Redding kitesurfer IJmuiden 21-03-2015

magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Maart 22, 2015, 11:40:27
edit2Rapporteer  
Zaterdagmiddag is er een kiter in de problemen gekomen bij IJmuiden. De kiter is veilig aan wal gekomen met hulp van twee andere kiters (waaronder de schrijver van dit stuk). Omdat de situatie potentieel levensbedreigend was schrijf ik dit stuk zodat er van geleerd kan worden. Daarbij probeer ik me aan de KNRM doctrine te houden: niet oordelen, maar beschrijven en leren.

Omstandigheden
Zaterdag 21 maart 2015, omstreeks 16:30, verliest een kiter zijn kite door materiaalpech (gebroken chickenloop) in  zee ter hoogte van het einde van de zuid pier. Er staat golven van ongeveer 1.5 tot 2 meter en een NNO wind van ongeveer 24 knopen. Hoog water was om 16:16. Zeewatertemperatuur: tussen de 6 en 7 graden.

Terwijl ik hoog aan de wind vaar zie ik een groene kite in het water liggen in een niet herstartbare positie (leading edge naar de wind toe). De afstand is nog vrij groot, maar tijdens het dichterbij komen vind er geen noemenswaardige verandering plaats in de kite positie. Voor mij een teken exta op te letten. Als ik dichterbij kom, zwaait de kiter met zijn arm en roept iets wat voor mij niet verstaanbaar is, maar het is duidelijk dat er hulp nodig is. Ik steek mij arm op om aan te geven dat ik het gezien heb, maar moet eerst doorvaren omdat ik nog downwind van de kiter ben.

Als ik een minuut later alsnog bij de kiter aankom, heeft hij ook de attentie van een windsurfer gevraagd. Bij het zien van mij aanwezigheid gaat die weer weg (om later nog een paar keer terug te komen). De kiter geeft aan dat de  chickenloop kapot is en dat hij hulp nodig heeft. Ik geef aan dat een "self-rescue" actie in deze omstandigheden de eerste actie is, waarbij ik dan zijn twintip mee naar het strand neem, om daarna terug te komen. Omdat de kiter aangeeft niet te weten hoe een self-rescue uit te voeren besluit ik het volgende te doen: ik geef mijn surfboard aan de kiter en neem zijn twintip over, zodat hij makkelijker kan blijven drijven. Verder leg ik hem uit hoe de lijnen op te rollen zodat hij dichter bij de kite komt, zonder verstrikt te raken in de lijnen. Mijn plan is om eerst de twintip naar de kant te brengen en dan weer terug te komen om verder te helpen. Terwijl ik naar de kant vaar, kom ik een andere kiter tegen, die ik vanaf nu de "sleper" zal noemen (waarom wordt straks duidelijk). Ik geef de twintip aan de sleper, die zelf ook op een twintip vaart, en vraag of hij het board naar de kant wil brengen, zodat ik weer terug kan naar de kiter.

Na wat kort bodydraggen (ik ben nu zonder board, want surfboard bij kiter en twintip naar strand) kom ik weer bij de kiter. Deze heeft de lijnen tot een meter of vier van de vlieger opgerold. Dan vertel ik hem om de lijnen om de bar te fixeren, het surfboard terug te geven en omdat hij niet weet wat selfrescue is, om de vlieger op z'n rug te leggen en in de vlieger te gaan liggen. Als dit gebeurt is, geeft de kiter aan dat zijn benen verkrampen. Op dat moment besluit ik om het reddingsbaken wat ik om heb te activeren en om het baken aan de kiter te geven. Als alles goed gaat alarmeert dit reddingsbaken de kustwacht en zou dit moeten resulteren in het uitvaren van de KNRM of de reddingsbrigade (die was er niet deze dag, anders hadden ze vanuit de toren de problemen al geconstateerd). Op de vraag van de windsurfer, die weer even kwam kijken hoe het ging, of er gebeld moest worden aangegeven dat het baken al geactiveerd was.

Enige tijd nadat ik het baken aan de kiter heb gegeven, bedenk ik me, dat ik op het verkeerde knopje gedrukt heb: het baken staat aan in Test modus. Baken weer teruggenomen en geprobeerd te activeren. Dit lukte helaas niet met handschoenen aan. Terwijl we zo een tijdje bezig waren gebeurde er vrij weinig met de positie van de kiter: door de combinatie wind en stroming dreven we heel langzaam een klein beetje van de pier af, richting zuiden, ongeveer parallel aan de kust. Wat te doen? Omdat ik strapless bezig was en mijn trapeze geen touw aan de achterkant heeft, was slepen niet echt een optie. Gelukkig kwam toen de sleper weer terug en besloot hij om de kiter met kite heel langzaam naar de kust te slepen.

Gezien de temperatuur en afnemen van daglicht (en dus nog verdere afkoeling), de grote afstand die we nog moesten afleggen en de verkramping van de kiter, besloot ik om naar de kant te varen en daar iemand alsnog het baken te laten activeren met een blote hand, want ik wilde zelf niet zonder handschoenen gaan varen, gezien de vermoeidheid en omgevingsfactoren vond ik dat een te groot risico. Het activeren lukte, meteen teruggevaren en de kiter het baken weer gegeven, zodat als de KRNM uitvoer, het meteen duidelijk was waar ze moesten zijn. En er was nog een lange weg te gaan, dus of "onze" reddingsactie zou slagen was nog verre van zeker.

Na ongeveer een uur, gerekend vanaf het breken van de chickenloop, rond 17:30, kwamen we aan wal, niet te ver van IJmuiderslag. Tot die tijd niets vernomen van de KNRM, wel geregeld gekeken of er een boot aankwam, maar als ik iets zag achter de pier was het samen met een groot schip en was het dus waarschijnlijk een loods (pilot) boot. Licht teleurgesteld bedacht ik dat ik maandag contact zou opnemen met de kustwacht om te kijken wat er mis was gegaan, misschien was het baken kapot, misschien was er iets mis met de registratie. Bij aankomst op het strand wel meteen het baken gedeactiveerd, want niet meer nodig. De kiter is vervolgens teruggelopen naar de strandopgang bij de parkeerplaats, de sleper en ik zijn teruggekite, want makkelijker dan lopen.

Toen spullen opgeruimd en omgekleed bij de auto. Omdat de kiter wilde trakteren teruggelopen naar het strand. Bij het passeren van de duinkam zag ik de KNRM varen, precies daar waar de redding begonnen was! Onmiddelijk de kustwacht gebeld om aan te geven dat ik het alarm heb laten afgaan, en waarom, maar dat we veilig aan wal waren. De meldkamer reageerde zeer professioneel en rustig. De boot werd onmiddelijk (echt tijdens het telefoongesprek) teruggeroepen en ondertussen werd mij nog verteld dat de registratie bij het agentschap telecom niet helemaal in orde was. Er werd mij wel op het hart gedrukt om het baken alleen te gebruiken in echte nood (en dit gebruik was dus gerechtvaardigd), maar er ook voor te zorgen dat de kustwacht zo snel mogelijk gebeld wordt als het probleem voorbij is.

Na afloop ook nog even langs de KNRM gereden om te bedanken en excuses aan te bieden voor het onnodig uitvaren. De laatse aanwezige (het gaat daar echt snel en geolied klaarblijkelijk) reageerde weer heel aardig en rustig en had het hele verhaal al gehoord.

Evaluatie
Hieronder wil ik de goede en slechte punten benoemen, niet om te (ver)oordelen, maar om te leren. Reageer ajb vooral, maar probeer opbouwend te reageren, zodat we er allemaal wat aan hebben.
Goed
- de kiter begon vrijwel meteen na in nood gekomen te zijn te zwaaien met zijn arm en bleef dit volhouden tot er hulp was.
- het meteen reageren van mede-kiters
- het bij de kiter blijven.
- het geven van het surfboard als drijvende ondersteuning.
- de windsurfer die bleef controleren of er actie nodig was en aanbood alarm te slaan.
- lijnen oprollen en in de vlieger gaan liggen.
- iedereen had goede kleding aan voor de omstandigheden (dus inclusief cap, handschoenen en voldoende dik neopreen).
- het zelf actie ondernemen, waarbij de "redders" duidelijk hebben gezorgd dat ze zelf niet in de problemen zouden komen.
- het gebruiken van het baken (uiteindelijk niet nodig, maar gezien potentiële escalatie).
- hebben van kustwacht telefoonnummer in het telefoonboek van de mobiele telefoon.
- reactie van kustwacht en KNRM (maar vergis je niet, tussen baken activeren en boot zat toch naar mijn gevoel minimaal een half uur, in koud water is dat best lang).

Slecht (of voor verbetering vatbaar)
- met materiaal wat niet 100% goed is het water opgaan, zeker niet in de winter.
- combinatie van drank van de vorige avond, vermoeidheid en koud water (snelle verkramping).
- het ver uitvaren bij vermoeidheidsverschijnselen in deze omstandigheden.
- de self rescue procedure niet kennen.
- het niet goed kennen van het reddingsmateriaal (eerst de Test indrukken).
- het niet kunnen bedienen van het baken met handschoenen (zorgen voor een aanpassing aan mijn setup, fabrikant op de hoogte stellen).
- het niet onmiddelijk op de hoogte stellen van de kustwacht na afloop (had misschien kunnen voorkomen dat de boot uitvoer), bijvoorbeeld door strandgangers meteen aan te spreken. Kustwachtnummer uit je hoofd kennen: 0900-0111!
Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #1 Maart 22, 2015, 11:57:26
edit2Rapporteer  
Top hulp
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #2 Maart 22, 2015, 12:05:16
edit2Rapporteer  
Hulde voor de professionele actie en het beschrijven van de gebeurtenis.
Kan je iets meer vertellen over het baken wat je hebt gebruikt?
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #3 Maart 22, 2015, 12:11:00
edit2Rapporteer  
Bedankt Ed voor jouw kundige hulp aan de kiter met pech en duidelijke verhaal over de gebeurtenis!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 Maart 22, 2015, 12:13:55
edit2Rapporteer  
Super, dat we er allemaal lering uit trekken!
Menno de Vries

Berichten: 186
Antwoord #5 Maart 22, 2015, 12:18:14
edit2Rapporteer  
Top Reddingsactie, duidelijk omschreven welke stappen je hebt ondernomen voor deze reddingsactie. Ik denk dat hier veel mensen van kunnen leren.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #6 Maart 22, 2015, 12:20:41
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de positieve reacties. Het baken: ResQLink+, gekocht bij noodbaken.nl. Ga nog contact opnemen met de fabrikant of met noodbaken.nl over de knopjes, zorgen dat het baken makkelijker te bedienen is.
joosie

Berichten: 967
Antwoord #7 Maart 22, 2015, 12:42:58
edit2Rapporteer  
Goed geschreven stuk Ed, alles toch goed gekomen  ThumpsUp
Toch heel belangrijk om elkaar op het water in de gaten houden en oefenen met jezelf te redden is geen overbodige luxe ( geeft wel een uurtje rust om je lijnen op te knappen  Grin )
Ook de tips zijn handig  ( ik kende het telefoon nummer niet van de kustwacht gelijk opgeslagen )
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #8 Maart 22, 2015, 12:50:00
edit2Rapporteer  
Die ResQLink+ is een mooi maar niet goedkoop apparaat.
Heb jij dat ding altijd bij je en aan je trapeze bevestigd?
arvidnl

Berichten: 187
Antwoord #9 Maart 22, 2015, 13:16:02
edit2Rapporteer  
Mooi en goed beschreven stukje Ed. Hier kunnen we allemaal wel iets van leren. Beginners maar ook zeker de gevorderde kiters. Even een realitycheck.En ook ik kende het bestaan van zo'n noodbaken niet.

LennardK

Berichten: 116
Antwoord #10 Maart 22, 2015, 13:34:49
edit2Rapporteer  
Super gedaan en goed verslag! Top!

Ik was eerder al benieuwd naar de response tijd van de hulpverleningsdiensten na het activeren van een PLB, bij deze dus een praktijk voorbeeld. Een halfuur response tijd is denk ik wel een reële tijd. Na activering zal het 5 a 10 minuten duren voordat een SARSAT sateliet het 406Mhz datasignaal inclusief de GPS positie opvangt. Dit datasignaal gaat via het COSPAS-SARSAT mission control centre in Toulouse naar de NL kustwacht, die dan weer de KNRM alarmeert. Deze mensen komen van huis of werk dus voordat ze uitvaren zal je toch gauw ook al weer 10 tot 15 minuten verder zijn denk ik. Dan nog een stukje varen voordat ze ter plaatse zijn. Dan zit je zo aan een halfuur.

Ik ben benieuwd of er komende zaterdag nog wat voorbeelden van PLB's te bewonderen zijn in Noordwijk. Ed hoe draag jij je PLB bij je? Daar ben ik best benieuwd naar.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #11 Maart 22, 2015, 13:51:28
edit2Rapporteer  
Uitstekend verslag Ed ..... ThumpsUp

Ik heb vorig jaar een vergelijkbare situatie meegemaakt op Neeltje Jans. Dankzij de hulp van  een medekiter bereikte ik de kant en de uitgevaren KNRM heeft toen mijn kite uit het water gehaald... ThumpsUp

Oorzaak toen: geïnverteerde en daardoor loopende kite a.g.v. crash en vervolgens breuk van vijfde lijn. Angry


gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #12 Maart 22, 2015, 14:09:18
edit2Rapporteer  
Prima Ed! Goed gehandeld en goed gedeeld. Ik heb zelf ook vaak nagedacht over hoe te handelen in dit soort situaties. Ik zou zelf op het volgende zijn gekomen:

De kiter alles laten releasen, board wisselen, hij liggend op jouw surfboard en jij met zijn twintip hem naar de kant trekken.  Kite ophalen van latere zorg. Je had geen touw aan de achterkant van je trapeze, maar wellicht had hij  zich aan je leash kunnen vasthouden, of beter nog: zijn eigen leash ( als ie die nog had)  bevestigen aan jouw trapeze, en zo langzaam slepend asap  het koude water uit.

Is mijn idee, terugkijkend, ook uitvoerbaar geweest? En wat denk je van dat alternatief qua voor- en nadelen?  Ik heb zelfs een tijdje met een soort 'sleepkabel' achter aan mijn trapeze gevaren om die in te kunnen zetten om een ander of mezelf te redden in een soortgelijke situatie. Ben benieuwd naar je input!
Dwallie

Geen avatar

Berichten: 5
Logs: 0 | 9 uur
Antwoord #13 Maart 22, 2015, 14:13:03
edit2Rapporteer  
Klinkt als een top redding! En uiteraard goed gelet op jullie eigen veiligheid, hetgeen je in mijn ogen altijd op de eerste plaats moet zetten!

Goed dat je in je verslag om positieve feedback vraagt, ik wil dan ook graag 1 dingetje opmerken. Je beschrijft dat de windsurfer vraagt of hij de kustwacht moet (laten) alarmeren, maar daar geef je aan dat er al een baken is geactiveerd. Ikzelf zou altijd, als is het drie keer, alarmeren. De kustwacht kan de info verwerken en de conclusie trekken dat het om dezelfde melding gaat. In dit geval had die wellicht sneller ter plaatse kunnen zijn, omdat je later schrijft per ongeluk de verkeerde knop ingedrukt te hebben...
manrot

Berichten: 1161
Logs: 0 | 180 uur
Antwoord #14 Maart 22, 2015, 15:12:39
edit2Rapporteer  
Goed om dit te delen.

Ik realiseer me nu pas dat ik nooit het alarmnummer van de knrm.nl kan bellen.

Ik heb een mobiel van de zaak en daar zijn alle 0900 nummers op geblokkeerd.
Net even op de site gekeken, maar geen alternatief nummer kunnen vinden.

Ik ga ze morgen eens bellen of er een alternatief bestaat.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #15 Maart 22, 2015, 17:10:48
edit2Rapporteer  
@LennardK: het noodbaken is met klitteband bevestigd aan een gopro-harnas (zit dus voor je borst) en met een extra lijn vastgemaakt. Bij nood maak je het klitteband los en activeer je het baken. Vervolgens kan het aan het extra lijntje mooi meedrijven.

@gebruikersnaam: voor mij was de surfboard actie en loslaten kite zeker een optie geweest. Heb ik overwogen, maar besloten eerst met kite te proberen.

Er is in het gesprek achteraf nog geopperd om de kite los te laten en naar de pier te zwemmen, maar dat moet je zeker nooit doen: bij de pier staat stroming, je komt dus niet makkelijk bij de pier, maar belangrijker: in je kite liggend houd je het nog best lang vol en je bent goed zichtbaar voor hulpverleners.
carlos100

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #16 Maart 22, 2015, 17:30:24
edit2Rapporteer  
Ik lees in de reactie van manrot dat hij de kustwacht niet kan bellen, maar via 112 zijn ze ook te bereiken. Er moet dan natuurlijk wel met klem bij gezegd worden dat je de kustwacht moet hebben.
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #17 Maart 22, 2015, 17:43:35
edit2Rapporteer  
Ed, je hebt dit heel goed gedaan. Heel professioneel. Blijkbaar was er geen paniek situatie. Fijn dat je in ijmuiden vaart, held!

Er is geen protocol bij noodsituaties, dus jij alleen kan de situatie beoordelen. Als ik naar de afstanden kijk, de tijdsduur, zou ik uitgeput zijn en ondanks dat ik een rescue zou kunnen uitvoeren, het fijn zou vinden als iemand bij mij in de buurt zou blijven. Ik denk dit omdat ik dit bij ehbo ook moet doen. Hulpdienst bellen en bij het slachtoffer blijven. Ik schuif -intuitief- daarom aan bij @gebruikersnaam.

Er zouden clinics moeten komen, niet alleen van hoe doe ik een self rescue, maar vooral: hoe help ik een medekiter of zwemmer met de (beperkte) skils die ik heb. Zelf inzicht is hierin belangrijk. En dat heb jij Ed. Top!
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #18 Maart 22, 2015, 17:54:57
edit2Rapporteer  
@Carlos100: super, je kan dus ook 112 bellen, prima oplossing voor het 0900 probleem.

@bikiniisuit: dank je voor de complimenten, goed argument van het te moe zijn voor een self rescue, waarschijnlijk heb je gelijk en zou dit geen goed optie geweest zijn.

Of ik zelf inzicht heb is de vraag, maar genoeg ervaring om te weten dat hulp vragen en geven belangrijk is in dit soort situaties(alhoewel ik bij de windsurfer natuurlijk toch weer de mist in ging).
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #19 Maart 22, 2015, 18:30:48
edit2Rapporteer  
Top actie!

Mag ik vragen waarom je de kiter niet gewoon een volle release hebt laten doen - kite richting strand. Kiter gaat voor materiaal en met grote afstand een moeilijke selfrescue uitvoeren in mega koud water is vragen om nog grotere problemen. Moe en koud en weinig licht.

Nno op ijmuiden is toch van de pier af met de kite richting t strand?!

Al met al een goeie reddingsactie maar ik denk dat het sneller en veiliger kon. Neemt niet weg dat je een top actie hebt gedaan.

Kite redden met een lijnen niet opgerold na volledige release - ga naar de upwind kant van de kite. Leg je kite met de tip in t water of hou hem laag.
Mocht de kite dan over je heen vallen duik je onder water weg. 
Maak je leash vast aan de bridle  zorg ervoor dat je leash aan de downwind kant zit van je harness en je kan m zo als een vlaggetje achter je meenemen. Lijnen blijven downwind dus daar heb je geen last van.

Ik heb al zeker 40 kitereddingen gedaan dus onderhand gaat t makkelijker.

Kiters en boards ben ik de tel al kwijt haha.

Nogmaals goeie actie
Maar rule nr 1 bij rescue. Kiter gaat voor materiaal



magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #20 Maart 22, 2015, 19:58:25
edit2Rapporteer  
@Nature: Dank je voor de tips, ik zal proberen uit te leggen wat mijn overwegingen zijn geweest:

omdat de kiter geen self rescue kende is er helemaal geen sprake van self rescue geweest. Ik heb m verteld dat hij in de kite moest gaan liggen, na de lijnen opgerold te hebben.

Waarom eerst lijnen oprollen? Om te voorkomen dat de lijnen om zijn benen zouden slaan op weg naar de kite. En dit alles met surfboard ondersteuning.

Waarom eerst naar de kite? Omdat de kiter in eerste instantie wel een licht vermoeide, maar ook een goede, coherente induk gaf. Pas nadat hij in de kite lag, kwamen de kramp klachten. In mijn ogen is in de kite liggen een zeer veillig, omdat je dan altijd drijft en goed zichtbaar bent. Daarna kan je dan rustig bekijiken wat de opties zijn.

Een kite loslaten is niet zomaar iets, niet alleen vanwege het materiaal (van minder belang), maar vooral voor anderen: kite en lijnen zijn een potentieel gevaar voor anderen, ook voor mogelijk redders.

Over kite redden door leash: ik heb een korte leash, 40 cm (ook een mogelijk verbeterpunt), maar veel belangrijker: ik vond het risico te groot in de omstandigheden (alhoewel minder dan jij heb ik wel wat ervaring met kites en kiters redden in de afgelopen 15 jaar).
carlos100

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #21 Maart 22, 2015, 20:12:37
edit2Rapporteer  
@magiced Ik ben benieuwd wat voor soort noodbaken jij gebruikt. Veel plb's en sart's worden geactiveerd door aanraking met water doordat er een zouttablet opgelost wordt. Dus voor het kitesurfen niet handig omdat ze dan al snel geactiveerd worden. Veelal zijn ze ook nog gekoppeld aan een vaartuig waardoor er bij een reddingsactie rekening gehouden kan worden met de omvang en mogelijk aantal opvarenden. Als er geen vaartuig aan een dergelijk apparaat gekoppeld is, dan geeft dat weer problemen met registreren.
Op zich vind ik het geen slecht idee om de kite op te zoeken om makkelijker te vinden te zijn. Uit ervaring weet ik dat het heel moeilijk is om een persoon die in het water ligt, te vinden. In het water moet je altijd rekening houden met het gevaar voor onderkoeling. Dus snelheid is altijd geboden, Wees er daarom zeker van dat als je iemand zelf niet kunt helpen, in ieder geval de kustwacht gealarmeerd is liever een keer te veel dan helemaal niet!
Een prima actie Ed!
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #22 Maart 22, 2015, 20:28:55
edit2Rapporteer  
@carlos: afhankelijk van je positie op zee is je kite een belangrijke tool om zichtbaar te zijn. Met deze kou moet je zo snel mogelijk het water uit, denk ik. In de zomer, op open zee kan een kite een perfect drijfmiddel zijn.

Ik moet bekennen dat ik nog nooit een echte self rescue heb gedaan, in de zin van lijnen oprollen en je door je kite aan de tips te pakken je naar de kant te laten slepen. Ik hoor van anderen dat dit ook nauwelijks werkt. Een hoop gehannes, vermoeiend en erg lastig sturen.  Windrichting en stroming kunnen het helemaal een kansloze actie maken.... Daarom ook nooit alleen het water op, zodat je elkaar altijd kan helpen of hulp kan inschakelen.
Slis

Berichten: 563
Antwoord #23 Maart 22, 2015, 21:43:11
edit2Rapporteer  
Goed verhaal Ed,
en mooi dat je het evalueert!

Hoop opmerkingen etc, welke te verwachten zijn
Maar op moment van redding telt er maar 1, en dat is: je verstand behouden
en het uitvoeren van je plan.

Hulpe Ed!
Thetheo

Geen avatar

Berichten: 52
Antwoord #24 Maart 22, 2015, 22:34:39
edit2Rapporteer  
ik snap er maar weinig van. Als iemand met dit koude water echt in nood is dan zorg je in mijn beleving dat hij de kite compleet released. Jij vaart dan  direct naar hem toe, hij laat zijn board ook achter, en je gaat beide bodydragend achter 1 kite zsm naar de kant.
Je moet natuurlijk wel een ervaren kiter zijn. Desnoods laat je hem jou board nog meeslepen. maar in noodsituaties ga je je niet druk maken om materiaal = ONBELANGRIJK!

Ben je daarna veilig aan de kant kun je alsnog kijken of je het materiaal kunt redden (of dat kunnen anderen doen)

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.