Kitesurf 'Fail'

fonz64

Geen avatar

Berichten: 7
November 19, 2014, 20:56:42
edit2Rapporteer  
Ben 2 weken in Dubai om te leren Kitesurfen. Materiaal, geld en instructeurs worden niet gespaard  Wink maar nog steeds lukt het niet te staan op een board. Sterker nog, heb inmiddels een dusdanige angst ontwikkeld - die ik niet herken bij mezelf (snowboard al 25 jaar) - dat ik meer met m'n omgeving bezig ben dan met de kite en de techniek om te gaan staan. 2 Instructeurs verder en een hele hoop frustratie verder ben ik maar gestopt. Toch kan ik het niet uit m'n hoofd zetten. Wil komend voorjaar nog 1 poging wagen in NL. Hopelijk is er een instructeur in NL. te vinden die met engelen geduld mij van m'n 'crash'angst weet te bevrijden en misschien zelfs mij - ook al is het maar 10 meter - de kick kan geven om op zo'n plank te kunnen staan.
hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #1 November 19, 2014, 21:39:50
edit2Rapporteer  
Probeer het anders eens eerst met een kalm windje op het land met een mountainboard.
Wellicht goed voor de controle en het zelfvertrouwen als je daarop al lekker op een neer kan cruisen.
Binnen een dag geleerd, kan niet missen.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #2 November 19, 2014, 21:40:35
edit2Rapporteer  
kun je wakeboarden? Mss moet je dat eens proberen omne comfortabeler te voelen...
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #3 November 19, 2014, 22:28:14
edit2Rapporteer  
Gewoon naar een goede NL school gaan die op vlak ondiep water les geeft, zoek een dagje uit met 15-20kn en je zal merken dat het prima zal gaan.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #4 November 19, 2014, 23:07:59
edit2Rapporteer  
Het is heel normaal dat je het leerproces van kitesurfen aanvankelijk moeizaam verloopt. En het is ook heel normaal dat je in dit leerproces vaker jezelf tegenkomt .... Shocked

volhouden & doorzetten ...  ThumpsUp

Veel plezier Grin

geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #5 November 20, 2014, 00:05:05
edit2Rapporteer  
Komt vaker voor dat een cursist 'dichtslaat'. Je bent dus niet uniek hoor Wink. Oplossing is vaak de timing van de les (buiten de drukte, stabiele wind met idd 15-20 knopen) en een instructeur die je serieus neemt en kan relativeren. Zou je een Rotterdammer kunnen nemen:
http://www.youtube.com/watch?v=sD4vO1QNj-A
Liniminie

Berichten: 23
Logs: 0 | 160 uur
Antwoord #6 November 20, 2014, 00:06:25
edit2Rapporteer  
Hey ik was in t begin (ook na een lesvakantie in Brazilie van 3 weken) ook bang. Eigenlijk heeft die vakantie er alleen maar voor gezorgd dat ik mn kite zoveel in mn handen heb gehad dat ik over de grootste angst heen was. Ik kon toen nog steeds niet varen, Dit heeft echt nog wel een sessie of 5 geduurd, upwind lopen en proberen te waterstarten. Ik was ook bang anderen in elkaar te varen etc. etc. Crashen had ik minder, maar misschien kwestie van paar keer laten gebeuren en dan erachter komen dat je je in ieder geval minder pijn doet dan bij snowboarden. Veel succes!
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #7 November 20, 2014, 13:17:10
edit2Rapporteer  
Eigenlijk heb je dan een instructeur nodig die je net uit je comfortzone pushed welke eerst vertrouwen bij je opbouwt zodat je dat ook durft.

Beste is even priveles te nemen 1 of 2 keer.

de laatste paar jaar heb ik ook vaker mensen gezien die problemen / angst hadden.  Het belangrijkste is weten hoe je kite werkt en daarmee is het grootste deel van de gevaren meteen op te lossen.  Kitesurfen is echt niet zo gevaarlijk  hoor  het is net hoe gek je het maakt.

van het voorjaar wil ik best een poging wagen of ik in je profiel pas maar ik denk het wel haha.  Ook de admins van kitehigh hebben een school waar je goeie dingen over hoort / ziet.

cheers

Gilion - Fluid kiteboarding / Nederland-kite
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #8 November 20, 2014, 14:14:27
edit2Rapporteer  
Als eerste de volgende opmerking : Kitesurfen is ( in tegenstelling tot wat velen , vaak commercieel gemotiveerd beweren) niet echt een ding dat iedereen verantwoord kan doen.
Je maakt gebruik van wind en water en vooral de factor wind heb je lang niet altijd in de hand. Zodra het wat harder gaat waaien is kitesurfen heel basic een extreme sport. Niets meer of minder..........

Neemt niet weg dat ik er zelf van overtuigd ben dat een ieder met gezond verstand en goede fysieke toestanden deze sport op een veilige manier kan beoefenen.

Volgend voorjaar gewoon een les boeken bij een goede NL kitesurfschool!


rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #9 November 20, 2014, 14:39:55
edit2Rapporteer  
Fons heb ik het goed uit je naam dat je van 1964 bent? Ik zelf ben op m'n 40ste begonnen kite nu tien jaar en heb het in het begin heel moeiljik gehad om dat ik geen 19 jarig broekie meer was. Op leeftijd denk je veel te veel na ipv gewoon doen. Bij het leren van kiten komen veel dingen kijken: coördinatie van de vlieger, zeker staan op het board, lezen van de golven (op zee dan) etc. Met de tijd bouw je vertrouwen op en gaan de dingen automatisch. Ik ben stapsgewijs gaan leren omdat ik behalve trucvliegeren niks kon, bv op de kabelbaan om de boardcontrole te leren, veel boddydraggen om kite controle en krachtinschatting te leren, in vlak water, bv Oostvoorne, gaan leren [maar toen was het nog niet zo druk en kon je nog met de auto op strand, ja ja goeie ouwe tijd]. In totaal heb ik er wel drie seizoenen over gedaan voordat ik in vlak water hoogte kon lopen. En toen kwam de zee, weer bijna opnieuw beginnen omdat je bv sneller moet starten, door de branding moet zien te komen etc. Ik heb altijd volgehouden en werd er rijkelijk mee beloond, kom nu altijd met een big smile van het water. Ook moet je in het begin zoveel mogelijk het water op. Met 4 à 5 sessies in het jaar is het niet gedaan.
Lionheart

Berichten: 48
Antwoord #10 November 20, 2014, 17:23:43
edit2Rapporteer  
Ik had vroeger net hetzelfde probleem, met ervaring in snowboarden, surfen en vliegeren, lukte het mij maar niet om te waterstarten. Schrik heb ik wel nooit gehad, daar stond ik in mijn beginperiode nooit echt bij stil.

Gewoon een paar keer oefenen met je kiteboard achter een boot was voor mij de oplossing (beter dan een kabelbaan, waar je vanaf een platform vertrekt)

Verder zeker niet beginnen klooien met 10 à 12 knoopjes of 18+, 15 of 16 knopen is ideaal om te leren.

Met de perfecte wind leer je het snelst en een paar extra lessen kan natuurlijk nooit kwaad.
fonz64

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #11 November 22, 2014, 07:06:22
edit2Rapporteer  
@All
Superdank voor de vele reacties en ook tips. Vaak is deel van de therapie, de erkenning Wink. Ik ga zeker dit voorjaar maar weer een een aantal lessen nemen.  Woon tegen Zandvoort aan maar wil niet weer gelijk de zee op, tips voor een redelijk rustige ondiepe stek?
Btw, met wakeboarden had ik precies hetzelfde.... Dat totaal geen grip hebben als je eenmaal stond en die angst om dat board tegen m'n hoofd te krijgen. Destijds ook maar mee gestopt. ;(
En ja, ben van '64. Een goed bouwjaar gelukkig!
Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #12 November 22, 2014, 09:33:36
edit2Rapporteer  
gewoon in het voorjaar op een zonnige dag, zw bft 5, door de weeksedag, priveles, oostvoorne of brouwersdam, en je vaart 100% zeker met een glimlach

maar angst voor wind kan een blijvende gezonde factor zijn, zelf zo dat het naar mate je meer ervaren wordt na verloop van tijd weer kan toenemen gezien je weet wat er kan gebeuren als er wat mis gaat.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #13 November 22, 2014, 10:38:16
edit2Rapporteer  
Zandvoort heeft een flinke stroming en golven kunnen/zullen ook spelbreker zijn. Er zijn wel Noordzeespots die minimaal hetzelfde bieden als een binnenwaterspot, als er rekening gehouden wordt met getij en dag van de week.
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #14 November 22, 2014, 15:20:20
edit2Rapporteer  
Wat gaat er precies verkeerd met het waterstarten Smiley ?
En is het niet makkelijker voor je om te oefenen in het IJselmeer ?
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #15 November 22, 2014, 15:47:51
edit2Rapporteer  
maar nog steeds lukt het niet te staan op een board.               
 de kick kan geven om op zo'n plank te kunnen staan.

Hier zit het geheim!!!!!  Staan op je board!!!!!!!
als je op je board gaat STAAN trekt je kite jou er overheen.......
Je zou de oefening klein, kleiner, kleinst kunnen doen....
Als je wilt weten wat ik bedoel PM me dan ff....

Suc 7  (Suc 6 in net te weinig)

Frank
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #16 November 22, 2014, 15:50:47
edit2Rapporteer  
maar nog steeds lukt het niet te staan op een board.              
 de kick kan geven om op zo'n plank te kunnen staan.

Hier zit het geheim!!!!!  Staan op je board!!!!!!!
als je op je board gaat STAAN trekt je kite jou er overheen.......
Je zou de oefening klein, kleiner, kleinst kunnen doen....
Als je wilt weten wat ik bedoel PM me dan ff....

Suc 7  (Suc 6 in net te weinig)

Frank

wat doe jij dan op je board...  liggen zeker haha.

angstige mensen zijn meestal underpowered dus denk dat dit niet opgaat.
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #17 November 22, 2014, 23:01:15
edit2Rapporteer  
Ik snorkel er mee.... schater
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #18 November 23, 2014, 00:16:36
edit2Rapporteer  
Ola Fonz,
50 (60/70) is HET moment om te beginnen.  Ik vind het  top dat je het leuk vindt.
Wat ik jou kan leren is: relaaaaax, enjoooyyyyyyyy

Want dat is kitesurfen. Puur puur genieten, van het moment, jij en de kite.
Je wens om al is het om maar 10 meter te kunnen varen,  ik beloof je, dat gevoel ga je waarmaken. Want het genot van kitesurfen is 1000 keer groter. Iedereen kan het, jij ook. Vooral jij.

Ik zou niet wachten tot de zomer. In januari waait het precies goed in Zanzibar, netjes 18 knoopjes, badwarm water, heel lang ondiep. Het is een perfecte beginnersspot. Droom bestemming met een ticketprijs van 550 euro. En als dat niet uitkomt, gewoon in de zomer naar autostrand gaan. Daar heb je de ruimte.

Speciaal voor Fonz: happy hours! YeSS

http://www.youtube.com/watch?v=t4ZGKI8vpcg

fonz64

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #19 November 23, 2014, 06:58:50
edit2Rapporteer  
Ola Fonz,
50 (60/70) is HET moment om te beginnen.  Ik vind het  top dat je het leuk vindt.
Wat ik jou kan leren is: relaaaaax, enjoooyyyyyyyy

Want dat is kitesurfen. Puur puur genieten, van het moment, jij en de kite.
Je wens om al is het om maar 10 meter te kunnen varen,  ik beloof je, dat gevoel ga je waarmaken. Want het genot van kitesurfen is 1000 keer groter. Iedereen kan het, jij ook. Vooral jij.

Ik zou niet wachten tot de zomer. In januari waait het precies goed in Zanzibar, netjes 18 knoopjes, badwarm water, heel lang ondiep. Het is een perfecte beginnersspot. Droom bestemming met een ticketprijs van 550 euro. En als dat niet uitkomt, gewoon in de zomer naar autostrand gaan. Daar heb je de ruimte.

Speciaal voor Fonz: happy hours! YeSS
http://www.youtube.com/watch?v=t4ZGKI8vpcg



Lol! Vrees dat het voorjaar 2015 wordt... Thx.
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #20 November 23, 2014, 13:45:01
edit2Rapporteer  
Eey fonzie YeSS

(geheimpje, niet doorvertelle okay...... kiten>seks)
zet m op he!
fonz64

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #21 November 23, 2014, 13:59:22
edit2Rapporteer  
Eey fonzie YeSS

(geheimpje, niet doorvertelle okay...... kiten>seks)
zet m op he!
[/quote
Eey fonzie YeSS

(geheimpje, niet doorvertelle okay...... kiten>seks)
zet m op he!
Laat ik daar nu geen angst voor hebben... Wink
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #22 November 23, 2014, 20:34:07
edit2Rapporteer  
Verder zeker niet beginnen klooien met 10 à 12 knoopjes of 18+, 15 of 16 knopen is ideaal om te leren.

Met de perfecte wind leer je het snelst en een paar extra lessen kan natuurlijk nooit kwaad.

Ik zou net eerder 17-18 knopen voorstellen. Dan waait het al redelijk wat en moet je niet veel doen met je kite om vooruit te gaan. Voor beginners is het engste net die power pakken om te starten en bij veel wind kan je heel voorzichtig power pakken en toch nog vooruit geraken.

En uiteindelijk is 17-18 knopen ook nog altijd niet zo heel veel.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #23 November 24, 2014, 13:41:29
edit2Rapporteer  
Ik ben dit jaar ook begonnen en herken de fases.. Smiley Dus even uit eigen ervaring, als ik zo je pijnpunten zie zou ik zeggen:

Ga eerst met een zo klein mogelijke kite of trainer op het strand oefenen. Ik heb een middag met een trainer gevlogen, dan krijg je al aardig gevoel hoe je je kite bestuurt (en enorme spierpijn).

Vervolgens een middagje bodydraggen en gevoel krijgen bij de kracht van de kite. Hier vooral vertrouwen opbouwen. Zorg dus dat je weet hoe je je kite moet besturen, en wat je stuurgedrag doet met de power van de kite. Als je hier vertrouwen in hebt, is het board nog wel lastig, maar minder uitdagend omdat je weet dat je in control bent van je kite. Dus je kan gewoon zacht insturen en de kracht rustig opbouwen, dan hoef je ook niet bang te zijn voor je bord.

Dit kun je overigens gewoon in Zandvoort oefenen, pas als je bord erbij pakt zou ik zeggen:

- ga op het ijsselmeer lessen. Vlak water is 100x makkelijker in t begin.
- ga inderdaad met 16-18 knopen, niet zachter. Ik heb te vaak met te weinig wind geoefend en dat leidt tot frustraties..
- ga doordeweeks, in het weekend met goede wind is het DRUK op het ijsselmeer en veel beginners. Kansloos als je al teveel met je omgeving bezig bent.
- doe een helm op als je bang bent voor je bord. Ziet de rest ook meteen dat je net begint en dat ze uit je buurt moeten blijven.

Ben nu een jaartje bezig en ik ben zeker niet motorisch gestoord, maar kan pas net upwind/bochtjes varen.. Maar het loont de moeite!  Grin

fonz64

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #24 November 25, 2014, 12:47:02
edit2Rapporteer  
Ik ben dit jaar ook begonnen en herken de fases.. Smiley Dus even uit eigen ervaring, als ik zo je pijnpunten zie zou ik zeggen:

Ga eerst met een zo klein mogelijke kite of trainer op het strand oefenen. Ik heb een middag met een trainer gevlogen, dan krijg je al aardig gevoel hoe je je kite bestuurt (en enorme spierpijn).

Vervolgens een middagje bodydraggen en gevoel krijgen bij de kracht van de kite. Hier vooral vertrouwen opbouwen. Zorg dus dat je weet hoe je je kite moet besturen, en wat je stuurgedrag doet met de power van de kite. Als je hier vertrouwen in hebt, is het board nog wel lastig, maar minder uitdagend omdat je weet dat je in control bent van je kite. Dus je kan gewoon zacht insturen en de kracht rustig opbouwen, dan hoef je ook niet bang te zijn voor je bord.

Dit kun je overigens gewoon in Zandvoort oefenen, pas als je bord erbij pakt zou ik zeggen:

- ga op het ijsselmeer lessen. Vlak water is 100x makkelijker in t begin.
- ga inderdaad met 16-18 knopen, niet zachter. Ik heb te vaak met te weinig wind geoefend en dat leidt tot frustraties..
- ga doordeweeks, in het weekend met goede wind is het DRUK op het ijsselmeer en veel beginners. Kansloos als je al teveel met je omgeving bezig bent.
- doe een helm op als je bang bent voor je bord. Ziet de rest ook meteen dat je net begint en dat ze uit je buurt moeten blijven.

Ben nu een jaartje bezig en ik ben zeker niet motorisch gestoord, maar kan pas net upwind/bochtjes varen.. Maar het loont de moeite!  Grin



Thanks voor de tip! In Body Draggen en landkiten ben ik de beste. Issue was/is op het water met board. Ga zeker je adviezen opvolgen!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.