Advies gevraagd over top-3tje voor aanschaf eerste kite

Loewietje

Geen avatar

Berichten: 5
Logs: 0 | 2 uur
April 25, 2015, 13:38:11
edit2Rapporteer  
Beste kiters!

Laat ik me als newbie op t forum eerst even voorstellen; ik ben Louis, 28 jaar, uit Rotterdam. Ik heb enige ervaring met powerkiten op 't land (Twister, Ozone Samurai, wat landboarden af en toe) maar dit jaar wil ik graag de overstap maken naar het water.

Een week of twee geleden heb ik mijn eerste paar uur prive-les gehad en mn eerste metertje of 10 gevaren en aankomende week staat de tweede privesessie gepland om mn certificaat vol te krijgen. Hierna wil ik uiteraard zsm mijn eigen setje aanschaffen zelf het water op.


Aangezien ik een beginner ben heb ik nog niet een gedefineerde 'stijl', maar ik denk dat ik uiteindelijk vooral wil gaan freeriden en zo af en toe een vette jump maken. In eerste instantie wil ik 1 kite aanschaffen waarmee ik vooral deze zomer goed uit de voeten kan en later een tweede kite aanschaffen om mn windbereik wat te vergroten. Naar ik begrepen heb is een 9 of 10 meter kite een goede start voor mijn +/-65 kilo.

Het forum hier heeft me al veel geholpen om een schifting te maken tussen het grote aanbod aan kites, maar ik wil toch graag nog jullie advies vragen voor ik tot aanschaf overga.

Mijn top-3tje:

F-One Bandit 6 2013 9m2 + 45 cm bar    € 650,00   http://link.marktplaats.nl/a1020086646   
Cabrinha Switchblade 10 m2 + IDS bar   € 375,00   http://link.marktplaats.nl/m922505249   
Ozone Catalyst 2013 10m incl bar   € 650,00   http://link.marktplaats.nl/m920468812    

De laatste optie heeft denk ik mijn voorkeur maar dat is vooral omdat ik hem er zo vet uit vind zien (wel een pull ipv push quick-release..)

Welke van deze 3 kites gaat het best passen bij mijn gewicht, wensen en level? Of hebben jullie misschien een heel ander advies?

Bedankt voor de reacties alvast!

Cheers  YeSS

Louis
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #1 April 25, 2015, 13:46:33
edit2Rapporteer  
Welkom

ik ben zelf tevreden met mijn Bandit 2014 in 8 en 11m

Mijn inschatting is dat een Bandit quiver in 7 en 10m prima bij jouw gewicht aansluit. Dus als je vooralsnog 1 kite wilt zou ik voor een Bandit 10m gaan. Je zou even op de website van F-one kunnen kijken wat de lowend is van de 9m? Wellicht is dat voldoende voor je. Dan is een zuiver 6 en 9 m of 7 en 9m een optie.

Just my two cents. Er reageren vast meer mensen:)

Veel plezier op het water!
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #2 April 25, 2015, 14:09:13
edit2Rapporteer  
Ik heb lange tijd met Bandits gevaren (I, II en III) en ben daar altijd zeer tevreden over geweest ofschoon ik ze toch wel instabiel vond in vlagerige condities. Dat zal trouwens in de loop der jaren wel verholpen zijn, mag ik hopen.

Cabrina en Ozone zijn bekende A-merken met daaraan vast ook een A-prijs ...... Angry
Met jouw gewicht zou ik eerder voor een 9m gaan dan een 10m.

Wellicht is dit ook iets voor jouw .... Ocean Rodeo Prodigy 9,5 m.

Sinds een jaar vaar ik met de Ocean Rodeo Prodigy. Een super kite om mee te beginnen: mega stabiel in vlagerige omstandigheden, grote windrange, vette hangtime, vergevinggezind vooral bij sprongen, easy relaunch, perfect voor freeride en wave en top kwaliteit voor een betaalbare prijs ... ThumpsUp

en de importeur zit in HvH... YeSS

btw: ik word niet gesponsord door Ocean Rodeo en dat zit er waarschijnlijk ook iet in gezien mijn kiteskills ...  Cry
Loewietje

Geen avatar

Berichten: 5
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 April 25, 2015, 14:21:08
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reacties!

Ocean-Limbo; deze http://www.stormchaser.nl/outlet/set-deal set zou ook een goeie optie kunnen zijn dus? Wel iets duurder dan een tweede-hands kite, maar wellicht een goede kite om een tijd mee vooruit te kunnen.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #4 April 25, 2015, 14:56:15
edit2Rapporteer  
Ik heb met deze drie kites gevlogen, alleen de Switchblade niet uit dat modeljaar.... Sowieso vreemd dat dat er niet bijstaat in de advertentie, dat geeft weinig vertrouwen. Een Switchblade 10m heeft meer kracht dan een Catalyst 10m, dus is m.i. aan de grote kant voor jouw gewicht. Als je in jouw kennissenkring een ervaren kiter hebt, is het handig om die in te schakelen bij het beoordelen van de tweedehands kites en barren. Je zult de eerste niet zijn, die een flink gebruikte kite koopt voor een te hoog bedrag.

Bij je afweging zou je ook kunnen kijken naar het safety systeem. De markt heeft gekozen voor single frontline safety en dus zul je in de toekomst steeds minder kites vinden die ontwikkeld zijn voor een double frontline safety.

Naast deze merken bestaan er ook nog andere merken die concurrerend zijn met de tweedehands kites van de A-merken. Je kunt dan nieuw varen met alle voordelen van dien.
Loewietje

Geen avatar

Berichten: 5
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 April 25, 2015, 15:22:48
edit2Rapporteer  
Hallo Geloof68,

Het verschil tussen Single en Double frontline safety is me niet helemaal duidelijk.
Dit plaatje gaf wat inzicht: http://corekites.com/sites/default/files/SENSOR2_ssf_2.gif, maar van een double kan ik eenzelfde schema niet vinden. Heeft het ook te maken met of je duwt of trekt om te releasen?

Wat voor soort releases hebben de door mij genoemde opties?  In de kitespecs kan ik daar niks over vinden.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #6 April 25, 2015, 15:36:43
edit2Rapporteer  
hey loewietje,

een dual frontline safety werkt  eigenljik als je depowerkoord.  je kite depowered   '200' 300 procent   meer dan wat hij doet bij de bar volledig van je af.

bij een single safety  stopt je kite er volledig mee omdat een kite simpelweg minimaal 2 lijnen op spanning nodig heeft om te  vliegen.  [ powerlijnen] 

een single frontline safety is dus veiliger.

check  ook eens de Fluid kiteboarding ATV V6 http://www.fluidkiteboardingint.com/kites-atv-v6.php [werk ik voor] 
momenteel heeft onze dealer in het zuiden van NL uitverkoop op de ATV V6 2014. Uiteraard zeg ik dit omdat ik belangen heb bij het merk. Maarrrrrr de reviews hier op kitehigh spreken natuurlijk boekdelen. ietsie meer dan je marktplaats linkjes maar ik denk dat ze je best een scherpe aanbieding kunnen doen voor nieuw materiaal..
op elke kite geven wij = Fluid kiteboarding international 1 jaar free repair als je m zelf sloopt buiten de gebruikelijke garantie.  Handig mocht je m perongeluk eens op een schelpje prikken.

www.fluidkites.nl  [niet mijn shop]

cheers
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #7 April 25, 2015, 16:11:08
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reacties!

Ocean-Limbo; deze https://www.stormchaser.nl/outlet/set-deal set zou ook een goeie optie kunnen zijn dus? Wel iets duurder dan een tweede-hands kite, maar wellicht een goede kite om een tijd mee vooruit te kunnen.


Dat bedoel ik ......... Wink
Als je contact op neemt met de importeur, dan kan deze je van zeer deskundig advies voorzien .... ThumpsUp

En wat de Prodigy betreft ..... ik heb al heel wat kites gevlogen maar deze geeft me veruit het veiligste en prettigste gevoel .... YeSS

Veel succes met het maken van een keus en veel plezier met de nieuwe hobby ...
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #8 April 25, 2015, 16:20:06
edit2Rapporteer  
@TS:
- F-one heeft double frontline safety;
- Cabrinha had dat tot en met 2013, de kite uit de advertentie is ouder dan 2013;
- Ozone heeft sinds 2009 single frontline safety.

Veel gebruikers hebben belangen bij de verkoop van kites, dat geldt ook voor mij. Feit is dat er tegenwoordig genoeg goede kites zijn voor een realistische prijs.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 April 25, 2015, 17:11:05
edit2Rapporteer  
Wat ik je als advies wilt geven, koop een degelijk tweedehands allround kite. Ik kan straks nog wel eens een lijstje opnoemen. Dit is goedkoper dan een nieuwe kite en als beginner weet je toch nog niet welke kite je fijn vind.

Nog even inhaken op dat double frontline safety, hoe dit werkt verschilt per merk. Bij F-one is/was het bagger en bij Cabrinha werkt het goed. Dus gewoon even opletten.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #10 April 25, 2015, 19:56:23
edit2Rapporteer  
Er zijn overigens genoeg starters die niet met tweedehands materiaal willen starten. Kwestie van budget, keuzes maken, te weinig kennis hebben van het tweedehands materiaal, service, mogelijkheid tot inruil, .....
Loewietje

Geen avatar

Berichten: 5
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 April 26, 2015, 10:01:20
edit2Rapporteer  
Heel erg bedankt voor alle antwoorden iedereen!  Echt top Smiley Ik ga me er nog even verder over buigen en jullie zullen me vast weer ergens tegenkomen op t forum Wink

Cheers, Louis
ThirtyKnots

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #12 April 26, 2015, 17:04:26
edit2Rapporteer  
Heb zelf een bandit 10m en 7m, zelfde model als waar je naar aan het kijken bent. Iets waar je rekening mee moet houden is hoe gevoelig je materiaal is voor slijtage. Ik heb alles nieuw gekocht en was dan ook erg verbaasd toen een van mijn stuurlijnen los schoot nadat ik er 20 keer mee had gevaren. Gelukkig was dit toen ik uit het water popte en niet terwijl ik in de lucht hing en een loopje trok. als je kijkt naar de bar van f-one dan zie je dat de stuurlijnen aan een stuk touw vast zijn gemaakt wat onbeschermd langs in een metalen oogje draait. als daar een stukje zand/glas/ iets scherps in komt, of er gewoon een klein braampje in zit dan kan dat heel snel slijten. ik spoel altijd mijn spullen af na gebruik, pure pech maar als ik wederom nieuw materiaal zou aanschaffen zou ik wel even goed kijken hoe gevoelig het is voor dit soort dingen. De safety release van de bandit 6 is trouwens ook echt een grap. Op de bandit 7 hebben ze een veel beter systeem (kan je ook als vervanging kopen voor de 6 maar kost je wel weer wat geld). de vlieger ben ik verder tevreden over, maar de bar totaal niet. er zit onderaan ook geen swivel dus de enige manier om de lijnen recht te houden is om de kite de andere kant op te loopen of een backroll te doen nadat je de kite een rondje hebt laten draaien. de tas waar de kite in komt kan je ook geen board aan doen wat irritant is, maar je kan er wel wat op laten zetten bij je lokale kleermaker (of zelf doen als je een goede naaimachine ter beschikking hebt) 

je hebt het niet over een board gehad maar ik zou terugkijkend een tweedehands boardje nemen, twin tip gewoon basic free style en als je beter kan varen en weet welke kant je op wilt (wakestyle/wave/freestyle/racen) pas echt geld neerleggen voor een board.

de rest van de vliegers heb ik geen ervaring mee, maar hopelijk heb je hier wat aan.
Loewietje

Geen avatar

Berichten: 5
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #13 April 30, 2015, 10:21:11
edit2Rapporteer  
Nogmaals bedankt voor de reacties, heeft me zeker geholpen  ThumpsUp

Het is uiteindelijk de Ozone Catalyst (2013) geworden! A.s. zaterdag ophalen *stoked*  YeSS
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.