Bestuur NKV

hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #25 December 15, 2014, 22:36:28
edit2Rapporteer  
Marco even een vraagje,  wat  wil je hier mee eigenlijk bereiken?
Vanwaar die vraag Eagle?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #26 December 16, 2014, 02:42:04
edit2Rapporteer  
Nou... ik heb begrepen dat ze daar bezig zijn met een behoorlijke reorganisatie. Dus ben ik benieuwd naar wat en waarom Marco beweegt om zo graag alles zo snel op tafel wilt smijten alvorens NKV zelf met een publicatie komt over  het  hoe  wat en waarom. Kijk dat dingen traag verlopen binnen de vereniging is ons allen al lang bekend (wie weet gaat dat veranderen). Dus zou ook hij er van bewust moeten zijn dat alles wat langer duurt. Dus vraag ik mij af, waarom Marco de publicatie als een soort pressie middel wilt gebruiken (zo zie ik dat) om informatie boven tafel te krijgen? Wat wil of denkt hij er mee te bereiken? Behave dat het weer veel konstarnatie opleverd. Natuurlijk ben ik ook wel benieuwd. Maar vind het een beetje te ver gaan om zo'n lijst te publiceren op chantage basis. Ik vind dat nogal een beetje grof. Maar dat ter zijde.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #27 December 16, 2014, 07:19:45
edit2Rapporteer  
Nou... ik heb begrepen dat ze daar bezig zijn met een behoorlijke reorganisatie. Dus ben ik benieuwd naar wat en waarom Marco beweegt om zo graag alles zo snel op tafel wilt smijten alvorens NKV zelf met een publicatie komt over  het  hoe  wat en waarom. Kijk dat dingen traag verlopen binnen de vereniging is ons allen al lang bekend (wie weet gaat dat veranderen). Dus zou ook hij er van bewust moeten zijn dat alles wat langer duurt. Dus vraag ik mij af, waarom Marco de publicatie als een soort pressie middel wilt gebruiken (zo zie ik dat) om informatie boven tafel te krijgen? Wat wil of denkt hij er mee te bereiken? Behave dat het weer veel konstarnatie opleverd. Natuurlijk ben ik ook wel benieuwd. Maar vind het een beetje te ver gaan om zo'n lijst te publiceren op chantage basis. Ik vind dat nogal een beetje grof. Maar dat ter zijde.

Van wie heb je begrepen dat er sprake is van een behoorlijke reorganisatie? Er is/was een vacature voor een voorzitter.

Wat ik grof vind is de uitschrijving van Tom en de inschrijving van Feddo zonder de leden / ALV hier in te kennen dan wel dit kenbaar te maken. Indien je de statuten goed gelezen hebt, dan zijn beide zaken niet zonder de ALV te realiseren.

Indien je hier anders over denkt, hoor ik dat graag. Mag ook via PM.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #28 December 16, 2014, 08:19:15
edit2Rapporteer  
Marco, Arhend-Jan is zover ik weet niet eens lid!
Hij snapt totaal de ernst van de situatie niet, heeft geen verstand van hoe verenigingen functioneren, nog heeft hij de statuten doorgelezen...

Het lijkt wel of het nog weinig mensen interesseert.
Zolang hun spot open blijft is het niet boeiend. Die blijft blijkbaar "vanzelf" open.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #29 December 16, 2014, 10:11:37
edit2Rapporteer  
Al best wat jaartjes lid hoor, al had ik bijna mn lidmaatschap opgezegd wegens uitlatingen die door die of gene zijn (nkv)  gemaakt mbt Slufter.
wat statuten betreft ik ken ze, maar goed er zijn dus dingen gegaan zoals ze gegaan zijn. En ik vertrouw er voorlopig nog wel op dat hierover nog text en uitleg komt en dan zouden we misschien inzien dat dit allemaal nergens voor nodig was, mochten ze baat hebben bij het hebben van leden. Anders is het toch simpel, dan kan je ook gewoon je lidmaatschap opzeggen zonder al dit geleuter.
En dan nog blijf ik het stijlloos vinden om chantage als middel te gebruiken om je zin te krijgen.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #30 December 16, 2014, 11:03:46
edit2Rapporteer  
Het simpele feit dat de NKV zo slecht (of moet ik zeggen; niet) communiceert belooft niet veel goeds. Maar laat ze ons verrassen.

@Eagle: Wat noem je precies chantage? Dat is me niet duidelijk. Namen publiceren?  Of de lijst met communicatie met NKV?
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #31 December 16, 2014, 12:38:56
edit2Rapporteer  
Al best wat jaartjes lid hoor, al had ik bijna mn lidmaatschap opgezegd wegens uitlatingen die door die of gene zijn (nkv)  gemaakt mbt Slufter.
wat statuten betreft ik ken ze, maar goed er zijn dus dingen gegaan zoals ze gegaan zijn. En ik vertrouw er voorlopig nog wel op dat hierover nog text en uitleg komt en dan zouden we misschien inzien dat dit allemaal nergens voor nodig was, mochten ze baat hebben bij het hebben van leden. Anders is het toch simpel, dan kan je ook gewoon je lidmaatschap opzeggen zonder al dit geleuter.
En dan nog blijf ik het stijlloos vinden om chantage als middel te gebruiken om je zin te krijgen.

Waarom je lidmaatschap opzeggen als je als leden ook (een deel van) het bestuur weg kan sturen als ze zich niet aan de regeltjes houden? Als je de boel ergens niet mee helpt is om in zo'n situatie je lidmaatschap op te zeggen.
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #32 December 16, 2014, 12:43:03
edit2Rapporteer  
In een vereniging zijn de leden nog altijd de baas en het bestuur voert uit, wat dat betreft is het jammer dat de notulen van 2013/14 niet online staan. Als het bestuur wil reorganiseren dan is dat prima natuurlijk maar moeten ze wel eerst plan indienen bij de leden.

Verbaast mij zeer dat er maar 3 bestuursleden zijn, 7-9 lijkt mij beter. Dit geeft je ook de kans om een voorzitter uit het bestuur te halen die dus al wat weet van de gang van zaken ipv om de 2 jaar een nieuwe in te moeten werken.

Met onderhand 3.500 leden is misschien een ledenraad ook een optie? Per provincie een vertegenwoordiger?

Communicatie is eigenlijk altijd het probleem geweest en Tom is degene die t meeste naar buiten brengt omdat hij natuurlijk de spots ondersteuning is. Maar iemand op kantoor mag je toch verwachten dat er iets meer naar buiten komt. Feddo zal ook het een en ander hebben gelezen aangezien hij hier komt.

De stap van het bestuur snap ik op zich wel, Tom moet als bestuurslid zijn betaalde activiteiten beoordelen, maar het is aan de leden om dit af of goed te keuren. Gezien het feit dat Tom zo'n beetje de enige constante factor is in de NKV de afgelopen 6 jaar pleit dan wel weer voor Tom. Misschien moet er ruimere vergoeding tegenover een bestuur functie staan?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #33 December 16, 2014, 13:13:17
edit2Rapporteer  
Mooi gezegd, Wazzaah

Ook wij van kitehigh merken dat er steeds minder animo is voor vrijwilligerswerk.
En indien er interesse is, wel interesse in de lusten, maar niet in de lasten...

Dat is ook mijn nuancering in dit verhaal.
Er is nu iets aan de hand wat moeilijk uit te leggen is binnen het bestuur van het NKV.
Het blijven allemaal vrijwillige amateur bestuurders.

Echter de radiostilte duurt al lang na Tom's reactie eerder vorige week.

Giertje

Berichten: 1230
Antwoord #34 December 16, 2014, 14:37:40
edit2Rapporteer  
Waarom ben ik lid van het NKV?

Het is van belang dat wij kitesurfers beschikken over een vereniging die opkomt voor onze sport en de mogelijkheid om die te kunnen blijven beoefenen.
Het NKV is geen klein clubje meer, maar telt ruim 3000 leden. Je mag als lid verwachten dat jouw vereniging handelt overeenkomstig haar statuten en laat zien wat ze zo al doet.
Helaas mis ik dit bij het NKV.
Hier enkele voorbeelden: in maart 2013 krijgen we via de mail een uitnodiging voor de ALV op 12 april 2013, zonder de bijbehorende stukken.
Ik stuur een mail terug en vraag om:
•   De agenda.
•   De notulen van de AVL 2012.
•   De begroting voor het komende jaar en een financieel jaarverslag.
•   Een algemeen jaarverslag (waarin wordt vermeld welke doelstellingen er zijn gerealiseerd en welke activiteiten er hebben plaats gevonden.
Het NKV antwoordt dat dit tijdens de ALV wordt  wordt verteld. Een vergadering zonder bijbehorende stukken belandt algauw in zinloos geleuter en is wel erg amateuristisch.
De agenda is voor mij bepalend of ik wel of niet naar een vergadering ga, ook wil ik mij op een vergadering voorbereiden zodat ik, indien gewenst, vragen kan stellen.
Daarnaast zijn er vast een groot aantal aantal leden die niet in de gelegenheid zijn om naar de vergadering toe te komen maar die toch willen weten wat er binnen de vereniging gebeurt.
Tijdens de vergadering heeft men via een beamer wat  cijfers langs laten flitsen, met daarbij een summiere toelichting. En dan gebeurt het: beamer uit cijfertjes weg! (poppetje gezien kasje dicht) en voor de leden dus ook niet meer toegankelijk!
Omdat er niet wordt genotuleerd kunnen de leden die niet op de vergadering zijn geweest geen kennis nemen van wat er is verteld en wat er is gevraagd en wat wordt afgesproken. Niets wordt vastgelegd.
Je zal bijna de indruk krijgen dat het bestuur zich niet vast wil leggen op wat men zegt.
Tijdens de vergadering heb ik onder andere gevraagd of het niet mogelijk is lid te zijn van het NKV zonder WA verzekering. Nu zijn een groot aantal kitesurfers, die ook al een gezins WA verzekering, hebben dubbel verzekerd.  Maar men vindt het feit dat men via het NKV  verzekerd is beter voor de vereniging in de presentatie naar derden.
Tijdens de vergadering wordt ook gevraagd waarom er geen kascontrole is gehouden. Hier krijgen we geen duidelijk antwoord op.
Over een vraag  m.b.t.  tot de ledenpassen kregen we de mededeling dat de ledenpasjes,  die als ik me goed herinner voor 7000 euro in de begroting staan, binnen enkele weken worden verstuurd.
Maanden later heb ik geïnformeerd of dit al was gebeurd. Wat blijkt: je moet ze aanvragen. Roept toch een vraag bij me op waarom dit op deze merkwaardige wijze gebeurt.
Waar ik geen goed gevoel bij heb zijn vooral de uitgaven van het NKV. Ik kitesurf nu 14 jaar en ik heb het NKV nooit gezien. Wat gebeurt er met onze contributie? Als je in een begroting bedragen opneemt voor verbetering  kitesurfspots, talentontwikkeling, opleiding/scholing, communicatie, vrijwilligers  enz. enz., vermeld dan ook in een schriftelijke toelichting wat er voor wordt gedaan.
Het enigste wat ik het NKV hoor zeggen is: ”ons grootste probleem is tijd en we werken met vrijwilligers”. Sorry hoor maar ik vind dit een slecht excuus. Als je geen tijd hebt moet je er gewoon niet aan beginnen.  Je doet het goed of je doet het niet.   
Mensen, ik kijk niet graag achterom (krijg dan altijd last van m’n nek)
Het enige wat ik wil is dat de huidige gang van zaken verbetert.
Dat het bestuur laat zien wie ze zijn en wat ze doen. Kijk bijvoorbeeld eens naar een vereniging als de Friese Elf steden: 30.000 leden, keurig geregeld allemaal.
Alleen als het binnen de vereniging goed is geregeld en er wordt planmatig gewerkt  kan je de belangen voor de kitesurfsport  goed behartigen en je doelstellingen halen.
Ik maak me er zorgen om en ik denk dat dit momenteel niet of nauwelijks gebeurt.
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #35 December 16, 2014, 15:47:56
edit2Rapporteer  
Er is toch *&%0h een office manger aangesteld? Een betaalde kracht, wat doet die dan de hele dag?

Kan t hier op kitehigh niet zo snel vinden en op NKV helemaal niet meer te vinden: http://hanglos.nl/news/280374/yvette-van-der-lubbe-aangesteld-als-office-manager-voor-de-nkv.html

Wat betreft de ledenvergadering laat het bestuur (secretaris en penningmeester) dan toch behoorlijke steken vallen. Zeker financieel moet het goed inzichtelijk zijn naar de leden omdat de NKV nogal ver van de leden af ligt ivm je sportclubje om de hoek. Met 3.500 leden heb je t over € 125.000,-
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #36 December 16, 2014, 15:57:00
edit2Rapporteer  
Ik zeg niet dat we dit op basis van wat mij momenteel bekend is moeten doen of willen, maar ik ben even nieuwsgierig naar wat in ultimo de mogelijkheden van de leden zijn:...
 
Staat het volgens de statuten de meerderheid van de leden vrij om op de eerstvolgende ALV het bestuur of een deel daarvan naar huis te sturen en een ander bestuur te installeren?

Bij de vereniging waar ik bestuurslid van was was dit wel het geval.
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #37 December 16, 2014, 16:29:55
edit2Rapporteer  
Drie opties eigenlijk:

- tijdens gewone ledenvergadering motie indienen voor aftreden/nieuw bestuur
- bestuur om extra ledenvergadering vragen
- indien daaraan geen gehoor wordt gegeven kan er buitengewone ledenvergadering worden gehouden door de leden en kan het bestuur afgezet worden en nieuw bestuur geinstalleerd worden

Laatste heeft natuurlijk niet de voorkeur omdat daar nogal wat werk in zit, zeker met de overdracht.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #38 December 16, 2014, 18:11:10
edit2Rapporteer  
Je zult dan wel eerst de status quo met de alternatieven goed moeten afwegen:
1. Laat het huidige bestuur eerst maar met de billen bloot gaan en daar waar ze voor zitten openheid over geven (geef ze een kans).
2. Daarnaast, wie is de betere vervanging? Moet tenslotte wel meerwaarde hebben
3. Bovendien, de enige die alle/oude structuren kent is Tom, dus die zul je sowieso moeten contacteren of hij weer klaar wil staan voor een overdracht naar een nieuw bestuur om het snel vooruit te krijgen.

Pas dan kun je weer met frisse moed naar voren kijken.

Ik denk wel dat de leden het bestuur een schappelijke doch korte tijdslimiet mogen stellen, het duurt gewoon opvallend lang en maakt het bestuur ook niet meer geloofwaardig naar de leden. En de 'kulpraatjes' over extra tijd en energie die nodig is vanwege lopende reorganisaties kunnen nu niet meer serieus genomen worden.

Hierboven zijn al genoeg vragen/onduidelijkheden/argumenten opgesomd die het NKV al lang hadden moeten ventileren (juist een jurist moet dat weten).

Dit alles is legitiem en heeft dus geen enkele relatie met 'chantage'.


Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #39 December 16, 2014, 18:39:51
edit2Rapporteer  
Het woord "reorganisatie" valt weer.
Vreemd, want als dat aan de hand zou zijn binnen het NKV, dan zou dat eerst besproken moeten worden op een ALV, al dan niet ingelast...

EJ had het hier ook al over....
isomis

Berichten: 205
Antwoord #40 December 17, 2014, 11:38:01
edit2Rapporteer  
Het zijn allemaal haantjes in deze organisatie, dat zorgt onder andere voor de nodige conflicten. Het was vroeger ook altijd een clubje met weinig resultaten. Ik moet daarbij zeggen dat dit altijd zo is met vrijwilligers en dat is niet erg zolang de sport geen schade oploopt. Je kan namelijk niet veel verwachten van een vrijwilliger in de avonduren.

Naar mijn mening moet het NKV een bond worden. Door natura 2000 is het NKV gedwongen om een professionele organisatie te worden. Kortom, je kan deze tent niet meer leiden met alleen maar vrijwilligers die 1 keer per week bij elkaar zitten er is namelijk veel meer werkdruk bijgekomen. Dit is een onmogelijke taak geworden met allemaal vergaderingen met externe partijen. Andere verenigingen hebben ook al met dit soort problematiek te maken gehad. Het watersportverbond is een goed voorbeeld.

Tenslotte, het is belachelijk dat het NKV nu een website laat maken door een partij die niks met kitesurfen heeft te maken. Ik zelf heb meegedaan aan dit offerte traject en ik zal nu onder geen enkele omstandigheden zaken willen doen met dit bestuur. Ze hebben zelfs niet de moeite genomen om te bedanken voor de offerte. Naar mijn mening zijn er genoeg webdesign partijen in Nederland die raakvlakken met kitesurfen. Naar mijn mening moet het één van deze partijen worden.

In het offerte traject heb ik ook wat ideeën bedacht ter verbetering van het NKV. Dit waren onder andere:

* Responsive inschrijfformulier waarmee je niet-leden op evenementen direct kan laten inschrijven. Een flyer werkt niet bij surfers, die vergeten dit als ze weer thuis zijn.
* Contact opnemen met Nuon of Eon met de vraag of ze de windstatistieken van de windmolens willen vrijgeven via een webservice.
* Extra kortingen regelen, zoals de perry sport kortingspas!

Zoals je ziet is er ook een lichte frustratie Smiley Ze zijn lekker bezig.... Succes met jullie nieuwe Joomla website zonder rechten waar je meer dan 10.000 euro voor gaat betalen en de bijkomende kosten in de toekomst. Fijn dat jullie zo omgaan met het geld van onze leden!

Als er een nieuw bestuur komt voor de leden, sta ik open voor een functie.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #41 December 17, 2014, 12:45:48
edit2Rapporteer  
Ik heb de notulen inmiddels ontvangen (nou ja notulen, het zijn de powerpoint presentaties).
Het zijn de ppt van 2012, 2013 en 2014.

ps ook ik ben beschikbaar voor bestuursfunctie

Download hier de NKV ALV presentaties:
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #42 December 17, 2014, 12:48:34
edit2Rapporteer  
Top  ThumpsUp
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #43 December 17, 2014, 14:33:52
edit2Rapporteer  
Zou idd zeggen, das meer een agenda dan notulen.

En goed te zien dat er al 2 mensen zich beschikbaar stellen voor t bestuur  ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #44 December 17, 2014, 14:38:15
edit2Rapporteer  
Officieel zijn dit ook geen notulen. Daar kun je als bestuur problemen mee krijgen bij de kamer van koophandel.

Wat mij wel verbaast, als ik zo de agenda's doorlees, dat er niemand op een ALV eerder al kritische geluiden heeft laten horen.
Het website verhaal speelt al minstens sinds 2012 dus...
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #45 December 17, 2014, 14:46:33
edit2Rapporteer  
Misschien zijn er wel kritische geluiden geweest, maar die zijn dus niet genoteerd.

En die website kan wel wat goedkoper, ff wordpress design erop,inhoud kopieren en gaan.
arjandevries

Berichten: 57
Logs: 0 | 66 uur
Antwoord #46 December 17, 2014, 14:52:37
edit2Rapporteer  
Zou idd zeggen, das meer een agenda dan notulen.
Dit mag je inderdaad geen notulen noemen  Lips Sealed. Wel leuk om te zien wat er allemaal op een vergadering aan bod komt, dat dan weer wel  ThumpsUp


En die website kan wel wat goedkoper, ff wordpress design erop,inhoud kopieren en gaan.

Een website moet inderdaad niet heel moeilijk te maken zijn, en hoeft echt niet zoveel te kosten. Ik heb zelf een poosje HBO-ICT gedaan en een helemaal zelfgemaakte CSS kost je hooguit een paar dagen. Dan heb je nog het schrijven van de site zelf en zaken als het implementeren van de kaart waarop alle spots zijn aangegeven, databases overzetten en werkend maken, beveiliging op de inlogsystemen en dat soort zaken. Dit kost inderdaad wat tijd....... Maar 2 jaar  Shocked Shocked Shocked Shocked
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #47 December 17, 2014, 14:57:54
edit2Rapporteer  
Ik zal dan vlak voor de kerstdagen ook nog een duit in het negatieve zakje doen: mijn ervaring met het NKV inzake talentontwikkeling is ook behoorlijk teleurstellend. Het is ongeloofelijk hoe zo'n kleine club zo log en ambtelijk kan reageren.  We hadden iets moois staan dat zo in heel Nederland uitgerold zou kunnen worden, om zo de kitesport naar een hoger plan te tillen. In plaats daarvan hebben ze alles laten verdampen. Jammer, gemiste kans. Ons lidmaatschap staat ook zeer ter discussie, ik ben veel meer gecharmeerd van de KNRM: die zijn er als je ze nodig hebt! (Hoewel ik hoop er geen gebruik van te hoeven maken..;-))
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #48 December 17, 2014, 14:58:59
edit2Rapporteer  
NKV & ICT, het is net de overheid in het klein; je geeft die mensen een mandaat die niet weten hoe ze er mee moeten omgaan. En zie hoe snel je onnodige geldverkwistingen ontwikkelt.

.... ik ben veel meer gecharmeerd van de KNRM: die zijn er als je ze nodig hebt!

Want dat bestaat op een enkeling na uit vrijwilligers die wel gemotiveerd zijn en weten waar ze voor staan ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #49 December 17, 2014, 15:14:31
edit2Rapporteer  
..die overigens wel een onkostenvergoeding krijgen. Geen vetpot, maar wel iets voor al die avonden en weekeinden dat ze niet bij het gezin zijn.

Wat Loek aanbrengt is een goed punt
Ik zag het nl. op de agenda staan in meen ik 2014.

Het wordt tijd voor een officiële reactie van het NKV lijkt me.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.