Helaas, in dit jaar. 2 doden in Frankrijk, zat 20-12-2014

bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
December 25, 2014, 01:44:34
edit2Rapporteer  
Helaas, nog in dit jaar...(zwarte zaterdag)

[/URL]

Verdorie, ... net voor t einde van het jaar, een kitesurfer...het gebeurde in Veules-les-Roses, N Frankrijk. 5 uur rijden hier vandaan.

Vertaling: Hij was vader van een gezin van 2 kinderen en chirurg van beroep. Het gebeurde zaterdag, de 20e december in de voormiddag. De wind was sterk en kwam uit het Noorden. Hij was er op uit met een vriend, ook een chirurg van beroep.

Men zag hoe de kitesurfer de controle verloor over zijn kite. Men zag dat hij heel hard probeerde los te koppelen, releasen, om het ergste te voorkomen. Dit releasen lukte niet. De kiter is met veel geweld op een bank van kiezels/stenen gestoten, heeft zijn bewustzijn verloren, voordat hij weer opnieuw tegen de muur van de dijk geslagen werd.

Het slachtoffer zou die avond weer zijn vrouw ontmoeten, die op het moment dat het gebeurde op de ski piste stond.
Bron: http://www.lesinformationsdieppoises.fr/2014/12/20/urgent-accident-de-kitesurf-un-mort/

yygpKbDS18.MTUzPrEot0gMxUoszEpOz9ZLzc4H i6ZYGhvoWRuaG_qU_BUVmHnpZBekA][/URL]

Op het franse kiteforum doen een kiter zijn verslag, -vandaag 23 dec-:

@tripman vertelt: zijn naam was Serge. Hij was in de 40, en kende de spot goed. Hij was absoluut geen beginner, maar vol passie voor onze sport. Hij had een helm (un casque) op, uitstekend materiaal.

De condities waren nagenoeg ideaal. Op dit forum, wilde ik mijn getuigenis afleggen , opdat er niet meer slachtoffers zullen vallen om deze fundamentele redenen.

Helaas ben ik getuige geweest van het ongeval en het is, naar mijn mening , een eenvoudige gebrek aan voorzichtigheid .

De wind was WNW wind 18/24 knopen -Side shore, het was eb . De omstandigheden waren nagenoeg ideaal.
Serge ging net varen met zijn kite ( 10m² ) , echter deze liep leeg, waarschijnlijk als gevolg van een refusante .
De kite viel eerst uit de lucht en schoot plotseling met volle kracht in de powerzone.
Serge werd gewoon meegesleurd, hij stuiterde een paar keer op de stenen en vervolgens tegen de muur die de promenade omringt.
Wij zijn met de grootste spoed naar de kite gerend om de kite te stoppen, te  blokkeren en hebben hem eerste hulp gegeven en om hulp geroepen.
Ondanks onze inspanningen, zijn wij er niet in geslaagd om zijn hart te reanimeren. Brandweerlieden namen het over, echter Serge heeft ons verlaten.

Dit ongeval, is zoals ik het ervaren heb, ontstaan als gevolg van een fout, die te maken heeft met ongeduld, drang, passie om onze geliefde sport te beoefenen.
Hij ging te snel het water op en kon niet wachten tot het tij keerde.

Hij vaarde te dicht bij de kliffen aan de kant - er zijn schaduwen van wind aan de kustlijn, de wind waait dus onregelmatig. Dit is waarschijnlijk wat er met zijn kite is gebeurd.
Als Serge wat dichter bij het strand had gevaren, zou hij in zijn vlucht op het strand terecht zijn gekomen en daar zijn kite hebben kunnen neerlaten. Echter hij voer maar een enkele meters van de muur en had geen tijd om te reageren.

Voor deze fout, heeft Serge  betaald met zijn leven.
Laat dit op zijn minst een les zijn voor hen die in leven zijn.
Houd alsjeblieft -marge-, neem heel veel ruimte .
Laat je passie, drang om te kiten geen voorrang hebben op de veiligheid.

Seb
RIP, mijn gedachten gaan uit naar zijn familie
Einde vertaling
Bron: http://forum.flysurf.com/bar/deces-d-un-kitesurf-en-normandie-veules-les-roses-t71892.html

Helaas, op diezelfde dag is ook een andere kitesurfer overreden en overleden in Frankrijk.
http://kite4all.be/news/accidents-mortel-2-kitesurfeurs-en-1-jour
In nice (Fr)  kwam een kitesurfer in botsing met een catamaran.
De kite van de kitesurfer bleef eerst hangen aan de mast van een catamaran, welke bestuurd werd door een gepensioneerde 65+ van de plaatselijke club nautique. In de botsing draaide de zeiler de catamaran en de kitesurfer kwam met zijn lijnen vast te zitten onder de boot, met zijn vlieger in de mast. Hij kon niet bereikt worden.
Bron: nice-matin


Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #1 December 25, 2014, 15:24:48
edit2Rapporteer  
2 doden op een dag ......... beide ongelukken bizar en tragisch.

Afgelopen zomer in Normandie gekite:
bij laagwater is het strand mega groot en bij hoogwater geen strand meer, alleen een 3 meter hoge muur van de boulevard. Deze muur is fataal gebleken ....

mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #2 December 25, 2014, 16:39:23
edit2Rapporteer  
Heftig.
Dat eerste ongeval. Er staat bij dat zijn kite lek was (leegliep). Hoe zit het met de restdruk in de kite als deze helemaal vervormt raakt? Of zou hij juist daardoor zijn safety niet meer hebben kunnen trekken?
bredo

Berichten: 593
Antwoord #3 December 26, 2014, 23:16:26
edit2Rapporteer  
Daar was ik ook a geweest afgelopen zomer. Geen fijne spot om te kiten. Allemaal kliffen en keienstranden. Weinig kiters. Wat een pech zeg...
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #4 December 27, 2014, 00:28:22
edit2Rapporteer  
Zijn naam was serge marcal, chirurg met name plastische chirurgie, in melun. Zijn patiënten reageren op forums.

Het strand daar is uitgestrekt, totaal verlaten. Het is eb, echt bizar ongeval. Toen ik het stuk hierboven aan het vertalen was in het NL moest ik denken aan een clip welke op het forum staat van van een kennis. Deze kiter kon ook niet releasen.
http://m.youtube.com/watch?v=5GmaGpJChTI
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #5 December 27, 2014, 16:25:54
edit2Rapporteer  
Zijn naam was serge marcal, chirurg met name plastische chirurgie, in melun. Zijn patiënten reageren op forums.

Het strand daar is uitgestrekt, totaal verlaten. Het is eb, echt bizar ongeval. Toen ik het stuk hierboven aan het vertalen was in het NL moest ik denken aan een clip welke op het forum staat van van een kennis. Deze kiter kon ook niet releasen.
https://m.youtube.com/watch?v=5GmaGpJChTI


van dit soort filmpjes krijg ik rillingen .......  ThumpDown

Hij had m.i. allang zijn kite kunnen uithaken ....... toch?
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #6 December 27, 2014, 20:08:38
edit2Rapporteer  
precies, mijn idee ook. Er worden toch inschattingsfouten gemaakt.
Eigenlijk denk ik -voorzichtig kijkend naar t ooggetuigenverslag- beetje ook bij N Fr. Ze zitten daar met een idioot uitgebreid strand, geen hond te zien ...bizar
alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #7 December 28, 2014, 10:21:09
edit2Rapporteer  
Zijn naam was serge marcal, chirurg met name plastische chirurgie, in melun. Zijn patiënten reageren op forums.

Het strand daar is uitgestrekt, totaal verlaten. Het is eb, echt bizar ongeval. Toen ik het stuk hierboven aan het vertalen was in het NL moest ik denken aan een clip welke op het forum staat van van een kennis. Deze kiter kon ook niet releasen.
http://m.youtube.com/watch?v=5GmaGpJChTI


Wat had deze man nu het beste kunnen doen? Bedoel je met uithaken los van de chickenloop en dan de bar door de lijnen halen? En wat als hij al op het water had gerealeesd of had hij zijn leash los moeten maken en dan de quickrelease? Is er iemand die aan de hand van dit filmpje en of een andere het goed kan laten zien aan mij?

Ps: sterkte voor de familie van de 2 ongelukkige kiters.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #8 December 28, 2014, 11:20:53
edit2Rapporteer  
Wat ik heb begrepen uit het verhaal van de mede-kiter is dat het slachtoffer niet heeft gewacht totdat het strand groot genoeg was met afgaande tij. Door de leeggelopen kite is hij op de harde ondergrond (rots/kiezel) terecht gekomen en vervolgens is de kite weer de lucht ingegaan en is de kiter tegen de muur van de boulevard geslagen.
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #9 December 28, 2014, 15:23:34
edit2Rapporteer  
@alexander, ik snap dat filmpje ook niet helemaal. De centerline zat helemaal niet om de bar gewikkeld, hij laat los, en dan gaat t iets t snel. Ik zie niet of hij zijn qr trekt
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #10 December 28, 2014, 15:48:45
edit2Rapporteer  
@alexander, ik snap dat filmpje ook niet helemaal. De centerline zat helemaal niet om de bar gewikkeld, hij laat los, en dan gaat t iets t snel. Ik zie niet of hij zijn qr trekt

Zijn chickenloop en powerlijnen zitten wel degelijk om zijn bar en daarom blijft de kite gepowerd...even uithaken en chickenloop beetpakken en de chickenloop weer over de bar halen, hierdoor deed zijn safety het ook niet omdat ie om zijn bar heen zat.
alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #11 December 28, 2014, 16:40:28
edit2Rapporteer  
Dank voor de uitleg. Ik zie het zelf niet zo goed op het filmpje dat e.e.a. Gedraaid is.
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #12 December 28, 2014, 18:53:41
edit2Rapporteer  
@alexander, iemand zei dit: "hij had kalm moeten blijven en weten hoe je moet re-launchen. Daarnaast moet elke ervaren kiter regelmatig oefenen of lessen nemen in het automatisch trekken van je release. Dit moet je minimaal 1 keer gedaan hebben, elke keer voordat je het water opgaat. Oefenen, dus met name ervaren kiters"
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #13 December 28, 2014, 19:39:06
edit2Rapporteer  
Iedere keer springen of van koers wisselen even de qr aanraken.  Alleen met het structureel trainen van deze Safety Release Reflex kun je hem vinden bij blinde paniek...
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #14 December 28, 2014, 20:52:22
edit2Rapporteer  
Het trekken van de safety middels de QR is ook een bewust worden tussen je oren. Wanneer je niet rustig kan blijven in een situatie moet je extreem veel trainen zodat zoals een aantal hierboven al opmerken het een reflex wordt.

Ik raak zelf eigenlijk niet in paniek en oefen deze reflex ook nooit, toch weet ik altijd blind de QR te vinden. Laatste met een kiteloop stuiterde ik over het water in mijn eigen lijnen met mijn benen, toen ik dat merkte trok ik direct de QR en zat er niet naast. Bij mij gaat het gelukkig vanzelf.
boeki

Berichten: 34
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #15 December 28, 2014, 23:12:36
edit2Rapporteer  
Bedankt bikiniisuit,

Heb in de zomer exact het zelfde meegemaakt, maar niet uit kunnen vinden wat er nu eigenlijk gebeurd was,
QR getrokken in het water, waarna ik met hoge snelheid naar visnetten werd getrokken,
Direct mijn tweede release getrokken.....en zwaai zwaai kite.

dus oefenen op QR 1 en op QR 2, De tijd die die kerel in het filmpje heeft is echter maar heeeeel kort. Embarrassed
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #16 December 29, 2014, 06:26:26
edit2Rapporteer  
Zijn naam was serge marcal, chirurg met name plastische chirurgie, in melun. Zijn patiënten reageren op forums.

Het strand daar is uitgestrekt, totaal verlaten. Het is eb, echt bizar ongeval. Toen ik het stuk hierboven aan het vertalen was in het NL moest ik denken aan een clip welke op het forum staat van van een kennis. Deze kiter kon ook niet releasen.
http://m.youtube.com/watch?v=5GmaGpJChTI

wat een kneus... mag hopen dat ie geen vlieger meer aanraakt. Lucky he survived to tell the tale!!
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #17 December 29, 2014, 14:44:17
edit2Rapporteer  
Zijn naam was serge marcal, chirurg met name plastische chirurgie, in melun. Zijn patiënten reageren op forums.

Het strand daar is uitgestrekt, totaal verlaten. Het is eb, echt bizar ongeval. Toen ik het stuk hierboven aan het vertalen was in het NL moest ik denken aan een clip welke op het forum staat van van een kennis. Deze kiter kon ook niet releasen.
http://m.youtube.com/watch?v=5GmaGpJChTI

wat een kneus... mag hopen dat ie geen vlieger meer aanraakt. Lucky he survived to tell the tale!!


Die heeft echt heeel veel geluk. Uit de comments maak ik op dat hij suicide mode vaarde en ook nog eens geen les heeft gehad. Onwetendheid maakt meer kapot dan je lief is.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.