Warmhoud spul: overleef +5 graden in NL

Rule

Berichten: 174
November 24, 2014, 12:49:19
edit2Rapporteer  
Hi all,

Ik ben dit jaar begonnen met kitesurfen en was mn bochtjes aan t oefenen, maar ondertussen is t iets te koud geworden voor alleen n 3/5 wetsuit. Nou ben ik wel een mooi-weer-sporter, maar wil nog tot ongeveer 5-10 graden (luchttemp dus) nog kunnen kiten zonder dat er iets afvriest.

Nou zijn er alleen een 100-tal producten om je warm te houden en ook nog in verschillende diktes/materialen. Ik zoek iets om me in de NLse wateren (zee/ijsselmeer) warm te houden tot dus een graadje of vijf. Daarbij lig ik vanwege mn beginnersniveau geregeld in t water. Ik wil geen nieuw wetsuit kopen ivm budget, dus kom zelf op:

- wetsuit 3/5
- schoen/sok (2-6 mm??)
- handschoenen (?)

En natuurlijk iets om mn core temperatuur op peil te houden. Hier zijn alleen nogal wat varianten voor onder/over mn 3/5 wetsuit:
- neopreen shirt
- springsuit
- neopreen shirt + cap
- shelter jacket
- battle vest

Bij deze dan ook een makkelijke vraag; wat gebruiken jullie tot 5-10 graden en wat zou je aanraden als aanvulling op mn 3/5 suit? Zodat deze beginner lekker door kan gaan en in de zomer niemand in de weg vaart  Joepie



Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #1 November 24, 2014, 12:55:05
edit2Rapporteer  
Sowieso handschoenen, schoenen/sokken, een cap & een goed passend wetsuit. Windstopper schijnt ook goed te werken, heb 't zelf alleen nog niet gemerkt.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #2 November 24, 2014, 13:58:00
edit2Rapporteer  
Windstopper scheelt veel, kleine investering voor veel extra warmte. Verder een cap, schoentjes en handschoenen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 November 24, 2014, 14:00:19
edit2Rapporteer  
Ik vaar zelf met
een 5/5mm semidry wetsuit,
3/2mm ballistic socks
en 3mm claw handshoentjes.
cap heb ik evt ook 2mm... heb m alleen op als het regent/hagelt. anders gebruik ik oordoppen en vaseline.

daar vaar ik de helewinter mee door tot de 0 graden grens... daar onder blijf ik lekker voor de kachel hangen of verkas richting de evenaar.

Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 November 24, 2014, 14:16:34
edit2Rapporteer  
"semidry, ballistic, claw.." is allemaal Ion marketing praat voor gewoon wetsuit, schoentjes en handschoenen dus. Dit even zodat onze beginner niet in de war raakt.

Deze dingen moet je sowieso hebben. Windstopper en neopreen ondershirt zijn ook handig.. Maar als je echt nog veel in het water ligt moet je gewoon niet te veel risico nemen. Ga naar een spot waar je makkelijk kan staan, zoals Oostvoorne.
Als je lang in het water ligt te dobberen (bij een pech gevalletje bv) is geen wetsuit warm genoeg. Onderkoeling is dan zo gebeurd. Denk er ook aan dat de reddingsbrigade op veel plaatsen minder tot niet aanwezig meer is in de wintermaanden.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 November 24, 2014, 14:30:17
edit2Rapporteer  
"semidry, ballistic, claw.." is allemaal Ion marketing praat voor gewoon wetsuit, schoentjes en handschoenen dus. Dit even zodat onze beginner niet in de war raakt.

Deze dingen moet je sowieso hebben. Windstopper en neopreen ondershirt zijn ook handig.. Maar als je echt nog veel in het water ligt moet je gewoon niet te veel risico nemen. Ga naar een spot waar je makkelijk kan staan, zoals Oostvoorne.
Als je lang in het water ligt te dobberen (bij een pech gevalletje bv) is geen wetsuit warm genoeg. Onderkoeling is dan zo gebeurd. Denk er ook aan dat de reddingsbrigade op veel plaatsen minder tot niet aanwezig meer is in de wintermaanden.

sowieso oostvoorne... bijkomend voordeel, je kan er in een vloerverwarmde omgeving omkleden en heet douchen voor nop.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #6 November 24, 2014, 17:47:23
edit2Rapporteer  
"semidry, ballistic, claw.." is allemaal Ion marketing praat voor gewoon wetsuit, schoentjes en handschoenen dus. Dit even zodat onze beginner niet in de war raakt.

Beginner, niet debiel.. Wink Al zijn kitespul producenten idd goed in veel termen verzinnen voor praktisch hetzelfde product.

Maar als ik t zo lees kom ik met:
- 5/3 wetsuit
- neopreen 2 mm top
- neopreen beanie (lijkt me meer comfi dan cap)
- handschoen 3 mm
- sok/schoen 3(+) mm
- windstopper

Een aardig eindje..

Wat onderkoeling betreft een goede opmerking, ik ben niet zo goed in mijn grenzen erkennen. Maar ik ga sowieso alleen met (enigszins) aanlandige wind kiten, dus komt goed. Daarnaast woon ik in Amsterdam dus Oostvoorne wordt wat ver, maar in het Ijsselmeer kun je ook nog een paar 100 meter uit de kust staan.

Thx! Overigens zie ik veel beginnersvragen hier in t forum, misschien een idee om een read first overzichtstopic te maken met standaard outfit/materiaal voor n beginner?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 November 24, 2014, 18:26:37
edit2Rapporteer  
Thx! Overigens zie ik veel beginnersvragen hier in t forum, misschien een idee om een read first overzichtstopic te maken met standaard outfit/materiaal voor n beginner?
Dit staat bovenaan als sticky: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=36505.0
en ook de wiki staat genoeg info: http://www.kitehigh.nl/wiki/Beginnersinfo


Wat betreft wetsuit, 5gr is KOUD. Dat ga je zelfs met al die extra spullen net lang uithouden in je 5/3.

Heb zelf het duurste 6/5 wetsuit met cap er aan vast, 4mm handschoenen en schoenen en onder de 6gr denk ik er niet aan om het water op te gaan en dan nog moet de zon schijnen wil het met 6gr nog een beetje uit te houden zijn.

Ook belangrijk is dat je niet underpowerd gaat harken of lang stil gaat staan, je moet namelijk goed bewegen om genoeg lichaamswarmte te genereren en dat lukt niet als je in 1 houding wat staat te sinussen.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #8 November 24, 2014, 18:51:30
edit2Rapporteer  
Ik moet nog hard werken om t water niet teveel te raken, dus aan lichaamswarmte geen gebrek. Maar wel goed om te weten wat de range is bij welke temperatuur (dus bij hoeveel graden heb je ongeveer welke outfit en hoeveel mm neopreen nodig).

Ik vind de wiki wat dat betreft ook niet heel handig/up to date, ik zou er zelf bijv. niet over peinzen een shorty te kopen voor NLse wateren. Tenzij t voor onder mn 5/3 is voor de winter. Maar commentaar leveren is makkelijk; als er nog wat mensen neergooien wat ze aanhebben bij welke temperaturen maak ik er wel ff n overzichtje van voor de wiki.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #9 November 24, 2014, 19:44:54
edit2Rapporteer  
Ik zou toch gewoon voor een droogpak gaan. Vorig jaar was ik tegen de winter net beginner af en wilde door varen dus droogpakkie aangeschaft heerlijk zonder zorgen kou en gevaar kunnen kite en nu haal ik m weer uit de kast  en volgend jaar weer en het jaar daarop weer. Als je er zeker van bent dat je voorlopig met kite bezig gaat houden zou ik gewoon heel hard schudden aan het spaarvarken, dan heb je een hoop lol de komende tijd. Overjarig pakkie zo rond 400 euro moet te doen zijn.

Menno de Vries

Berichten: 186
Antwoord #10 November 24, 2014, 19:55:18
edit2Rapporteer  
Ik zou toch gewoon voor een droogpak gaan. Vorig jaar was ik tegen de winter net beginner af en wilde door varen dus droogpakkie aangeschaft heerlijk zonder zorgen kou en gevaar kunnen kite en nu haal ik m weer uit de kast  en volgend jaar weer en het jaar daarop weer. Als je er zeker van bent dat je voorlopig met kite bezig gaat houden zou ik gewoon heel hard schudden aan het spaarvarken, dan heb je een hoop lol de komende tijd. Overjarig pakkie zo rond 400 euro moet te doen zijn.




Vorig jaar hebben we ook niet echt een koude winter gehad.
Let met het kopen van handschoenen er goed op dat deze je vingers niet afknellen. Anders werken ze avenrechts.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #11 November 24, 2014, 21:24:42
edit2Rapporteer  
Wat ik niemand nog hoor zeggen hier is dat je 's winters veel beter op zee kan varen, dan op binnenwater. Binnenwater koelt veel harder af dan zeewater, en is daardoor s'winters een paar graden kouder dan zeewater.
Ik kite 's winters ook veel vaker daarom op zee ipv op binnenwater.
Daarnaast heb ik het tot nu toe uitgehouden met een droogpak + cap + schoentjes (6/5) en handschoentjes.
Zelf vind ik een cap prettiger als een beanie, omdat met een cap je hele hoofd bedekt is wat een hoop minder warmteverlies geeft.
Voor dit jaar heb ik ook een ander wetsuit erbij gekocht om te gebruiken ipv m'n droogpak een hooded 7/6  Shocked
Maar met een goed 5/3 wetsuit met goede schoentjes, handschoentjes en cap moet het prima tot 5 graden te doen zijn.
Daaronder gaat het snel kouder worden.
Mijn grens ligt na 2 keer onder 0 graden gekite te hebben toch echt op de 0 graden grens, en dan moet onder de 5 graden zeker de zon schijnen
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #12 November 24, 2014, 22:39:29
edit2Rapporteer  
Beanie is 'hipper' dan 'n cap, maar een cap is veel warmer. Ijskoud water in je nek is geen pretje. Bovendien zijn je oren beter beschermd. Zoek voor de lol op 'surfersear' en je weet genoeg...

Ik zweer bij een droogpak zodra het kwik onder de 10 graden zakt. Onvergelijkbaar qua comfort.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #13 November 24, 2014, 23:15:52
edit2Rapporteer  

Ik denk eerlijk gezegd als je als beginner erbij 5gr in een afgekoeld watertje er te lang indrijft je er toch snel klaar mee bent. Oftewel, ik denk eerlijk gezegd dat het voor je als beginner niet raadzaam is om 's winters door te gaan en anders vind ik 5/3 te koud voor je.

Als je er niet te lang indrijft kun je wat extra warmte winnen met een shorty eronder, 3/2 en windstopper er overheen. Neem daarnaast als beginner ook maar een cap ipv een beanie, goede handschoenen en schoentjes. Maar goed, zodra je er te lang indrijft is dit niet voldoende, dus sta diep water blijft het devies.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #14 November 25, 2014, 11:14:08
edit2Rapporteer  
Ff samenvattend obv de reacties: wetsuit guide voor beginners. Er van uitgaande dat die in de lente beginnen en in de herfst niet in het water hoeven te liggen en gebaseerd op mijn ervaring dit jaar en in graden Celsius.. (zie bijlage, forum ondersteunt niet echt tabellen/ik kan er niet mee omgaan)
Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #15 November 25, 2014, 14:22:03
edit2Rapporteer  
Een shorty onder je droogpak is dat te doen. Of een full ?
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #16 November 25, 2014, 15:20:37
edit2Rapporteer  
wat is het verschil tussen een steamer en een wetsuit 5/3 in jouw tabel?

Overigens vind ik dat een generieke wetsuit guide voor beginners pas moeten beginnen bij 10-15 graden celsius. Onder de 10 moet je gewoon lekker thuis blijven als beginner.

Alleen icm de juiste omstandigheden zou je als beginner toch verantwoord het water op kunnen. Door het opnemen hiervan in deze tabel wordt het heel makkelijk om daarover heen te lezen en krijg je als beginner de indruk dat het volstrekt normaal is om met deze temperaturen het water op te gaan.
niels195

Geen avatar

Berichten: 125
Logs: 0 | 23 uur
Antwoord #17 November 25, 2014, 17:44:07
edit2Rapporteer  
Vind het zelf ook niet helemaal kloppen, het gaat als beginner voornamelijk om de watertemperatuur...
Rule

Berichten: 174
Antwoord #18 November 26, 2014, 11:19:40
edit2Rapporteer  
Een shorty onder je wetsuit kan prima, ik heb al eens 2 full wetsuits over elkaar aangehad, alleen wat lastig aantrekken.. Onder drysuit geen idee, al lijkt me dat je daar wel wat warmers onder kan aandoen aangezien t toch niet nat wordt?

Verschil voor mij tussen wetsuit en steamer.. 5/3 is voor mij een lente-/herfst- (en in NL ook vaak nog zomer-) pak, dikker dan dat en evt hooded wordt al snel steamer.

Watertemperatuur wilde ik er inderdaad nog even bijzetten, goed opgemerkt. Bij 10 graden watertemp is t nog wel uit te houden als beginner met n 5/3 wetsuit (uit ervaring), mits de luchttemperatuur ook boven de 10 graden ligt. Schoentjes zijn dan wel fijn, maar dat staat ook in de tabel.. Dus:


Als beginner kite je vanwege de vele tijd die je in het water ligt alleen als zowel de watertemperatuur en luchttemperatuur boven de 10 graden uitkomen. Feitelijk ligt hiermee je oefentijd van mei tot en met oktober.



Zodra je beter wordt en weinig meer in het water ligt kun je onderstaande tabel aanhouden als algemene richtlijn:

martindj

Berichten: 111
Logs: 0 | 297 uur
Antwoord #19 November 26, 2014, 15:01:24
edit2Rapporteer  
Wat mij betreft kan je als beginner ook prima buiten die tijden oefenen. Het is een leuke richtlijn, maar vooral heel erg persoonsafhankelijk. Als je het bijvoorbeeld niet snel koud hebt is dat toch al anders dan een koukleum eerste klas.

Wat in mijn ogen, ook voor niet-beginners, het belangrijkste is bij het kiten met lagere temperaturen is dat je eerlijk naar jezelf bent. Dat betekent dus stoppen als je het koud krijgt, ook als dat al na een half uur is en je daarvoor 2 uur in de auto heb gezeten. Als je dat combineert met de standaard aandachtspunten als 'niet kiten bij aflandige wind' en 'niet alleen kiten', kom je volgens mij een heel eind.

Zelf kite ik trouwens het hele jaar door, mits de temperatuur van lucht en water samen boven de 10 graden blijven. Daarvoor heb ik een 5/3 wetsuit, een neopreen shirt voor hieronder, een beanie en goede schoentjes. Gaat voor mij prima, maar kan voor iedereen compleet anders zijn. Stond in het voorjaar in Oostvoorne in mijn shorty op het water terwijl iemand anders op de kant stond te klagen over de kou met een lang pak aan en muts op...  Misschien 2 uitersten, maar sterkt mij wel in mijn mening dat het vooral persoonsafhankelijk is.

Neemt natuurlijk niet weg dat je als beginner die veel in het water ligt doorgaans een kortere sessie zal hebben dan iemand die warm en droog blijft.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #20 November 27, 2014, 09:38:43
edit2Rapporteer  
Martindj, de iceman van kh Wink

@Rule, complimenten voor je inspanning hoor, maar er zit heel veel verschil in wetsuits. Er zijn (passende) 3/2's die warmer zijn dan sommige (passende) 5/3's. De meeste beginners kopen een relatief goedkoop wetsuit, wat ik overigens ook logisch vind bij het starten van een voor hen nieuwe sport.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #21 November 27, 2014, 11:16:59
edit2Rapporteer  
Ik wil ook niet pretenderen dat dit voor iedereen precies goed uitpakt, inderdaad zal er verschil zitten in (passende) wetsuits, warmteproductie, hell zelfs vetpercentage zal meehelpen Grin Voor de meeste diehards hier zal dit ook niet interessant zijn, maar ik merk zelf dat ik geen idee heb wanneer wat aan te trekken als beginner. Of hoelang het seizoen duurt/kan duren met welke gear. Of wat ik aan moet schaffen om het seizoen zo lang en betaalbaar mogelijk door te komen.

Daarom zoek ik inderdaad een richtlijn, voor mijzelf maar ook voor andere beginners/infozoekers in NL omdat ik deze richtlijn nergens kon vinden en veel mede-beginners elkaar deze vragen stellen. Dan kan iedereen geschikte gear samenstellen, veilig het water in en verantwoord zijn grenzen verkennen.

En als ieder voor zichzelf weet hoe ver ie kan gaan mogen ze hier gaan discussiëren over welk merk wetsuit beter/warmer/sterker/... is Wink



/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #22 November 27, 2014, 15:31:40
edit2Rapporteer  
@Rude
Zoveel mensen, zoveel wensen... vandaar dat je ook niet over een algemene richtlijn kan spreken, want dan zou die 'lijn' eerder een kamerbreed tapijt worden  Grin

Ik denk dat jouw idee zeker goed is om beginners een hulp te bieden. Echter denk ik dat je beter een vragenlijst kunt opstellen  (zoals ook vaker hierboven al beschreven is) waar iedere kiter; jong en oud, dik en dun, warm of koudbleodig door het in te vullen zijn of haar optimum uit kan halen.

Verder valt het me op dat je een mooie grafiek laat zien met de temperatuur van het zoute Noordzee water. Beter zou het zijn om een grafiek van het IJsselmeer te laten zien (veel kouder water) daar waar de meeste beginners bezig zijn. Dan zal de grens van <10 graden (water + lucht) over een veel langere periode bereikt zijn.

Idd (zoals André al aangaf) zijn pure getallen over de dikte van het neopreen weinigzeggend omdat er zoveel factoren een rol spelen die de isolatiewaarde van het neopreen uiteindelijk bepalen:
oa.
- ALLERBELANGRIJKSTE Hoe goed sluit het pak aan op je lijf (juiste maat) zelfs het duurste en beste wetsuit kan ruk zijn als het te ruim zit. Vandaar dat een vrouw ook beter een echt vrouwenpak kan aanschaffen,
- Geplakte, blindstitched en/of getapete naden,
- Gebruikte extra isolatiematerialen aan de binnenkant,
- Manier van afdichting van de seals,
- Singlemesh/doublemesh,
etc.

 ThumpsUp

Verschil voor mij tussen wetsuit en steamer.. 5/3 is voor mij een lente-/herfst- (en in NL ook vaak nog zomer-) pak, dikker dan dat en evt hooded wordt al snel steamer.
Wetsuit is een verzamelnaam voor alle natpakken, dus ook een shorty is een wetsuit. Juist pakken met lange armen en benen vanaf >4 mm en meer vallen normaliter in de steamercategorie (met of zonder hood)



Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #23 November 27, 2014, 16:51:36
edit2Rapporteer  
Ijsselmeer warmt weer sneller op in het voorjaar. Soms is het Ijsselmeer in het voorjaar prima te doen in een 3/2 (begin mei) terwijl de zee dan nog 10-12 graden is. De periodes verschuiven simpelweg.
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #24 December 05, 2014, 16:46:29
edit2Rapporteer  
Naar aanleiding van vroegere ervaringen met droogpakken wat niet zo goed was nu iets anders gekocht.
Door de goede reviews oa op www.heatedwetsuitreviews.com ervan nu een Thermalution hemd gekocht voor onder mijn steamer. Eerste ervaring was absoluut super.
Ik heb het snel koud en zelfs handschoenen had ik vorige week niet nodig.
 
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.