Welke wax gebruiken jullie op jullie (strapless) waveboard?

arvidnl

Berichten: 187
Oktober 04, 2015, 21:29:15
edit2Rapporteer  
Sinds een jaar ben ook ik aan het "prutsen " op een waveboard. Vorig jaar de firewire hellfire timbertek 5'8 aangeschaft. Ben er super tevreden mee. Ben blij dat ik meteen strapless ben begonnen. Want wat is dat leuk.  En nu komt mijn vraag. Ik gebruik nu wax ipv pads wat ik erg prettig vind. Maar welke wax gebruiken jullie en hoe lang laten jullie het zitten? Heb er nu verschillende geprobeerd. Ivm verschillende temperaturen en mijn  nieuwsgierigheid naar andere waxen. Gebruik nu op dit moment de manera wax. Bevalt mij goed maar ben dus benieuwd welke wax jullie gebruiken voor jullie surfboardje.en waarom?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Oktober 04, 2015, 22:02:13
edit2Rapporteer  
Ten eerste: gebruik jij wel een base wax of coating?
Om wax goed te laten hechten doe je eerst dit type wax op je schone, kale surfboard deck alvorens je de definitieve wax erop doet. Dit hecht veel beter en geeft dus een langere levensduur van de waxlaag.

Verder is de belasting van kiten velen maten groter en vooral langer als bij gewoon golfsurfen.
Golfsurfers die liggen te wachten staan er misschien 1% van de sessie op, "wij" (als zijnde wavekiters) liggen er 1% af van de tijd. Ook varen wij upwind wat extra druk geeft op je deck en dus ook waxlaag.

Kortom, de belasting is vele malen heftiger.
Daarom is het ook aan te raden 1 stap "kouder" te gaan zitten dan de wax die je zou moeten gebruiken voor gewoon golfsurfen.

Al jaren doe ik het zo, echter ik moet toch echt per 10-15 sessies de base coat vervangen. En voor iedere sessie nieuwe wax op de basecoat doen, die ik met een creditcard of paardenkam in kruisvormig banen trek.

Toch heb ik onlangs een pad aangeschaft, daar in kritische situaties (vooral chop en down de line op de golf) de wax toch plat getrapt kan zijn, waarna ik uit glij.
Tegenwoordig heb je hele dunne pads die je het volledige gevoel geven. En geen vies wetsuit (mouw) meer van die wax shizzle Wink
arvidnl

Berichten: 187
Antwoord #2 Oktober 04, 2015, 22:16:28
edit2Rapporteer  
Yup gebruik altijd een basecoat voordat ik de uiteindelijke waxlaag aanbreng. Heb nu idd wel vaak dat ik na 1 1/2 uur (ligt een beetje aan de omstandigheden)wel zon beetje opmieuw moet waxen?maar de tip van 1 stap kouder te gaan zitten is er wel 1 om uit te proberen. Thnxs.

Welk merk wax gebruikte je voorheen?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Oktober 04, 2015, 22:33:02
edit2Rapporteer  
Goed om te horen, en inderdaad dat is mijn ervaring ook helaas.
Daarom een goed pad is echt wel beter. Ik heb  een CNC gefreesd pad, prijzig maar wel heel fijn.

Kouder is minder zacht, dus trap je minder snel weg.

Sex Wax o.a.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #4 Oktober 04, 2015, 23:03:37
edit2Rapporteer  
Sorry, maar je moet juist warmer zitten. Basecoat is de hardste wax, dan tropisch (bij sommige merken is dit hetzelfde als basecoat), dan warm, dan cool, dan cold (de zachtste was dus).

Dit is ook logisch, want als het kouder wordt, wordt de was harder. Om dan toch nog stickie te zijn, moet een "koude" was dus relatief zacht zijn (dus tropische was smelt bij bijvoorbeeld 60 graden, koude was dan bij bijvoorbeeld 50 graden).

Voor kiten heel veel base coat of harde was opbrengen en op dag/sessie basis altijd warmer gebruiken dan aangeraden wordt.

Ik vind was net iets lekkerder dan een pad bij het kiten, maar omdat de nadelen te groot zijn en de voordelen erg gering, gebruik ik het tegenwoordig alleen om een board te leren kennen, om daarna de pads op de juiste plekken te pakken.

Ook het gewichtsvoordeel wat sommigen denken te zien is zo gering (recent gemeten, zit rond de 50 tot 100 gram lichter voor was tov een bijna volledige pad), dat ik uiteindelijk kies voor pad.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Oktober 05, 2015, 06:24:09
edit2Rapporteer  
Bedankt Ed!  Embarrassed
Idd. maak ik een denkfout hier. Idd heb ik nu een hele warme wax (tropic van Sexwax) erop zitten.
Blijkbaar doe ik het gewoon intuïtief en denk niet meer erover na.

Dat is het mooie van een forum, zo houden we iedereen scherp Wink

Maar een goed pad is gewoon makkelijker.
Alleen een te dik pad geeft je minder "gevoel" met het board, maar is allemaal erg persoonlijk.
arvidnl

Berichten: 187
Antwoord #6 Oktober 05, 2015, 07:59:44
edit2Rapporteer  
Thnxs Ed,

Na wat geslapen te hebben klinkt dat ook wat logischer.

Ben nu nog te veel aan het uitproberen qua positie op het board. Dus voorlopig blijf ik lekker waxen. Thnxs voor de input!!
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #7 Oktober 05, 2015, 08:53:29
edit2Rapporteer  
Graag gedaan. Helemaal met Michiel eens dat de pad niet dik moet zijn, eigenlijk zo dun mogelijk.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Oktober 05, 2015, 09:13:29
edit2Rapporteer  
En ik slaap veel te weinig, en heb al weken niet meer gewaved vanwege mijn hydrofoil. Ook strapless met EVA pad Wink
En ook bij zo'n board is het gevoel heel belangrijk, want je balans zoeken is echt lastig op zo'n ding.

Waxen is prima, maar de voordelen wegen niet op tegen de nadelen.
Ik dacht dat Ion/North nieuwe waxen had specifiek voor kite wave.
Geen idee of dat ook echt beter is dan "comventionele" wax.
StevenHill

Berichten: 261
Antwoord #9 Oktober 05, 2015, 09:41:18
edit2Rapporteer  
Manera wax is goed. Als het winter wordt is deze wax echter te hard en Manera heeft maar 1 hardheid. In de winter als het water koud is gebruik ik Sticky Bumps(Cool en cold) of Sexwax. Samen met boots geeft dat dan ook een hele goede grip.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Oktober 05, 2015, 15:15:01
edit2Rapporteer  
Sticky bumps gebruik ik ook, inclusief base coat van dat merk
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #11 Oktober 05, 2015, 15:30:55
edit2Rapporteer  
Ik pleur er gewoon wat sexwax op zonder basecoat, en meestal de cold. Werkt prima voor mij eigenlijk. Om de paar sessies op de plekken waar de voeten staan een beetje bijwerken.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #12 Oktober 05, 2015, 18:10:29
edit2Rapporteer  
Wat vaak ook helpt, maar wel pijn doet, is je board voor de eerste wax board schuren met grof schuurpapier, zodat de wax weer wat meer grip heeft...
arvidnl

Berichten: 187
Antwoord #13 Oktober 10, 2015, 12:52:55
edit2Rapporteer  
Thnxs voor alle tips.
Voorlopig blijf ik nog experimenteren  met wax.
Die pads kunnen altijd nog.
Het opschuren van je board is ook een optie maar vind ik toch zonde van het board,ondanks dat het een gebruiksvoorwerp is.
Gelukkig is er morgen weer wind!!
Henning

Berichten: 581
Antwoord #14 Oktober 10, 2015, 16:38:17
edit2Rapporteer  
Dunne pads met daar tussen wat wax (Manutas basecoat + cool).
Op de voorste pad dan nog een likje Sticky Bumps Punt wax Smiley


http://www.youtube.com/watch?v=Szrt13LzAjY
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.