mij zal je dus niet veel last hebben ...
Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #11 Oktober 20, 2014, 13:20:11
edit2Rapporteer  
Woon in be, be moet je aansluiten bij een club ook mag bijna nergens varen
gerre

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #12 Oktober 20, 2014, 15:29:44
edit2Rapporteer  
Ik zal me lid maken in Oostende, waar ik ook mijn lessen genomen heb.

gerre

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #13 Oktober 30, 2014, 09:27:49
edit2Rapporteer  
Na veel nadenken, lezen op het internet, twijfelen en nog wat lezen heb ik uiteindelijk een set gekocht : North evo's 9 en 12 van 2013.  Waarom deze beslissing :

- Voor de Kahoona's heb ik contact opgenomen met de verkoper, maar ik vond de prijs nog te hoog
- De parks heb ik heel lang over getwijfeld, maar op internet las ik regelmatig dat de relaunch niet zo goed was en daardoor ben ik blijven twijfelen
- Zeeko en andere voor mij onbekendere merken.  Als beginner en helemaal niet thuis in het wereldje is het niet evident om voor zo'n merk te kiezen, dat komt mss wel als ik wat ervaring heb en kites zelf kan testen.
- dan de evo's : kites en bar van 2013 bijna niet gebruikt en in combinatie met een board en trapeze voor volgens mij een mooie prijs.  Uit alle reviews, ervaring van kiters komen deze naar voor als een stabiele kites, goed voor beginners, goede depower - relaunch en low end. 

Hierbij wil ik nog eens iedereen bedanken voor de input zowel openbaar als in PB.  Ik heb alle berichten gelezen en in overweging genomen.  Alle kites die aangeboden/aangeraden werden opgezocht en reviews gelezen.  Uiteindelijk heb ik met de Evo's een veilige (en hopelijk goede) keuze gemaakt.

grtz
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #14 Oktober 30, 2014, 11:03:58
edit2Rapporteer  
Prima keuze, ga je veel plezier aan beleven.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.