North bar ombouwen voor kites met front lijn safety

Zkatez

Berichten: 16
November 16, 2014, 21:50:28
edit2Rapporteer  

Ik dacht dat het mogelijk was om een North bar om te bouwen, maar nu ik de forums er op na lees blijkt er altijd een compromie te zijn t.a.v. veiligheid, gemak van ontspinnen van lijnen na rotaties of tav gebruik van microloop/haak. Klopt dit of is het toch mogelijk??

De (on)mogelijkheden op een rij:

De hoge Y in de north lijnen kunnen er voor zorgen dat sommige kites minder presteren. Of dat de kite niet helemaal de ruimte krijgt om uit te klappen na het releasen, met als mogelijk gevolg de deathloop.
Als je de lijnen ombouwd tot een V constructie, dan zit je met probleem dat de plek waar je de bungykoord vast maakt aan de voorstelijn, dusdanig dik wordt dat deze niet of moeilijk door het gat van de quickrelease gaat (het gat van de dunne  5e lijn. ) Dit is op te lossen door, de bungy niet door de quickrelease te laten lopen, maar dan heb je probleem met het uitspinnen van de lijnen na rotaties.

Heeft iemand al gehoord van een oplossing hiervoor??
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 November 16, 2014, 22:06:41
edit2Rapporteer  
Losse safety lijn 3,5m voorbij de splitsing vast maken. Extra safety lijn kan korter wanneer je de powerlijnen direct bij het trimkoord laat splitsen.
Nadeel daarvan is weer dat je stuurlijnen bij rotaties ook de powerlijnen samen knijpen waardoor het sturen iets zwaarder gaat, zelf laat ik de powerlijnen dan ook net voorbij het punt splitsen waar de stuurlijnen elkaar kruisen.
Zkatez

Berichten: 16
Antwoord #2 November 17, 2014, 00:26:36
edit2Rapporteer  
Aah, te gek.  Thx.
De losse safety  line kan dus door de clamcleat, bar en  chickenloop lopen zonder problemen te geven voor het terugspinnen?
Je gaat er van uit dat de 3,5 m verdubbeld of verdrievoudigd wordt met het releasen, neem ik aan. Voor grote kites zou ik de 3,5m ruimer kunnen nemen. Waarom kan de safetylijn korter als de splitsing meteen na de trimkoord begint?
Probleem is misschien wel dat ik de rotaties snel met de hand moet  uitdraaien aan de chickenloop, om te voorkomen dat de bar door de draaiingen van de lijnen niet meer omhoog kan komen. De lange standaard  5th is daar minder gevoelig voor lijkt mij.
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #3 November 17, 2014, 01:02:18
edit2Rapporteer  
Als je met een bar/safety systeem gaat spelen moet je wel echt weten wat je doet want het gaat uiteindelijk wel om je veiligheid. Je haalt in je verhaal een aantal dingen door elkaar en gaat kort door de bocht dus eerlijk gezegd......zou je misschien niet beter die North bar  verkopen en gewoon een bar aanschaffen die voor je kite bedoeld is (2e hands bv)?

Welke kite gaat het eigenlijk over en is er een speciale reden dat je perse die North bar wilt ombouwen?
Zkatez

Berichten: 16
Antwoord #4 November 17, 2014, 18:50:43
edit2Rapporteer  
De reden is dat ik de Chrono (en Draft) wil kunnen gebruiken met de mogelijkheid van de microhook/loop, die de oude north barren geven. Ik bedoel de mogelijkheid om full power te kunnen inhaken tijden een sprong, zodat je de bar met beide handen los kan laten voor board tricks. En zoals gezegd, zonder dat dit ten koste gaat van safety en rotatiesprongen (makkelijk terugspinnen van lijnen).
Ozone, Naish nog enig ander merk verkoopt zo'n bar. Alleen North tot 2012. Ik moet dus wel ombouwen.

Welke dingen haal ik door elkaar volgens jou? Want wil het idd wel graag veilig houden.

P.s. Een stopper is ook een mogelijkheid, maar vind ik veel lastiger te gebruiken.
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #5 November 18, 2014, 11:05:24
edit2Rapporteer  
Denk dat ik je bericht niet goed had gelezen. Uit de titel dacht ik op te maken dat je dus een 5e lijn had die je wilde ombouwen naar frontline safety...waar dus 2 soorten van zijn. Dus toen je verhaal begon dacht ik...dit klopt niet met de titel dus dat gaat niet goed....ik had even verder moeten lezen  Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.