Kiter verongelukt Engeland. Falende Quick Release?

bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Maart 19, 2015, 00:11:23
edit2Rapporteer  
Falende Quick Release?








9 maart 2015
Bizar kite ongeval in Norfolk, oostkust van Engeland (ong ter hoogte van Amsterdam). Een ervaren kitesurfer verloor om half 4 in de middag controle over zijn kite en is lang meegesleurd door zijn kite. Hij kon zijn quick release niet activeren. Het waaide gemiddeld 17 knopen en was de warmste dag tot nog toe van het jaar. Hij lag 45 minuten in het water voordat zijn mede kiters hem uit het water haalden. Sean Sands (40-er) was vader van 3. Hij was al redelijk lang lid van de locale zeilclub en de locale triathlon club, dus een atleet. Zijn mede kiters zeiden dat hij extreem fit was (een ex soldaat) en zeer ervaren als kitesurfer. Toen het ongeluk gebeurde waren er zo n 40 watersporters op het water. Het was top druk.

Dit ongeval wordt nader onderzocht door de 4000 leden tellende British Kitesports Association. Dat is nieuw voor mij, een kitesurf vereniging welke een ongeluk bestudeert. Ben benieuwd of deze kitesurf vereniging met een verslag komt. RIP.

Voor t seizoen begint, is t een idee om je materiaal even te testen?????




Bron: BBC.
http://www.bbc.com/news/uk-england-norfolk-31817226

Bron: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2986625/Former-soldier-drowns-freak-kitesurfing-accident-dragged-water-20mph-winds-crowded-Norfolk-beach-warmest-day-year-far.html

Bron: http://www.wisbechstandard.co.uk/news/investigation_under_way_into_hunstanton_kite_surfing_tragedy_as_tributes_pour_in_for_sean_sands_1_3984200
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Maart 19, 2015, 01:07:43
edit2Rapporteer  
Op kiteforum hadden ze het over een deathloopende kite als oorzaak van het ongeluk. Afgezien van de oorzaak van het loopen heeft safety trekken vaak weinig effect omdat de lijnen na een aantal rotaties zo in de knoop raken dat de kite niet meer kan flaggen.

Zelf ook een angstig moment mee gemaakt een paar weken terug waarbij safety trekken geen nut had. Vloog overpowerd met boots en bij een crash kwam mijn bar om het board te zitten. Ging met board en al achter een traag loopende kite aan. Kon gelukkig normaal adem halen en rustig blijven zodat ik de lijnen na flink geworstel er af kun wurmen. Maar als je op zo'n moment in paniek raakt kan het gebeurd zijn met je.

Sterkte aan de nabestaanden.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #2 Maart 19, 2015, 14:10:15
edit2Rapporteer  
Voor t seizoen begint, is t een idee om je materiaal even te testen?????

Het is beter om voor en na iedere sessie je materiaal te checken en goed af te spoelen.
M.n. kiters die op zee varen en zowel met zand en zout water te maken hebben is het raadzaam om de bar niet alleen af te spoelen, maar iig ook de QR even uit elkaar te halen en af te spoelen/schoon te maken. Geldt voor alle draaiende delen, dus ook de swivel. Daarmee blijft alles soepel werken en 'klontert' niet vast
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #3 Maart 19, 2015, 15:41:23
edit2Rapporteer  
tja of klittenband quick release.
edit; Bizar dat soort dingen toch nog gebeuren. Sterkte aan de familie
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #4 Maart 19, 2015, 17:05:36
edit2Rapporteer  

Wat ik eng vind, dit ongeluk, maar ook die van de death loop, het zijn toch mensen met veel jaren ervaring. En voor zover ik verhalen v vrienden en kennissen lees, mensen die technisch alles weten, ervaren, geen waaghalzen. Je bent zo verdronken.

In hoeverre zou dit helpen?

http://www.hegoa-sports.com/#4thpage

Hij zit gewoon in je harnas. Je kunt m zelf omdoen bij nood, maar ook gebruiken bij een zwemmer in nood. Vind m ook niet duur.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #5 Maart 19, 2015, 17:28:47
edit2Rapporteer  
snap nooit dat sommigen dan niet alles losgooien! Mijn leash zit aan de voorkant zodat ik er altijd bij kan. Heb ook eens een loopende kite gehad en was blij dat ik gewoon mn leash los kon gooien.
Neemt niet weg dat dit verschrikkelijk is natuurlijk.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #6 Maart 19, 2015, 17:35:26
edit2Rapporteer  
In hoeverre zou dit helpen?
http://www.hegoa-sports.com/#4thpage


Is misschien interessant, zolang het niet in de weg zit.

Alleen voor situaties waar de kiter nog bij machte is dit zelf te openen (dus nog bij bewustzijn, niet al te zwaar verwond is, of niet al te ver is afgekoeld).

En bij heikele situaties (bv deadloop oid) voegt het weinig hulp toe, het kan zelfs een obstakel zijn om de machteloze situatie te overzien (Ook bv als de lijnen zich om de kiter hebben gewikkeld en je onder water moet duiken om je te bevrijden)

Alles heeft zijn voor- en nadelen
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #7 Maart 19, 2015, 19:37:20
edit2Rapporteer  
R.I.P.

wat ik wel opmerkelijk vind is de combinatie van 17 knopen gem. wind en dat hij in goede conditie was. (ex soldaat en triatleet)
Ik bedoel ermee te zeggen dat in een "normale" QR situatie ik mijn kite met gemak kan bedwingen in 17-20 knopen...tenzij hij gaat loopen, maar dan nog zijn de krachten niet te groot om niet te kunnen trekken...

Wellicht verkeerd op zijn hoofd terecht gekomen? bewusteloos? nekbreuk...
Of zou er enorme vlaag geweest zijn..

anyway...sterkte aan nabestaanden..
chico

Berichten: 1112
Antwoord #8 Maart 19, 2015, 19:42:59
edit2Rapporteer  
Nou dat ziet er niet onaardig uit. Ik weet wel een situatie waar je dat wil hebben. Als je al een tijdje aan het zwemmen bent en ze zijn naar je op zoek
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 Maart 19, 2015, 20:00:27
edit2Rapporteer  

Wat ik eng vind, dit ongeluk, maar ook die van de death loop, het zijn toch mensen met veel jaren ervaring. En voor zover ik verhalen v vrienden en kennissen lees, mensen die technisch alles weten, ervaren, geen waaghalzen. Je bent zo verdronken.

In hoeverre zou dit helpen?

http://www.hegoa-sports.com/#4thpage

Hij zit gewoon in je harnas. Je kunt m zelf omdoen bij nood, maar ook gebruiken bij een zwemmer in nood. Vind m ook niet duur.


Dan zou ik voor een Restube kiezen, die hebben we met Redbull Coast2Coast meegehad en is een goed ding. Makkelijk aan je harnas te maken op een plek die jij wilt.


Maar even over het ongeluk, hoe het precies is gebeurd zullen we nooit weten helaas. Er is echter wel een probleem met de meeste mensen die kiten.

1. Ik durf te zeggen dat 80+% van de kiters niet blind de QR kunnen vinden! Hier zit het eerste deel van het probleem. Dit heeft niet met oefenen alleen te maken maar ook heel veel met de mindset!!! Ik oefen nooit maar grijp nooit mis. (Heb het afgelopen jaar 3 keer de QR moeten trekken)

2. Mensen bevestigen de leash op de verkeerde plaats op het harnas... Wanneer je niet uithaakt is de spreaderbar de ideale plaats en hier kan je altijd goed bij. Wanneer je uithaakt moet je de leash of aan de zijkant of aan het uiteinde van de speaderbar doen. Aan de achterkant van je harnas lijkt een mooie plaats maar wanneer je achter een lopende kite aan gaat kom je daar niet meer bij.

Nog even over de discussie over QR's die niet werken. Ik ken er drie die zwaar waardeloos zijn. Je hebt de Takoon en F-one versie met klittenband die of te vast zitten na het nooit gebruiken en waarvan je het klittenband kapot trekt. Dan nog de Core draai QR waar ook maar met iets zand erin het niet meer werkt.

Voor de rest heb ik er geen tegen gekomen die ook maar iets slecht werken...
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #10 Maart 19, 2015, 22:41:32
edit2Rapporteer  
Daarom heb ik tegenwoordig een trapeze gekocht met de mogelijkheid tot leash release...oftewel volledig je los maken van QR en alles.
Heb ook al 2x meegemaakt dat ik bijna verzoop met een loopende kite midden op zee en het trekken van QR1 en QR2 niet meer werkte....

Is inmiddels 3 jaar geleden maar kan me het -helaas- nog heel levendig herinneren...

RIP aan de Engelsman en let's ride safe...
bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #11 Maart 20, 2015, 00:07:39
edit2Rapporteer  
Marc,

Ben het niet helemaal met je eens.
Leash is goed te vinden op je rug. (Mijn ervaring.)
Het nadeel: als je hem aan het koord vast maakt op je rug kan die dus links en rechts achter zitten. Dit wordt lastiger.

Zelf bevestig ik hem altijd aan een ring. Zit die altijd aan dezelfde kant zodat die goed te vinden is.

Verder met uithake ideaal. Je weet welke kant je opgetrokken wordt. 1 maal ook aan koord bevestigd. Wordt je andere kant op getrokken. Een week last van me rug gehad Sad
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #12 Maart 20, 2015, 07:58:39
edit2Rapporteer  
Marc,

Ben het niet helemaal met je eens.
Leash is goed te vinden op je rug. (Mijn ervaring.)
Het nadeel: als je hem aan het koord vast maakt op je rug kan die dus links en rechts achter zitten. Dit wordt lastiger.

Zelf bevestig ik hem altijd aan een ring. Zit die altijd aan dezelfde kant zodat die goed te vinden is.

Verder met uithake ideaal. Je weet welke kant je opgetrokken wordt. 1 maal ook aan koord bevestigd. Wordt je andere kant op getrokken. Een week last van me rug gehad Sad

Ik zeg niet dat die niet goed te vinden is maar wanneer je achter een deathloopende kite aan gaat wordt dat een heel stuk moelijker... En sowieso niet aan een koord bevestigen nee.
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #13 Maart 20, 2015, 11:06:02
edit2Rapporteer  
De voorlopige vastgestelde doodsoorzaak is door verstikking en verdrinking
http://www.edp24.co.uk/news/inquest_is_opened_into_death_of_heacham_kite_surfer_at_hunstanton_sean_sands_1_3999245
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #14 Maart 20, 2015, 12:36:13
edit2Rapporteer  
Huib In dat artikel staat:
"Meneer Osborne verschuift het verhoor van alle getuigen en het onderzoek tot 6 juli 2015 op King’s Lynn County Court".
Ik wil dingen weten als: wat voor materiaal, mogelijke oorzaken. Die kite vereniging zal - binnen besloten kring- neem ik aan betekenisvolle informatie delen met haar leden.

Het was op die dag, op het water stampensvol, echt bizar dit
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #15 Maart 20, 2015, 13:10:30
edit2Rapporteer  
Niet bizar, er bestaat gewoon een kans dat je de pech hebt dat safety trekken niet helpt of niks uit maakt. Denk aan een depowerkoord wat om de bar, je lichaam of board slaat. Als het je dan niet lukt om je met een mes of de safety van de leash compleet los te maken en je ook jog eens met je hoofd onder water gesleept word houd het gewoon een keer op.

Dit kan iedereen overkomen en hoort bij de sport hoe veilig je hem ook probeert te maken.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #16 Maart 20, 2015, 13:38:06
edit2Rapporteer  
"Meneer Osborne verschuift het verhoor van alle getuigen en het onderzoek tot 6 juli 2015 op King’s Lynn County Court".

Dus... dit ongeluk gewoon op 'on hold' zetten tot 7 juli zodat dat gespeculeer in feitelijke informatie veranderd
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #17 Maart 20, 2015, 17:57:37
edit2Rapporteer  
Daarom heb ik tegenwoordig een trapeze gekocht met de mogelijkheid tot leash release...oftewel volledig je los maken van QR en alles.
Heb ook al 2x meegemaakt dat ik bijna verzoop met een loopende kite midden op zee en het trekken van QR1 en QR2 niet meer werkte....

Is inmiddels 3 jaar geleden maar kan me het -helaas- nog heel levendig herinneren...

RIP aan de Engelsman en let's ride safe...

welk harnas heb jij? LF?
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #18 Maart 20, 2015, 19:02:47
edit2Rapporteer  
Niet bizar, er bestaat gewoon een kans dat je de pech hebt dat safety trekken niet helpt of niks uit maakt. Denk aan een depowerkoord wat om de bar, je lichaam of board slaat. Als het je dan niet lukt om je met een mes of de safety van de leash compleet los te maken en je ook jog eens met je hoofd onder water gesleept word houd het gewoon een keer op.

Dit kan iedereen overkomen en hoort bij de sport hoe veilig je hem ook probeert te maken.

En daarom heb ik een lijnenmesje in mijn harnas dat bevestigd is aan een touwtje zodat ik het tijdens grijpen/gebruik niet kan verliezen .....
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #19 Maart 20, 2015, 19:06:36
edit2Rapporteer  
Was voor mij een belangrijk criterium voor nieuwe trapeze keuze...Aangezien ik al een keer bijna verzopen ben en op t laatste moment mn trapeze kon uittrekken. Anders was het exit geweest....

Manera Exo....

En nee...

Ik heb geen aandelen in die firm...

En ik heb ook nog niet hoeven testen of leash release daadwerkelijk werkt...

bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #20 Maart 21, 2015, 16:33:03
edit2Rapporteer  

Sorry Evan, een beetje off topic, heeft iemand voor bikini nog een kaartje over? alles uitverkocht
Ik schrijf al jaren over ongelukken,  en ben wel nieuwsgierig wat biermans te vertellen heeft.
Wat een super initiatief van vd kamp, plumoo (sorry loop n beetje achter)

http://www.veiligkiten.nl/inschrijven/

Op de agenda van deze 1e conferentie mis ik wederom:
- stuk trauma behandeling
- overzicht v ehbo opleidingen v watersporters
Redmar

Berichten: 11
Antwoord #21 Maart 21, 2015, 22:27:04
edit2Rapporteer  
Hoi,
Ik heb meegemaakt dat de karabijnhaak van mijn leash door een oog van mijn safety kwam te zitten.
Hierdoor werkte mijn safety release niet meer toen ik 'm nodig had. Gelukkig had ik toen geen death-loopende kite...(kite was toen op het water en heb het goed kunnen oplossen).

Het gaat hierbij om een north bar uit 2009. Ik heb ondertussen een nieuwe bar, maar misschien interessant voor degene die nog wel met zo'n bar rondvaren...?!

Ik heb een plaatje op internet gevonden van soortgelijke bar, let hierbij op het vierkante gat vlak boven de rode plastic safety release 'knop' daar kan dus de haak van je leash in haken zodat de safety blokkeert en je leash op de 5e lijn niet meer werkt...

Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #22 Maart 22, 2015, 01:02:55
edit2Rapporteer  
Hoe krijg je dat in hemelsnaam voor elkaar?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #23 Maart 22, 2015, 01:25:00
edit2Rapporteer  
Wet van Murphy, alles wat fout kan gaan zal ooit een keer bij iemand fout gaan.
Redmar

Berichten: 11
Antwoord #24 Maart 22, 2015, 11:24:15
edit2Rapporteer  
Tja de wet van Murphy... Het 5e lijn lusje waar de leash aanvast zit gehaakt, zit vlak bij dat vierkante gat van de safety. Ik denk dat het daarom op een een of ander manier best snel mis kan gaan. Ik heb het onder het kiten ook vaker gezien en gauw gecorrigeerd.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.