Toen werd het zwart: "Kitesurfer overleefde dramatisch ongeluk"

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Maart 21, 2015, 17:14:50
edit2Rapporteer  
http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binnenland/23828187/__Kitesurfer_overleefde_dramatisch_ongeluk__.html




mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #1 Maart 21, 2015, 22:08:06
edit2Rapporteer  
Die hoeft geen lid meer te worden van de staatsloterij want hij heeft al zijn geluk al wel opgesoupeerd. Wat een verhaal zeg! Had het al wel gelezen, maar niet de foto's van de daadwerkelijke gebeurtenis. Wat een niet in woorden te bevatten goede actie van zijn redder.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #2 Maart 21, 2015, 22:13:46
edit2Rapporteer  
Ik was net aan het omkleden toen de reddingsactie bezig was. Het was niet bepaald een dag om in de problemen te komen... 30+ knopen en 2m+ golven. En dan die paalhoofden.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #3 Maart 21, 2015, 22:17:42
edit2Rapporteer  
ik herinner me het ook nog, die nieuwsberichten destijds. heftig hoor, als je het moment bereikt dat je echt het gevoel hebt dat je je einde nadert..... goed dat hij er nu zo mee om gaat en wat een geluk heeft hij gehad zeg...ongelooflijk.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #4 Maart 21, 2015, 23:08:40
edit2Rapporteer  
Toch blijf ik het een vaag verhaal vinden dat ie dus wel z'n leash kon vinden maar enkel maar bleef drukken ipv een keer proberen te trekken. Het verbaast me ook altijd hoe weinig mensen echt kennis hebben van het materiaal wat ze varen, dat is ook een veiligheidsaspect.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #5 Maart 22, 2015, 02:16:18
edit2Rapporteer  
Toch blijf ik het een vaag verhaal vinden dat ie dus wel z'n leash kon vinden maar enkel maar bleef drukken ipv een keer proberen te trekken. Het verbaast me ook altijd hoe weinig mensen echt kennis hebben van het materiaal wat ze varen, dat is ook een veiligheidsaspect.

Dit dus!!! Maar ik wou het niet als eerste zeggen...
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #6 Maart 22, 2015, 02:30:41
edit2Rapporteer  
In z'n verhaal van toen stond iets over dat het een nieuwe leash was die andersom releaste dan z'n oude leash. En voordat hij vertrok probeerde hij nog goed te onthouden hoe het ook alweer zat, en op het moment van de problemen vergat hij helemaal de andere kant op te trekken/duwen...

Tja ik vind het ook maar vreemd klinken, maar aan de andere kant kan je in een panieksituatie toch wel een blackout krijgen/rare dingen doen.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #7 Maart 22, 2015, 13:30:17
edit2Rapporteer  
Toch blijf ik het een vaag verhaal vinden dat ie dus wel z'n leash kon vinden maar enkel maar bleef drukken ipv een keer proberen te trekken. Het verbaast me ook altijd hoe weinig mensen echt kennis hebben van het materiaal wat ze varen, dat is ook een veiligheidsaspect.

dat is nu juist kenmerkend voor een "panieksituatie": alle rationaliteit is uit het handelen verdwenen en het handelen is teruggebracht tot instinctief en trial-and-error reageren.

Daarom trainen professionals zoals brandweerlieden, ambulancepersoneel, commando's, muzikanten, voetballers, enz. ook constant op vaste patronen zodat ze in kritische situaties kunnen terugvallen op geautomatiseerde handelingen waarbij ze niet hoeven na te denken.

Vrijwel alle kiters komen niet toe aan dit oefenen van kritische situaties want daarvoor zijn ze te weinig op het water en als ze al op het water staan dan willen ze kiten en niet "oefenen" ......toch?
LennardK

Berichten: 116
Antwoord #8 Maart 22, 2015, 14:57:06
edit2Rapporteer  
Iedereen checked voor je het water op gaat z'n beide quick releashes op een juiste werking toch? Doe je dit ingehaakt vlak voordat je je vlieger op laat dan "oefen" je meteen de handeling om te releashen. Dit wordt dus na verloop van tijd een ingeprogrameerde handeling waar je als je in de shit zit dus niet meer over na hoeft te denken. En het "oefenen" kost geen extra tijd. Alleen met nieuw (anders werkend) materiaal moet je weer wel gaan nadenken. Daar ging het hier  dus o.a. ook fout.

Ik ben het met je eens dat iedereen liever kite dan een self rescue oefent maar door dit toch miminaal 1 a 2 keer per jaar te oefenen kan het verschil maken. Zelf doe ik minimaal 1x per jaar dit is aan het eind van een sessie (meestal bij een sessie die toch al wat minder is). Het kost je dan nauwelijks je kostbare vaar tijd en het enige "nadeel" dan is dat je met een natte kite naar huis gaat. Undecided

HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #9 Maart 22, 2015, 17:49:36
edit2Rapporteer  
Iedereen checked voor je het water op gaat z'n beide quick releashes op een juiste werking toch?
Dit zou geen overbodige luxe zijn, maar ik moet toch eerlijk zeggen dat ik alleen m'n quick release check zodra ik hem nodig heb.
Wel zorg ik er voor dat ik een quick release heb die altijd werkt, ongeacht of er een kilo zand oid inzit.
Daarnaast verschilt het ook per persoon of dit nodig is. Sommige mensen raken heel snel in paniek waardoor ze rationeel gaan handelen. Anderen (waaronder ik mijzelf reken) blijven rustig, waardoor er nog nagedacht, of in sommige gevallen zelfs overlegt word over de te ondernemen actie.
(Laatst kite van een maatje recht voor mij in het water gestuurd, ik door zijn lijnen. Dus ff afwachten hoe de kites reageren. Gebeurt weinig met de kites, maar niet in het water uit de knoop te halen. Na overleg allebei alles losgegooid)
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #10 Maart 22, 2015, 22:31:42
edit2Rapporteer  
Er stond onderaan het artikel ook dat het hele voorval was vastgelegd, niet dat ik het zo 123 a la minute zou willen zien. Maar ik begreep dat de KNRM er als eerste bij was maar dat een kiter hem uiteindelijk heeft gered, doordat de boot niet bij hem kon komen ? Heb ik meteen weer eens zitten zoeken of er al plannen zijn dat ze in de toekomst ook drones in zullen kunnen zetten, zou in dit geval misschien toch wel handig zijn geweest. Kan op de lange termijn ook waarschijnlijk helpen om de kosten te drukken. Ik weet wel dat de KNRM een particuliere stichting is en het moet hebben van giften, goede doelen en zelfs nalatenschappen etc. Maar er zijn ook zat andere reddingsbrigades en de kustwacht etc., maar ze volgen de ontwikkelingen vast wel. Maar voorkomen blijft altijd beter dan genezen!
PH-6810

Geen avatar

Berichten: 45
Antwoord #11 Maart 23, 2015, 15:42:53
edit2Rapporteer  
...Heb ik meteen weer eens zitten zoeken of er al plannen zijn dat ze in de toekomst ook drones in zullen kunnen zetten, zou in dit geval misschien toch wel handig zijn geweest. Kan op de lange termijn ook waarschijnlijk helpen om de kosten te drukken...

Probleem van de nu beschikbare- en betaalbare drones is dat ze vanaf >20 knp niet meer te controleren zijn bij het vliegen Sad. Bij deze reddingsactie waren ze dus helaas niet inzetbaar. Waarschijnlijk kwestie van tijd totdat drones (voor de KNRM) betaalbaar zijn die wel met veel wind kunnen vliegen.
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #12 Maart 23, 2015, 16:02:45
edit2Rapporteer  
Ja, ze zijn ook bezig met dit model: http://www.flyability.com/ (In eerste instantie word het wat ik er van begrijp wel een soort reddings drone, maar meer om brandende gebouwen in te gaan enzo.) Geen idee of die ook toepasbaar kan zijn voor op het water of de zee, ze zullen er vast over nadenken. En ik moest het even op zoeken en kwam dit toevallig ook nog tegen: http://www.sportnext.nl/berichten/de_sailing_drone_brengt_roeiers_op_een_unieke_manier_in_beeld Ik weet niet hoe ver gevorderd dat inmiddels al is.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #13 Maart 23, 2015, 19:24:16
edit2Rapporteer  
ik maak uit z'n verhaal op dat z'n leash op de achterkant van zn trapeze vast zat?
Je kan je leash het best aan de voorkant vastmaken, zodat je nooit ondersteboven wordt getrokken.
En je kan er beter bij mocht je onder moeilijk omstandigheden willen releasen.
Het idee om de leash achterop te doen is uit het begin van de handlepass tijd, de meeste ervaren freestylers hebben 'm tegenwoordig voorop zitten.

Maar het meest schokkende vind ik dat een fabrikant het in z'n hoofd haalt om iets anders te doen dan van-je-af pull out releases te gebruiken.
Nou heeft een groot kite merk de "beweging" voor het releasen van de de chickenloop succesvol weten te claimen, en gaan er verhalen rond dat ze hun patent positie actief gebruiken zodat sommige merken op zoek moesten naar alternatieve release bewegingen. Ik zie echter geen reden waarom dat voor leashes het geval zou zijn...
De logica is: Van-je-af beweging is kite weg, voor alle release systemen. Helaas is dat niet bij alle merken zo.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #14 Maart 23, 2015, 19:41:38
edit2Rapporteer  
ik maak uit z'n verhaal op dat z'n leash op de achterkant van zn trapeze vast zat?
Je kan je leash het best aan de voorkant vastmaken, zodat je nooit ondersteboven wordt getrokken.
En je kan er beter bij mocht je onder moeilijk omstandigheden willen releasen.
Het idee om de leash achterop te doen is uit het begin van de handlepass tijd, de meeste ervaren freestylers hebben 'm tegenwoordig voorop zitten.

Heel veel mensen snappen dit niet... Ik heb mijn leash al heel lang aan de rechter voorkant van mijn trapeze vast gemaakt.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #15 Maart 23, 2015, 20:47:23
edit2Rapporteer  
Op mijn nieuwe trapeze zit dus geen mogelijkheid om de leash aan de zijkant/voorkant vast te zetten. Heb hem dus weer aan de achterkant maar ff geoefend of ik er bij kan en dat gaat prima. Verder is een leash aan de voorkant ook naar omdat het tussen je benen gaat bungelen (tenzij je een micro-leash hebt maar dat is voor uithaken niet geschikt).
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #16 Maart 23, 2015, 20:54:35
edit2Rapporteer  
Op mijn nieuwe trapeze zit dus geen mogelijkheid om de leash aan de zijkant/voorkant vast te zetten. Heb hem dus weer aan de achterkant maar ff geoefend of ik er bij kan en dat gaat prima. Verder is een leash aan de voorkant ook naar omdat het tussen je benen gaat bungelen (tenzij je een micro-leash hebt maar dat is voor uithaken niet geschikt).


Probeer maar eens los te haken als je keihard deathloopend er achteraan gaat...

De profs hebben de leash tegenwoordig ook eigenlijk allemaal aan de voorkant of zijkant zitten.

Aaron Hadlow vanaf 3:50:


http://youtu.be/GLGpTUOK36E?t=3m52s
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #17 Maart 23, 2015, 21:42:05
edit2Rapporteer  
Je hebt helemaal gelijk Marc, heb nog ff in m'n spare-parts zakje gezocht en nog een oplossing gevonden om m'n leash aan de zijkant vast te maken. Ook wat fijner wanneer ik die toekomstige handlepasses mis
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #18 Maart 23, 2015, 23:16:26
edit2Rapporteer  
leach = bloedzuiger
leash = riem
lease = huurvorm
lies = naast je schaamstreek; meisjesnaam; leugens
leeson = veroordeelde graaibankier
lesson = zie boven, Marc_87
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #19 Maart 23, 2015, 23:43:23
edit2Rapporteer  
Je hebt helemaal gelijk Marc, heb nog ff in m'n spare-parts zakje gezocht en nog een oplossing gevonden om m'n leash aan de zijkant vast te maken. Ook wat fijner wanneer ik die toekomstige handlepasses mis

Lies = oud Hollandse meisjesnaam
liaison = geheime liefdesrelatie
lies = Engels meervoud van Nederlands leugen
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.