Mooi weer kite voor 1ste keer beginner van zeg 98 kilo 18m2 ofzo?

bouwsky

Geen avatar

Berichten: 10
Maart 13, 2015, 13:09:50
edit2Rapporteer  
Hallo Heren en Dames ,

Ik ben al 20 jaar windsurfer en zie dat jullie soms al met een windkracht 3 heen en weer kite en ik ben daar jaloers op,
Met windsurfen heb ik zelf toch wel een leuke 5,5 Beaufort nodig voor mijn setup.

Dus vaak waait het niet hard genoeg om te surfen en voor die dagen/tijden  wil ik gaan eerste instantie gaan kiten en als ik  het leuk vind er nog een kite er bij kopen.

Ik weeg zoals gezegd 98 kilo  en wil het liefst de low wind en zonnige dagen met jullie meevaren dus een grote kite van zeg 18m2 en een grote plank trekt mijn aandacht.

Met surfen is het zo dat met grote zeilen lastiger surft althans dat is mijn mening , groot log zwaar dus minder geschikt als beginner is dat met kiten ook zo?
Ik kan ook wakeboarden snowboarden etc. dus kiten met een lesje moet lijkt me ook niet zo moeilijk zijn toch ? Undecided

Vanaf welke wind kan ik met mijn gewicht al een beetje meedoen en wanneer houd het op als ik een kitje van ongeveer 18m2 doe?  En vanaf welk jaar zijn de kites veiliger en goed hanteerbaar?



Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #1 Maart 13, 2015, 13:23:26
edit2Rapporteer  
Flysurfer 19m kan vanaf 8 knopjes water op tot 18 of 20 knp
Niet ouder dan 2008

Hahaha een lesje kom je er niet , dacht ik ook kan vliegeren kan skateboarden .
Viel vies tegen les of 3 4 zekker nodig
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #2 Maart 13, 2015, 13:45:32
edit2Rapporteer  
Flysurfers zijn niks voor startende kiters!
Ik ben mijn kite-carriere begonnen met Flysurfer ....... en dat was geen succes .... Cry


Ik zou in jouw geval beginnen met een aantal lessen en daarna een grote tubekite kopen bijvoorbeeld een Ocean Rodeo Flite (17m)

Ik ken verschillende kiters die ook vanuit de surfwereld komen .......  Shocked

zijn nooit meer teruggekeerd .......  Grin
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 Maart 13, 2015, 13:49:18
edit2Rapporteer  
2008 is ook al weer bijna antiek hoor, vuistregel is niet ouder dan 4 jaar. Kites en lijnen slijten wat harder dan een windsurfzeil en bij windsurfen is materiaalpech niet direct levensbedreigend waar dat bij kitesurfen wel het geval is.
Bij materiaal wat een paar jaar oud is moet je geluk hebben dat het niet teveel versleten/gebruikt is afgezien van het feit dat de sport tot 2012 nog enorme ontwikkelingen per jaar mee maakte op gebied van veiligheid..
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #4 Maart 13, 2015, 14:14:56
edit2Rapporteer  
Citaat
Ik ben al 20 jaar windsurfer en zie dat jullie soms al met een windkracht 3 heen en weer kite en ik ben daar jaloers op,
Met windsurfen heb ik zelf toch wel een leuke 5,5 Beaufort nodig voor mijn setup.
Dat had ik ook toen de kite sport in opkomst kwam de vorige eeuw.

Ik stond stil met mijn windsurfset en die kiters maar kiten. Daarom ben in de vorige eeuw begonnen met kitesurfen en heb er nog geen seconde spijt van gehad. ThumpsUp

Ik begon in 1979 met windsurfen tot het kiten kwam.

Al mijn windsurfspullen de deur uit en kiten maar zou ik zo zeggen  ThumpsUp


Citaat
vuistregel is niet ouder dan 4 jaar.

Hangt van de kite af. Een vriend van me is vorig jaar begonnen met Best Waroo uit 2008 en 2007.

Vaart er nog steeds naar alle tevredenheid mee en heeft ook geen geld voor nieuwe kites  Grin

Zorg wel dat als je tweedehands koop dat je weet wat je koop en koop niet omdat het goedkoop is. Neem een ervaren iemand mee die je kan adviseren  ThumpsUp
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #5 Maart 13, 2015, 14:28:00
edit2Rapporteer  
Op dit forum zijn ook genoeg ex-windsurfers. Ik ben gestart in 1978 met houten giek, maar ik heb na 2004 niet vaak meer een giek in mijn handen gehad.

Kiten leren op een rustige doordeweekse dag met stabiele 5 Beaufort kan snel gaan, zeker met jouw achtergrond. Een cursist weet bijna altijd al na 1 les (bijvoorbeeld 2 uur privéles of 3 uur met nog 1 cursist) of kiten bij hem/haar gaat passen.

De moderne grotere inflatable kites zoals de Ozone Zephyr hebben een groot inzetbereik, maar met jouw gewicht (en dat geldt ook voor mijn eigen gewicht) is lekker varen en springen op een normale twintip met 10 knopen niet realistisch. Als de omstandigheden geschikt zijn, wordt de Zephyr ingezet als leskite.

Kom een keer een praatje maken op het strand. De kans is groot dat je de informatie vindt, die je zoekt. Ik kite meestal op Brouwersdam of Slufter, maar de meeste kiters hebben ook wel tijd voor een praatje.

Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #6 Maart 13, 2015, 16:15:49
edit2Rapporteer  
in 1982 begonnen met windsurfen, in 1999 voor het eerst aan een kite gehangen, een Naish. In 2001 les genomen, na 2 seizoenen kiten en windsurfen, alle windsurfspullen de deur uit. Vanaf dat moment alleen nog maar kiten.
bouwsky

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #7 Maart 13, 2015, 18:48:23
edit2Rapporteer  
Allereerst bedankt voor de antwoorden en de genomen moeite   ThumpsUp

Ik acht de kans ook wel groot dat ik volledig overstap naar kiten , scheelt ook weer een grote surfkar op de oprit en kan ik daar mooi de crossers weer in kwijt  Smiley
Toen het opkwam heb ik ook er ook al eens aan gedacht om over te stappen maar ik heb toen gekozen voor deltavliegen.
Maar dat werd me uiteindelijk te link dus nu maar met een kite de hoogte in lijkt me ook leuk.

Ervaren iemand meenemen is zeker handig maar ik ken niemand die kite dus daarom vroeg ik het hier op het forum.
Ik zal wel proberen goed op te letten en een beetje afgaan op reviews en slijtage van de kite(s)  bar en lijnen.

"De moderne grotere inflatable kites zoals de Ozone Zephyr hebben een groot inzetbereik, maar met jouw gewicht (en dat geldt ook voor mijn eigen gewicht) is lekker varen en springen op een normale twintip met 10 knopen niet realistisch."

Wat bedoel je hier mee dat wij eerder toch 25 m2 nodig hebben met een knoopje of 10 ?
Ik hoopte dat met die wind een beetje heen en weer varen met een mini jumpje weer de bocht om zo'n
beetje haalbaar moest zijn. Maar 98 kilo is natuurlijk wel net iets meer dan gemiddeld...

Was vandaag in workum maar er was helaas niemand op het water om het er even over te hebben.

Maar velen van jullie vonden de overstap de moeite waard dus dat is mooi.
En als het meer kost dan 1 lesje is  het wel een uitdaging, maar ik zie me toch wel  gaan de eerste dag had ik zo in gedachten.
Beetje Power regelen met die vlieger boardje onder je voeten waterstartje hoogte houden en rechtdoor  Cool







HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #8 Maart 13, 2015, 18:57:36
edit2Rapporteer  
10 knopen is voor iemand van jou gewicht sowieso niet realistisch op een gewoon board, ongeacht de maat van de vlieger.
Ik kan met zo'n 70Kg, met een 17m en breed skimboard (130x50) varen vanaf een knoop of 8.
In weinig wind zegt gewicht heel veel, dus daar ben je in het nadeel.
25m² worden niet meer gemaakt, grootste is naar mijn weten de 21m Flysurfer Speed 4.
Dat is naar mijn idee geen kite om mee te beginnen. Met jou gewicht zou ik wel een grotere kite dan gemiddeld aanschaffen, maar niet een echte lichtweerkite. Deze zijn te traag waardoor je in het begin niet snel genoeg kan corrigeren. (Ik heb een aantal beginners aan lichtweerkites gezien, die lagen binnen no time ergens midden in het riet)

Dat er vandaag niemand op Workum was is niet zo raar gezien de windrichting. Met wind tussen noord en zuid (via west) zal er normaal gevaren worden, met andere richtingen is het aflandig, en dus een heel eind voor je weer land onder je voeten hebt.
KiteOngoing

Berichten: 307
Antwoord #9 Maart 13, 2015, 21:47:47
edit2Rapporteer  
In 2009 begonnen met 14 en 9 mtr north evo met board 145x43. Mijn gewicht vergelijkbaar. Nu met 12 en 9 mtr zeeko krush met board 136x41. Vanaf 16 knoopjes cruisen en daarboven wil je nooit meer naar beneden. Oh ja, vanaf 1983 tot 1992 gewindsmurfd.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #10 Maart 14, 2015, 11:33:18
edit2Rapporteer  
tip: informeer eens naar deze Ocean Rodeo Flite 14,5 m. Ondanks zijn grootte is dit een snelle kite en is hij voor jou lang door te varen.

http://www.kitehigh.nl/2ehands/advertentie/9562

Ik heb hem ook ...... in de 17m versie ..... voor de zomerse dagen dat ik alleen op het water wil staan .. Grin
bouwsky

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #11 Maart 14, 2015, 13:39:35
edit2Rapporteer  
Workum is de eerste 200-300 meter ondiep dus je hoeft niet gelijk te zwemmen.
Ik denk eerder dat het niet hard genoeg waaide of er niet genoeg water stond met het winterpeil van het ijselmeer.


Misschien ga ik eerst wel op zoek naar ong 16m2 als dat idd makkelijker vaart dan een echte lichtweer kite in het begin .


Zal ook even kijken wanneer de kitescholen  beginnen en kijken hoe het nou echt staat met het uiteindelijke talent van mij.
Ik denk dat daar de keuze van je eerste kitespul daar ook sterk van af hangt.
Goed wintergear heb ik gelukkig wel  dat is nu nog wel nodig maar ik wil ook les met drie tegelijk ofzo in plaats van priveles waardoor 3 uur gelijk 225 euro kost.
Waarschijnlijk ben ik nu in maart de enigste aanwas bij de scholen die wel het water op wil.


Ik heb al geinformeerd naar die 14,5 ik twijfel alleen of 2014 niet te nieuw is en dan als beginner zo'n vrij nieuwe kite gelijk te mishandelen. Sad  welke windrange heeft zo'n 14,5 ergens windkracht 4 eind 5?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #12 Maart 14, 2015, 13:52:12
edit2Rapporteer  
Workum is de eerste 200-300 meter ondiep dus je hoeft niet gelijk te zwemmen.
Ik denk eerder dat het niet hard genoeg waaide of er niet genoeg water stond met het winterpeil van het ijselmeer.

Aflandige wind is uit den boze, zeker op spots met smalle strandjes waarbij je ver het water op moet gaan voordat je in schone wind komt zoals op Workum.
Met windsurfen laat je je zeil vallen en de wind heeft vrijwel geen invloed meer op je een kite daarentegen blijft je namelijk downwind trekken totdat je hem leeg hebt laten lopen en opgerold. Iets wat je niet even in een paar minuten doet plus dat als je je kite leeg laat lopen je geen drijvend object meer in je buurt hebt als je op een twintip vaart zoals de meeste kiters.

Wacht ook even met je kite kopen voordat je les gehad hebt, daarna heb je veel meer kijk op de sport en geeft je de tijd om je nog even goed in te lezen. Nieuw of 2e hands hangt helemaal van jou budget af en hoe onhandig je jezelf inschat mbt het slopen van de kite in je eerste keren zelf oefenen.
brian

Berichten: 440
Logs: 0 | 8 uur
Antwoord #13 Maart 14, 2015, 13:57:01
edit2Rapporteer  
tip: informeer eens naar deze Ocean Rodeo Flite 14,5 m. Ondanks zijn grootte is dit een snelle kite en is hij voor jou lang door te varen.

https://www.kitehigh.nl/2ehands/advertentie/9562

Ik heb hem ook ...... in de 17m versie ..... voor de zomerse dagen dat ik alleen op het water wil staan .. Grin


Gaat je op VP niet lukken, ik ben er dan ook nog met m'n 17m Grin

Met skimboard enkeldiepe stukken(alleen dan Tongue) haal ik de 8kn ook zeker wel met skim/17m/100kg/5jaar ervaring.

Die ervaring die maakt met weinig wind ook heel erg veel uit. Met m'n 17m haal ik met mn twintip van 139x41,5 10knopen. Daarbij kan ik dan hoogte houden en met 12knopen ben ik gepowerd genoeg om kleine tricks te doen.

Dus denk dat je low-end met een board van dezelfde grootte of iets groter rond de 12knopen zal hangen. Met speciale lichtweer kite kiten is wel een vak apart en kan misschien wat langer duren om te leren.

Zou ook niet gelijk teveel verwachten van je eerste les, dan kan het alleen maar meevallen. Veel windsurfers hebben veel moeite met het afleren van de bar naar zich toe trekken(meer power), als het misgaat. Dat kan progressie nog best in de weg gaan zitten. Ook zou ik voor zo snel mogelijke progressie privéles nemen.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #14 Maart 14, 2015, 14:01:34
edit2Rapporteer  
Er kopen genoeg starters nieuw materiaal btw. Progressie is dan in het algemeen ook groter dan cursisten die voor materiaal van 4 jaar of ouder gaan. Ieder zijn/haar eigen keuze en vaak natuurlijk is beschikbare budget voor de sport leidend. Een kite gaat normaliter niet kapot, als je de tips tijdens je kiteles ter harte neemt. Zeker een windsurfer heeft de neiging om flink aan die bar te gaan trekken, als tie de controle over de kite kwijt raakt. Bar van je af of loslaten is meestal de betere optie.

De windrange van een kite hangt naast gewicht ook af van ervaring, keuze board en invloed van eventueel aanwezige stroming.

Nogmaals 1 lesje (en dat kan vast goedkoper dan € 75 per uur voor privéles) en je ervaart veel meer dan wij jou nu kunnen uitleggen. Overigens houdt een les met meerdere cursisten minder tijd aan de bar (en ik bedoel hier de stuurstok en niet het café) voor jou in.
bouwsky

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #15 Maart 14, 2015, 14:37:36
edit2Rapporteer  
Ik heb in ieder geval al veel geleerd van jullie ThumpsUp

"Nogmaals 1 lesje (en dat kan vast goedkoper dan € 75 per uur voor privéles) en je ervaart veel meer dan wij jou nu kunnen uitleggen. Overigens houdt een les met meerdere cursisten minder tijd aan de bar (en ik bedoel hier de stuurstok en niet het café) voor jou in."

Dit wist ik ook niet ... ik dacht de instructeur delen en niet de bar dan had je mooi ff de tijd om een beetje te pielen en iemand in de buurt als het niet wil.

Dan ga ik idd maar voor priveles zeker als ik  vroeg in het jaar wil beginnen.

En budget speelt altijd mee in keuzes die we maken en ik wilde daarom ook niet gelijk voor nieuw gaan , het is ook zo jammer dat alle leuke hobbies altijd  duur zijn en er zijn er ook zo veel Undecided . Maar dat zullen jullie ook wel herkennen.....
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #16 Maart 14, 2015, 15:35:55
edit2Rapporteer  
tip: informeer eens naar deze Ocean Rodeo Flite 14,5 m. Ondanks zijn grootte is dit een snelle kite en is hij voor jou lang door te varen.

http://www.kitehigh.nl/2ehands/advertentie/9562

Ik heb hem ook ...... in de 17m versie ..... voor de zomerse dagen dat ik alleen op het water wil staan .. Grin


Gaat je op VP niet lukken, ik ben er dan ook nog met m'n 17m Grin




@Brian

Nou, dan staan we gezellig met z'n tweetjes op het water in VP .......... maar veel drukker moet het dan ook niet worden ...... toch?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #17 Maart 14, 2015, 16:13:50
edit2Rapporteer  
tip: informeer eens naar deze Ocean Rodeo Flite 14,5 m. Ondanks zijn grootte is dit een snelle kite en is hij voor jou lang door te varen.

https://www.kitehigh.nl/2ehands/advertentie/9562

Ik heb hem ook ...... in de 17m versie ..... voor de zomerse dagen dat ik alleen op het water wil staan .. Grin


Gaat je op VP niet lukken, ik ben er dan ook nog met m'n 17m Grin




@Brian

Nou, dan staan we gezellig met z'n tweetjes op het water in VP .......... maar veel drukker moet het dan ook niet worden ...... toch?


Ik heb binnen een paar weken een Helium he Grin
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #18 Maart 14, 2015, 18:44:05
edit2Rapporteer  
tip: informeer eens naar deze Ocean Rodeo Flite 14,5 m. Ondanks zijn grootte is dit een snelle kite en is hij voor jou lang door te varen.

https://www.kitehigh.nl/2ehands/advertentie/9562

Ik heb hem ook ...... in de 17m versie ..... voor de zomerse dagen dat ik alleen op het water wil staan .. Grin


Gaat je op VP niet lukken, ik ben er dan ook nog met m'n 17m Grin




@Brian

Nou, dan staan we gezellig met z'n tweetjes op het water in VP .......... maar veel drukker moet het dan ook niet worden ...... toch?


Ik heb binnen een paar weken een Helium he Grin


shit ..... dan krijgen we Brouwerdamse toestanden .... met drie man op het water bij 10 knopen ..... Grin
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #19 Maart 14, 2015, 19:37:37
edit2Rapporteer  
tip: informeer eens naar deze Ocean Rodeo Flite 14,5 m. Ondanks zijn grootte is dit een snelle kite en is hij voor jou lang door te varen.

https://www.kitehigh.nl/2ehands/advertentie/9562

Ik heb hem ook ...... in de 17m versie ..... voor de zomerse dagen dat ik alleen op het water wil staan .. Grin


Gaat je op VP niet lukken, ik ben er dan ook nog met m'n 17m Grin




@Brian

Nou, dan staan we gezellig met z'n tweetjes op het water in VP .......... maar veel drukker moet het dan ook niet worden ...... toch?


Ik heb binnen een paar weken een Helium he Grin


shit ..... dan krijgen we Brouwerdamse toestanden .... met drie man op het water bij 10 knopen ..... Grin


Haha ja Grin

Als je maar weet dat de poel voor mij is  Angry
Ronald6

Berichten: 18
Antwoord #20 Maart 14, 2015, 20:07:44
edit2Rapporteer  
hoi

Ik ben zelf 95 kilo  en heb een Ozone zephyr 17m2 met een flysurfer board van 160 * 45
hiermee kan ik leuk varen vanaf 10 knopen.

om te beginnen met kiten kan je beter eerst een 12m2 kopen. met een groot board
dan heb je al genoeg dagen dat je de surfers achter je laat.
en is veel veiliger dan meteen een 17m2.
en een 12m2  is ook de kite die ik het meest gebruik.

en met een groot board leer je heel snel , omdat je meteen hoogte loopt
en niet langs de kant loopt.


Gr , Ronald.     
   
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #21 Maart 14, 2015, 20:58:37
edit2Rapporteer  
Workum is de eerste 200-300 meter ondiep dus je hoeft niet gelijk te zwemmen.
Ik denk eerder dat het niet hard genoeg waaide of er niet genoeg water stond met het winterpeil van het ijselmeer.
Ik ken Workum, dus weet wel waar ik over praat.
Winterpeil is geen probleem, maar zoals Evan al uitgelegd heeft was de windrichting wel een probleem.
Je kite hoeft maar om welke reden dan ook in een loop te trekken en je bent binnen no time zo ver uit de kant dat je niet meer kan staan.
bouwsky

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #22 Maart 15, 2015, 10:32:17
edit2Rapporteer  
Citaat
Citaat van: bouwsky op Maart 14, 2015, 12:39:35
+
Workum is de eerste 200-300 meter ondiep dus je hoeft niet gelijk te zwemmen.
Ik denk eerder dat het niet hard genoeg waaide of er niet genoeg water stond met het winterpeil van het ijselmeer.
Ik ken Workum, dus weet wel waar ik over praat.
Winterpeil is geen probleem, maar zoals Evan al uitgelegd heeft was de windrichting wel een probleem.
Je kite hoeft maar om welke reden dan ook in een loop te trekken en je bent binnen no time zo ver uit de kant dat je niet meer kan staan.

Ik geloof jullie meteen en aflandige wind is dan zeker met een kite al helemaal niet handig.
Maar het water stond nu zo schandalig laag dat je 300 meter water hebt en daarna weer een zandbank van 50 meter breed.
Het leek mij dat je dan wel een marge had om uit het diepe te blijven.

Na jullie tips in beraad genomen te hebben ga ik eerst wel voor een recente  kleinere kite in de buurt van 12 mtr en ook zo'n grotere plank.
Zijn alle maten kite's met 1 bar te varen of worden ze breder ofzo met de maat van kite ?


HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #23 Maart 15, 2015, 10:37:24
edit2Rapporteer  
Ik weet van de huidige waterstand, maar ook met het zomerpeil heb je die 300m+50m zandbank die je gewoon kan staan. Dan nog steeds ga ik het water niet op als het daar aflandig waait, en dan heb ik echt wel vertrouwen in mijn eigen kunnen wat betreft kiteskills.
bouwsky

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #24 Maart 15, 2015, 10:42:55
edit2Rapporteer  
Je hebt gelijk toevallig heb ik net wat filmpjes gezien wat er gebeurt als het misgaat met kiten en dan houd een zandbankje
je inderdaad niet echt  tegen...

Ik was onwetend... Embarrassed
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.