Deathloop op film 3-5-15

bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Mei 06, 2015, 20:56:13
edit2Rapporteer  
Frankrijk, 3-5-15, middag

Stephane zegt: "alles geblokkeerd", lijnen om haak harnas, kite in dead loop

http://dfc-kiteboarding.fr/2015/05/06/video-dun-incident-en-kitesurf/


Bronnen:
http://www.funandkite.com/v2/forum_topic_view-id_topic-19207-titretopic-Video+d+un+incident+de+Kitesurf.html
http://forum.flysurf.com/bar/video-d-un-incident-de-kitesurf-t72657.html

Vertaling:
DFC is de kitesurf club van Dunkerque (dit zit net over de Belgische grens in Frankrijk). Dit forum, is het Franse forum voor de Noord Franse kitesurfers.

DFC schrijft : het is duidelijkj dat men bij DFC tegen de bevestiging van de leash aan het board is, maar vooral ZONDER ‘casque’=helm. Hij heeft echter wel zijn eigen ongeluk kunnen filmen.

Lame schrijft : het feit dat hij zijn leash aan het board heeft vastzitten verergert dat niet zijn situatie ?
DFC : Ja, Lame, het board en de leasch vormen het anker, en hebben de neiging om de rijder onder water te houden.

De mensen op het/de forum(s) zijn verbijsterd, omdat je kunt zien hoe (snel) hij aan het verdrinken is. De kiters vragen of een gilet d’impact (impact vest) of een floating vest hem niet boven water had kunnen houden. DFC zegt : hij had al een floating vest aan. DFC geeft toe, dat zelfs al had hij zijn leash niet aan zijn plank vastgemaakt dat het in zijn situatie toch niet mogelijk was om te kunnen blijven ademen.

Commentaar van Stephane vermeld in het filmpje :
Bar is geblokkeerd in de ‘boucle’ van het harnas
De kite gaat in een loop er vandoor
Alle veiligheidssystemen zijn geblokkeerd, het is onmogelijk om de kite af te werpen, er vanaf te komen.
1 minuut en 10 seconden word ik volledig onder water getrokken
Niet in paniek raken, er is altijd een mogelijkheid om mijn harnas los te gooien
De reddingsboot van DFC heeft het gezien


Geen extreme weersomstandigheden. Wat ging er/deed hij fout?
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #1 Mei 06, 2015, 21:16:18
edit2Rapporteer  
Je ziet helemaal niks op dat filmpje..
Hij maakte een sprong en toen? viel de kite op het water of ? was het een uitgehaakte sprong?
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #2 Mei 06, 2015, 21:22:14
edit2Rapporteer  
Wanneer verzint de kite-industrie hier nou echt iets op?

In plaats van weer 5 cm hoger, 2 knopen meer low end etc..

Heb dit zelf ook 2x meegemaakt ...en t blijft het meest scary deel van onze verschrikkelijk mooie sport maar ook onberekenbare sport..
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Mei 06, 2015, 21:38:13
edit2Rapporteer  
Wanneer verzint de kite-industrie hier nou echt iets op?

In plaats van weer 5 cm hoger, 2 knopen meer low end etc..

Heb dit zelf ook 2x meegemaakt ...en t blijft het meest scary deel van onze verschrikkelijk mooie sport maar ook onberekenbare sport..
zo moeilijk zou dat niet moeten zijn: een quick release op je trapeze/spreader bar. Dan maar je kite met lijnen en trapeze dumpen.

@Rudo, ik heb een goed idee bij wie moet ik aan kloppen? Kan het zo voor je uit tekenen.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #4 Mei 06, 2015, 21:40:26
edit2Rapporteer  
Beetje typisch weer... Bandit Dos heeft er heel snel last van. Kiter heeft impact vest aan en gebruikt een boardleash zonder helm...
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Mei 06, 2015, 22:08:47
edit2Rapporteer  
Verbaasd me weer niks dat het om een delta kite met dubbele frontline safety gaat. Als daar een verschil tussen de powerlijnen ontstaat blijft hij loopen, ook al trek je de safety. Enige optie is om je kite zo snel mogelijk helemaal los te gooien En daar gaat het heel vaak fout. Men wacht veel te lang tot ze echt actie ondernemen en reageren pas als het te laat is. Beter je safety een keer teveel trekken dan het nooit doen en bang te zijn om hem te gebruiken omdat je nooit getest hebt wat er gebeurd.

Vandaag ook weer de safety preventief gebruikt toen bij een mislukte sprong de kite uit de lucht kwam dwarrelen in de high-end van de 7m. Betekende wel het einde van de sessie maar liever dat dan achter een loopende kite aan met stoten van 45kn.

Kunt wel een trapeze bedenken die je heel makkelijk compleet los kunt gooien maar dan nog kun je de lijnen om een arm of been wikkelen waarbij niks meer helpt behalve genoeg training om zo'n situatie te voorkomen of niet in paniek te schieten.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Mei 06, 2015, 22:26:33
edit2Rapporteer  
Yep... kop koel blijven houden no matter what. Daarin heb je wel een behoorlijk puntje. Maar dan betekend het wel dat een lijnenmesje je enige echte optie is.
CouchKiter

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #7 Mei 06, 2015, 23:17:25
edit2Rapporteer  
Lijnen in de haak verwikkeld, om de bar of om de wingtip zijn volgens mij de meest voorkomende problemen. Beetje produkt doorontwikkeling moet dit kunnen aanpakken. Blijft het probleem van paniek, onvoorbereid zijn of onkunde nog altijd over.

Oefenen, oefenen, oefenen.
Ponk

Geen avatar

Berichten: 197
Antwoord #8 Mei 06, 2015, 23:30:18
edit2Rapporteer  

Kunt wel een trapeze bedenken die je heel makkelijk compleet los kunt gooien maar dan nog kun je de lijnen om een arm of been wikkelen waarbij niks meer helpt behalve genoeg training om zo'n situatie te voorkomen of niet in paniek te schieten.

Yep... kop koel blijven houden no matter what. Daarin heb je wel een behoorlijk puntje. Maar dan betekend het wel dat een lijnenmesje je enige echte optie is.

jammer als je net je trapeze hebt afgegooid .....eeeuh waar is dat mesje ook weer
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #9 Mei 06, 2015, 23:43:15
edit2Rapporteer  
mesje om je arm?
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #10 Mei 07, 2015, 00:03:41
edit2Rapporteer  
Wat blijft zn boardje netjes achter hem drijven Grin
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 Mei 07, 2015, 00:46:57
edit2Rapporteer  

Kunt wel een trapeze bedenken die je heel makkelijk compleet los kunt gooien maar dan nog kun je de lijnen om een arm of been wikkelen waarbij niks meer helpt behalve genoeg training om zo'n situatie te voorkomen of niet in paniek te schieten.

Yep... kop koel blijven houden no matter what. Daarin heb je wel een behoorlijk puntje. Maar dan betekend het wel dat een lijnenmesje je enige echte optie is.

jammer als je net je trapeze hebt afgegooid .....eeeuh waar is dat mesje ook weer
zat plekken waar je die nog kan opbergen.
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #12 Mei 07, 2015, 09:04:30
edit2Rapporteer  
Die boardleash is echt een groot risico, snap niet dat ze niet gewoon geband worden.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #13 Mei 07, 2015, 10:50:02
edit2Rapporteer  
Dacht dat een boardleash op sommige drukke locaties verplicht is in Frankrijk om de overige watersporters niet op een losdrijvend board te laten crashen.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #14 Mei 07, 2015, 13:25:15
edit2Rapporteer  
Het kunnen losgooien van je spreader bar is al mogelijk.
Zie rond 7.20 min


http://youtu.be/5oFnHnChpS4
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #15 Mei 07, 2015, 15:54:57
edit2Rapporteer  
Het kunnen losgooien van je spreader bar is al mogelijk.
Zie rond 7.20 min

http://youtu.be/5oFnHnChpS4

en nu voor je fixed spreader.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #16 Mei 07, 2015, 18:38:19
edit2Rapporteer  
Het zijn bijna altijd de knuppels bij wie dit gebeurt. Hier ook weer 1 met boardleash en impact vest. We kunnen de kites nog zo veilig maken maar je blijft mensen houden die maar aanklooien.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #17 Mei 07, 2015, 19:13:19
edit2Rapporteer  
Ik blijf toch zeggen dat het het makkelijkste is om een soort van duikersmes om je boven of onderarm te hebben waarmee je dus de hele bende kan lossnijden. Heb het al eens aangekaart zie onderstaande, er is keus genoeg. Shocked

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=50436.0
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #18 Mei 07, 2015, 22:10:51
edit2Rapporteer  
Het zijn bijna altijd de knuppels bij wie dit gebeurt. Hier ook weer 1 met boardleash en impact vest. We kunnen de kites nog zo veilig maken maar je blijft mensen houden die maar aanklooien.
yep...  helaas maar waar.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #19 Mei 07, 2015, 22:46:23
edit2Rapporteer  
Het zijn bijna altijd de knuppels bij wie dit gebeurt. Hier ook weer 1 met boardleash en impact vest. We kunnen de kites nog zo veilig maken maar je blijft mensen houden die maar aanklooien.

Ben ik niet helemaal met je eens. Dit lijkt gewoon op een ongelukkige sprong. Zijn trouwens meestal de iets gevorderden die de meeste ongelukken overkomen (3-5 jr ervaring). Beginners zijn doorgaans erg voorzichtig.
Zonder reddingsvestje had hij deze situatie vrijwel zeker niet overleefd dus dat is geen verkeerde keuze geweest.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #20 Mei 07, 2015, 22:52:50
edit2Rapporteer  
Het zijn bijna altijd de knuppels bij wie dit gebeurt. Hier ook weer 1 met boardleash en impact vest. We kunnen de kites nog zo veilig maken maar je blijft mensen houden die maar aanklooien.

Ben ik niet helemaal met je eens. Dit lijkt gewoon op een ongelukkige sprong. Zijn trouwens meestal de iets gevorderden die de meeste ongelukken overkomen (3-5 jr ervaring). Beginners zijn doorgaans erg voorzichtig.
Zonder reddingsvestje had hij deze situatie vrijwel zeker niet overleefd dus dat is geen verkeerde keuze geweest.

Beginners zijn niet op de hoogte van zo'n onderzoek, en degene die het wel zijn zullen zich waarschijnlijk al ingeleerd hebben en dus voorzichtig zijn. Dus ik zet m'n vraagtekens bij sommige van de statistieken.

Ik zie zelf de grootste problemen bij de beginners altijd.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #21 Mei 08, 2015, 14:37:17
edit2Rapporteer  
Zou dit dan de oplossing kunnen zijn, op deze manier kan je denk ik altijd de boel los gooien ook als je lijnen om je bar oid verwikkeld zijn. Ziet er mijn inziens in ieder geval goed uit.

http://www.powerkiteshop.com/mystic-krs-spreader-bar.htm

Wat ik me afvraag is hoe kan in godsnaam alle savety geblokkeerd zijn  Huh vastgeroest ofzo als je lijnen om je bar zitten moet je quickrelease toch gewoon werken, en als je onder water wordt getrokken kan hij dan niet de donkeydick uit de haak halen en dan alsnog de chickenloop handmatig los gooien  Huh
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #22 Mei 08, 2015, 15:43:49
edit2Rapporteer  
Safety werkt enkel maar als de safetylijn volledig vrij is. Eenmaal die rondom de bar gewikkeld is blokkeert die.
En probeer maar eens wanneer je zwaar overpowered staat te unhooken zonder downwind te gaan.
De kracht die op de chickenloop zit is nog veel hoger dan dat, je mag jezelf al superman noemen als je dan nog steeds in slaagt om te unhooken.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #23 Mei 08, 2015, 19:15:31
edit2Rapporteer  
Zou dit dan de oplossing kunnen zijn, op deze manier kan je denk ik altijd de boel los gooien ook als je lijnen om je bar oid verwikkeld zijn. Ziet er mijn inziens in ieder geval goed uit.

http://www.powerkiteshop.com/mystic-krs-spreader-bar.htm

Wat ik me afvraag is hoe kan in godsnaam alle savety geblokkeerd zijn  Huh vastgeroest ofzo als je lijnen om je bar zitten moet je quickrelease toch gewoon werken, en als je onder water wordt getrokken kan hij dan niet de donkeydick uit de haak halen en dan alsnog de chickenloop handmatig los gooien  Huh


ziet er top uit.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.