Bestuur NKV

Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #75 December 18, 2014, 20:01:30
edit2Rapporteer  
volgens artikel 16 lid 4 van de statuten:

quote statuten:

Voorts is het bestuur op schriftelijk verzoek van tenminste een zodanig aantal leden als bevoegd
is tot het uitbrengen van een/tiende gedeelte der stemmen verplicht tot het bijeenroepen van een
algemene vergadering op een termijn van niet langer dan vier weken. Indien aan het verzoek
binnen veertien dagen geen gevolg is gegeven, kunnen de verzoekers zelf tot die bijeenroeping
overgaan door middel van een advertentie in een veel gelezen dagblad en door mededeling op
het in het clubgebouw aanwezige mededelingenbord.

zie ook:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0003045/Boek2/geldigheidsdatum_27-07-2013
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #76 December 18, 2014, 21:44:16
edit2Rapporteer  
Gezien het feit dat tenminste een van de vermeende bestuursleden hier af en toe online is, mogen we voorzichtig aan gaan stellen dat een reactie uit zal blijven.

Verder blijkt dat op de NKV Facebookpagina de mogelijkheid berichten achter te laten zeer recent is uitgezet. Precies nadat iemand een kritische noot over het uitschrijven van Tom had gepost.

Inmiddels hebben een aantal NKV leden het initiatief genomen "Toekomst NKV".
Hier is de link: https://www.facebook.com/groups/toekomst.nkv/?fref=ts
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #77 December 18, 2014, 23:11:45
edit2Rapporteer  
Ok dus 350 brieven voor het NKV. Hoe organiseren we dat? Mag dat digitaal? Wanneer is de eerstvolgende reguliere ALV gepland?
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #78 December 19, 2014, 00:19:24
edit2Rapporteer  
Allereerst is het natuurlijk netjes om een brief op te stellen maar daarin de vragen die hier gesteld worden, aangetekend versturen en mailen met daarin het verzoek binnen een bepaalde periode te reageren.

Wordt er niet gereageerd dan een verzoek om een ALV te plannen om de diverse punten te bespreken:

Tussentijds kunnen leden ook verzoeken tot een extra ledenvergadering, als minstens tien procent van de stemgerechtigde leden dit wil. Zij doen hiertoe een schriftelijk verzoek aan het bestuur. Het verzoek moet gemotiveerd zijn, met bijgevoegde agendapunt(en) voor de vergadering. Het bestuur is verplicht binnen vier weken deze ledenvergadering te laten plaatsvinden. Hier kan het bestuur hun standpunten uitleggen en als dit niet de wens van de leden is en het bestuur niet op andere gedachten gebracht kan worden kunnen leden dus een motie van wantrouwen uitspreken.

Wordt dit verzoek niet beantwoord dan kunnen leden zelf een ledenvergadering bijeen roepen. Daarin kan het zittende bestuur dus worden afgezet en moet er een nieuw bestuur gekozen worden.

Inhoud zou dus zijn:

- Het uit het bestuur zetten van Tom
- 3 bestuursleden bij KvK terwijl er 4 zijn nu
- De positie van de voorzitter die nu niet gekozen is door de leden

Minder belangrijk:

- goede orde tijdens de vergadering, er missen nogal wat punten:

* notulen missen
* kascommissie?

- website, € 12.000 en nog steeds niet online
- vul maar aan ....
D-ice

Geen avatar

Berichten: 28
Antwoord #79 December 19, 2014, 09:19:07
edit2Rapporteer  
Ok dus 350 brieven voor het NKV. Hoe organiseren we dat? Mag dat digitaal? Wanneer is de eerstvolgende reguliere ALV gepland?


De reguliere ALV is altijd in april.
Gezien de gemoederen is dat te ver weg.

Die 350 brieven moet volgens mij geen issue zijn.
Met een email aan alle leden van hanglos en kitehigh moeten we genoeg mensen kunnen bereiken. Voorbeeld brief erbij en klaar.

Wel denk ik dat we goed moeten kijken hoe we dit in gaan steken.
Als dit ingezet gaat worden moet er wel al een plan liggen voor als het bestuur in het ergste geval gevraagd word af te treden.
Denk aan het polsen van de animo van nieuwe bestuursleden.
Anders hebben we straks helemaal geen bestuur meer ;-)

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #80 December 19, 2014, 11:29:00
edit2Rapporteer  
Gezien alleen al de werkelijke feiten die hier op tafel liggen is een vervroegd ALV noodzakelijk lijkt me.

Voor de duidelijkheid hier nog een keer de twee grootste feiten op tafel:

  • Bestuurder uitgeschreven bij de KvK zonder zijn toestemming door zittend bestuur
  • Nieuwe voorzitter ingeschreven bij KvK door zittend bestuur

Beide kunnen in dit bewijsstuk worden aangetoond:
uitreksel kamer van koophandel Nederlandse Kitesurf Vereniging van 8 december 2014

Hieronder staat hoe dit had moeten gebeuren m.b.t. de voorzitter. Dit had moeten gebeuren via een ALV (Algemene Leden Vergadering)
Op de portal van de KvK staat de procedure voor het uitschrijven van bestuursleden.

Zie hier de statuten van de vereniging (pdf bestand)
Citaat
Einde bestuurslidmaatschap, periodiek lidmaatschap, schorsing Artikel 12
1. Elk bestuurslid kan te allen tijde door de algemene vergadering worden ontslagen of geschorst.
Een schoring die niet binnen drie maanden gevolgd wordt door een besluit tot ontslag, eindigt
door het verloop van die termijn.
2. Elke bestuurslid treedt uiterlijk drie jaar na zijn benoeming af volgens een door het bestuur op te
maken rooster van aftreding. De aftredende is herkiesbaar; wee in een tussentijdse
vacature wordt benoemd, neemt op het rooster de plaats van zijn voorganger in.
3. Het bestuurslidmaatschap eindigt:
a. door het eindigen van het lidmaatschap van de vereniging;
b. door bedanken.


Er is nog veel meer aan de hand, maar hiervoor liggen de feiten gewoon op tafel, en is al voldoende om actie te ondernemen lijkt me! Dus en je lid van het NKV, verenig je!
Ten overvloede: dit is mijn persoonlijke mening, en niet het standpunt van kitehigh.nl
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #81 December 19, 2014, 11:39:03
edit2Rapporteer  
in- en uitschrijving zonder toestemming van ALV en zonder overleg met ALV
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #82 December 19, 2014, 12:02:11
edit2Rapporteer  
in- en uitschrijving zonder toestemming van ALV en zonder overleg met ALV

Dat kunnen mensen zelf uit de statuten halen, maar vooruit duidelijkheid voorop, toegevoegd Wink
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #83 December 19, 2014, 12:06:01
edit2Rapporteer  
Beetje jammer dit allemaal zeg...volgens mij heb ik ook al 3 jaar lang geen nieuw pasje gekregen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #84 December 19, 2014, 12:18:42
edit2Rapporteer  
Beetje jammer dit allemaal zeg...volgens mij heb ik ook al 3 jaar lang geen nieuw pasje gekregen.

Dat is ook een beetje het aparte aan het NKV. Veel mensen zijn daar ooit lid van geworden, zonder meer te weten waarom precies Wink
Vandaar dat er ws. ook niet zoveel ingebracht wordt op de ALV's. En zie nu de gevolgen.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #85 December 19, 2014, 12:30:26
edit2Rapporteer  
Overigens had ik deze zomer een gevalletje WA verzekering en die werd prima gedekt door mijn reguliere WA verzekering, niks geen gezeur over kiten. Ben wel NKV lid maar voor de WA verzekering is het dus niet meer nodig. Ik wil nog geen conclusie trekken uit dit verhaal maar het is wel raar dat het NKV niet met een reactie komt op deze thread.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #86 December 19, 2014, 12:32:18
edit2Rapporteer  
Ik wil nog geen conclusie trekken uit dit verhaal maar het is wel raar dat het NKV niet met een reactie komt op deze thread.
Ja idd,mis ook Tom een beetje in deze discussie...Radiostilte is nooit goed ,brengt alleen maar onrust en onduidelijkheid
.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #87 December 19, 2014, 12:52:47
edit2Rapporteer  
Het bestuur moet hier niet individueel reageren, maar gezamenlijk. En wellicht zit daar nu juist het probleem. En met het dichtgooien van hun Facebook site lijken ze geen discussie te willen aangaan...
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #88 December 19, 2014, 12:59:56
edit2Rapporteer  
Marco, heb je aan de telefoon ook gevraagd of ze uberhaupt met een reactie gaan komen?

Wat betreft het voorzitterschap van Feddo. Ik neem aan dat hij voorzitter ad interim is, dat mag zonder toestemming van de ALV. Op de ALV moet hij dan als voorzitter gekozen worden. Weet alleen niet of dit kan stroken met de kvk inschrijving. Weet iemand dit?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #89 December 19, 2014, 13:06:52
edit2Rapporteer  

Ja idd,mis ook Tom een beetje in deze discussie...Radiostilte is nooit goed ,brengt alleen maar onrust en onduidelijkheid.

Er wordt mij hier een rechtstreekse persoonlijke vraag gesteld en dan vind ik het niet meer dan beleefd om je een antwoord te geven. Ik probeer  het even zuiver te houden.

Zoals gezegd heb ik een schrijven van de KvK gekregen mbt mijn "bestuurlijke" positie binnen de NKV. Ik heb inmiddels bij de KvK bezwaar gemaakt en , naar mijn informatie, indien  mijn bezwaar "ontvankelijk " zal de K.V.K een onderzoek instellen betreffende de rechtsgeldigheid.

Met het inschrijven van de "nieuwe voorzitter" bij de KvK heb ik zowel als bestuurslid ( voor zover ik hier nog over kan spreken) als "als zelfstandig lid"  van de vereniging grote problemen. Ik trek op dit moment de voorlopige discussie dat dit in  strijd is met de statuten van onze eigen vereniging en zie zelf het liefste zsm een ledenvergadering.

Over alle andere "zaken" benoemd in de diverse digitale/ publiekelijke fora wil ik hier geen uitspraak doen. Dat is iets voor de Ledenvergadering.  Voor mijn eigen gedrag  handelen als zijnde bestuurslid / regiocoördinator leg ik graag verantwoording af naar de leden tijdens de Ledenvergaderng.

Tot later! ( in ieder geval ergens op / aan het water )

@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #90 December 19, 2014, 13:19:03
edit2Rapporteer  
Bedankt Tom,voor je toelichting.....Succes !!
Krommen

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #91 December 19, 2014, 15:13:24
edit2Rapporteer  
Ik geloof niet dat het huidige bestuur zich beseft dat ze bij onbehoorlijk bestuur persoonlijk aansprakelijk zijn.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #92 December 19, 2014, 15:15:29
edit2Rapporteer  
Ik geloof niet dat het huidige bestuur zich beseft dat ze bij onbehoorlijk bestuur persoonlijk aansprakelijk zijn.

Naar vermeend zit er een jurist bij, het zou me toch verbazen als ze niet weten waar ze mee bezig zijn. Hopelijk volgt er snel een officiële reactie!
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #93 December 19, 2014, 15:31:54
edit2Rapporteer  
Marco, heb je aan de telefoon ook gevraagd of ze uberhaupt met een reactie gaan komen?

Wat betreft het voorzitterschap van Feddo. Ik neem aan dat hij voorzitter ad interim is, dat mag zonder toestemming van de ALV. Op de ALV moet hij dan als voorzitter gekozen worden. Weet alleen niet of dit kan stroken met de kvk inschrijving. Weet iemand dit?

ad-interim is tot daar aan toe, inschrijven als voorzitter in het handelsregister is 10 bruggen te ver
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #94 December 19, 2014, 15:43:59
edit2Rapporteer  
ad-interim is tot daar aan toe, inschrijven als voorzitter in het handelsregister is 10 bruggen te ver
Dat is dus eigenlijk mijn vraag. Kan het zijn dat hij gewoon a.i. is? Of is het dan ook bij de kvk ook zo bekend? Of hoeft een a.i. helemaal niet bij kvk doorgegeven te worden?

Als het niet als a.i. is dan is het inderdaad nogal wat bruggen te ver...
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #95 December 19, 2014, 15:54:33
edit2Rapporteer  
nee, staat geregistreerd met de functie voorzitter bij de KvK dus zonder ad-interim
Tsss

Berichten: 429
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #96 December 19, 2014, 17:19:44
edit2Rapporteer  
Er is een reactie van de NKV.  Goed om ook hun kant van het verhaal toegelicht te zien. Even gekopieerd van HL:

Het Bestuur van de NKV voelt zich met tegenzin geroepen om publiekelijk te reageren op een interne NKV kwestie. Wij maken oprecht bezwaar tegen de wijze waarop hier en op andere media de discussie wordt gevoerd.
 
Met grote verbazing hebben wij kennis genomen van het besluit van onze regiocoördinator Tom Rotmans om op Kitehigh, Hanglos en Facebook de publiciteit op te zoeken over een interne NKV kwestie.
Wij kunnen ons op geen enkele wijze vinden in de gang van zaken die door hem wordt geschetst, en evenmin in een aantal reacties die daarop zijn gekomen. Wij constateren dat alle ophef die hierdoor is ontstaan volstrekt onnodig en overbodig is.
 
Om eventuele onduidelijkheden weg te nemen willen wij wel een aantal zaken toelichten:

Uit enkele reacties op dit forum blijkt dat er verwarring is over “bestuurder” in de zin van het Handelsregister, en bestuurslid zijn van de Vereniging. Het bestuur heeft in goed overleg besloten om slechts de statutair verplichte functies van Voorzitter, Penningmeester en Secretaris in het Handelsregister in te schrijven. De inschrijving in het Handelsregister is slechts relevant om te bepalen wie aansprakelijk is onder de wettelijke bestuurdersaansprakelijkheid, en voor derden om te bepalen wie bevoegd is namens de vereniging rechtshandelingen te verrichten. Dat staat volledig los van de interne verantwoordelijkheden van het bestuur naar de leden van de vereniging.

Het is dus niet zo - zoals hier onterecht wordt beweerd - dat er een bestuurslid is “ontslagen”.
Ook is het correct om te constateren dat de Vereniging hard is gegroeid en er een “inhaalslag” moet worden gemaakt: met het toegenomen aantal leden komen ook steeds grotere verantwoordelijkheden. Zo is bijvoorbeeld het statutair correct maken van de inschrijving in het Handelsregister ook zo’n (kleine) stap, maar er zijn nog veel meer stappen nodig.

Er zijn terecht een aantal zaken genoemd die het bestuur in de toekomst graag anders wil aanpakken, zoals bijvoorbeeld de notulen van de ALV. Dit is in het verleden weliswaar formeel gezien correct gedaan door te stellen dat de ALV is verlopen conform agenda of presentatie, maar het verdient niet de schoonheidsprijs. Het bestuur bestaat nou eenmaal uit vrijwilligers, en bij een 70% no-show percentage voor de ALV en een uiteindelijke opkomst van nog geen 1% van de leden is men nou eenmaal geneigd soms wat short-cuts te nemen. Dat is zeker niet de bedoeling voor de toekomst, maar het is nou eenmaal gebeurd, en het is ook verklaarbaar althans in ieder geval begrijpelijk.
 

Het feit dat de website een “probleem dossier” is kunnen wij niet ontkennen. Omdat er reeds geld van de leden is gestoken in een nieuwe website, hebben wij er bewust voor gekozen niet ook geld uit te geven aan het up-to-date houden van de oude / huidige website. Zoals zoveel IT projecten heeft het tot nu toe niet zo soepel gelopen als wij hadden gehoopt. Wij zijn daar ook niet blij mee, maar het is niet anders. Ook daar wordt hard aan gewerkt.

Wat betreft de “roep om een reactie” die hier zo sterk klinkt: omdat de vereniging wettelijke plichten en (financiële) verantwoordelijkheden heeft naar haar leden én haar werknemers, gaat zij niet over één nacht ijs. Derhalve wordt er niet “zomaar” publiekelijk gereageerd op interne kwesties en zeker niet in discussies op internet fora waar klaarblijkelijk mensen aan deelnemen die niet lid van de Vereniging zijn.

Uiteraard gaan wij niet op een internet forum in op individuele zaken betreffende bestuursleden of werknemers. Dat willen wij niet en formeel mogen wij dat ook helemaal niet.

Wanneer er concrete meldingen zijn communiceren wij deze uiteraard op correcte wijze via de officiële kanalen aan onze leden, zij het schriftelijk of bij ALV.

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #97 December 19, 2014, 17:40:22
edit2Rapporteer  
Netjes hoor.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #98 December 19, 2014, 17:58:49
edit2Rapporteer  
Mooie reactie, er wordt met een hele lap tekst weer eigenlijk helemaal niets verteld.

Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #99 December 19, 2014, 17:59:56
edit2Rapporteer  
Neemt niet weg dat er iemand als functionaris "voorzitter" is ingeschreven in het handelsregister. Iemand die niet door de ALV aangesteld is.

Leg dit maar eens uit bestuur NKV!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.