Dode Nummer 2 in Zuid Frankrijk

bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Mei 26, 2015, 23:40:41
edit2Rapporteer  
Op exact dezelfde plek, meer van Barcaras, amper 1 maand na het overlijden van het meisje (30) VANDAAG weer een dodelijk ongeval. Zij overleed op 4 april, tgv rukwinden, beter bekend als la tramontane. De kitesurfer van vandaag was een buitenlander, Duitser, 55 jaar. Zijn zonen en echtgenote zagen het voor zich gebeuren.
Hij overleed op dezelfde wijze. Lees de 4e thread maar terug op dit deel van het forum. Na het 1e ongeval heeft de gemeente een pamflet opgehangen dat t verboden is te kiten bij meer dan 80 km/uur.
RIP

Het grootste kitemerk lanceert coole filmpjes hoe je kunt kiten over een bergwand heen. Maar een fatsoenlijk harnas welke je in uiterste nood van je los kunt rukken zit er niet in. Shame on the kite industry


Bron:
http://www.lindependant.fr/2015/05/26/le-barcares-un-kite-surfeur-decede-emporte-par-une-rafale-sur-le-sable,2035985.php
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #1 Mei 27, 2015, 07:49:58
edit2Rapporteer  
Ik ken deze kitespot en nog vele andere in Zuid-Frankrijk en vind ze altijd wat tricky ....

Daarom zijn en blijven de Zeeuwse - en Zuid Hollandse voor mij de mooiste en veiligste spots om te kiten: grote en diepe stranden zonder of slechts weinig gevaarlijke obstakels, doorgaans mooie strakke en voorspelbare wind zonder extreme vlagen en verschillende spots met verschillende vaarrichtingen dicht bij elkaar.

Triest voorval ..... al weer.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #2 Mei 27, 2015, 12:56:51
edit2Rapporteer  
Droevige toestanden......
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #3 Mei 29, 2015, 08:59:36
edit2Rapporteer  
Bron: http://www.francebleu.fr/infos/kitesurf/nouvel-accident-mortel-de-kite-surf-au-barcares-2384271

Feiten en omstandigheden: de man was 56. Zijn kite gear was ok. Hij droeg een helm. Hij is 20 meter de lucht ingenomen en neergesmeten op de grond. Zijn vrouw en zonen hebben het zien gebeuren en verkeren in shock.

Even kijken wat ik allemaal mis
1. Er gaan nogal wat kiters dood op buitenlandse spots. Buitenlandse kite clubs lopen daar niet mee te koop en andermans taal spreken doen de meesten niet. Er zou consensus moeten zijn tussen diverse kiteforums om info over ongelukken, en met name de (persoonlijke) lering daaruit te kunnen lezen. Ik ben ooit te pletter geslagen met zwemmen in Barbados. Ik spreek behoorlijk Engels, echter geen hond heeft daar een bordje geplaatst, gevaarlijk om te zwemmen. Ik zou zeggen: hanglos, kitehigh doe eens gek, maak contact.

2. Ik weet niet wie mijn berichtjes lezen, maar er moet toch een smart ass zijn die denkt: hey de kitesport is toe aan een ECHTE upgrade. Laten we eens gaan brainstormen. Waar is de airbag in deze sport? De ruk-off-face-death harnas.

3. Marketing mensen, leef je uit!

Je zult -met gear- de ongelukken niet voorkomen, zit in de aard van mensen. Maar het duurt wel erg lang voordat er iets fatsoenlijks op de markt komt.

Ik ban de nieuwe Cabrinha kite! We want to be safe, not cool. Vrijen doe je ook niet zonder condoom.
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #4 Mei 29, 2015, 10:45:33
edit2Rapporteer  
Zeer triest, wel opvallend dat het ook hier weer een duitse toerist betrof. Ik zie op mijn vakanties ook voornamelijk troubles met Duitse toeristen. vaak geen besef van windvenster, oplaten dichtbij obstakels, niet kunnen upwind bodydraggen, geen besef van voorrangsregels etc.. (curaçao, denemarken, maakt niet uit, ze zijn overal Smiley )

Als ik op een nieuwe spot aankom ga ik altijd eerst eens rondkijken wat anderen uitspoken, of er stroming staat. rare val winden etc.

Oli4k

Berichten: 161
Antwoord #5 Mei 29, 2015, 13:00:29
edit2Rapporteer  
Ik heb ook wel Fransen op hun homespots de meest idiote dingen zien doen, met helm op. Kite oppompen tussen spelende peuters op het strand, oplaten recht omhoog dwars door het windvenster, kite laten crashen in de branding boven op badgasten en dan boos worden op omstanders. Dat soort dingen. Wat voor een voorbeeld geeft men daarmee richting toeristen die daar na twee lesjes lekker voor het eerst op de oceaan gaan kiten? Geen enkele notie van veiligheid of regels, daar gaat veilige(re) gear niet tegen helpen.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #6 Mei 29, 2015, 15:07:17
edit2Rapporteer  
Helaas hebben wimbers en Oli4k een punt ThumpsUp

In de vakantieperiode en op de vakantiespots zie je inderdaad meer "gestuntel" dan buiten deze periode en op onze Hollandse thuisspots.

Op zich logisch:
- veel beginners denken dat kitesurfen een zomersport is, thuishorend in het rijtje strandvolley, badminton en skimboarden ....
- in de vakantieperiode gaan veel beginners hun nieuwe hobby oefenen op hun prachtige vakantiebestemming zonder op de hoogte te zijn van regels en gevaren ....
- wat de Duitsers betreft: op Vrouwenpolder varen in het hoogseizoen verschillende "lokale Duitsers". Ik denk dat heel wat NL-kiters een voorbeeld kunnen nemen aan hun skills en kitegedrag ....

Ter lering ende vermaeck ......... (een traditional)


http://www.youtube.com/watch?v=PjcioMm6LD4


KiteOngoing

Berichten: 307
Antwoord #7 Mei 29, 2015, 15:28:44
edit2Rapporteer  
Het is en blijft een 'cult' verhaal. En maar lullen als brugman. Kwam gisteren ook nog zo een tegen op Mirns. Hele dag lopen bleren en geen kite in de lucht. Wel vol ornaat met helm en kiterollleash......... LOL. Tot overmaat van ramp parkeerde er wel een andere duitser de lijnen over Roland heen. die zijn kite aan het opruimen was.. Of hij niet even aan de kant kon gaan. Topperts zijn het.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #8 Mei 29, 2015, 17:15:05
edit2Rapporteer  
Veiligheid is gewoon common sense en een gezonde doses zelfkennis en respect voor je omgeving en de natuur(lijke omstandigheden).

Actieve veiligheid zit puur tussen je eigen oren, passieve veiligheid werkt meestal te laat en behoed je alleen maar voor nog grotere schades...

Je kunt alles wel volhangen met passieve veiligheid wat voor bepaalde mensen een veilig gevoel schept, maar als degene geen respect voor de omstandigheden en omgeving heeft, en geen zelfreflectie voor zijn eigen grenzen en kunnen kan opbrengen... dan zijn als die toeters en bellen ook overbodig.
Dus vanwaar die shame op de industrie (alsof iemand van R&D van 1 van deze merken nooit deze zaken heeft overwogen en getest...)???

Veelal weten kiters niet eens hoe ze hun quick release juist moeten bedienen of goed laten werken... En die wil je nog meer releases gaan geven??? Een hoop kiters zouden eerst eens moeten beginnen met periodieke controle van hun materiaal op werking en slijtage. Helpt vaak meer dan deze extra's

Maar het beste zou zijn om die kiters die een paar keer per jaar gaan kiten en opeens met 30+ kn mee willen doen, geen interesse tonen voor veiligheid, meterologie of die, die het allemaal beter weten, kortom de 'stand alone prutsers' die 'überhaupt geen scholing nodig hebben' uit hun roze wolk weghalen: Aanspreken op hun gedrag door ervaren kiters over hun overmoed EN niet hun kite oplaten!

Los daarvan zou het ook goed zijn als de media wat meer op de werkelijke feiten gaat letten voordat ze iets publiceren, net als sommige kiters deze 'Boulevard'verhalen klakkeloos in hun perceptie oppakken en gaan opblazen...

Bij veiligheid spreken alleen feiten

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #9 Mei 30, 2015, 19:22:27
edit2Rapporteer  
Helaas hebben wimbers en Oli4k een punt ThumpsUp

In de vakantieperiode en op de vakantiespots zie je inderdaad meer "gestuntel" dan buiten deze periode en op onze Hollandse thuisspots.

Op zich logisch:
- veel beginners denken dat kitesurfen een zomersport is, thuishorend in het rijtje strandvolley, badminton en skimboarden ....
- in de vakantieperiode gaan veel beginners hun nieuwe hobby oefenen op hun prachtige vakantiebestemming zonder op de hoogte te zijn van regels en gevaren ....
- wat de Duitsers betreft: op Vrouwenpolder varen in het hoogseizoen verschillende "lokale Duitsers". Ik denk dat heel wat NL-kiters een voorbeeld kunnen nemen aan hun skills en kitegedrag ....

Ter lering ende vermaeck ......... (een traditional)

https://www.youtube.com/watch?v=PjcioMm6LD4




Het gele busje bedoel je denk ik? Wink

Maar verder inderdaad dit ja. Regels? Wasda? Safety? Is dat zo'n hip Engels woord? Jezelf aan een object binden dat de potentie heeft om meerde keren je gewicht te tillen, geen probleem toch?

Ik heb een klimsetje gekocht op marktplaats, binnenkort vertrek ik richting de Himalayas. Moet kunnen toch?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 Mei 30, 2015, 21:45:41
edit2Rapporteer  
-Modbreak-

Graag de doden met respect behandelen.
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #11 Mei 31, 2015, 01:37:44
edit2Rapporteer  
Feiten:
(nogmaals)

Op 4 april 2015 wordt in Zuid Frankrijk een Zwitsers meisje, zo het water de lucht ingetrokken, en slaat op het strand dood neer. Getuigen praten over de Tramontana. Dus niet over schuld.
Op diezelfde dag, 4 april 2015, zelfde kustlijn, Noord-Oost Spanje, (helemaal in t hoekje )wordt een ervaren kiter Borja Basso, uit het water gelift en slaat op (de bunkers op) het strand dood neer.
Een maand later, gaat nummer 2 in hetzelfde gebied de hemelpoort in.
RIP 3x

Trek zelf je conclusie van deze boulevard pers. Ga maar lekker kletsen over mesjes, over hoe dom mensen wel niet zijn, common sense (kan iemand mij dat uitleggen?). Hou vooral je eigen mening, dat kan en mag op dit forum, Nederland, maar praat er wel over, wordt je bewust van.


Voor hen die t stuk van Borja Basso gemist hebben, deze short cut (getuigen)vertaling





4 april 2015, Pals Spanje (catalonie)

Borja Basso kwam uit Barcelona. Voor wie Spaans kan lezen zie onderstaande link. Borjo was leverancier van electrische schaatsen. Hij zat te kiten op Pals. Hij is verongelukt en naar het hospitaal gebracht. Zijn schedel is op 3 plekken gebroken. Hij heeft 2 kleintjes en zijn vrouw is zwanger van een 2-ling.
@xoen geeft getuigenverslag: de wind was enorm gusty, ik zag het ongeluk gebeuren. De wind was side shore, side onshore. (Ik vaarde met een 7 meter). Op dagen als dit moet je vreselijk voorzichtig zijn. Het is enorm belangrijk om je QR te blijven oefenen, dingen gebeuren zo snel.
@mila zegt: het is triest hoe dit gelopen is. Ik ben maar begonnen met het dragen van een helm. Het is en blijft een extreme sport. Een helm had Borja echter niet geholpen, de klap was enorm, maar ik wil dit toch gezegd hebben, in de hoop dat andere kiters solidair zullen zijn. Kijk maar naar andere sporten, sneeuw, motorbike in zoveel sporten is het normaal om een helm te dragen,

Bron: het kiteforum in Catalonie, Spanje
http://www.spainkiters.com/phpBB2/viewtopic.php?t=119452


(In 5 maanden, 6 doden in Europa, toeval?, loss of common sense? Jij mag t zeggen. We hebben gewonnen van andere extreme sporten>paragliden)



Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #12 Mei 31, 2015, 09:31:24
edit2Rapporteer  
(In 5 maanden, 6 doden in Europa, toeval?, loss of common sense? Jij mag t zeggen. We hebben gewonnen van andere extreme sporten>paragliden)

Met wat voor windsnelheden ga jij het water op en met wat voor maat kite? Ik stond vorige week dinsdag met een 11m op de zandmotor met wind tot 30 knopen. Het was hard werken maar te doen en ik vond het geweldig! Lekker lang door de lucht vliegen.

Voor beginners was het die dag eigenlijk gewoon te hard, maar omdat 7/8m SLE kites tegenwoordig zo rustig zijn in harde wind merk je dat niet. Totdat er een echt harde vlaag komt of dat de kite helemaal verkeerd wordt gestuurd... Kortom de kites zijn veiliger geworden in de trend van safety en gebruikers gemak. Dit heeft alleen een grote keerzijde, de sport is veel toegankelijker geworden, een paar lesje en je kan al tot 30 knopen varen en ja wordt een foutje nog steeds keihard afgestraft...
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #13 Mei 31, 2015, 11:31:15
edit2Rapporteer  
De kitescene / scholen zijn de grootste schuldige aan de ontwetendheid van kiters en daarmee oorzaak van heel veel ongelukken.
zolang we blijven roepen dat kite op 12 uur neutraal is  wordt het er gewoon niet beter op.

ik kan me vreselijk opwinden over zogenaamde storm kiters die met hun kite op 12 uur naar het water lopen  met dikke storm.

anyone of you should know  dat  3 of 9 uur de ALLER veiligste plek is.
Denk je er anders over  dan ben je zelf ook oorzaak van het probleem.




Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #14 Mei 31, 2015, 12:09:32
edit2Rapporteer  
Net als kitesurfen is skiën een extreme sport. Omdat het skiën in de loop der jaren een massasport is geworden is het aantal ongelukken sterk toegenomen ondanks diverse veiligheidsmaatregelen.

In Oostenrijk alleen al vielen het afgelopen seizoen (2012) 28 doden onder wintersporters en raakten 4.573 personen zwaargewond.
bron: ski-informatie.nl.


Wat kitesurfen betreft zie je een zelfde ontwikkeling: in het begin (begin jaren 2000) was kitesurfen een sport voor enkele gespierde daredevils die veel bekijks hadden op de stranden. Inmiddels is kitesurfen een sport geworden die door vele duizenden mensen, jong  en oud, mannelijk en vrouwelijk, enz. wordt beoefend. Met deze groei in beoefenaars zie je ook een groei in aantal ongelukken ondanks verbetering van materiaal, opleiding en beleid (kitezones, rescueboten, hesjes, kitecertificaten, enz.).

Kijk je naar andere sporten zoals duurlopen, paardrijden en fietsen, die zelfs het predicaat "extreme sport" niet hebben dan zie je ook daar dat het aantal ongelukken toeneemt als gevolg van de toename van het aantal beoefenaars.

conclusie:
Dat het aantal slachtoffers bij/door beoefening van een sport toeneemt naar mate het aantal beoefenaars toeneemt, is een statistische logica.
technische verbeteringen, opleiding en beleidsmaatregelen zullen zeker invloed hebben op vermindering van ongelukken.
er zijn twee factoren die moeilijker te beïnvloeden zijn maar vaak wel oorzaak zijn van een ongeluk namelijk de onvoorspelbaarheid van moeder natuur   Shocked en de grilligheid van het menselijk gedrag  Angry
 

Is dit even toeval .......

http://www.nu.nl/buitenland/4059108/amerikaanse-minister-john-kerry-gewond-fietsongeluk-in-frankrijk.html

bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #15 Mei 31, 2015, 15:33:59
edit2Rapporteer  
Oooooohw nature, doet je toetsenbord t weer?
Wat een ontzettende regen vandaag weer Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.