Ongeluk de Slufter | Traume helicopter kan niet landen

Tobias_

Geen avatar

Berichten: 11
Oktober 19, 2014, 22:33:44
edit2Rapporteer  
Trauma heli vandaag bij de Slufter (2e maasvlakte) omdat een kitesurfer na een hoge sprong met zn hoofd op het zand is geklapt. Toen de heli aankwam, kon je merken dat het de bedoeling om de heli op het strand neer te zetten.

Een aantal kiters daar in de buurt snapten blijkbaar niet het signaal van de hulpverleners om met de kites uit te buurt te houden en verderop te gaan!!! Achteraf vonden ze het feit dat "wij" als medesporters (een aantal iig) duidelijk de hulpverlening belemmerden door bij het zien van de heli en de handgebaren van hulpverleners niet ver genoeg uit de buurt te gaan. Deze ongelukkige had dus drie kwartier eerder en ook minder afgekoeld in het ziekenhuis kunnen liggen. Er waren ook een hoop buitenlanders (voornamelijk Duitsers), maar de taal zal geen barrière kunnen zijn bij handgebaren. Het onderwerp "Wat te doen bij de komst van een heli" oid wordt iig niet uitgelegd bij de kitelessen of kitesafety.

Uiteindelijk is de heli dus bovenaan de dijk geland en is de trauma arts dus niet bij de gewonde gekomen. De gewonde heeft hierdoor (volgens een van de hulpverleners) ongeveer 45 minuten onnodig in de wind moeten wachten met kans op onderkoeling etc.

De heli is niet bedoeld om gewonden mee te nemen, maar vooral om de arts snel ter plaatse te krijgen. Dit keer hebben ze daar toch maar een uitzondering voor gemaakt. Misschien moet hier even een aparte post voor komen zodat iedereen dit weet voor de volgende keer dat een Heli aan komt vliegen.


DeStudent

Geen avatar

Berichten: 117
Antwoord #1 Oktober 20, 2014, 08:30:00
edit2Rapporteer  
Een aantal kiters daar in de buurt snapten blijkbaar niet het signaal van de hulpverleners om met de kites uit te buurt te houden en verderop te gaan!!!
Kon er met m'n hoofd ook niet bij nee. Gozer met een groene RPM gewoon lekker voorlangs rakjes varen op 10m van het strand. Ook in de poel nog 1 of 2 man die het niet nodig vonden om van het water af te gaan..

Verder wel een topdag gehad, 12 beetje groot dus kon na 30min alweer terug naar de kant voor kleiner materiaal. Top Smiley
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #2 Oktober 20, 2014, 09:46:36
edit2Rapporteer  
Trauma heli vandaag bij de Slufter (2e maasvlakte) omdat een kitesurfer na een hoge sprong met zn hoofd op het zand is geklapt. Toen de heli aankwam, kon je merken dat het de bedoeling om de heli op het strand neer te zetten.

Een aantal kiters daar in de buurt snapten blijkbaar niet het signaal van de hulpverleners om met de kites uit te buurt te houden en verderop te gaan!!! Achteraf vonden ze het feit dat "wij" als medesporters (een aantal iig) duidelijk de hulpverlening belemmerden door bij het zien van de heli en de handgebaren van hulpverleners niet ver genoeg uit de buurt te gaan. Deze ongelukkige had dus drie kwartier eerder en ook minder afgekoeld in het ziekenhuis kunnen liggen. Er waren ook een hoop buitenlanders (voornamelijk Duitsers), maar de taal zal geen barrière kunnen zijn bij handgebaren. Het onderwerp "Wat te doen bij de komst van een heli" oid wordt iig niet uitgelegd bij de kitelessen of kitesafety.

Uiteindelijk is de heli dus bovenaan de dijk geland en is de trauma arts dus niet bij de gewonde gekomen. De gewonde heeft hierdoor (volgens een van de hulpverleners) ongeveer 45 minuten onnodig in de wind moeten wachten met kans op onderkoeling etc.

De heli is niet bedoeld om gewonden mee te nemen, maar vooral om de arts snel ter plaatse te krijgen. Dit keer hebben ze daar toch maar een uitzondering voor gemaakt. Misschien moet hier even een aparte post voor komen zodat iedereen dit weet voor de volgende keer dat een Heli aan komt vliegen.




Mods, kunnen we hier niet een Eigen topic van maken ?
Het is triest dat je iedereen hierop moet wijzen, maar blijkt toch nog hard nodig....
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #3 Oktober 20, 2014, 11:56:04
edit2Rapporteer  
Apart topic aangemaakt, dit is toch werkelijk absurd. Het gaat niet de goede kant op de met het kiten in Nederland.

Sterkte aan de ongelukkige persoon, hopelijk is het niet te ernstig en hersteld hij/zij voorspoedig.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 Oktober 20, 2014, 12:07:19
edit2Rapporteer  
Wederom triest allemaal, er lopen tegenwoordig teveel kneuzen rond die op de slufter niks te zoeken hebben, vroeger werd je min of meer weggejaagd als je niet fatsoenlijk kon varen.

Het hinderen van hulpdiensten is helemaal een schandalige zaak.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #5 Oktober 20, 2014, 12:11:59
edit2Rapporteer  
Wederom triest allemaal, er lopen tegenwoordig teveel kneuzen rond die op de slufter niks te zoeken hebben, vroeger werd je min of meer weggejaagd als je niet fatsoenlijk kon varen.

Het hinderen van hulpdiensten is helemaal een schandalige zaak.

Dat doe ik als een van de weinige nog steeds maar wanneer er heel veel zijn werkt dat niet. Het is ook nog eens een spot voor onze zuider- en oosterburen relaftief goed te bereiken is...
Windhoos

Berichten: 498
Logs: 0 | 701 uur
Antwoord #6 Oktober 20, 2014, 12:43:14
edit2Rapporteer  
Heb de heli nog zien landen en vond het al vreemd waarom dit niet op het strand gebeurden, heb dat stukje over het hinderen van het landen gemist tijdens het opruimen van mijn spullen denk ik.
Op de foto zie je de kustlijn waar hij ongeveer lag, het had ze dus een flinke wandeling er naartoe kunnen besparen en dan had het allemaal ook een stuk sneller kunnen gaan....  ThumpDown
Steven34

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #7 Oktober 20, 2014, 13:10:52
edit2Rapporteer  
Best asociaal van de gene die bleven varen.



Hopelijk maakt de desbetreffende persoon het van het ongeluk het goed.
matty

Geen avatar

Berichten: 112
Antwoord #8 Oktober 20, 2014, 13:15:36
edit2Rapporteer  
Zul je zien dat dit (2 gewonden in nog geen 2 weken tijd) wordt aangehaald om de spot te sluiten en windmolens er op te zetten.

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 Oktober 20, 2014, 13:30:03
edit2Rapporteer  
Een reactie van Arno op Facebook die geen Kitehigh account heeft:

"Ik heb nog geen gebruikersnaam/inlog, dus reageer even hier. Ik wil bovenstaand bericht toch even nuanceren. Toen de helikopter aankwam, was het nog redelijk druk op de gehele slufter en werden er absoluut geen aanwijzingen/gebaren door de hulpverleners gegeven . Ik hield de situatie namelijk nauwlettend in de gaten. De helikopter bleef hoog en vloog twee rondjes en er werd op dat moment niets geïnstrueerd door hulpverleners. Vervolgens landde de helikopter bij de auto's. Toen pas begonnen de hulpverleners aanwijzingen te geven dat de aanwezige kiters van het water moesten. Ik ben toen meteen naar de kant gegaan, heb gevraagd wat we het beste konden doen. Er werd gevraagd of ik de anderen ook van het water wilde halen. Dit heb ik gedaan en we zijn vervolgens in 5 tot 10 minuten allemaal het water afgegaan. Ja het had effectiever gekund, maar het beeld dat er geen medewerking werd gegeven is ECHT niet juist. Ik denk eerder dat zowel hulpverleners als kiters niet wisten wat wanneer het beste was om te doen.

Ik ben het dan ook helemaal eens met de stelling dat hier tijdens een safety-clinic aandacht aan besteed moet/mag worden! Ook de hulpverleners zouden hier een stategie voor moeten hebben. Ik denk namelijk dat er geen communicatie tussen de heli en hulpverleners op de grond was. Feit is dat ik zsm info heb gevraagd aan de hulpverleners om zeker te weten dat ik het juiste deed en vervolgens heb geholpen om dit doel zsm voor elkaar te krijgen.

Ik hoop vooral dat de persoon in kwestie in veiligheid is en goed zal herstellen!"


Ook niet verkeerd om deze kant van het verhaal te horen.
Klaass

Geen avatar

Berichten: 43
Antwoord #10 Oktober 20, 2014, 14:35:49
edit2Rapporteer  
Ik was ter hoogte van het stuk strand rechts achter het poelje aan het varen toen ik de kiter het water in zag lopen. Het volgende moment schoot zijn kite door een windvlaag of stuurfout of een kombinatie daarvan heel snel de andere kant op waarna de kiter er achteraan vloog en hard op het strand terecht kwam. De kiter maakte dus geen sprong en kwam ook niet op zijn hoofd op het strand terecht. De kiter was enige tijd buiten bewustzijn. Er is toen meteen een wandelaar aangesproken en die heeft direct 112 gebeld. Enige tijd later was de kiter gelukkig weer bij bewustzijn maar wist absoluut niet wat er gebeurd was en was erg suf.

Zowel de brandweer, politie als het ambulance personeel moesten een behoorlijk stuk over het strand lopen.
Enige tijd later kwam de helicopter die eerst een paar rondjes vloog en toen besloot boven op de dijk te landen. Waarom hij niet op het strand lande is mij niet duidelijk maar ter plaatse van het slachtoffer. maakte enkele hulpverleners al ruimte vrij . Ook waren er nauwelijks mensen daar aan het kiten en het strand is daar behoorlijk breed en ligt best ver achter het poeltje.

Wat me opviel was dat er geen auto van de reddingsmaatschappij of een andere instatie aanwezig was die over het strand kan rijden om de hulpverleners ter plaatse te brengen.
Pas veel later zag ik wel een auto het strand oprijden maar die had er al eigenlijk al moeten staan om de trauma arts ter plaatse te brengen.
 
Of de aanwezige kiters de hulpverleners echt hinderde vraag ik mij dan ook af. Mogelijk was er een andere reden waarom de helicopterpiloot daar niet wilde/kon landen.

@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 Oktober 20, 2014, 15:10:28
edit2Rapporteer  
Het blijft mij verbazen hoeveel ervaren en onervaren kiters in de poel op de Slufter aan het kiten zijn. Ik begrijp dat het fantastisch is om wakestyle tricks op vlak water te doen en ik kijk er ook altijd met veel plezier naar maar tegelijk vraag ik mij af of het niet vragen op problemen is?Een klein foutje kan genadeloos afgestraft worden door een harde klap op het strand. Gistermiddag moest ik een stuk terug lopen omdat mijn kite kapot is en liep langs de poel, op dat moment komen 2 kiters bijna met elkaar in aanvaring wat resulteerden in een enorme klap van de ene kiter op het strand (lees in de  bagger)! Het liep allemaal goed af en was achteraf best komisch, de ene kiter zat volledig onder de bagger.
BdB

Berichten: 479
Antwoord #12 Oktober 20, 2014, 16:55:33
edit2Rapporteer  

Of de aanwezige kiters de hulpverleners echt hinderde vraag ik mij dan ook af. Mogelijk was er een andere reden waarom de helicopterpiloot daar niet wilde/kon landen.



waarschijnlijk omdat als een heli op het strand landt er mega veel zand wordt opgewaaid zowel de piloot als de trauma arts zou hier hinder van onder kunnen vinden. En in de nabijheid zullen nog wel wat kites op het strand hebben gelegen.

thijs77

Berichten: 165
Antwoord #13 Oktober 20, 2014, 17:10:06
edit2Rapporteer  
Gistermiddag moest ik een stuk terug lopen omdat mijn kite kapot is en liep langs de poel

Was jij dat met die gele RPM waarvan een compleet paneel was uitgescheurd? en daarvoor zowat door mijn lijnen kwam zeilen door ff niet goed op te letten tijdens een sprong? balen van je kite man.. de volgende keer wel een beetje om je heen kijken...  InLove

sterkte aan de onfortuinlijke kiter..
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #14 Oktober 20, 2014, 17:17:08
edit2Rapporteer  
Nee, ik vaar met Ozone C4 en gister met een blauwe.
thijs77

Berichten: 165
Antwoord #15 Oktober 20, 2014, 17:30:57
edit2Rapporteer  
excuus, dan was het iemand anders..
Naishie

Berichten: 383
Antwoord #16 Oktober 20, 2014, 17:48:48
edit2Rapporteer  
Ik weet niet waar het naar toe moet op de slufter.
Het lijkt wel of alle beginners tegenwoordig naar de slufter komen.
Gister vaart er gewoon een duits sprekende pannekoek dwars door mijn lijnen heen.
Ik zag hem aankomen en schreeuwde al maar vaarde gewoon door terwijl hij mij aankeek
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #17 Oktober 20, 2014, 18:51:50
edit2Rapporteer  
Hou op, schei uit. Vandaag ook weer de nodige stuntelaars gezien.
carbohans

Geen avatar

Berichten: 46
Antwoord #18 Oktober 20, 2014, 20:06:48
edit2Rapporteer  
NEEEEEEEE niet weer hè! Als het 30 knopen of harder waait lezen we VEEEEl te vaak kiters gewond board verloren kite verloren enz. Hele slechte reclame blijf alert schat de risico's nou is een keer goed in!
Dadelijk gaan de regels veranderen en gaan er spots dicht.  Vindt het heel erg hoor sterkte aan de gewonden maar het lijkt af en toe wel een slagveld op het  water het is zo'n mooie sport probeer het zo alsjeblieft zo te houden !!
ItsMe.Erik

Berichten: 1134
Antwoord #19 Oktober 20, 2014, 22:03:17
edit2Rapporteer  
Ongelukken zijn nooit leuk om te lezen en ik hoop dat het goed met de betreffende persoon gaat, maar ik vind wel dat we in de discussies niet moeten doorslaan. Wel of niet in ondiep water kiten en invulling geven of de helikopter wel of niet op het strand wilde landen.

Zelf heb ik regelmatig helikopters (Apache en Chinook) moeten marshallen en tereinen moet controlleren voordat de helikopters komen landen. Wanneer er geen begeleiding is, maakt de piloot zelf een inschatting of ie wel of niet kan landen. Vergeet niet dat een helikopter een downwash heeft en bij de landing kunnen hierdoor kites, die in de lucht zijn of op de grond liggen wel op 50 tot 100 mtr van de helikopter last hebben van die downwash. De trauma helikopter is niet heel zwaar en de downwash zal wel meevallen, maar toch houden piloten daar rekening mee.
Daarnaast kan het ook zijjn dat de bemanning niet op het zand wilden landen vanwege de mogelijkheid tot brownout. Dit kan een gevaarlijke situatie opleveren voor de piloten omdat ze dan tijdelijk niets kunnen zien bij de landing en dit gevaarlijk voor hun kan zijn.  Dan kiezen ze liever voor een veiligere landing plaats.

Ik zeg niet dat, dat hier het geval is geweest, maar zeg alleen dat er meerdere redenen kunnen zijn waarom ze niet op het strand wilde landen, dus pas op met het trekken van oordelen.

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #20 Oktober 20, 2014, 23:32:34
edit2Rapporteer  
Ongelukken zijn nooit leuk om te lezen en ik hoop dat het goed met de betreffende persoon gaat, maar ik vind wel dat we in de discussies niet moeten doorslaan. Wel of niet in ondiep water kiten en invulling geven of de helikopter wel of niet op het strand wilde landen.

Zelf heb ik regelmatig helikopters (Apache en Chinook) moeten marshallen en tereinen moet controlleren voordat de helikopters komen landen. Wanneer er geen begeleiding is, maakt de piloot zelf een inschatting of ie wel of niet kan landen. Vergeet niet dat een helikopter een downwash heeft en bij de landing kunnen hierdoor kites, die in de lucht zijn of op de grond liggen wel op 50 tot 100 mtr van de helikopter last hebben van die downwash. De trauma helikopter is niet heel zwaar en de downwash zal wel meevallen, maar toch houden piloten daar rekening mee.
Daarnaast kan het ook zijjn dat de bemanning niet op het zand wilden landen vanwege de mogelijkheid tot brownout. Dit kan een gevaarlijke situatie opleveren voor de piloten omdat ze dan tijdelijk niets kunnen zien bij de landing en dit gevaarlijk voor hun kan zijn.  Dan kiezen ze liever voor een veiligere landing plaats.

Ik zeg niet dat, dat hier het geval is geweest, maar zeg alleen dat er meerdere redenen kunnen zijn waarom ze niet op het strand wilde landen, dus pas op met het trekken van oordelen.


helemaal met je eens en daarbij komt ook nog eens kijken dat een vlieger zelf alsnog beslist of dat hij de aanwijzingen van een marshaller zal opvolgen.... captains decision.
carbohans

Geen avatar

Berichten: 46
Antwoord #21 Oktober 21, 2014, 10:47:08
edit2Rapporteer  
Als ik de brandweer ( en andere hulpdiensten) moet geloven zijn ze er echt niet blij mee dat ze iedere keer moeten uitrukken voor de slufter! Ze houden gewoon een dossier bij en op een gegeven moment is het gewoon klaar exit slufter! Hebben ze bij andere spots ook gedaan.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #22 Oktober 21, 2014, 11:15:36
edit2Rapporteer  
Als ik de brandweer ( en andere hulpdiensten) moet geloven zijn ze er echt niet blij mee dat ze iedere keer moeten uitrukken voor de slufter! Ze houden gewoon een dossier bij en op een gegeven moment is het gewoon klaar exit slufter! Hebben ze bij andere spots ook gedaan.
yep die kans is aanwezig... dus word het net als vroegah...  deflates open trekken en lijnen snijden als je stuntelaars ziet.
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #23 Oktober 21, 2014, 11:28:28
edit2Rapporteer  
Kansloze opmerking lijnen snijden...
Coenta

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #24 Oktober 21, 2014, 11:49:19
edit2Rapporteer  
Even wat achtergrondinformatie mbt de inzet van een traumaheli.

Op basis van de beschikbare informatie wordt er door er door de meldkamer ambulance een traumaheli aangevraagd.

Indien er een traumaheli beschikbaar is en ingezet kan worden zal deze naar het plaats ongeval vliegen. Vervolgens zal de piloot een aantal rondjes vliegen om de meest geschikte landingsplaats te bepalen en daar te gaan landen.
Er vindt geen directe communicatie plaats tussen hulpverleners en de heli  pas nadat de heli is geland geeft deze door waar zij zijn geland .

Omdat de piloot geheel zelfstandig beslist waar hij/zij zal gaan landen is het voor de hulpverleners, lees politie, nutteloos om ee landingsplaats in te richten. Ook zijn er bij de hulpverleners geen opgeleide en getrainde marshallers.

Nadat de heli is geland wordt het medisch personeel meestal door een politieauto opgehaald. Zelf heb ik ze ook wel per fiets of op een motor zien arriveren.....

De verpleegkundige maakt ter plaatse een inschatting of de komst van het mmt nodig is en of deze kan worden afgewacht. Ik ben op geen enkele wijze bij dit incident betrokken geweest en ben ook niet op de hoogte van de feiten en omstandigheden. Ik kan mij echter nauwelijks voorstellen dat het slachtoffer 45 minuten onnodig op het strand heeft gelegen omdat de heli niet op het strand KON landen.

Als er tussen Hoek van Holland en Katwijk een ongeval plaatsvindt op het strand stuurt de politie daar iig één jeep naartoe. Afhankelijk van de aard van de melding en de beschikbaarheid zullen er ook jeeps gaan rijden van de knrm en de reddingsbrigade. Deze voertuigen zijn dusdanig ingericht dat zij een brancard met patient kunnen vervoeren. Hoe dit in het gebied van de Maasvlakte is geregeld weet ik niet.

Over het algemeen hebben de hulpverleners meer last dan profijt van omstanders....dus als je niet betrokken bent bij een ongeval en je ook geen hulp kunt bieden houdt gewoon wat afstand......de hulpverleners en het slachtoffer zullen je dankbaar zijn.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.