Kiteboard v/s wakeboard

carbohans

Geen avatar

Berichten: 46
April 07, 2015, 23:36:01
edit2Rapporteer  
GM mede keters effe een vraagje Huh
Ik heb een speedboot gekocht en wil gaan wakeboarden, wat zijn de verschillen tussen een wakeboard en een kiteboard? Kan ik gewoon boots op mijn kiteboard schroeven en het proberen of zijn de wakeboards anders? Hoe zit het met de lengte? Kan ik de lengte van mijn kiteboards aanhouden of zit er verschil in?
Voordat ik weer een spontane aankoop gaat doen waar ik later weer spijt van krijg wil ik graag jullie mening horen ListenToMe

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 April 08, 2015, 00:10:28
edit2Rapporteer  
De gekke aankoop heb je al gedaan: de speedboot. Als je genoeg geld hebt om die aan te schaffen incl brandstof, ligplaats en onderhoud kan er ook wel een echt wakeboard vanaf.


Voor een enkele keer lol hebben met je vrienden op een zomeravond kun je prima met een kiteboard aan de slag. Wil je echt serieus wakeboard tricks gaan oefenen dan hebben vrijwel alle kiteboards te weinig weerstand en zul je veel te agressief versnellen als je aanzet voor een trick. Het kan wel met een crossover wakestyle board maar gezien je vraagstelling neem ik aan dat je een normale twintip voor straps bedoeld en je dus sowieso een ander board nodig zal hebben wil je er boots op gaan schroeven.

Voor het beste instapboard voor achter de boot kun je beter op een wakeboard forum/shop informeren.
patrick043

Berichten: 44
Antwoord #2 April 08, 2015, 00:12:04
edit2Rapporteer  
Carbohans

Ik doe het beide. Heb een kiteboardje van 134 xenon rayo(twintipje) en een liquid force peak 141 (wakeboard) Het verschil zit hem in de shape van je board en wat voor soort kiteboard. Er bestaan tegenwoordig ook al kiteboardjes met wakestyle eigenschappen die ook geschikt zijn in kabelparken om te wakeboarden.
Als ik mijn kiteboard vergelijk met mijn wakeboard is dat een enorm verschil, vooral achter de kabel. Met mijn kiteboard wakeboarden ging altijd ontzettend hard omdat die een mindere shape(kromming) heeft dan mijn wakeboard. Het heeft daarom ook niet lang geduurd dat ik een wakeboard erbij aan heb geschaft. Heb pas 1 keer met mijn kiteboard achter de boot gehangen en ook dat ging voor het gevoel 10x harder dan met mijn wakeboardje.

Precies wat Evan zegt: te weinig weerstand en je versnelt enorm agressief
carbohans

Geen avatar

Berichten: 46
Antwoord #3 April 08, 2015, 10:33:26
edit2Rapporteer  
Thanks aan deze info heb ik wat! Met een kiteboard wakeboarden gaat dus veeeeeel te snel.
Ik ga me oriënteren om een wakeboard aan te schaffen.  Nog tips voor de aanschaf van een wakeboard?
Staal

Geen avatar

Berichten: 36
Antwoord #4 April 08, 2015, 11:44:36
edit2Rapporteer  
Misschien stomme vraag, maar is de registratie van die boot in orde en heb je een vaarbewijs? Voor je het weet heb je anders gezeik met de waterpolitie en dat is best prijzig.
Jay Cabrinha

Berichten: 187
Logs: 0 | 169 uur
Antwoord #5 April 08, 2015, 15:25:49
edit2Rapporteer  
wat dacht je hier van:

http://www.youtube.com/watch?v=9gYPvkGNsmY


http://www.youtube.com/watch?v=HoW9cEZ8THU
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #6 April 08, 2015, 18:40:01
edit2Rapporteer  
Koop als je er ooit in een cablepark mee wilt gaan varen een board met een sinterbase, dan kan je zonder teveel slijtage aan je board ook over de obstakels.
carbohans

Geen avatar

Berichten: 46
Antwoord #7 April 08, 2015, 20:16:37
edit2Rapporteer  
Hè bedankt voor alle info! Ik heb een simpel speedbootje gekocht wel een hoop gedoe voordat je mag varen registratie, deel 1 en  2  almenac verplicht aan boord, zwemvesten voor alle opvarenden , 2 kg brandblusser, en vaarbewijs verzekering verplicht!  Trailer gekeurd . Maar het is wel de moeite waard had het veeeel eerder moeten doen heerlijk op het water als het niet waait! Nu nog het juiste wakeboard en gaaaaaaan. Thanks!
patrick043

Berichten: 44
Antwoord #8 April 08, 2015, 21:12:36
edit2Rapporteer  
Mooi! 
Kijk goed naar de boardjes die er zijn. Er zijn zo'n 3 verschillen grof weg. Kabel boards, boat boards en de combo. Uiteindelijk ligt het aan jezelf wat je er op kunt natuurlijk maar als je ook naar kabelparken gaat kies dan zeker voor een boardje met een sintered base of ook wel eens armor base genoemd. Zo'n base heb je gewoon nodig als je veel kickers en sliders gaat nemen.

Hoop dat je iets aan de info hebt  Tongue
Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #9 April 21, 2015, 12:50:01
edit2Rapporteer  
Met een wakeboard kitesurfen ? Kan dat alleen als er veel wind is ?
jerryvanrhee

Berichten: 237
Logs: 0 | 270 uur
Antwoord #10 April 21, 2015, 15:50:21
edit2Rapporteer  
Met een wakeboard kitesurfen ? Kan dat alleen als er veel wind is ?

lijkt me van wel, al heb ik het nog nooit geprobeert.

doordat een wakeboard veel meer rocker heeft, zul je meer snelheid nodig hebben om goed uit het water te kunnen komen.
Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #11 April 21, 2015, 16:21:43
edit2Rapporteer  
Daarom vroeg in het me ook af harde wind wel haalbaar. Heb zelf slingshot met wolf er op daar kan ik wel me wAkeboarden
tharealmb

Berichten: 143
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #12 Mei 11, 2015, 09:55:04
edit2Rapporteer  
Nog even een toevoeging:

Een kiteboard achter de boot gaat inderdaad veel te snel... je haalt de boot zo in als je niet oppast. Niet erg veilig ook.

Zelf gebruik ik een kiteboard bij de Cable-banen. Ik heb zowel een wakeboard als kiteboard, maar als ik wat relaxter wil boarden pak ik het kitesurfboard. Weinig weerstand en je kan relaxter boarden. Tricks zitten er dan alleen niet meer in.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #13 Mei 11, 2015, 13:56:40
edit2Rapporteer  
Hoe moet je eigenlijk zoeken naar goede kiteboards die je ook in cableparks kan gebruiken?
Sintered base is al 1 eigenschap. Zijn er nog eigenschappen die heel belangrijk zijn?
Ik zou namelijk ter zijner tijd mijn huidig kiteboard (met straps) willen vervangen door eentje met boots en daarnaast zou ik ook af en toe eens naar een cablepark willen gaan (of zelfs eens achter een boot hangen).
Dus de main focus blijft op het kiten, maar af en toe eens er mee kunnen waken zou een grote bonus zijn.
Ben geen pro, dus de perfecte eigenschappen zijn niet belangrijk voor mij. Zolang het maar doenbaar is zonder dat je merkt van oei tov een echt wakeboard is dit precies een houten plank waar niet veel mee kan aangevangen worden.
tharealmb

Berichten: 143
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #14 Mei 11, 2015, 14:02:51
edit2Rapporteer  
Dan zou ik toch eens een keertje naar een cable-baan gaan.... en voelen wat het verschil is met een wakeboard en een kitesurfplank. Dat is toch wel onvergelijkbaar...

Een kitesurfplank moet zo min mogelijk weerstand hebben van het water, zodat je niet zoveel wind nodig hebt om weg te komen. Bij een wakeboard heb je dat probleem niet (pk's genoeg immers) en daarom is het ontwerp ook heel anders. Een wakeboard ligt veel dieper in het water, en je kunt er veel meer druk mee opbouwen (spanning op de lijnen).

Ga eens proberen (huur een wakeboard bij de baan) wat het verschil is. Ik heb de kitesurfplank puur voor "erbij" en vind het zonde hem te verkopen. Maar een wakeboard is toch wel een ander soort gereedschap.
patrick043

Berichten: 44
Antwoord #15 Mei 11, 2015, 15:50:24
edit2Rapporteer  
Hoe moet je eigenlijk zoeken naar goede kiteboards die je ook in cableparks kan gebruiken?
Sintered base is al 1 eigenschap. Zijn er nog eigenschappen die heel belangrijk zijn?
Ik zou namelijk ter zijner tijd mijn huidig kiteboard (met straps) willen vervangen door eentje met boots en daarnaast zou ik ook af en toe eens naar een cablepark willen gaan (of zelfs eens achter een boot hangen).
Dus de main focus blijft op het kiten, maar af en toe eens er mee kunnen waken zou een grote bonus zijn.
Ben geen pro, dus de perfecte eigenschappen zijn niet belangrijk voor mij. Zolang het maar doenbaar is zonder dat je merkt van oei tov een echt wakeboard is dit precies een houten plank waar niet veel mee kan aangevangen worden.

Beste....dobbelsteen

Deze overweging heb ik ook moeten maken. De Naish Antic is een kiteboard met wakestyle eigenschappen. Dat board heeft ook een sintered/armor base hoe het genoemd word en is ook geschikt om kickers en sliders mee te nemen in een cable park. De f-one spicy is ook een kiteboard met echte wakestyle eigenschappen maar die heeft geen extra base als ik het goed heb.

Ik heb lang overwogen om de antic te kopen omdat ik ook kitesurf en ernaast graags eens wakeboard in een cable park. Aangezien mij een mooie liquid force peak op het pad kwam heb ik die gekocht om te wakeboarden. Cool
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #16 Mei 11, 2015, 17:27:19
edit2Rapporteer  
Wat je wil voor een hybride board voor kite/wake:
- sterke inserts
- veel rocker maar niet zoveel als een wakeboard (tussen de 4 en 5cm)
- sliderbase
- channels (zodat je zonder vinnen of met kleine vinnen veel grip hebt).
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.