Kitesurfer sterft bij Neustadt (D)

HBX

Berichten: 201
Logs: 0 | 1250 uur
Antwoord #25 April 22, 2015, 23:21:46
edit2Rapporteer  
Ik wil ook graag mijn ervaring delen met jullie aangaande een (death) loopende kite waar ik tot voor kort niet over mee kon praten en nu weet hoe heftig dit kan zijn.

Heb namelijk afgelopen week op Fuerteventura aan de lijve moeten ondervinden wat voor een krachten een (death) loopende kite genereert. Echt bizar, maar ben er gelukkig zonder schade vanaf gekomen.

Na een mislukte trick viel ik ongelukkig voorover in mijn eigen lijnen waardoor een van mijn stuurlijnen om m'n bar kwam te zitten. Ik dacht dit nog wel te kunnen fixen en probeerde m'n bar te bereiken. Maar doordat de kite direct uit zichzelf launchde begon ie direct te loopen als een malle.

Na een stuk of 5 loops m'n QR getrokken in de hoop dat de kite tot stilstand zou komen en ik de boel kon fixen. Helaas bleef de kite loopen en ik vloog als een vodje achter m'n kite aan en was inmiddels al een paar honderd meter verplaatst. Toen besloten om m'n leash ook te trekken waardoor ik bevrijd was.

Ik had vroeger m'n leash aan de kabel (achterzijde) zitten van m'n trapeze maar door alle verhalen hier tegenwoordig aan m'n D-ring aan mijn rechterzijde (ben zelf rechtshandig). Nu wist ik deze gelukkig makkelijk te vinden en te trekken. Ook check en oefen ik deze regelmatig wat nu goed van pas kwam.

Wat ik wel geleerd heb is dat ik volgende keer minder lang wacht met het trekken van de QR+ evt leash want er is echt geen houden aan.

Mijn kite is netjes door de rescue opgehaald en ben er gelukkig zonder kleerscheuren vanaf gekomen.
Vloog met een Bandit 8 en dito bar en de wind was vlagerig maar niet anders dan dat ik gewend ben op Fuerte.

Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #26 April 23, 2015, 17:06:33
edit2Rapporteer  
Heftig! Bedankt voor het delen van je verhaal.

Hoe beter de relaunch van je kite. Hoe beter hij ook kan deathloopen. Ga toch weer een high aspect (Draft) kopen...
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #27 April 23, 2015, 22:27:31
edit2Rapporteer  
Vraag me af als de stuurlijn om je bar heen zit, dan kan je de bar toch ook de andere kant op trekken?
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #28 April 23, 2015, 23:41:56
edit2Rapporteer  
Ik gebruik de Jay Dynabar (overigens super voor wave) op mijn Manera harnas. Indien je QR niet zou werken, kan je de haak met kite en al afgooien door aan het rode bolletje te trekken. Deze heb ik nog nooit per ongeluk geactiveerd en zit ook niet in de weg. Bovendien heeft de Manera (zowel links als rechts) een 'leash release' als je niet in staat zou zijn je leash af te gooien of te grijpen. Ik heb dus een dubbele beveiliging op zowel QR als leash.
Ik heb in penibele omstandigheden NOOIT getwijfeld of de schroom gehad mijn QR of leash te activeren: bij mijn weten leef ik maar één keer en kites zijn er genoeg in de handel mocht mijn geliefde BWS het hierdoor niet overleefd hebben.
Ook ik vind dat er nog te weinig wordt gedaan aan de productontwikkeling van harnassen op gebied van veiligheid, laat staan de ergonomie (zeker voor ons vrouwen). De nadruk ligt nog te veel op de 'looks' en marketing. Er is nog veel werk aan die winkel.
Fabienne


Heb jij deze Fabienne ?
http://youtu.be/5oFnHnChpS4

Op 7.25 min vertelt hij over de quick release van de haak.

HBX

Berichten: 201
Logs: 0 | 1250 uur
Antwoord #29 April 24, 2015, 23:17:25
edit2Rapporteer  
Hoe beter de relaunch van je kite. Hoe beter hij ook kan deathloopen. Ga toch weer een high aspect (Draft) kopen...

Haha ja daar ben ik inmiddels ook achter...
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #30 April 26, 2015, 02:17:17
edit2Rapporteer  

Op mijn draft  had ik een 5e lijn voor relaunch. Loopt langs de stuurlijn en trekt een strut 'dicht' zodat de kite omrolt. Zou je een dergelijk 5e lijntje aan een speciaal ontworpen deflate ventiel vastmaken dan zou je daarmee ipv full release je kite kunnen laten leeglopen. Alleen de kunst een dergelijke lijn onder alle omstandigheden  bereikbaar te houden..

Zit je nog steeds met het probleem dat na een paar loops die lijn niet meer van z'n plek te trekken is.
bienmachien

Berichten: 7
Antwoord #31 Mei 22, 2015, 23:22:37
edit2Rapporteer  
Correct mvbtje, dit is de QR van de haak op 7.25 (trekken aan het rode bolletje).
De QR op het harnas als allerlaatste veiligheid is deze op 1.04 als je de leash om één of andere reden niet zou kunnen open duwen. Het Manera harnas heeft dit ook.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.