Egmond aan Zee kite surfers in problemen

Haring High Richardt

Berichten: 9341
Mei 12, 2015, 08:32:45
edit2Rapporteer  
EGMOND AAN ZEE Hulpdiensten zijn vanavond massaal uitgerukt voor twee in de problemen geraakte kitesurfers voor de kust van Egmond.
Eén van de twee kitesurfers kon op eigen kracht de kust bereiken

De ander werd door de reddingsbrigade in goede gezondheid uit het water gehaald.

Een traumahelikopter die onderweg was kon halverwege omkeren. Het is nog niet bekend waardoor de twee kitesurfers in de problemen kwamen.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/164239/kitesurfer-uit-water-gevist-voor-kust-egmond

Iemand die weet precies wat er gebeurd is ???
DennisG

Berichten: 56
Antwoord #1 Mei 12, 2015, 09:49:37
edit2Rapporteer  
Kan alleen maar gissen maar rond die tijd stond er amper wind (<10knopen) en die was sideshore in Egmond aan Zee.
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #2 Mei 12, 2015, 09:53:44
edit2Rapporteer  
Hoe stond de stroming op dat moment? Afgaand water wellicht?
DennisG

Berichten: 56
Antwoord #3 Mei 12, 2015, 10:00:08
edit2Rapporteer  
Opkomend.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #4 Mei 12, 2015, 11:27:57
edit2Rapporteer  
Dit is het verhaal, misschien kan je er wat van leren

http://hanglos.nl/forum/kite-discussie/topics/312996/egmond-aan-zee-kite-surfers-in-problemen.html


Goedemorgen,

 
Ik weet precies wat er gebeurd is, ik was (helaas) degene die door de boot uit het water is gehaald.

 
We waren met z'n 2-en, allebei met een Naish Fly (15m). Het was een prachtige avond, met lichte wind (12 knopen) en een zonnetje. De zee had ik zelf nog niet eerder zo rustig gezien (tijdens kitesessies in ieder geval). Van tevoren hadden we op Windfinder de windrichting en sterkte bekeken. De wind stond ZW en zou een klein beetje naar ZZW draaien later op de avond. Omdat de avond zo mooi was en we allebei erg veel zin hadden wilden we een mooie "Fly" sessie pakken bij Egmond.

 

We hadden beide handschoenen, schoenen en uiteraard een wetsuit aan (5/3). Ook hebben we allebei een mesje in de trapeze zitten (met een elastiek vast aan de trapeze, ik ben namelijk eerder wel eens een "los" mesje verloren).

 

Aangekomen in Egmond even op het strand gekeken en besloten dat er voldoende wind stond om te varen met de Fly's. Vanaf het eerst rakje stonden we met een grote glimlach op het water, echt genieten was het. Beide vaarden we ongeveer een uur rakjes zonder enige problemen. Na op het strand even met elkaar gesproken te hebben besloot mijn maatje zijn GoPro uit de tas te halen en al varend te gaan filmen (hoofdmount, dus handen gewoon vrij).

 
Ik was ondertussen alweer aan het varen, en een stuk uit de kust kwamen we elkaar tegemoet. Mijn maatje wilde mij goed op beeld krijgen en keek mij na terwijl we elkaar kruisten, hierbij draaide hij waarschijnlijk even teveel upwind door het nakijken en zijn Fly raakte het water. Ik hield hem in de gaten terwijl ik bleef doorvaren, en zag na een paar minuten dat hij zijn board verloren was. Ik besloot zijn board te gaan oppikken, en dat lukte vrij snel.

 
Maar terwijl ik aan het proberen was te gaan varen met zijn board mee (vond ik erg lastig) viel de wind weg en ook mijn Fly raakte het water. We kregen beiden met geen mogelijkheid de Fly's gerelaunched. Op dat moment besefte ik dat ik waarschijnlijk niet meer varend naar de kant kon. Mijn maatje zag ik steeds voor me en die zag ik beetje bij beetje richting het strand zwemmen/drijven. Ik bleef zelf erg rustig omdat ik 2 boards had als drijvers. Ook ik dreef richting kust, al ging het wel langzaam.

 
Terwijl ik zag dat mijn maatje het strand had bereikt, hoorde ik een hoop gebrom op het strand, dit bleek de KNRM te zijn. Binnen no-time was ik omringd door 3 boten. 1 van de boten vaarde naar mij toe en hees de boards binnen de boot. Uiteraard gaven ze mij eerst de aandacht en checkten of ik niet onderkoeld/gewond was. Ik was eigenlijk op dat moment nog helemaal fit en helder en had het ook niet koud. Samen met de bemanning hebben we de kite binnen gehaald en laten leeglopen.

 

Op het strand aangekomen stond er al ambulancepersoneel paraat (alsmede nog meer mensen van de KNRM) maar deze waren dus gelukkig niet nodig.

Ze brachten ons nog naar ons opstappunt en we zijn dus helemaal gezond en met alle spullen nog intact naar huis gegaan.

 
De melding was gedaan door een visser vanaf het strand, hij zag dat we de kites niet meer in de lucht kregen.

 
De KNRM heeft zeer snel en vakkundig gehandeld, erg mooi om te zien hoe dat in z'n werk gaat (al had ik dat liever niet op deze manier gewild). Iedereen was zeer behulpzaam en liet niets aan het toeval over.



Dit is het verhaal van zijn maatje

Mannen ik was één van de twee ongelukkige gister. Windvoorspelling was zuid/ zuidwest.

We hadden genoeg druk in onze kites en zijn het water op gegaan.
Hebben ruim een uur gevaren en het ging helemaal top.
Op een gegeven moment door onoplettendheid raakt mijn kite in het water en slaat dubbel.

Door voor mij onbekende reden zit mijn chickenloop een slag om mijn bar en kreeg ik de kite niet meer de lucht in.
Gezien dat ik ver uit de kust was besloten om de druk in mijn kite te gebruiken om naar de kant te komen. Dit ging ook prima alleen omdat de wind matig west stond duurde het lang voordat ik de kant bereikte. Al met al ging het goed gecontroleerd en was er geen moment sprake van paniek of gevaar.

Mijn maatje probeerde mijn board welke ik bewust los had gelaten te pakken en naar de kant te varen. Dit ging niet volgens plan waardoor ook zijn kite in het water raakte. Hij kon op zijn surfboard en gebruik makend van zijn kite ook langzaam richting de kant.
Uiteindelijk duurde het lang voordat we bij de kant aan kwamen. Maar nogmaals het ging volledig gecontroleerd. Voor omstanders zag het eruit alsof we in nood zaten waarop de KNRM is gebeld. Deze hebben direct gereageerd en zeer professioneel opgetreden.
Ook wisten zij te vertellen dat er in de melding naar de meldkamer iets mis was gegaan waardoor er meer hulpdiensten dan normaal in deze situatie waren uitgerukt.

Al met al voor ons een les om met pal zuid niet of niet ver de zee op te gaan. Maar het bericht doet het erger voorkomen dan dat het oorspronkelijk was. Dat neemt niet weg dat wij blij waren dat omstanders de KNRM hadden gebeld en dat deze goede actie hebben ondernomen.

 
matty

Geen avatar

Berichten: 112
Antwoord #5 Mei 13, 2015, 08:27:53
edit2Rapporteer  
Als in zonder wind krijg je de kite niet meer in de lucht? Als je pech hebt drijf je door de stroming naar de kite toe dan kun je het helemaal vergeten.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Mei 13, 2015, 08:37:45
edit2Rapporteer  
Als in zonder wind krijg je de kite niet meer in de lucht? Als je pech hebt drijf je door de stroming naar de kite toe dan kun je het helemaal vergeten.
nee hoor. Dan heb je een groot drijvend ding die goed van ver te zien is, en mocht er een klein briesje opsteken kun je altijd nog op je kite liggen, een tip vast grijpen en die als een soort zeil gebruiken.
matty

Geen avatar

Berichten: 112
Antwoord #7 Mei 13, 2015, 13:23:40
edit2Rapporteer  
Als in zonder wind krijg je de kite niet meer in de lucht? Als je pech hebt drijf je door de stroming naar de kite toe dan kun je het helemaal vergeten.
nee hoor. Dan heb je een groot drijvend ding die goed van ver te zien is, en mocht er een klein briesje opsteken kun je altijd nog op je kite liggen, een tip vast grijpen en die als een soort zeil gebruiken.
Ik bedoelde als je harder naar de kite toe drijft dan dat het waait blijven de lijnen slap en gebeurd er ook niets
Egbert1985

Geen avatar

Berichten: 106
Antwoord #8 Mei 14, 2015, 09:19:35
edit2Rapporteer  
Balen, maargoed lijkt erop dat er niet zo heel veel aan te doen was dus. Met weinig wind altijd het gevaar dat de kite niet meer van het water komt.

Ook een tip voor met weinig wind varen: als je kite de lucht niet in wil vanaf het water, hou je board dan aan, zodat je niet naar voren gaat en dus meer wind in je zeil krijgt.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.