2 kiters gered nabij Zandmotor.

alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
Augustus 14, 2015, 09:38:58
edit2Rapporteer  
Meerdere kiters waren in de problemen. De laatste 2 moesten gered worden. Ze waren heel vlakbij de kust. Ik vermoed dus iets aflandige wind en wind die weg viel. Afgelopen woensdag waaide het redelijk en na 19 uur viel de wind weg.

Het lijkt erop dat het leerlingen waren vanwege de rode oniel shirtjes later in beeld. Wie weet meer?

http://www.regio15.nl/index.php/nieuws/lijst-weergave/31-waterongevallen/23351-twee-kitesurfers-in-problemen-op-kijkduin

Ps: gisterenmiddag op Ouddorp gingen 2 kiters ook met aflandige wind het water op.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 Augustus 14, 2015, 09:41:10
edit2Rapporteer  
Ach ja, lessen met aflandige wind doen ze op de Zandmotor ook in de poeltjes. Dan krijg je dit soort acties, er moet tenslotte geld verdient worden.

Op Ouddorp is het ondertussen niet meer dan normaal om met aflandige wind het water op te gaan voor  bepaalde personen.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #2 Augustus 14, 2015, 09:51:27
edit2Rapporteer  
Citaat
Het lijkt erop dat het leerlingen waren vanwege de rode oniel shirtjes later in beeld. Wie weet meer? 


Je ziet helaas dat scholen niet altijd  "even verstandig" bezig zijn  maar het is natuurlijk niet reëel om als er ergens een cursist of instructeur in beeld komt ( en waren dit wel cursisten / instructeurs? )  meteen te roepen dat dit een actie van een school / leerlingen was.

Het is interessanter en beter voor de sport om niet  te gaan wijzen naar de "dader(s)' maar je af te vragen wat hier de oorzaak is geweest en hoe dit in de toekomst is te voorkomen.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #3 Augustus 14, 2015, 09:56:08
edit2Rapporteer  
Meerdere kiters waren in de problemen. De laatste 2 moesten gered worden. Ze waren heel vlakbij de kust. Ik vermoed dus iets aflandige wind en wind die weg viel. Afgelopen woensdag waaide het redelijk en na 19 uur viel de wind weg.

Het lijkt erop dat het leerlingen waren vanwege de rode oniel shirtjes later in beeld. Wie weet meer?

https://www.regio15.nl/index.php/nieuws/lijst-weergave/31-waterongevallen/23351-twee-kitesurfers-in-problemen-op-kijkduin

Ps: gisterenmiddag op Ouddorp gingen 2 kiters ook met aflandige wind het water op.


die rode O'neill hesjes werden gedragen door brandweer rescue, zie foto op http://www.regio15.nl/index.php/nieuws/lijst-weergave/31-waterongevallen/23351-twee-kitesurfers-in-problemen-op-kijkduin
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #4 Augustus 14, 2015, 10:10:55
edit2Rapporteer  

Het is interessanter en beter voor de sport om niet  te gaan wijzen naar de "dader(s)' maar je af te vragen wat hier de oorzaak is geweest en hoe dit in de toekomst is te voorkomen.

De oorzaak is perfect duidelijk, met aflandige wind kiten. Name en shame van de kiteschool moet blijkbaar om er voor te zorgen dat ze dit soort ongein niet meer uithalen. Elke zomer is het weer raak met prutsers die met aflandige wind een rescue nodig hebben of hun spullen kwijtraken.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #5 Augustus 14, 2015, 10:15:20
edit2Rapporteer  
Name en shame van de kiteschool moet blijkbaar om er voor te zorgen dat ze dit soort ongein niet meer uithalen. Elke zomer is het weer raak met prutsers die met aflandige wind een rescue nodig hebben of hun spullen kwijtraken.

als het echt een kiteschool is geweest ben ik het helemaal met je eens
tammie

Geen avatar

Berichten: 22
Antwoord #6 Augustus 14, 2015, 11:41:41
edit2Rapporteer  
Waren zelfstandige kiters, niet van een kite school. Op Kijkduin wordt er met aflandige wind door geen van de aanwezige scholen les gegeven op zee. Uiteraard kan er op de poel van de zandmotor met alle windrichtingen gevaren worden. Dit maakt de zandmotor zo ideaal voor lessen!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 Augustus 14, 2015, 11:53:19
edit2Rapporteer  
Waren zelfstandige kiters, niet van een kite school. Op Kijkduin wordt er met aflandige wind door geen van de aanwezige scholen les gegeven op zee. Uiteraard kan er op de poel van de zandmotor met alle windrichtingen gevaren worden. Dit maakt de zandmotor zo ideaal voor lessen!

Maar daardoor kan het wel fout gaan, beginners denken misschien sneller dat ze hierdoor ook met aflandige wind op zee kunnen kiten...
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #8 Augustus 14, 2015, 15:26:18
edit2Rapporteer  
Ja maar dan stapel je wel een aantal oorzaken op elkaar en je kunt niet iedereen altijd tegen elke situatie beschermen.
Lijkt mij een aandachtspunt in de les + common sense om niet met aflandig de zee op te gaan.

Ik dacht trouwens dat de wind te veel verstoord zou zijn door de duinen bij oost maar dat valt blijkbaar mee?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #9 Augustus 14, 2015, 15:45:33
edit2Rapporteer  
Waren zelfstandige kiters, niet van een kite school. Op Kijkduin wordt er met aflandige wind door geen van de aanwezige scholen les gegeven op zee. Uiteraard kan er op de poel van de zandmotor met alle windrichtingen gevaren worden. Dit maakt de zandmotor zo ideaal voor lessen!

En als je achter de kite aan gaat en het niet voor  elkaar krijgt te releasen?
SanderRotterdam

Berichten: 21
Logs: 0 | 34 uur
Antwoord #10 Augustus 14, 2015, 15:58:07
edit2Rapporteer  
Bij oost zeker teveel verstoord..
Niet handig om te gaan kiten dan. Weet niet precies was er gebeurd is maar bij oost zijn dit soort zaken wel sneller te verwachten.
tammie

Geen avatar

Berichten: 22
Antwoord #11 Augustus 14, 2015, 15:59:12
edit2Rapporteer  
Tussen de plas van de zandmotor en de zee ligt een strook strand van minimaal 100m. Lijkt me sterk dat iemand tijdens een les met zwakke tot matige wind achter de kite aan gaat en niet weet te releasen!

Wind uit het oosten wordt idd erg verstoord door de duinen.

En als we het goede voorbeeld aan beginners willen geven dan kunnen we met 30+ knopen ook beter niet meer gaan kiten.....

Mijn ervaring is dat de mensen die met aflandige wind gaan varen op zee over het algemeen geen echte beginners zijn. Ze zijn gewoon eigenwijs en een beetje dom ;-)
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #12 Augustus 14, 2015, 16:07:31
edit2Rapporteer  
De kern / basis van iedere beginners cursus zou gericht moeten zijn op het "zelfstandig  verantwoord verder kunnen bekwamen in de kitesurfsport"  .   Oftewel , wanneer ga je vooral NIET het water op.
Vooral voor een beginner is er dan de regel "windrichting met iets van aflandig er in = een absolute NO-GO"   Kitescholen die het anders doen zijn ( zowel op het gebied van de sport zelf als op economisch gebied)  dom bezig.

Maar dat staat natuurlijk los van dit topic , nergens staat vast dat het hier om een school ging.
Vliegpeer

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #13 December 07, 2015, 23:57:49
edit2Rapporteer  
Hee dat was mijn vliegermaat! En ik was erbij!

Ik had nog geen account maar speciaal even gemaakt om dit verhaal even te kunnen toelichten. Wel mooi om alle speculaties te zien.

We (6 kiters, varen allemaal al jaren op zee zonder brokken) gingen downwinden van de zuid naar de zandmotor. Was weinig wind, en eenmaal onderweg  begon de wind snel te verzwakken. De eerste twee met kleinere kites zijn al vlak na de zuid naar de kant geself-resqued. Het was dus ook niet aflandig. maar side shore.

Maargoed verder met het spannende verhaal: De wind nam dus snel af. Ik en nog twee kiters bodydragte het laatste stukje naar de kant. Die jongen die op de fotos aan het zwemmen is had zijn bandit in het water gelegd en had net niet genoeg wind om hem weer te launchen. Ik bodydragte langs hem met de mededeling dat ik even mijn kite ging landen en hem dan zou komen helpen als hij hem niet herstart kreeg. Hij was 30 meter uit de kant.

Ik was net op het strand of de redders rukten uit met groot materiel. E.e.a speelde zich namelijk voor de reddingsbrigade van kijkduin af. Op een gegeven moment stonden er iets van 4 trucks en 20 man op het strand om die jongen te redden. 50 badgasten met smartphones er omheen en die "nette" fotograaf die bij iedereen zijn lens in de bek drukte zonder zich even voor te stellen ofzo. Echt een onbeschoft stuk vreten die kerel.

Nou ondertussen was de kitty de Nepvue ook bij de kiter in het water, Hij moest en zou mee.

Eneh nouja dat was het verhaal eigenlijk al weer. Was het handig van ons om te varen met te weinig wind? Nee. Was er iets aan de hand? Nee. Na de redding had de bandit wel schade helaas.

Ik heb me verbaasd over de sensatiesucht van mensen en zou ze allemaal willen aanraden zelf ook een hobby te nemen tegen de verveling. Heb die fotograaf ook nog gemailed en gezegd dat er ten eerste maar 1 kiter "gered" was, en dat ik mijn fotos er niet bij wou. Heeft hij genegeerd.

Let op media en zorg dat je niet gered hoeft te worden (en vertel dat ook meteen!)
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #14 December 08, 2015, 01:31:09
edit2Rapporteer  
Goed verhaal! Thnx!
tammie

Geen avatar

Berichten: 22
Antwoord #15 December 08, 2015, 04:00:42
edit2Rapporteer  
Ervaren kiters dus......
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #16 December 08, 2015, 21:28:03
edit2Rapporteer  
Ja goed om even te lezen hoe het echt zit.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.