Hoogvliegen en spierpijn

Hoogvlieger

Berichten: 5
Maart 24, 2015, 01:59:30
edit2Rapporteer  
Hallo, even voor de diehard hoogvliegers onder ons,

Ik kitesurf nu zon 3,5 jaar, daarvoor een jaar of 20 gewoon vliegeren/ buggy-en. Ik volg dit forum al een jaar of 3 en heb er een hoop aan gehad, bedankt daarvoor. Echter blijf ik met een aantal vragen zitten namelijk:

Nu ik steeds hoger spring (een meter of 5 op vlak water en een meter of 8 in de golven), word de spierpijn steeds erger, vooral in buik en onderrug. Nu weet ik dat er altijd wel spierpijn is de volgende dag, maar dat is te verwaarlozen met de spierpijn die ik dus heb na de echte beuk sessies vanaf  25+ knopen. Hoe zou ik dit kunnen verminderen? Zou het een verkeerde houding kunnen zijn tijdens het nemen van de sprong? Misschien een verkeerde landing? Zou ik me buik meer moeten aanspannen of juist minder? Of zou het aan de kite liggen? Of moet ik gewoon meer varen en niet zeuren haha? Vaar zon 2 a 3 per week mits er wind is en ook de hele winter door. Ik vaar north rebels 2013 11m 9m en 6m. Nu merk ik dat als ik spring met een north evo (van een kitemaat), dat hij me rustiger omhoog trekt, maar wederom blijft de spierpijn.

Verder wil ik me sprongen dit jaar gaan uitbereiden met loops erbij, en daar zijn de rebels niet echt geschikt voor heb ik ervaren, de kite klimt niet mooi omhoog na een loop, en dan heb ik het over de 11m en 9m, daarin tegen is het met de 6m nog wel te doen. Welke kite zouden jullie me kunnen adviseren? Ben wel merkgebonden en blijft north varen. Evo, dice of vegas? Ik ben niet van plan om te unhooken, puur alleen hoge sprongen met loops en het liefst de meeste hangtime.

Graag jullie ervaring en meningen,

Alvast bedankt!!!
niels0708

Geen avatar

Berichten: 34
Antwoord #1 Maart 24, 2015, 02:14:20
edit2Rapporteer  
Bij me zelf merk ik wanneer een tijd niet ben geweest ook enorme spierpijn heb Wink maar als de dagen langer worden en ik meerdere keren per week ga de spierpijn minder word.
Ik hou altijd wel lichte spierpijn .
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Maart 24, 2015, 07:12:54
edit2Rapporteer  
Een verkeerde houding denk. Trek jij altijd nog je benen helemaal in als je springt? Toen ik zo'n beetje om de dag vaarde had ik er geen last van. Nu alleen af en toe met 35kts +  sessies. Moet zeggen dat als ik 2 dgn daarvoor ben wezen (zwemmen 80-120 baantjes vlinderslag/vrijeslag) dan merk ik daar ook bijna niks van.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #3 Maart 24, 2015, 07:20:36
edit2Rapporteer  
probeer eens een zittrapeze.   Was voor mij een openbaring qua rugklachten.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 Maart 24, 2015, 09:35:52
edit2Rapporteer  
Heb nu nog spierpijn van afgelopen zaterdag, vooral buik en bovenbenen. Is ook alweer weken geleden dat ik een goed gepowerde sessie had want zodra het vaker voorkomt heb ik nergens last van. Meer kiten dus, of die specifieke spieren gaan trainen.

Met je rug wel uitzoeken of het spierpijn is of echt rugklachten, daar wil je geen problemen mee hebben.
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #5 Maart 24, 2015, 09:49:31
edit2Rapporteer  
Merk bij mezelf dat als de trapeze lager zit op m'n rug (lees= zoals het hoort) dat mijn onderrug een stuk minder belast wordt.
Last van m'n buikspieren/beenspieren heb ik altijd wel...paar keer per week trainen zal hier veel bij helpen.
Hoogvlieger

Berichten: 5
Antwoord #6 Maart 24, 2015, 10:41:36
edit2Rapporteer  
@ Niels en Evan: Vaker gaan is een optie dus, maar weet ik uit ervaring dat me lichaam ‘hersteldagen’ nodig heeft. Ik heb vorig jaar geprobeerd om vaker te gaan, maar dat resulteerde vaak in nog ergere spierpijn. Misschien de periodes van het niet kiten verlengen met 2 dagen? Ook al is dat moeilijk haha. Van rugklachten heb ik vrijwel nooit last, als ik niet kite. Wel ben ik vorig jaar de specifieke spieren gaan trainen zoals buik, bovenbenen, armen, rug en ik doe hardlopen en baantjes zwemmen minimaal 1x in de week. Dat helpt maar is niet de oplossing.

@ Eagle-Jan: Ja en nee. Ik doe veel aan grabs,  gewoon in een rechte houding vliegen, en als ik moe word dan ga ik lekker hangen en benen intrekken. Ik zal eens proberen om te minderen.

@ Markus en Jeffro: Dat is een hele goede optie, een zit trapeze, ik ga het eens proberen ook al vind ik het er niet uitzien, maar wat moet, dat moet. Verder heb ik meerder heup trapezes geprobeerd en ook goed onderin gehouden, lekker strak maar ook wat losser geprobeerd, zonder resultaat maar ik zal me er nog eens in verdiepen.

Bedankt voor deze info, ik ga hier mee aan de slag.
Verder hoop ik op een antwoord van iemand die me kan vertellen welke kite ik zal gaan kopen, kom er maar in diehards..
JimHantu

Berichten: 87
Logs: 0 | 192 uur
Antwoord #7 Maart 24, 2015, 10:59:01
edit2Rapporteer  
Probeer de dice zou ik zeggen
De vegas loopt en klimt beter maar straft je ook veel harder af.
De dice loopt net wat milder en de 9m is snel genoeg om je op te vangen op 22m lijnen
Ook heeft de dice meer hangtime en is meer allround.

de evo zal makkelijker springen en loopt ook prima.
Maar deze loops zullen je heel snel gaan vervelen
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #8 Maart 24, 2015, 11:19:52
edit2Rapporteer  
Ik heb altijd het idee dat van een zit-trapeze je rug en buikspieren lui worden, meer kans op blessures dus juist. De mensen die last krijgen met een heup trapeze zijn vaak ook out of shape, overgewicht of iets chronisch waar niks aan te doen is. Ik zou als ik jou was lekker bij een heup blijven.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #9 Maart 24, 2015, 11:32:33
edit2Rapporteer  
Frank, totaal met je oneens!  Meeste racekiters gebruiken een zit trapeze! en die zijn echt niet out of shape.  Ik vaar meestal met zittrapeze en zit toch meestal het langst op het water,ook met 40+ knopen en ben zeker niet out of shape.  Zou me er maar eens in verdiepen of een keer met een zittrapeze varen.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #10 Maart 24, 2015, 11:40:42
edit2Rapporteer  
De reden dat een race-kiter vaak met een zittrapeze vaart heeft ook met de houding te maken waarmee je op zo'n raceboard staat. Het is ook geen verwijt naar mensen die een zittrapeze varen.

Ik denk echter wel dat een zit-trapeze minder belastend is voor je buik/rug spieren, ze worden dus ook minder getrained en in een rare situatie (crash) kunnen ze dus ook minder hebben/opvangen.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #11 Maart 24, 2015, 11:55:29
edit2Rapporteer  
Waar vaar je? Ik heb hier genoeg zittrapezes liggen en het lesseizoen start bij ons nog niet. Kun je een paar weken een zittrapeze lenen en zelf oordelen of het bij jou past (ook qua looks Wink). Ik vaar nu ruim 30 jaar met zittrapeze. Als ik met een heuptrapeze vaar, krijg ik last van mijn rug. Als ik met een zittrapeze vaar, heb ik geen last van mijn rug.

Titel van topic is nu zodanig dat advies over de meest geschikte North kite voor jou ondersneeuwt. Misschien apart topic aanmaken.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #12 Maart 24, 2015, 12:08:46
edit2Rapporteer  
Herken de spierpijn.Heb zelf ondervonden dat wat buikspier oefeningen en push-ups helpen. Vooral als je alleen in het weekend kite. Als je vaker gaat kite wordt het uiteraard minder. Ik zit als ik zo lees op hetzelfde niveau wat betreft sprongen en ik zelf merk dat ik nog heel erg m'n benen op trek bij hogere sprongen +- 8m dus die crunches in de lucht geven de dag erna ook wel extra pijn denk ik zo haha. Extra oefeningen tussen het kite door en hersteldagen zijn de sleutel denk ik zo Grin
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #13 Maart 24, 2015, 13:53:57
edit2Rapporteer  
Je geeft aan dat je het met name hebt na echte beuk sessies en dat je de laatste tijd steeds hoger springt. Ik vermoed dat je buikspieren gewoon nog niet volledig aan die nieuwe prikkel gewend zijn.

Veel mensen trekken de knieën in tijdens een sprong om ongewenste rotaties te voorkomen. Bij de knieën optillen span je ook je buikspieren. Hiernaast trekt de kite tijdens een sprong je rug in extensie (holling). Dit is een tegenover gestelde beweging van wat je buikspieren doen. Hierdoor moeten je buikspieren extra hard werken. Zeker wanneer het net even harder waait en je meer hangtime hebt.

Niets ernstig denk ik. Kwestie van specifiek trainen om dit na een kite sessie te verminderen. Dit zou je eens kunnen proberen: http://www.crossfitcatonsville.com/wp-content/uploads/2014/06/Hanging-Knee-Raise.jpg

Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #14 Maart 24, 2015, 14:04:25
edit2Rapporteer  
Citaat
Ik heb altijd het idee dat van een zit-trapeze je rug en buikspieren lui worden, meer kans op blessures dus juist.

Oneens, ik vaar vanaf het begin (vorige eeuw)  met een zit trapeze en heb nooit ergens last van  Grin
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #15 Maart 24, 2015, 18:21:51
edit2Rapporteer  
Misschien eens proberen om een impactvest te dragen?
Daardoor zit je trapeze vaster en kan ze niet omhoog kruipen.

Ik heb het eens een uurtje geprobeerd en het voelde echt solide aan.
De krachten leken me beter verdeeld met de impactvest aan.
Wel een kitesurf  specifieke impactvest nemen.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #16 Maart 24, 2015, 20:10:39
edit2Rapporteer  
Citaat
Ik heb altijd het idee dat van een zit-trapeze je rug en buikspieren lui worden, meer kans op blessures dus juist.

Oneens, ik vaar vanaf het begin (vorige eeuw)  met een zit trapeze en heb nooit ergens last van  Grin

Dan moet je toch maar eens die loop inzetten Richard Smiley Ik ken een Amsterdammer die nooit kite en die heeft het ook al dik in z'n 50 geleerd, zelfs zonder wetsuit om de crash te verzachten.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #17 Maart 24, 2015, 20:14:05
edit2Rapporteer  
Citaat
Ik heb altijd het idee dat van een zit-trapeze je rug en buikspieren lui worden, meer kans op blessures dus juist.

Oneens, ik vaar vanaf het begin (vorige eeuw)  met een zit trapeze en heb nooit ergens last van  Grin

Dan moet je toch maar eens die loop inzetten Richard Smiley Ik ken een Amsterdammer die nooit kite en die heeft het ook al dik in z'n 50 geleerd, zelfs zonder wetsuit om de crash te verzachten.

 Grin schater Grin schater Ik weet het Frank ik weet het  Grin.

Eens komt de dag en dan ...............................  Cool

bertvh

Berichten: 224
Antwoord #18 Maart 24, 2015, 21:38:02
edit2Rapporteer  
spierpijn is fijn meestal een goede indicator dat ge een goede kitesessie gehad hebt!!! en dat het te lang geleden is! ook als het warmer word hebt ge er minder last van, ook meestal meer getraind dan!!!
 
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #19 Maart 24, 2015, 21:43:06
edit2Rapporteer  
flink trainen in de wintermaanden Wink


http://www.youtube.com/watch?v=RFPsvF3UOdo
Hoogvlieger

Berichten: 5
Antwoord #20 Maart 24, 2015, 22:18:06
edit2Rapporteer  
@ Jim Dice: Bedankt voor je input Jim, ik zat zelf ook al te denken aan een dice maar wilde graag een bevestiging van een ervaringsdeskundige hebben, en dat ben je cker. Mooi filmpje, pussyloops, ook je leergierigheid spreekt me wel aan. Als ik me vaarstijl op de north site invul kom ik ook op een dice uit. Net als een verkoper mij hem adviseerde (maar van verkopers neem ik weinig aan). Grote kans dat de dice hem word. En mocht ik het niets vinden kan ik altijd nog altijd voor een vegas gaan. Kan je me nog  wel vertellen waarom een evo na verloop van tijd zal gaan vervelen?

@ Geloof68: Je hebt een pb,. De titel is idd ondergesneeuwd,  een nieuwe aanmaken is niet nodig. 80% kans op de dice en 20% op de vegas, of ik koop ze gewoon allebei XD..

@ Kempermen: Aan deze oefening zal ik veel hebben en zal deze op het voortouw nemen. Wat betreft buikspieren ben ik in 1 jaar tijd van een 6-pack naar een 8-pack gegaan,  dus het lijkt me dat je wel kan aanmenen dat het hiermee wel goed zit, de toekomstige ervaringen gaan me het leren.

@ Kobrin: Een impactvest, damn, waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht, Ook nog goed voor het oefenen met de loops in 25+ knopen.

@ de rest: Bedankt voor het meedenken, niet alleen voor mij maar ook voor de beginners, er valt nog een hoop te leren voor sommige mensen die denken dat ze kunnen kiten maar nog niet eens weten wat een self resque is ( Zaterdag middag Ijmuiden)

@ haring haaaaaai: Ik zie je elke keer wel kijken als ik achter je vaar en hard schreeuw: korte shots!! Haha.. Machtig mooi die filmpjes van je maar laat ze aub weg uit dit topic. Wie weet eten we nog een keer een bakje kibbeling, weet namelijk een adresje waar de bakjes 8,50 kosten ipv een tientje.. Goed te eten hoor, ik neem er altijd 2. ; )

Nu ik het over eten heb, voeding is trouwens ook heel goed voor herstel van spierpijn. Vooral de eiwitjes en fruit helpen bij mij tegen de spierpijn. Wat mij betreft heb ik nu voldoende info om aan te werken. Meerdere ideeen zijn uiteraad altijd welkom.
mocem

Berichten: 874
Antwoord #21 Maart 24, 2015, 22:30:19
edit2Rapporteer  
Na een goede beuk sessie heb ik ook altijd spierpijn in m'n buik. De volgende dag lachen is ook zo fijn. Lachen en auw tegelijk zeggen is best moeilijk  schater
Hoogvlieger

Berichten: 5
Antwoord #22 Maart 24, 2015, 22:52:53
edit2Rapporteer  
Probeer maar eens te hoesten of te niesen dan, lukt voor geen meter hahah
Basjuh

Berichten: 388
Antwoord #23 Maart 24, 2015, 23:07:36
edit2Rapporteer  
Aantal dingen die voor je spierspijn zorgen:
- als je springt trek je (meestal) je benen in. Doe dit een dagje en je hebt je buikspieren een serieuze inspanning laten leveren. Vergelijk het met aan een rekstok hangen en je benen optrekken, een paar seconden vasthouden (hangtime?) ontspannen en op naar de volgende.
- tijdens het crashen mogen worden ze ook serieus belast. Bij het introduceren van het loopen zul je je nek ook nog wel voelen.
- daarnaast zal je tijdens het varen ook een bepaalde spanning hebben aangezien je een licht buiging ( sterk afhankelijk van trapeze). Hier zal je als je veel vaart niet zoveel last van hebben.

To do:
- trainen van buik/rug kracht en core stability (al helemaal tijdens windloze dagen)
- probeer te ontspannen tijdens de vluchtfase.
- niet springen?

pewpew

Berichten: 779
Antwoord #24 Maart 25, 2015, 00:39:56
edit2Rapporteer  
opeens ben ik heel blij dat ik 21 ben  Cheesy
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.