Kitesurfer sterft bij Neustadt (D)

/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
April 16, 2015, 19:36:30
edit2Rapporteer  
Surfoase.com bericht http://forum.oase.com/showthread.php?t=155273:
http://www.welt.de/regionales/hamburg/article139631857/Kitesurfer-stirbt-bei-Unfall-vor-Neustadt.html

"Neustadt / Ostholstein (ots) - Am Mittwoch den 15.04.2015 kam es in der Neustädter Bucht zu einem tödlichen Kiteunfall. Gegen 16.00 Uhr wurde von einem Zeugen über Notruf der Polizei mitgeteilt, dass vor dem Seegebiet Neustadt/Pelzerhaken ein Kitsurfer auf dem Wasser gestürzt sei und es nicht schafft, sich aus dem Kitedrachen auszuhaken. Er wurde zu dieser Zeit noch vom Drachen durchs Wasser gezogen. Die Polizei informierte die Seenotleitung Bremen (MRCC= Maritime Rescue Coordination Centre) der Deutschen Gesellschaft zur Rettung Schiffbrüchiger (DGzRS), die den Seenotkreuzer "Hans Hackmack" alarmierte. Die Wasserschutzpolizei Lübeck suchte den Unfallort mit dem Streifenboot "Habicht" auf. Als die Beamten den Unfallort erreichten, hing der Kitesurfer bei ablandigen Winden immer noch an den Leinen des Kitedrachens und wurde durch das 8 Grad kalte Wasser gezogen. Nachdem die Verbindungsleinen eingefangen werden konnten war es möglich, den Kiter an das Polizeiboot heranzuziehen. Das Tochterboot "Emmi" der "Hans Hackmack" übernahm sofort den nicht ansprechbaren 52-jährigen Neustädter und brachte ihn auf den Rettungskreuzer. Die Seenotretter begannen im Bordhospital der "Hans Hackmack" sofort mit Wiederbelebungsversuchen. Im Neustädter Hafen übergab die DGzRS den Mann an einen Notarzt und eine Rettungswagenbesatzung, die ihn in das UKSH, Campus Lübeck, brachte. Dort verstarb er kurz darauf. Die Wasserschutzpolizei Lübeck hat die Ermittlungen aufgenommen. Zurzeit wird von einem Unglücksfall ausgegangen. "

http://www.presseportal.de/polizeipresse/pm/43800/2998144/wsp-sh-kiteunfall-vor-pelzerhaken?search=WSP-SH

Wasserschutzpolizei Lübeck suchte den Unfallort mit dem Streifenboot "Habicht" auf. Als die Beamten den Unfallort erreichten, hing der Kitesurfer bei ablandigen Winden immer noch an den Leinen des Kitedrachens und wurde durch das 8 Grad kalte Wasser gezogen. Nachdem die Verbindungsleinen eingefangen werden konnten war es möglich, den Kiter an das Polizeiboot heranzuziehen. Das Tochterboot "Emmi" der "Hans Hackmack" übernahm sofort den nicht ansprechbaren 52-jährigen Neustädter und brachte ihn auf den Rettungskreuzer. Die Seenotretter begannen im Bordhospital der "Hans Hackmack" sofort mit Wiederbelebungsversuchen. Im Neustädter Hafen übergab die DGzRS den Mann an einen Notarzt und eine Rettungswagenbesatzung, die ihn in das UKSH, Campus Lübeck, brachte. Dort verstarb er kurz darauf. Die Wasserschutzpolizei Lübeck hat die Ermittlungen aufgenommen. Zurzeit wird von einem Unglücksfall ausgegangen.

ots Originaltext: Landespolizeiamt Schleswig-Holstein - Abt. 4 -
Wasserschutzpolizei

Digitale Pressemappe:
http://www.polizeipresse.de/p_story.htx?firmaid=43800
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #1 April 16, 2015, 20:34:24
edit2Rapporteer  
Kan je het eerst niet even vertalen Klaas, ik snap niks van dat Duits  Huh
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #2 April 16, 2015, 20:45:20
edit2Rapporteer  
52-jarige man is overleden nadat hij bij aflandige wind een tijd door z'n kite is voortgesleurd in water van 8 graden. Reanimeren mocht uiteindelijk niet helpen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 April 16, 2015, 21:03:27
edit2Rapporteer  
Dat haal ik er ook uit, weinig verdere info.
Te weinig om gelijk al conclusies te gaan trekken. Wellicht dat er binnenkort meer duidelijkheid komt op Oase.com
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #4 April 16, 2015, 21:41:47
edit2Rapporteer  
Wat een feit is  dat deze kiter zelf uit Neustadt komt, dus als de beste de plek zelf kent. Of dat een reden mag zijn om met aflandige wind te gaan varen...

----

Wat in oase.com verder nog is te lezen (CountWalker):

Deze middag waren we met meerdere kiters en windsurfers aanwezig. Wind was vlagerig gepaard met een onaangename klots, maar voor ervaren kiters goed te doen. 

Na een manouvre stalde zijn kite, viel uit de lucht, draaide door en viel op het water waar hij nog een keer doordraaide. Hierdoor leek op afstand een relaunch onmogelijk. Op dat moment waren er nog 1 kiter en 2 windsurfers op het water en meerdere getuigen op het strand.

Vanaf het strand was te zien dat de safety gereleased was, doordat de kite zonder druk los fladderde op het water. Echter, kort daarop kwam de wind weer in de kite en onstond een soort van deathloop op het water. Daarop zijn 3 personen te voet direkt door het water danwel eerst langs de kant  en daarna schuin over het water naar de kiter toe gegaan om hem te helpen.  Door de heftige druk van de loopende kite kwamen ze niet snel genoeg bij de kiter, waardoor deze poging moest worden afgebroken.
Terug op het land is per direkt via de 110 de waterpolitie gebeld en daarna de reddingsdienst. 

Het werd ook duidelijk dat de verongelukte kiter in het ondiepe gedeelte zelfs de enorme kracht van de loopende kite geen weerstand kon bieden en verder door de kite in het diepe werd getrokken. De andere kiter en een windsurfer zijn tussentijds ook naar de kiter  gevaren en hebben met hun mogelijkheden ook al het mogelijke geprobeerd dit verder te stoppen, maar moesten onder de gegeven omstandigheden en uit zelfbescherming hun hulp staken.

Na enige tijd kwamen uit Grömitz en Neustadt 2 reddingsboten de verongelukte kiter redden die nog steeds door de over het water loopende kite nu al ver buiten de kust dreef.

----

Uiteindelijk is deze kiter naar Lubeck vervoerd alwaar hij in het ziekenhuis uiteindelijk is overleden
JokerB

Geen avatar

Berichten: 270
Logs: 0 | 56 uur
Antwoord #5 April 16, 2015, 21:58:06
edit2Rapporteer  
besef je weer dat je met kitesurfen goed moet uitkijken, ookal ben je nog zo ervaren.
soms is de natuur genadeloos hard.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 April 17, 2015, 06:49:46
edit2Rapporteer  
Erg triest om te horen, ik snap niet dat mensen in zo'n geval niet direct alles losgooien... Sad
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 April 17, 2015, 11:37:40
edit2Rapporteer  
Ik snap dat varen met aflandig gewoon niet en wil dat niet snappen ook.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #8 April 17, 2015, 12:16:09
edit2Rapporteer  
Bij Fehmarn kon je toch met alle windrichtigen uit de voeten? Neustadt ligt daar 10 km bij vandaan. Blijt natuurlijk een triest verhaal van een medekiter.
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #9 April 18, 2015, 02:53:08
edit2Rapporteer  
R,I.P.
Mijn respect en condoleances aan de familie van het slachtoffer.

Deze man is op een verschrikkelijke manier heengegaan. Echt afschuwelijk. Echt onbegrijpelijk, en boosmakend.

Op oase.com is er slechts 1 getuige verslag nl dat van Countwalker. Ik heb het stuk van de threadbeginner voor mijzelf vertaald omdat juist de kleine stukjes –voor mij- leermomenten zijn. Uiteraard hoef je het er niet mee eens te zijn. Ik zet mijn eigen vertaling hieronder van het getuigen verslag van Michael (alias Countwalker), voor mijn duidelijkheid:

‘’’Op die middag was de wind vlagerig, maar niet onbeheersbaar voor ervaren kiters.
Bij een manoevre inverteerde de kite in de lucht! kwam tot stilstand, viel  in het water, sloeg  om en het werd duidelijk dat  een relaunch niet mogelijk was. Dit gebeurde zo een 100 tot 150 meter van de oeverlijn af op een zandbank voor de vuurtoren waar –het slachtoffer- mogelijkerwijs nog kon staan.

Vanaf het strand was zichtbaar dat het slachtoffer zijn safety getrokken had, omdat de kite zonder druk op het water fladderde. Echter kort daarop ging de wind in de kite zitten en de kite ging aanhoudend ongecontroleerd loopen. Er zijn 3 getuigen naar het slachtoffer gelopen om hem te ondersteunen. Door de aanhoudende druk van de loopende kite kon men hem niet snel genoeg achterna zitten, zodat deze reddingspoging faalde.

EN NU KOMT HET :
het was duidelijk dat de verongelukte kiter, ook in water waar je nog kunt staan bij de zandbank, niet bestand was tegen het sleuren van de kite en steeds verder achter de loopende kite naar het diepe water meegetrokken werd. Inmiddels waren ook een andere kiter en een surfer naar het slachtoffer gevaren en hebben met alles wat binnen hun bereik mogelijk was, getracht de afloop te stoppen, echter moesten op gevaar van eigen leven naar de oever varen en konder de afloop niet tegenhouden’’.

Wat zijn mijn leermomenten ?
-   het begon dus met een geinverteerde (=naar binnengedraaide) kite. Denk dus niet, zelfs als je je QR gebruikt dat je dan safe bent. Dat ben je verdorie niet.
-   5 mensen hebben deze man getracht te redden op sta-diepte water! en hij is nog verdronken. Hoe krankzinnig kun je het bedenken.
-   Zelfs al zou de wind side on shore gewaaid hebben, wie geeft de garantie dat hij dan niet tegen een ander obstakel gecrashed was ! Dus : verdrinken of verpletterd worden ?
-   Bij een loopende kite kun je nog tot 2, 3, 4, 5, 6, 7 tellen. Daar kan tijd dus nog in jouw voordeel uitvallen. Ik geloof niet in ‘sec’ het systeem van QR en Release. Je moet in 1 seconde dat hele f#cking harnas van je af kunnen doen
-   En dat brengt mij weer tot dat ongeluk van het  arme meisje verongelukt in Zuid Frankrijk 1 week geleden, 7 april. Zij kon maar tot 1 tellen voordat die gemene rukwind haar uit het water trok en op het land haar nek brak.

Als een trauma ongeluk op je pad komt, zullen er altijd mensen zijn die bevriezen, niks kunnen doen. Maar voor hen die wel in staat zijn om te reageren, zou een harnas  die je in 1 seconde af kunt doen, misschien wel het enige ‘technische’ hulpmiddel kunnen zijn. Waarom zijn die er niet ???? De kite industrie blijft achter, al jaren.

Mijn 1,5 cents
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #10 April 18, 2015, 10:06:17
edit2Rapporteer  
Vorige week zondag op Mirns een kiter " gered" met een geinverteerde kite, begon ook te loopen, gelukkig na 2 loops landde de kite precies goed op het water zodat die bleef liggen. Ik ging als een speer downwind. Inmiddels had de kiter zijn QR getrokken.

Ik kon de kite pakken en al snel weer kite weer in de juiste positie brengen.
Wonder boven wonder waren de lijnen niet inelkaar en kon de kite weer gelaunched worden

Opvallend was dat ik de enige was die er naar omkeek, zeker 10-tallen kiters deden niks!
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #11 April 18, 2015, 13:03:37
edit2Rapporteer  
Blij dat je dat gedaan hebt marco, held. Je doet tenminste iets!
GEINVERTEERD = RUK. Je bent + zit vast aan een ongeleid projectiel. Sorry, een dodemans projectiel. Kite instructeurs, horen jullie mij?
Vertel je je studenten dat dat ruk is!
Vertel ze over dit ongeval: sta diep water, 5 kerels die je proberen te redden, en je verzuipt gewoon voor een ieders oog. WAKE UP! Time to die.

En wat er geleerd wordt bij iko, kite scholen is f&cking verouderd. QR, release, het verhaaltje is gewoon niet af. Mijn iko certificaat kan terug in de bubblegum machine.

Dat l#llige mesje om zogenaamd "je lijnen" te snijden, net alsof je in een tv stoel zit en de tijd hebt om te fileren. Voor wie op zee vaart: er zijn harnassen waar een opblaasbaar reddingsvest in zit en dat ding kost niet eens meer dan een "hipmerk" harnas.

Kiteverenigingen/organisaties moeten niet alleen "informeren", maar ook druk uitoefenen naar de kite industrie dat t tijd wordt om beter spul te gaan verkopen. Zo moeilijk is dat niet. Alle (buitenlandse) forums vermelden verslagen van ongelukken. Daar kun je wat mee doen. En zeker niet alle ongelukken mee voorkomen, mensen blijven onwetend stupid, maar op een gegeven moment was er plotseling de bow kite. Nadien? Ben niet onder de indruk van nieuwe ontwikkelingen de afgelopen 5 jaren.

Ik ga mijn gal wel even spuwen op kf

(Ben iig blij dat kh zich beter inzet dan NKV)
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #12 April 18, 2015, 21:46:43
edit2Rapporteer  
Verschrikkelijk al die ongelukken, zijn er wel erg veel laatste maanden.

@Marco, was dit een single of double frontline safety?

@bikini, Snap dat je geëmotioneerd raakt van zoveel ongelukken maar probeer wel een beetje op je taalgebruik te letten.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #13 April 19, 2015, 08:18:01
edit2Rapporteer  
@evan, kon ik niet goed zien.

wat ik wel zag was dat de bridle achter 1 van het ventielen van een strut was blijven hangen. Volgens mij was het een Best Waaroo, maar kon het niet goed zien.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #14 April 19, 2015, 08:21:27
edit2Rapporteer  
Denk dat Bikinipak wel een punt heeft. De QR is vaak een enkelvoudig systeem dat niet altijd functioneert. Als de depower lijnen om de bar zitten dan heb je er vaak niks meer aan. Ook het gebruik van "suïcide mode" komt de veiligheid niet ten goede.

Dan heb je vaak alleen de leash nog welke je los kan gooien. Bij mij is deze na een eerder post over een dergelijk ongeval naar de voorkant verhuist en maak ik deze aan de spreader van de trapeze vast.

Ongelukken waarbij de kite de kiter onverwachts tegen een obstakel smijten hebben denk ik de overhand bij de zware ongevallen. Hier kan je met het materiaal niet veel aan doen anders dan het "monkey proof" maken.

Loopende kites zijn denk ik beter te beheersen met materiële maatregelen. Een extra release op de trapeze zou een optie zijn. Net als Bikinisuit vind ik het mesje overschat, leuk maar voor op de bank maar niet achter een loepende kite.

Wellicht kan de kite industrie leren van een in andere industrieën gebruikelijkere methodiek SIL.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Safety_Integrity_Level

Als gebruikers zouden wij een safety check lijst kunnen maken. (er was zeer recent een check lijst op kitehigh)   Moeilijkheid is wel dat marketing vaak domineert als het gaat over product eigenschappen.

 



/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #15 April 19, 2015, 09:56:49
edit2Rapporteer  
@Bikinisuit
1) Groot bijkomend risico als te eenvoudig/makkelijk de trapeze in 1 handeling kan worden gereleased: Dit kan dan ook ongewild gebeuren in de actie van de sport; het kan een wet van Murphy omzetten als iemand dit in paniek doet waar de drukte om hem heen volledig vergeten wordt. Stel dat iemand dit zou gebeuren/doen op een drukke kitespot of waar op dat moment >50 kiters op het water staan (los van alle andere omstanders).
Begrijp dat door  in 1 handeling je trapeze af te doen, de kite zelf nog niet is gereleased en dus een projectiel is voor de omgeving...

@ Erik@Spijk
2) SIL Een mooi begrip en het klinkt als een hoop 'rocket science', alleen zoals je link al aangeeft gaat het voornamelijk op bij machinebouw en normatieve processen, maar in hoeverre het ook is toe te passen op het menselijk gedrag en haar beslissingen en fouten?
SIL zoals het nu toegepast wordt is geïntegreerd binnen een miljardenindustrie en navenante omzet met ook een uitwisseling van kennis, gegevens en processen. Je praat hier over een verspreiding en assimilatie over decennia van jaren die net als de DIN/ISO in de laatste jaren breed wordt toegepast.
In de kiteindustrie bestaat nauwelijks zulke informatie en dus zullen eerst alle parameters in kaart moeten worden gebracht om alle risico's duidelijk te krijgen. Daar gaan hele studies en analyses over heen. Los van de tijd, wie betaald dat? Als zo iets verrekend zou moeten worden via die paar kite artikelen, wil ik niet meer weten wat een kite ons gaat kosten
Los van alle emoties bij sommigen en het leed bij een aantal, realistisch gezien, betwijfel ik of dat er ooit van gaat komen, tenzij je een afgeleide van deze SIL weet te bedenken die integraal voor bv een hele sportindustrie gaat gelden en gedekt wordt door... de zorgverzekeringen, maar of die er vandaag de dag op zitten te wachten.

Ik denk dat de kite industrie zoals ze in 2002 met de QR en 2005 met de deltashape gewoon door moet gaan waar ze mee bezig zijn en wij kiters en kitescholen in de breedste zin van het woord eerst moeten kijken naar ons eigen gedrag (oa. ongeconcentreerd, gemakzucht, zelfoverschatting) en bewustzijn die imho voor 80/90 procent verantwoordelijk is voor het zware letsel.

Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #16 April 20, 2015, 23:30:51
edit2Rapporteer  
Mee eens dat menselijke factoren belangrijk zijn. Ongeconcentreerd, gemakzucht, zelfoverschatting zullen belangrijke factoren zijn. 

SIL kan uiterst complex zijn, maar in de basis hoeft het niet ingewikkeld te zijn en los van de kwalitatieve kant kan je de lessen denk ik prima op het kitesurfen toepassen. 

In de basis gaat het vaak om:
-Mensen maken vaak fouten in stressvolle situaties. Door te oefenen verklein je de kans op foutieve handelen onder stress. Hoe realistischer de oefening hoe effectiever.  Weet iedereen blindelings de QR te vinden? tijdens stress? Eens mesje is leuk maar als je verzuipt ben ik bang dat je het mestje laat vallen.
-systemen falen minder in vaak wanneer je er een beroep op doet als je ze vaker test. (test je QR)
-Een beveiliging (QR) beschermt je maar beperkt, alles faalt. Moet het toch veiliger dan kan je alleen nog een onafhankelijke beveiliging toevoegen om toch veiliger te worden. (tweede QR?) Neem als voorbeeld de cabrinha bar 2009 bar. Als je aan deQR2 trekt (dopje) is de kite echt weg, zelfs al zit je QR muurvast. Mist je natuurlijk je leash niet aan daarboven hebt vast gemaakt.
-Extra beveiligingen leiden tot een verminderde betrouwbaarheid. Gebruik een leash



Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #17 April 21, 2015, 09:16:48
edit2Rapporteer  
Neem als voorbeeld de cabrinha bar 2009 bar. Als je aan deQR2 trekt (dopje) is de kite echt weg, zelfs al zit je QR muurvast. Mist je natuurlijk je leash niet aan daarboven hebt vast gemaakt.
-
Heb je er ook zelf mee gevaren? De qr2 released namelijk alleen de safety lijn en niet de powerlijn zoals jij suggereert En was bedoeld als makkelijk bereikbaar alternatief voor de leash om je kite te lozen als hij nog te hard blijft trekken na het activeren van qr1.
Je leash losgooien omdat je chickenloop niet open wil heeft toch ook geen zin? Dat is namelijk precies wat je doet bij het trekken van qr2. Op de latere barren was het zelfs onmogelijk gemaakt om qr2 te activeren voordat de hoofd safety getrokken was.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #18 April 21, 2015, 10:15:04
edit2Rapporteer  
In het verhaal van bikini staat toch dat vanaf het strand te zien was dat de safety (qr) (succesvol) was getrokken.
Waarom heeft hij dan niet ook z'n leash gereleased? Zat ie achterop? Wist ie niet hoe (pull of push, zie verhaal slingshot leashes)? Misschien niet meer bij bewustzijn?

@bikini, mystic heeft een spreaderbar met extra qr. Precies wat je wil toch?

Verder heb ik met verschillende QR's het probleem gehad dat zie niet wilde openen. Voor mij geen taps toelopende QR's meer, die hebben kans op klemmen.
Ook zijn er kites die na t succesvol activeren vd QR niet 100% drukloos zijn (voornamenlijk kites die op beide powerlines ‘uitflaggen‘).
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #19 April 21, 2015, 18:27:36
edit2Rapporteer  
Ik ben het helemaal eens met Bikini:

het moet mogelijk gemaakt worden om in het extreme geval je trapeze in een keer los te gooien ......

dit moet toch niet zo moeilijk zijn?
of is er al een trapeze op de markt die dit mogelijk maakt????
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #20 April 21, 2015, 19:29:46
edit2Rapporteer  
Ik ben het helemaal eens met Bikini:

het moet mogelijk gemaakt worden om in het extreme geval je trapeze in een keer los te gooien ......

dit moet toch niet zo moeilijk zijn?
of is er al een trapeze op de markt die dit mogelijk maakt????

Nouja je hebt dat ding van Mystic die de haak losgooit
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #21 April 21, 2015, 23:17:15
edit2Rapporteer  
@Evan, ja ik heb ik een 2009 cab bar gehad. De bedoeling was zoals je beschrijft.

Maar als je de leash aan de chickenloop vast zou maken de flagt de kite bij het trekken (of drukken) van de QR1 uit, hangend aan de safety line. Bij QR2 zou je dan de kite direct helemaal los gooien, inclusief leash.

Mystic speaderbar is ook een optie.

Uiteindelijk kan er denk ik prima naar een dubbele QR toegewerkt worden.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #22 April 22, 2015, 18:07:16
edit2Rapporteer  
Ik vind het eigenlijk goed zoals bij mijn mystic.
Daar kan je je leash achteraan hangen en indien je er niet meer aan kan, kan je hem alsnog via je trapeze zelf releasen.
Al heeft dit bij mij geen nut meer, ik heb de leash van de eerste keer aan de zijkant gehangen.


Weet je welke QR de allerbeste is? Stop gewoon met kiten, onfeilbaar Wink
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #23 April 22, 2015, 20:04:03
edit2Rapporteer  
 
Op mijn draft  had ik een 5e lijn voor relaunch. Loopt langs de stuurlijn en trekt een strut 'dicht' zodat de kite omrolt. Zou je een dergelijk 5e lijntje aan een speciaal ontworpen deflate ventiel vastmaken dan zou je daarmee ipv full release je kite kunnen laten leeglopen. Alleen de kunst een dergelijke lijn onder alle omstandigheden  bereikbaar te houden..
bienmachien

Berichten: 7
Antwoord #24 April 22, 2015, 23:08:37
edit2Rapporteer  
Ik gebruik de Jay Dynabar (overigens super voor wave) op mijn Manera harnas. Indien je QR niet zou werken, kan je de haak met kite en al afgooien door aan het rode bolletje te trekken. Deze heb ik nog nooit per ongeluk geactiveerd en zit ook niet in de weg. Bovendien heeft de Manera (zowel links als rechts) een 'leash release' als je niet in staat zou zijn je leash af te gooien of te grijpen. Ik heb dus een dubbele beveiliging op zowel QR als leash.
Ik heb in penibele omstandigheden NOOIT getwijfeld of de schroom gehad mijn QR of leash te activeren: bij mijn weten leef ik maar één keer en kites zijn er genoeg in de handel mocht mijn geliefde BWS het hierdoor niet overleefd hebben.
Ook ik vind dat er nog te weinig wordt gedaan aan de productontwikkeling van harnassen op gebied van veiligheid, laat staan de ergonomie (zeker voor ons vrouwen). De nadruk ligt nog te veel op de 'looks' en marketing. Er is nog veel werk aan die winkel.
Fabienne
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.