Wat moet ik aan (I know, 100 topics over wetsuits e.d., maar heb toch hulp nodig)

Jemai

Berichten: 4
Februari 27, 2015, 21:31:23
edit2Rapporteer  
Hi all,

Na een week in Thailand te hebben gekite ben ik hooked!!
Ik heb alle gear (behalve kleding) aangeschaft maar de temperatuur is hier helaas net iets anders dan in Thailand  Roll Eyes.

Ik wil zo snel mogelijk weer varen maar heb een paar vragen:

1: is het als beginner verstandig om in de winter/ lente te gaan kiten (ik zal namelijk voornamelijk in het water liggen ipv op mijn board te staan.

2: zo Ja, wat moet ik allemaal aan?

Ik ben nogal een kouwkleum en neig zelf  naar het aanschaffen van een drysuit. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met een drysuit t.o.v. een wetsuit.

Groetjes,
Jemai
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #1 Februari 27, 2015, 21:42:39
edit2Rapporteer  
Hallo Jemai,

als eerste welkom op het forum en welkom in deze verschrikkelijk verslavende sport.
momenteel zou ik als ik jouw was nog niet in nederland het water in/op gaan zoals je zelf aangeeft lig je er nog geregeld in, het water is momenteel erg koud (ongeveer op z'n koudst) bovendien is de lucht temperatuur ook nog niet erg hoog.
hierdoor koel je erg snel af en ga je het niet lang vol houden.
een drysuit kan zeker interesant zijn zodra je kan varen, volgens mij heeft een drysuit weinig isolerende werking zodra je in het water ligt (verbeter me als het niet zo is).
als je echt perse moet raad ik een dik wetsuit aan 5 of 6mm plus schoenen/handschoenen en evt. een cap.

maar nogmaals het beste is om nog even een maandje of iets langer te wachten tot de temperatuur weer iets stijgt.
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #2 Februari 27, 2015, 21:44:21
edit2Rapporteer  
Nog 2 maanden wachten als je een echte beginner bent.....

Zelfs met drysuit de hele tijd in het water liggen is nu nog te koud...
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #3 Februari 27, 2015, 21:45:09
edit2Rapporteer  
Drysuit is alleen in de winter lekker, anders zweet je eruit. Wetsuits kunnen we honderd merken op gaan noemen maar die moet je gewoon gaan passen in de shop, 5/3 of 5/4 kan je al vrij lang mee doorvaren. Eventueel shorty of extra neopreen hempje eronder in t voor/najaar.

Als de lucht temperatuur boven de 15 graden uitkomt, zonnetje erbij kan je in maart al wel gaan. Nu is t water nog 5 graden en de lucht niet veel meer, dus ff wachten is beter.
Jemai

Berichten: 4
Antwoord #4 Februari 27, 2015, 22:06:31
edit2Rapporteer  
Hmm hier was ik dus al bang......ik denk dat er niks anders opzit dan te wachten totdat het iets warmer is.

Heel erg vervelend als je net allemaal nieuwe spullen hebt gekocht Sad.

Anyway ik ga binnenkort maar eens op wetsuit jacht en wanneer het mogelijk is gelijk het water op!

Bedankt voor de tips!
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #5 Februari 27, 2015, 22:27:55
edit2Rapporteer  
Je kunt eerder varen als beginner op spots waar het water heupdiep is.  Diep genoeg voor de veiligheid, en het grootste deel van lijf blijft boven de waterlijn. Koop een 5-5 of 5-4 plus een hood/hooded vest (of hooded wetsuit) en schoentjes en handschoenen/ wanten.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #6 Februari 28, 2015, 10:39:00
edit2Rapporteer  
30 jaar gelden gingen wij windsurfen vanaf begin maart. Toen waren de wetsuits veel minder warm en toch gingen we !
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #7 Februari 28, 2015, 11:16:34
edit2Rapporteer  
10 jaar geleden kocht ik mn eerste jetski en ging ik in eind februari met een dunne shorty ermee proberen te varen, wil echter niet zeggen dat dat handig is hahahaha
Jemai

Berichten: 4
Antwoord #8 Februari 28, 2015, 11:22:07
edit2Rapporteer  
haha in een shorty....no way dat ik dat ga doen.

Maar heb besloten om een wetsuit aan te schaffen en eind maart te gaan varen
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #9 Februari 28, 2015, 22:24:23
edit2Rapporteer  
Dan kun je beter een droogpak voor volgende winter aanschaffen, mits je het hele jaar door blijft kite. Ik zou zelf voor elk pak een front zip (ritsluiting) aanbevelen.

Ik heb vorig jaar de celsius pro gekocht van RRD Roberto Ricci Design, itialiaans merk die eigenaar spendeert ook elke winter een aantal maanden in Afrika waarschijnlijk ook kaapstad. Alleen dit model is volgens mij niet in dames leverbaar. Maar ze hebben wel de amazone waar ik jammergenoeg nog geen filmpje van heb kunnen ontdekken. Ik heb het pak bij gearfreak gekocht weet niet of dat een beetje in de buurt is ze hebben hiero in Friesland (het andere filiaal zit in Katwijk) genoeg pakken hangen, was 350 maar kon hem wel meenemen voor 250 was mij wel het geld waard. Pak zit erg lekker want het is een 2/3 maaar 3/4 of wat dikker zou ook nog genoeg bewegingsvrijheid moeten geven. Pakken staan niet te koop in de webshop maar ze verkopen ze wel gewoon in de winkel! BTW voor dat ik dit pak ging kopen zocht de eigenaar nog iemand voor aan de waterkant misschien is ie nog steeds op zoek, ik ben toen switch gaan varen dus dat werd een beetje moeilijk verhaal.


http://vimeo.com/104082722


http://vimeo.com/104297441

Ohw damn ik ben kippig de Amazone hebben ze dus ook al een filmpje van
http://vimeo.com/104388416
let op dit is dus wel het wintermodel http://www.robertoriccidesigns.com/equipment/product-category/wetsuits/ Dichtgelijmde naden alleen op het onderlichaam lijkt me ideaal voor een beginner mits je gaat oefenen in ondiep water of kun je het inmiddels al na 1 weekje Thailand ? BTW misschien lijkt de winter nu toch echt op z'n retour, las pas al zoiets in de Nuon marktprijs app, windfinder geeft nou ook een zeer lichte stijging op eind van de voorspellingsperiode van 1 a 2 graden. Laten we hopen dat dat al aanzienlijk scheelt in de gevoelstemperatuur, of het moet echt super hard waaien. Ik zou anders proberen nog een privelesje af te dingen als je een pak koopt, zodat je zo snel mogelijk heen en weer kunt varen!
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 Februari 28, 2015, 22:37:30
edit2Rapporteer  
Ik zeg:  gewoon goed 5.5mm semidry wetsuit, 3mm cap, 3mm splittoe schoentjes, 3mm handschoentjes en gaan met die banaan.... beter dan een drysuit. Ga je op je bek dan kun je tenminste terug zwemmen, hetgeen wat je niet gaat lukken als je een flubberende droogpak aan hebt en als je water in je droog pak krijgt op wat voor manier dan ook dan heb je 0 isolatie ofwel daar waar het nat is... heeel koud! Kun je beter een gaatje in je neopreen hebben.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #11 Februari 28, 2015, 23:22:40
edit2Rapporteer  
Vandaag werd er ook weer flink geloopt op de slufter door John, Marc en Ronald . Zij hadden (ook) een drysuit aan. Geen enkele belemmering voor die gasten om af en toe te crashen, maar idd goed wetsuit is voor NL ook oké.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 Februari 28, 2015, 23:44:21
edit2Rapporteer  
Vandaag werd er ook weer flink geloopt op de slufter door John, Marc en Ronald . Zij hadden (ook) een drysuit aan. Geen enkele belemmering voor die gasten om af en toe te crashen, maar idd goed wetsuit is voor NL ook oké.
ok, crashen doen ze... maar ze zijn goed genoeg om er voor te zorgen dat ze niet in de situatie komen dat ze moeten zwemmen... want zwemmen gaat je niet lukken.
bushmaster

Berichten: 151
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #13 Februari 28, 2015, 23:46:24
edit2Rapporteer  
Sluit mij aan bij eagle-jan. Als je eenmaal kunt varen kun je prima met een wetsuit doorvaren.
Heb een ion 4,5 semi dry en een pro limit 6/5.  Beide pakken kan ik gecombineerd met schoenen, handschoenen en cap prima het hele jaar gebruiken.
Voor straks gewoon een 5/3 ofzo scoren in de sale voor het seizoen en dan komende winter stoppen of een dikker pak erbij scoren.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #14 Februari 28, 2015, 23:54:15
edit2Rapporteer  
Een beginner moet sowieso niet gaan varen, waar tie niet kan staan Wink.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #15 Maart 01, 2015, 00:10:58
edit2Rapporteer  
Vandaag werd er ook weer flink geloopt op de slufter door John, Marc en Ronald . Zij hadden (ook) een drysuit aan. Geen enkele belemmering voor die gasten om af en toe te crashen, maar idd goed wetsuit is voor NL ook oké.
ok, crashen doen ze... maar ze zijn goed genoeg om er voor te zorgen dat ze niet in de situatie komen dat ze moeten zwemmen... want zwemmen gaat je niet lukken.

Zwemmen gaat wat langzamer met een drysuit maar het kan prima... Laast op de zandmotor nog moeten doen.
Jemai

Berichten: 4
Antwoord #16 Maart 01, 2015, 18:13:32
edit2Rapporteer  
@Local: Thanks voor alle info, ik denk dat ik binnenkort even langs GearFreak ga.

Misschien een beetje een stomme vraag, maar wat bedoel je met: "de eigenaar zocht nog iemand voor aan de waterkant"

@Eagle-Jan: wat is het verschil tussen semidry wetsuit en een wetsuit? Je kan toch niet halfdroog zijn zeg maar Smiley

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #17 Maart 01, 2015, 18:27:36
edit2Rapporteer  
@Local: Thanks voor alle info, ik denk dat ik binnenkort even langs GearFreak ga.

Misschien een beetje een stomme vraag, maar wat bedoel je met: "de eigenaar zocht nog iemand voor aan de waterkant"

@Eagle-Jan: wat is het verschil tussen semidry wetsuit en een wetsuit? Je kan toch niet halfdroog zijn zeg maar Smiley


in mn semidry voel ik alleen klein beetje water door mn pak lopen (nek, polsen en enkels) oh ja en wat zweet bij oksels en rug. wetsuit daarintegen... overal!

@ Marc in een poel kun je ook zwemmen met een vuilniszak aan je enkels gaat ook langzaam... maar op zee wens ik je veel succes!  En er is een wezenlijk verschil tussen snel en minder snel aan de kant komenals het koud is.
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #18 Maart 01, 2015, 18:55:54
edit2Rapporteer  
Nou dat zei die tegen mij, ik denk iets van een soort sponsordeal. Misschien als je daar ook materiaal koopt en als mensen je aanspreken op het strand dat je ze doorstuurt naar de winkel zoiets waarschijnlijk en dan krijg je iets van korting, ik weet het ook niet precies het is ook al weer een tijd geleden.

Maar ik denk dat je daar wel slaagt voor een pak.
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #19 Maart 02, 2015, 20:19:31
edit2Rapporteer  
Deze shop doet niet moeilijk zoals altijd voor het geven van een paar goede tips:
http://www.versusshop.nl/reviews/wetsuit-termen-hoe-zit-het-nou-echt/
Ik weet niet of dit op de langere termijn nou echt zo goed is voor je pak:
http://www.punt.info/een-wetsuit-kopen-lees-deze-tips/
Ook wel een handig filmpje om even kort te bekijken, jammer dat het daarbij blijft want de website is nog in aanbouw:

http://www.youtube.com/watch?v=I-Ad1HdRLJo

Ook nog wel leuk als je de ondertitel even op automatisch frans zet en dan laat vertalen in het Nederlands valt ook nog wel wat te volgen:

http://www.youtube.com/watch?v=vzPVjXaEpxQ#t=253

<- Gevonden via deze page: http://www.decathlon.be/community/tips-coaching/watersporten/wetsuit-om-langer-te-surfen/ Geen idee of het echt werkt zelf het hele filmpje eerlijk gezegd niet helemaal af gekeken! Smiley
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.