Onderkoeling, juist in het voorjaar!

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
April 15, 2015, 09:59:31
edit2Rapporteer  
De eerste zomerse dag in het binnenland gaat vandaag genoteerd worden wat alle kiters weer uit hun winterslaap doet ontwaken. Helaas hebben we tot een week geleden aan de kust maar zelden temperaturen boven de 10gr genoteerd of kwam er zeemist voor op dagen dat het een paar km landinwaarts wel warm was.

Hierdoor is het diepe zeewater nog niet boven de 10gr uit gekomen en ook al denk je op de kant al dat je in je shorty kunt varen, als je in de problemen raakt en naar de kant moet zwemmen geeft alleen een goed winterpak voldoende bescherming om langer dan 15min in het water te verblijven zonder ernstige onderkoeling.

Kleed je dus liever te warm aan dan te koud, je kunt altijd even een verfrissende duik in het water nemen om af te koelen!

Meer informatie in onze wiki: http://www.kitehigh.nl/wiki/Veiligheid/Onderkoeling
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #1 April 16, 2015, 00:07:50
edit2Rapporteer  
Hmmm ja 15 min in het water liggen watertrappelen. Ik heb vandaag weer voor het eerst in me 3-2 pakkie gevaren wel nog met wat lycra's en jasje eroverheen. Maar ik had me handschoenen en schoentjes en zelfs kap(heb ook een capuchon) nog ingepakt maar vergeten laten staan in de woonkamer. Ik had het wel wat koud, af en toe voel je het wel wat in je hoofd ook. Iets pijn in hoofd/koppijn, vermoed dat het van de kou komt. hehe Had me cam ook nog es op me bar gemonteerd, dusja me hassus staat op beeld. Maar je ziet natuurlijk niks, prachtig mooi weer enzo.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 April 16, 2015, 08:42:24
edit2Rapporteer  
Aan zee of IJsselmeer?
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #3 April 16, 2015, 09:16:22
edit2Rapporteer  
Ijsselmeer
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 April 16, 2015, 09:24:22
edit2Rapporteer  
Dit is dan ook vooral een waarschuwing voor de noordzee, IJsselmeer warmt in het voorjaar veel sneller op omdat het daar ondiep is zonder stroming en het binnenland hogere temperaturen noteert.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #5 April 16, 2015, 09:51:38
edit2Rapporteer  
Ik heb vandaag weer voor het eerst in me 3-2 pakkie gevaren wel nog met wat lycra's en jasje eroverheen.
Lycra helpt net bij onderkoeling eenmaal het nat is. (Hiermee bedoel ik dat het net onderkoeling versterkt dus)
Geen idee of je de lycra aanhebt met de bedoeling om je warm te houden of voor zichtbaarheid oid?
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #6 April 16, 2015, 10:51:04
edit2Rapporteer  
Ja weet ik, ik heb 2 van die switch lycra's. M'tje onder het pak L eroverheen, heb ook wel eens beide over het pak heen aangetrokken. Maar dan ook nog een jas eroverheen. Maar ga altijd op de fiets, dus voordat ik het water op ga heb ik het altijd wel lekker warm. En jump vaak gewoon op me board dus ben ik haast nog niet nat. Als een lycra wel uit neoprene bestaat en titanium coating, dat zal toch wel warm zijn of wat meer warmte kunnen geven, die dingen zijn wel echt voor onder je pak. Ik heb nog wel een oude liggen, moet ik even heel goed zoeken.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #7 April 16, 2015, 13:40:57
edit2Rapporteer  
Lycra is een stof/elastomeer op zich, kan niet uit neopreen en titanium bestaan.
Misschien heb je het op iets anders, dat wél helpt bij het warm houden.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #8 Mei 27, 2015, 08:13:08
edit2Rapporteer  
Met 13 graden op 27 mei is het zeewater net zo koud als na de koude winter van 2013.
Zowat 2 à 3 graden te koud voor de tijd van het jaar.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.