Waarom toch een Kite Leach/QR ?, Silke Gorldt

bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
November 05, 2014, 20:37:00
edit2Rapporteer  
Ik reed 3 weken geleden gestrest richting kitespot. Haast want het schemerde al, en alles veel te snel in de auto gesmeten. Ren t strand op. Pompen pompen pompen, snel snel de lijnen, ai en in t schemer zag ik nog 2 kiters die ingepakt aan t vertrekken waren. Snel 1 van hun  gevraagd om mijn kite op te gooien. Blijkt dat ik mn leach vergeten ben. Shhhht. hij lacht mij uit, nou dan ga je toch zonder. Iedereen zat verdorie op t water, leeg strand, en t werd donker. ik dacht no leach no go. En ik wees zijn aanbod af om in andermans tassen graaien om te kijken of ik toevallig iets kan lenen. Als een lafaard pakte ik boos alles in en terwijl ik terug reed herinnerde ik mij heel heel vaag t verhaal over Silke Goldt (van Rickl op kiteforum).

Het is deze zomer zo’n 12 jaar geleden dat Silke Goldt (1976-2002) een zeer zwaar ongeluk kreeg.
Ze was tot dan de beste Duitse pro kitesurfster en reed voor North.

Wat gebeurde precies?
Windkracht: 15 -20 knopen. Locatie: Duitsland. Tijd: 15.30 uur. Er was een wedstrijd gaande. Silke vaarde op het water. Haar kite verstrengelt met een andere kiter en hij unhookt meteen. Silke kon niet unhooken, zijn bar vloog in haar lijnen. Zijn kite verstrengelde boven haar kite en ze kwam horizontaal loopend over het water op het strand, en 150 meter verder tegen een houten schutting tot stilstand. Het verhaal verder ken je. De kite wereld stond even stil. Tot vandaag bestaat de Silke Gorldt Foundation (waarom is t dat alleen bij overlijden van een vrouw een stichting in memoriam wordt opgericht?).

Dit ongeval heeft geleid tot de ontwikkeling van 2 dingen: de QR en de Leach. Die bestonden in Silke’s tijd niet.
Na het Silke Gorldt ongeval volgde nog het Karolina Winkowska ongeval (leach op verkeerde plek bij het harnas)

http://www.youtube.com/watch?v=QZbMVlYCtgs




Vraag:
Nu timeworp naar 2014. Eigenlijk kun je nu toch gewoon kiten zonder leach, want (bij ongeval) kan de ander immers QR trekken, toch? Het kost je zelfs geen kite, want die spoelt aan/reddingsbrigade?.


Bron: http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=131&t=2376196
Zijn er eigenlijk mensen op dit forum vd generatie van Silke?
(Oeps indeling v deze post gaat niet helemaal lekker,  sorrie)
feddomw
Gast
Antwoord #1 November 05, 2014, 20:51:10
edit2Rapporteer  
Je vraagstelling snap ik niet. Een leash is heel wat anders dan een QR, en ja, je kan prima varen zonder leash.

Alleen beetje ruk als je zelf moet releasen: je kite ben je dan wellicht kwijt en de kite kan voor omstanders/derden vervelend zijn.

"kite spoelt aan" is ook niet altijd gezegd, bij sideshore bij Den Haag alles moeten losgooien, kite spoelde in Petten aan..... en uiteraard kan je de reddingsbrigade op de hoogte stellen, maar ze gaan niet op zoek naar een kite als de persoon veilig aan wal staat.
HBX

Berichten: 201
Logs: 0 | 1250 uur
Antwoord #2 November 05, 2014, 20:52:18
edit2Rapporteer  
De leash is er o.a. ook voor de veiligheid van de anderen op het strand/water.

Bedenk eens wat er gebeurt als iemand z'n QR gebruikt of de chickenloop losschiet van de trapezehaak en de kite + lijnen gaat er als een dolle vandoor dwars door alles en iedereen heen....
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 November 05, 2014, 21:37:04
edit2Rapporteer  
Ik herinner me het ongeluk van Silke nog.
Was een worldcupper die tijdens een wedstrijd het leven liet. Vreselijk ongeluk.

Echter in die tijd voer men zonder kiteleash (niet te verwarren met boardleash). Dat was helemaal het probleem ook niet. Wat wel?
Men voer zonder QR!!!

Silke kreeg dus een kite van een ander im haar lijnen. Twee vliegende/loopende kites zonder QR. Dat is haar fataal geworden.

Overigens verstandig dat je niet bent gaan kiten.
Zoals Feddo al aangeeft is jou gereleasde kite een groot gevaar voor anderen!
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #4 November 05, 2014, 22:58:20
edit2Rapporteer  
Ik weet niet wat verstandig is. Daarom vraag ik het.

Wie is er nou niet een keer uitgevaren zonder leach. Meestal kom je daar pas achter als je alweer klaar met je sessie bent. Nu realiseerde ik mij dit vooraf. Twijfel, twijfel, twijfel

Ik bedoel te zeggen hoe gaan jullie daarmee om.

Vraagjes: vreemd dat dat ongeval v silke niet op youtube staat, ik vind alleen "tekst". Die van karolina staat overal.

@Michiel jij zegt t.a.v. Silke dus: t lag niet zozeer aan de leach, maar de QR > dus kun je "nu" gewoon varen zonder leach?

magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #5 November 05, 2014, 23:09:24
edit2Rapporteer  
er waren twee kites verstrikt geraakt, 1 kiter released, andere kiter lukt dat niet en zit opgescheept met twee volledig gepowerde kites. depower was nog niet wat t nu is en qr systemen werkte erg slecht als er kracht op stond.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 November 05, 2014, 23:09:37
edit2Rapporteer  
Neen! Een leash is juist heel belangrijk!

Een leash heeft twee functies:
1. Uithooked tricks zodat je de kite niet kwijt raakt;
2. Wanneer je de QR trekt, kan door de leash je kite uitflaggen op een frontlijn, 5th lijn of twee frontlijnen. Hiermee raakt de kite in bijna alle gevallen druk loos. Ook zal de kite niet down wind vliegen en tegen andere mensen aankomen.

In de tijd van het ongeluk van Silke was de veiligheid een ondergeschoven kindje, je kon alleen los komen van je vlieger door zelf uit te haken en los te laten.


Maar een andere vraag, is dit wel uitgelegd tijdens het lessen???
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #7 November 05, 2014, 23:27:49
edit2Rapporteer  
Een leach is een bloedzuiger trouwens...

Maar hoezo wil je het wiel opnieuw uitvinden, zonder leash kiten is inderdaad niet verstandig en kan een gevaar voor anderen worden als je kite wegvliegt.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #8 November 05, 2014, 23:45:33
edit2Rapporteer  
Ik zie het nut niet in om zonder leash te varen. Je bent meteen je kite kwijt bij een foutje en deze kan een gevaar worden voor de anderen.
Enkel voor unhooked tricks zou het misschien handig zijn, omdat je dan niet gehinderd wordt erdoor. Maar elke mislukking betekent dan ook dat je kite weg is.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #9 November 05, 2014, 23:48:56
edit2Rapporteer  
jezus dit niveau vaart dus rond in Nederland...
teveel riders hebben echt de ballen verstand van hun materiaal en waarvoor wat dient..   anyhoooooo  wat TS C4 zegt it's all.

ga lekker kiten zonder leash op een spot zonder mensen of wat dan ook in de buurt en trek je release en kijk wat er gebeurd

Ik zie het nut niet in om zonder leash te varen. Je bent meteen je kite kwijt bij een foutje en deze kan een gevaar worden voor de anderen.
Enkel voor unhooked tricks zou het misschien handig zijn, omdat je dan niet gehinderd wordt erdoor. Maar elke mislukking betekent dan ook dat je kite weg is.

slider = soms zonder /  big big  wave kiting   vrijwel allemaal zonder leash
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 November 06, 2014, 00:20:55
edit2Rapporteer  
Ehm, je leash zit toch standaard aan je trapeze vast. De enige manier om dan uit te varen is unhooked, net als vroeger toen de chickenloop nog niet uitgevonden was.

Je hebt in al die jaren dat je kite toch wel ooit je safety getrokken, of krijgen we daar ook nog een topic over?
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #11 November 06, 2014, 01:00:51
edit2Rapporteer  
Elke beginner leert bij zijn 1e les dat de leach is voor uitflaggen. Stap 1 bar los, 2 qr, 3 release. Maar niet hoe dat ooit gekomen of ontstaan is. Ben je 3 of 5 jaar verder -zoals sommige stoere jongens op t strand- dan doen ze niet moeilijk als ze de leach vergeten zijn. Ze zijn immers ervaren....

Nature, een student v jou die jij les gegeven hebt, zag ik laatst een strandganger vragen om haar kite op t pompen. Ik zag dat ze de verkeerde maat had gepakt, dus ze pakte de volgende (gloednieuwe) kite en vroeg t weer aan een voorbijganger. Heb jij haar nooit verteld over warming up enzo..?

Evan, vraagje: wat voor zin heeft het om op kitehigh een thread te openen?
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #12 November 06, 2014, 07:56:10
edit2Rapporteer  
Wat bedoel je met niet leren hoe dat ooit gekomen of ontstaan is? Verwacht je dan dat je geschiedenis krijgt tijdens de les?
bubbeltje

Berichten: 35
Antwoord #13 November 06, 2014, 08:40:21
edit2Rapporteer  
Eeeh ik weet het niet hoor, maar wegvaren zonder leash en er pas achterkomen als je sessie klaar is, dat zie ik echt niet gebeuren hoor dat checken is toch onderdeel van de check die je uitvoert voor je m oplaat?! Je vergeet toch ook je lijnen niet vast te maken? 
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #14 November 06, 2014, 09:24:58
edit2Rapporteer  
Als je te lui bent om je eigen kite te pompen is het wellicht tijd om een rustigere hobby als schaken te gaan doen ofzo. Welke strandganger leent zich hier voor trouwens?!?!
audi

Berichten: 752
Antwoord #15 November 06, 2014, 12:24:48
edit2Rapporteer  
Volgens mij is de vraag.
Je kom bij het water aan en merkt dat je geen leach bij je hebt.

Ga je dan het water op zonder leash of ga je weer naar huis.

Ik denk dat er veel mensen het water op gaan.
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #16 November 06, 2014, 12:45:07
edit2Rapporteer  
Precies
matty

Geen avatar

Berichten: 112
Antwoord #17 November 06, 2014, 13:05:11
edit2Rapporteer  

Nature, een student v jou die jij les gegeven hebt, zag ik laatst een strandganger vragen om haar kite op t pompen. Ik zag dat ze de verkeerde maat had gepakt, dus ze pakte de volgende (gloednieuwe) kite en vroeg t weer aan een voorbijganger. Heb jij haar nooit verteld over warming up enzo..?

En er waren mensen zo gek dat te doen?
Zag laatst een Duitser met een compressortje op batterijen zijn kite op pompen. Kon die lekker sigaretje roken terwijl die wachtte
Lionheart

Berichten: 48
Antwoord #18 November 06, 2014, 13:22:24
edit2Rapporteer  
Volgens mij is de vraag.
Je kom bij het water aan en merkt dat je geen leach bij je hebt.

Ga je dan het water op zonder leash of ga je weer naar huis.

Ik denk dat er veel mensen het water op gaan.

Toch iemand die de OP begrijpt. Ik ga dus ook het water op.
Ik heb 2 verschillende kites met verschillende leaches.

Als je na een rit van anderhalf uur aankomt op een spot en merkt dat je je leach bent vergeten, ga je echt niet alles terug inpakken en naar huis rijden.

Uiteraard houd je er rekening mee en ga je geen onnodige risico's nemen, zoals unhooked tricks.

Als je nog weinig ervaring hebt en onvoldoende controle over de kite, is het natuurlijk NOT DONE..
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #19 November 06, 2014, 13:47:56
edit2Rapporteer  
Vreemd topic…

@Bikiniisuit
Ik lees jouw topic niet als vraag maar eerder als een provocatie (think!).
Je kunt toch niet serieus menen dat wat je schrijft? Alle voorgangers hebben al duidelijk laten blijken dat een kite volledig loslaten waar omstanders en/of andere kiters zijn, vragen is naar ongelukken met ernstige gevolgen. Jouw onverantwoorde idee (‘met een QR heb je geen leash nodig…’) heeft er juist voor gezorgd dat Silke onnodig het leven liet...

Daarom,  jouw topicvraag slaat als een tang op een varken mbt het relaas van S. Görldt. Gewoon respectloos! En als je het voor nodig houdt dit relaas te moeten beschrijven gebruik dan de werkelijke feiten en rechercheer iets langer:

Vrijdag 7 juni 2002 (Laatste wedtrijddag (Zingst) van de Fischland-Darß Kitesurftour 2002)
Het tafereel speelde zich in de 2e heat op nog geen 25 meter van de kust af in de transitionzone. H.N. (naam bekend) liet juist zijn kite los (zonder leash) na een mislukte transition waarna zijn losse kite/bar/lijnen zich verstrikten in de lijnen van Silke.
Gevolg: Silke kreeg nu opeens te maken met de krachten van 2 loopende kites waardoor Silke haar bar niet meer kon releasen, wat ze nog wel even heeft geprobeerd. Ze klapte daarna op een houten golfbreker en werd daarna (buiten bewustzijn) nog zo’n 150m over het strand getrokken waar ze door een hek werd tegen gehouden.
Onderweg in de reddingshelicopter is ze gestorven.
Door familie en de organisatie is er kort erop een stichting (SDS) in het leven geroepen om de jeugd in de toekomst een veiliger weg in de sport te bieden. Alle deelnemers hebben gelijk hun prijzengeld in die stichting gestopt.


Dit incident heeft de hele kite industrie behoorlijk bezig gehouden om per direct de safety te verbeteren en de sport veilig(er) te maken (voor de kiter – en ook de omstanders…). Ook de Duitse VDWS heeft per direct daarna haar richtlijnen voor materiaal en scholing aangepast

Wat met Karolina gebeurde is simpel iets wat ze zelf in de hand had. Zij vaarde op ‘suicidal mode’ waardoor de druk in haar kite bleef bestaan na de bar los te laten. Het had dus niet alleen met een verkeerd geplaatste leash te maken, maar eerder met een niet ‘te flaggen’ kite. Zij heeft er dus ZELF een gevaarlijker situatie van gemaakt.

Last but not least: Feit dat er geen filmbeelden van Silke op Youtube van dit dodelijke ongeluk zijn geplaatst heeft te maken met respect voor de betroffene en haar familie. Het incident was al erg genoeg. Btw, wat win jij ermee? Pure sensatielust of rechercheer je kiteongelukken?

Nature

Berichten: 1295
Antwoord #20 November 06, 2014, 13:51:04
edit2Rapporteer  
Nature, een student v jou die jij les gegeven hebt, zag ik laatst een strandganger vragen om haar kite op t pompen. Ik zag dat ze de verkeerde maat had gepakt, dus ze pakte de volgende (gloednieuwe) kite en vroeg t weer aan een voorbijganger. Heb jij haar nooit verteld over warming up enzo..?


HAHAHA  wat een grap...
ik ga dit ook proberen volgende keer om een random voorbijganger te vragen om mijn kite op te pompen. ondertussen ga ik wel even opwarmen bij de kachel want ja een warming up is zeer belangrijk.

wat is je punt, een flysurfer pomp je toch ook niet op  

en dat ze een verkeerde maat en daarna een gloednieuwe kite wat een drama... jaloers ofzo dat ze een nieuwe pakte of wat is t punt.
Sinds wanneer is elkaar helpen 'not done' iedereen heeft wel eens de verkeerde kitemaat gepakt danwel te groot danwel te klein.


OT
Voordat je je bar oppakt om in te haken dien je je leash vast te maken. Mocht de oplater een fout maken laat je de chickenloop gewoon los en gaat direct je safety af.
 Laat je leash altijd aan je trapeze zitten dan kan je hem ook niet vergeten..  kiten zonder trapeze zal je niet lang volhouden haha.

daarbij kun je nu veel barren suicide varen met toch nog de optie om de safety te activeren.  CL Die door een grote ring gaat met nog een klein ringetje er aan.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #21 November 06, 2014, 14:14:39
edit2Rapporteer  
Evan, vraagje: wat voor zin heeft het om op kitehigh een thread te openen?
Er word wel eens gezegd dat domme vragen niet bestaan, alleen domme antwoorden.

Maar door eerst over Silke te beginnen plus de invoering van QR/Leash en vervolgens de vraag te stellen of je zonder leash kunt varen doet me daar toch aan twijfelen.


PS. Rond die tijd begonnen met kitesurfen als 16-jarige.
brian

Berichten: 440
Logs: 0 | 8 uur
Antwoord #22 November 06, 2014, 14:23:26
edit2Rapporteer  
Wat Evan zegt. Gewoon je leash standaard aan je trapeze laten zitten en je vergeet 'm nooit. Klaar.
stefanie

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #23 November 06, 2014, 14:47:48
edit2Rapporteer  
Wij hebben hem standaard aan onze bar vastzitten en wikkelen hem met opruimen gewoon op het einde mee om de bar heen. Net als met standaard je leash aan je trapeze laten zitten kan je hem op deze manier niet vergeten.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #24 November 06, 2014, 15:04:51
edit2Rapporteer  
Wat een reacties weer.. ik zie het probleem niet om bij een topic over het varen zonder leash het verhaal van Silke te noemen als dit de ontwikkeling vd QR en leash tot gevolg had.

Verder suggereerde iemand op het strand bikinnisuit dat het prima kon, en ook in dit topic heeft iemand gereageerd die dit vind kunnen. Dus zo gek is deze vraag / stelling helemaal niet.

Ik ben ook wel eens mijn leash vergeten. Ik doe 'm altijd aan mijn trapeze, maar ik had net een nieuwe trapeze en had in alle haast om 'm uit te proberen er niet bij nagedacht om de leash van de oude af te halen. Uiteraard kwam ik daar pas achter nadat ik mijn kite had opgepompt, de lijnen had uitgelopen en iemand gevraagd om mij op te laten. Ik ben ook, boos om m'n eigen stommiteit, naar huis gegaan.

(om 'm te halen, want ik woon in de buurt) Smiley
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.