F-one Mitu deukje, hoe repareren?

Ian

Berichten: 219
Mei 20, 2015, 19:19:08
edit2Rapporteer  
Net een lekkere sessie gehad met m'n F-one Mitu op Wijk aan Zee. Helaas gleed de boardbag uit m'n handen bij het uitladen van de de auto...  Undecided

Er zit nu een klein deukje/barst bij de tail.
Zie de foto's, dit lijkt me geen grote schade.
Lees op internet dat je moet weten of het een polyesten of epoxy board betreft, dit bepaalt met welk materiaal je kunt repareren. Maar ik vind dit niet terug op de f-one site.

- Welk materiaal is de F-one Mitu 2014?
- Hoe repareer ik dit netjes en waarmee?



HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #1 Mei 20, 2015, 20:27:25
edit2Rapporteer  
Ik verwacht dat het een epoxy board is, makkelijkste is misschien ff contact opnemen met de importeur om het zeker te weten.
Om te maken :  klein beetje epoxy, en een klein stukje glasweefsel er overheen moet het wel houden
Oli4k

Berichten: 161
Antwoord #2 Mei 20, 2015, 21:34:34
edit2Rapporteer  
Ik heb mijn F-One Surf 5'11 nog ongebruikt, helemaal nieuw, in de winkel al iets te hard neergezet op z'n tail en had gelijk schade. Ongeveer 1 minuut na het afrekenen. Die kon dus direct door naar Ronald Slotboom/Red Rose om gerepareerd te worden. Hij heeft het wel heel knap gedaan en je ziet er nu niets meer van. Ik wil geen reclame maken en heb ook geen enkel belang maar zo'n mooi board verdient een fatsoenlijke reparatie :-)
Ian

Berichten: 219
Antwoord #3 Mei 20, 2015, 21:53:21
edit2Rapporteer  
Wil het liever zelf doen, het gemak waarme je schade maakt doet vermoeden dat het vaker gaat gebeuren. Tongue Board ophalen en wegbrengen kost meer tijd dan als ik het zelf repareer bij zo'n klein plekje.
Oli4k

Berichten: 161
Antwoord #4 Mei 20, 2015, 23:39:53
edit2Rapporteer  
Mijn ervaring met F-One is dat ze vrij bros zijn blijkbaar. Zeker vergeleken een Airush Converse die ik hiervoor had. Daar kun je mee gooien, op vallen met je trapezehaak of bar en je ziet nauwelijks iets.

Ik denk trouwens dat het een iets grotere reparatie is dan het lijkt omdat het foam ingedeukt is. Zal ook wat gevuld moeten worden waarschijnlijk, anders krijg of de vorm niet meer goed of hij deukt zo weer in als je hem op de tail neerzet. Je kunt hem met epoxy repareren, ook als het polyester board zou zijn (wat ik niet geloof). Andersom zou niet kunnen, polyester hecht niet op epoxy.
Ian

Berichten: 219
Antwoord #5 Mei 21, 2015, 09:20:51
edit2Rapporteer  
Ik denk trouwens dat het een iets grotere reparatie is dan het lijkt omdat het foam ingedeukt is. Zal ook wat gevuld moeten worden waarschijnlijk, anders krijg of de vorm niet meer goed of hij deukt zo weer in als je hem op de tail neerzet.

Dank voor de tip! Had ook al het idee dat dit board erg makkelijk beschadigd, mijn vorige surfboard (Naish) heeft ook wel eens wat tikjes gehad, maar die gaf geen krimp. 

- Betekent 'vullen' altijd dat ik het gebarsten stuk kaal moet maken (wegsnijden?) tot op het schuim?
Of is hier voldoende als ik het beschadigde stuk alleen opschuren, opvullen, en daarna lamineren met epoxy?

Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #6 Mei 21, 2015, 09:51:47
edit2Rapporteer  
Als je 'm heel netjes wilt repareren zou je de schade op kunnen schuren, vullen met epoxy + vulmiddel (wordt dan een epoxy plamuur), laten uitharden, vlak schuren, daarna één of twee laagjes 80 gr keperweefsel erover lamineren.
Ian

Berichten: 219
Antwoord #7 Mei 21, 2015, 10:31:41
edit2Rapporteer  
en wat zou de acceptabele,  maar iets minder nette,  oplossing hier zijn?
(het is een plekje van 1 bij 2 cm, en valt niet in te drukken, is nog hard)
Eddy Lansink

Berichten: 255
Antwoord #8 Mei 24, 2015, 22:40:44
edit2Rapporteer  
Hoi Ian,

De Mitu is een Epoxy board, dus ook met epoxy hars repareren. (als je een epoxy board met polyester repareert, dan smelt de polyester door de piepschuim kern heen)
Als je hem zelf goed en structureel wilt repareren, dan is er een reparatie setje met hars matten vulmiddel etc: http://www.versusshop.nl/super-epoxy-reparatieset-kopen

Als je snel wilt fixen (maar minder mooi) dan kun je ook voor een repair putty stick kiezen. Je snijdt dan een stukje van de stick af en kneedt de 2 componenten door elkaar, waarna je het spul op je board ,,kleit"

De reactie dat de F-one boards niet sterk zijn vind ik overigens flauwekul. Wij repareren jaarlijks honderden boards en ik kan geen verband zien dat de F-one boards vaker langs komen dan bijv Airush boards... Wel is het zo dat de 2012 F-one surf vrij licht gelamineerd was, maar daar hebben ze intussen van geleerd.
Oli4k

Berichten: 161
Antwoord #9 Mei 24, 2015, 23:29:22
edit2Rapporteer  
Uit mijn eigen ervaring heb ik gemerkt dat mijn '10 Airush Converse behoorlijk wat misbruik aankon en een F-One 5'11 bij voorzichtiger gebruik merkbaar veel makkelijker beschadigt. N=1 natuurlijk, maar het verschil is wat mij betreft echt significant en zeker merkbaar. Misschien dat de nieuwere boards beter zijn, dat weet ik niet.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.