Redding kitesurfer IJmuiden 21-03-2015

KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #25 Maart 23, 2015, 05:44:52
edit2Rapporteer  
dit verhaal heft me wel aan het denken gezet. Ik ben zo een keer mijn hele kite kwijtgeraakt. De chicken loop knapte midden in een kiteloop transition en de knal die daar op volgde was ook teveel voor de leash. Ik had geluk dat er een speedboot op het strand was want wind en stroming nam langzaam alles mee de zee op

Ik vroeg me af of het volgende een oplossing kan zijn.

Neem wat touw of wellicht een leash. knop of haak die ergens aan je power line en maak een lus die je aan je trapeze kan haak kan maken. Niet ideal qua safety maar in de plomp dobberen bij 6 graden is dat ook niet?

Had dat in dit geval gekunt???

Bij mijn breuk was er nog een groot deel van de chicken loop aanwezig en was dit zeker een optie geweest.
Eventueel zou ik ook de leash aan de depower lijn kunnen haken. dus boven de bar waar je normal je kite zou trimmen. Dat is bij mijn kite gewoon een stuk touw.

graag jullie gedachten.


pewpew

Berichten: 779
Antwoord #26 Maart 23, 2015, 10:42:39
edit2Rapporteer  
neem wat touw of wellicht een leash. knop of haak die ergens aan je power line en maak een lus die je aan je trapeze kan haak kan maken. Niet ideal qua safety maar in de plomp dobberen bij 6 graden is dat ook niet?

Had dat in dit geval gekunt???

Bij mijn breuk was er nog een groot deel van de chicken loop aanwezig en was dit zeker een optie geweest.
Eventueel zou ik ook de leash aan de depower lijn kunnen haken. dus boven de bar waar je normal je kite zou trimmen. Dat is bij mijn kite gewoon een stuk touw.

graag jullie gedachten.



Je wil dus een tweede safety leash hebben als ik het goed begrijp? lijkt me geen strak plan als je wel je kite kwijt moet hebben en dat je dan 2 leashes moet losmaken. Je kan beter in het water dobberen en dat je medekiters je dan helpen. Dus, nooit alleen gaan kiten op zee.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #27 Maart 23, 2015, 14:39:24
edit2Rapporteer  
@the theo:
Met jouw oplossing liggen twee mensen in het ijskoude water, waarvan één wellicht in doodsangst is. Je brengt jezelf onnodig in gevaar om zonder board een drenkeling mee te slepen, denk ik. Je hebt op een board minder weerstand, dus je bent sneller naar de kant. Probeer de andere kiter op zijn board te laten liggen om drijfvermogen te genereren. Als je dan snelheid maakt gaat het slepen best makkelijk. Ik spreek helaas/gelukkig uit ervaring.
AgentschapT

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #28 Maart 23, 2015, 16:46:02
edit2Rapporteer  
Door jouw PLB zorgvuldig te laten registreren weet je zeker dat je, bij uitzending van een signaal van de PLB, in een noodsituatie te identificeren bent. Namens Agentschap Telecom verwijs ik jullie daarom naar de informatie op onze website:

http://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/scheepvaart/maritieme-radiozendapparatuur/noodradiobakens/plb-een-noodradiobaken-voor

Afdeling Communicatie
Agentschap Telecom



bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #29 Maart 23, 2015, 18:36:57
edit2Rapporteer  
vergunning....kost dat weer geld? Of is t alleen registratie.

ik ben blij met deze -nationale?- dienst, maar in dit land heb je overal een vergunning/toestemming voor nodig. Doodgaan, leven, gered worden, elke stap........niet te filmen
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #30 Maart 23, 2015, 19:10:18
edit2Rapporteer  
Registreren is standaard voor zendapparatuur. Met deze registratie ben je meteen over de hele wereld bekend, kost 28 euro per jaar, kom op, dat is echt niet. veel.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #31 Maart 23, 2015, 19:24:24
edit2Rapporteer  
Vraag anders ff of dat ze voor de kust nog meer zandmotortjes worden opgespoten. Downwinderen en golf rijden verbieden... of alleen toestaan voor mensen die hun verstand gebruiken (en nee hulpmiddelen zijn geen verlenging van je verstand maar eerder een excuus om nog dommere dingen te gaan doen)
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #32 Maart 23, 2015, 19:58:25
edit2Rapporteer  
Goeie actie Ed, goed bezig  ThumpsUp

Citaat
in  zee ter hoogte van het einde van de zuid pier.

Dat is behoorlijk ver en als je dan dit krijg dan heb je een probleem. Ik zie wel meer kiters ver de zee opvaren waar eigenlijk niemand vaart. Waarom moet je in je eentje zo ver achterin varen ?? Als ik naar mezelf kijk hou ik voor mijzelf altijd een veiligheidsmarge in zodat ik bij eventuele problemen terug kan zwemmen, lukt trouwens niet altijd hoor


Citaat
Ik moet bekennen dat ik nog nooit een echte self rescue heb gedaan, in de zin van lijnen oprollen en je door je kite aan de tips te pakken je naar de kant te laten slepen.

Eerlijk gezegd ik ook niet en met mij denk ik wel het over grote deel van de kiters. Ik kan wel de theorie en heb daar menig filmpje over gezien maar in de praktijk niet dus.   

Het is gelukkig allemaal goed afgelopen en laten wij hier met zijn allen van leren  ThumpsUp

pewpew

Berichten: 779
Antwoord #33 Maart 23, 2015, 23:49:38
edit2Rapporteer  
Misschien alvast een bericht zetten voor de mensen die uit hen winterslaap komen om materiaal te checken?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #34 Maart 24, 2015, 06:55:01
edit2Rapporteer  
Misschien alvast een bericht zetten voor de mensen die uit hen winterslaap komen om materiaal te checken?
stuur maar dat ze maar weer eerst eens een tijdje gaan oefenen op beginners spots, bv.: autostrand, brouwersdam,  schellinkhout, mirns etc.. sta diep, geen golven en weinig stroming. Al die gadgets keven kneuzen en minder ervarene vaak een vrijbrief om domme acties te ondernemen.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #35 Maart 24, 2015, 08:02:08
edit2Rapporteer  
Nog een reactie van de schipper van de KNRM in IJmuiden (met zijn toestemming geplaatst):
Ik heb nog een paar aanvullingen op je verhaal, die voor het geheel van belang zijn.
1.   Je baken was niet geregistreerd. Gevolg:
a.   Alarm kreeg een tweede prioriteit, omdat het erg leek op een vals alarm, juist doordat het baken niet was geregistreerd. Wij werden verzocht om voor de zekerheid het signaal uit te peilen en de positie van het baken vast te stellen. Tweede prioriteit houdt voor ons in dat we redelijk ontspannen naar de reddingboot toe gaan (bv de tijd nemen om je veters te strikken0. In het algemeen leidt dat tot weinig tijdsvertraging.
b.   Tijdens het uitvaren hebben we eerst rond seaport marina gekeken of we daar een signaal ontvingen. Zou niet voor het eerst zijn dat een oud, niet meer geregistreerd baken, voor een valse alarmering zorgt. Maar de doorgekomen positie lag wel iets buiten de pieren en jachthaven, dat klopte dus.
c.   Als het baken voor kite doeleinden was geregistreerd, had zonder twijfel ook de reddingsbrigade erbij worden betrokken. Dit had tot tijdswinst kunnen leiden, zeker als je al in de buurt van het strand zat. Voor de Koos van Messel wordt het werken vlak bij het strand toch een beetje zeuren. We moeten zorgen zelf niet te stranden en vanuit de kleinere reddingsbrigade bootjes werkt het toch wat prettiger, zo dicht bij het water.
Het tijdsschema klopt niet helemaal. Alarmering neemt altijd de nodige tijd in beslag. Vanuit een kiter gezien is elke minuut natuurlijk te lang, maar als je de weg nagaat die je alarmsignaal volgt, is het logisch dat er enige tijd zit tussen alarmeren en het uitzenden van de hulpdiensten:
1.   Het baken wordt geactiveerd: (jammer dat je de tijd hiervan niet noemt.
2.   Het signaal gaat 36 kilometer omhoog en komt vervolgens binnen in Toulouse (Frankrijk)
3.   Toulouse belt met de in aanmerking komende kustwacht, afhankeleijk van de doorgegeven positie van het baken
4.   De kustwacht moet de verkregen informatie analyseren en beslissen welke hulp wordt geboden
5.   De KNRM wordt gealarmeerd. Dit KNRM alarm ging er even voor 17.45 uit
6.   De reddingboot vaart 10 minuten later
7.   Nog eens (ongeveer) 10 minuten later zijn ze bij de kop van de pier.
Je kunt ervan uitgaan dat tussen activeren van het baken en de reddingboot bij de kop van de pier altijd ongeveer een half uur zit. Deze tijd zul je dus moeten kunnen overbruggen.
In dit geval, als we tijdens het uitvaren het baken hadden gehoord en de peiling over de jachthaven had gelegen, hadden we in dit geval eerst de jachthaven verkend (vanwege het niet registreren van het baken). We hoorden echter niets, dus zijn we doorgevaren.
Doordat we pas om 17.55 zijn uitgevaren, kun je ons niet rond 17.30 hebben gezien. Ik denk dat je een uur in de war was, ook gezien het feit dat het al ging schemeren.
Dat je ons zag op de positie waar het geheel begon, is toeval. De enige info die we hadden was dat het baken een positie aan de zuidkant van de pier had gegeven. Zoals gezegd, is het zoeken al binnen de pieren begonnen.

En, goede les, altijd zo snel mogelijk aan de kustwacht doorgeven als iedereen weer veilig is. Kunnen wij ook weer terug en hoeven we niet op niets af verder te zoeken.
LennardK

Berichten: 116
Antwoord #36 Juli 03, 2016, 12:49:35
edit2Rapporteer  
Even oude koeien uit de sloot halen. Maar een mooi voorbeeld van het gebruik van een PLB in een echte noodsituatie vastgelegd op film.  Smiley

http://www.dumpert.nl/mediabase/6823753/ebdad76b/mayday_mayday_going_deep_going_down.html
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.