incidenten en onveilig materiaal

Redbeard

Geen avatar

Berichten: 43
Augustus 24, 2015, 14:48:55
edit2Rapporteer  
Afgelopen zondag heb ik mij verbaasd over het aantal incidenten en verouderd materiaal op Edam.
Veel kites tegen de dijk en zelfs 1 over de dijk.. Ook was er iemand die met een 12m kite letterlijk tegen de dijk aanklapte en hier op iemand crashte die op het strand stond/zat.. 

Heb een aantal stok oude kites gezien maar ook nieuwe kites met oude barren, waaronder de best Waroo bar 2009. Over dit laatste heb ik een vraag.

http://www.brackleshamboardriders.co.uk/images/Best%20Kitesurf%20bar%202009.jpg

Deze bar heb ik ook nog liggen (liggen voor de reserve lijnen/onderdelen) maar geloof toch dat dit niet helemaal veilig is? Het "safetysysteem" zorgt er in dit geval alleen voor dat de lengte van de middelste lijnen ongeveer 40-50 cm wordt verlengd. Zeker met de wind van gisteren in combinatie met een wat grotere kite lijkt mij dit toch gevaarlijk?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #1 Augustus 24, 2015, 14:52:23
edit2Rapporteer  
Het mag niks kosten he, zo simpel is het.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #2 Augustus 24, 2015, 15:24:50
edit2Rapporteer  
Dat en mensen die 2x per jaar komen kiten, de mooi weer kiters die nog nooit met vlagen van 30kn gekite hebben. Is gewoon te verwachten.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 Augustus 24, 2015, 15:25:13
edit2Rapporteer  
Die bar is inderdaad niet veilig naar de huidige standaarden, een van de redenen waarom we ouder materiaal afraden. De kite kan vaak nog prima vliegen met een nieuwe bar, mits de kite niet te ver opgevaren is uiteraard.
Redbeard

Geen avatar

Berichten: 43
Antwoord #4 Augustus 24, 2015, 15:36:17
edit2Rapporteer  
Oke dan weet ik dat in ieder geval zeker. Dan is het wat makkelijker aanspreken. Vaak willen ze het ook niet geloven en als je het dan zelf ook niet zeker weet is het lastig.

JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #5 Augustus 24, 2015, 18:31:29
edit2Rapporteer  
Ik heb de safety nooit getest moet ik bekennen, maar ik neem toch aan dat die kite gewoon naar beneden komt als je de safety trekt?
KiterHans

Berichten: 208
Antwoord #6 Augustus 24, 2015, 19:13:25
edit2Rapporteer  
Ik heb die safety wel eens geactiveerd en bij mij ging de kite (nemessis 8m) aan de rand van het windvenster staan dansen, toch wel aardig wat druk in de kite.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #7 Augustus 24, 2015, 19:31:52
edit2Rapporteer  
Heb ook met die bar gevaren en er blijft inderdaad nog veel druk in de kite, zoals hans zegt aan de rand van het venster gaat hij dan op en neer als er genoeg wind staat. Dus ja niet zo veilig als nieuwere systemen maar ook weer niet levensgevaarlijk.
et1961

Berichten: 365
Antwoord #8 Augustus 24, 2015, 20:32:40
edit2Rapporteer  
Naast dat niet iedereen weet hoe veilig zijn materiaal is, zijn er voldoende low budget kiters die nieuw of modern materiaal niet kunnen betalen.
Zijn waarschijnlijk ook de niet zo fanatieke kiters, zijn voornamelijk kiters die eens een enkele keer op het water staan.

In de beginjaren van het kiten waren er vrijwel geen safety systemen, toen gebeurde door de kleine groep die deze sport destijds beoefende meer ongelukken dan met de grote groep van nu.

Bekijk het eens vanuit dit perspectief; moderne auto's hebben ESP, ABS, airbags, gordelspanners, lane assist, TC, DRL en weet ik veel wat nog meer. Er rijden vele oude auto's in Nederland die deze veiligheidsvoorzieningen niet hebben! Deze halen we toch ook niet van de weg?
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #9 Augustus 24, 2015, 21:00:09
edit2Rapporteer  
Klopt, maar daar rijden meestal mensen in die al een aantal jaren rijervaring hebben.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #10 Augustus 24, 2015, 21:15:36
edit2Rapporteer  
Naast dat niet iedereen weet hoe veilig zijn materiaal is, zijn er voldoende low budget kiters die nieuw of modern materiaal niet kunnen betalen.
Zijn waarschijnlijk ook de niet zo fanatieke kiters, zijn voornamelijk kiters die eens een enkele keer op het water staan.

In de beginjaren van het kiten waren er vrijwel geen safety systemen, toen gebeurde door de kleine groep die deze sport destijds beoefende meer ongelukken dan met de grote groep van nu.

Bekijk het eens vanuit dit perspectief; moderne auto's hebben ESP, ABS, airbags, gordelspanners, lane assist, TC, DRL en weet ik veel wat nog meer. Er rijden vele oude auto's in Nederland die deze veiligheidsvoorzieningen niet hebben! Deze halen we toch ook niet van de weg?

Vroeger wist iedereen die ermee begon in ieder geval nog hoe een kite in de basis werkte. Dat lijkt er tegenwoordig ook niet echt meer in te zitten.
Paul-O

Berichten: 7
Antwoord #11 Augustus 24, 2015, 22:12:45
edit2Rapporteer  
Natuurlijk is het materiaal verbeterd in de afgelopen jaren, maar het begint nog altijd met de kiter zelf. Inschatten wat je zelf aankunt is het moeilijkste en bepaald in grote mate of je veilig bezig bent. Afgelopen zondag op Edam genoeg kiters gezien die weinig oog hebben voor hun medekiters en te dicht op de kant nog hun kunsten willen vertonen. Ook ik vaar met diverse oudere kites, maar herken niet de veiligheidsproblemen die jullie hier beschrijven.  Met een 12 gaan kiten afgelopen zondag lijkt mij eerder een foute keuze dan een veiligheidsaspect. Misschien een gebrek aan ervaring, of gewoon overmoedig.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #12 Augustus 25, 2015, 07:08:15
edit2Rapporteer  
Beginners die met < 2010 materiaal varen zijn of opgelicht of Super zuinig met geld (maar niet met hun lijf en leden).
Wat kost nu een tweedehands kite uit 2011 bijvoorbeeld? Echt geen drol.

Die Waroo 2009 bar was goed volgens mij, die daarvoor zorgde voor gevaarlijk veel restdruk na het activeren van de safety
Redbeard

Geen avatar

Berichten: 43
Antwoord #13 Augustus 26, 2015, 13:17:29
edit2Rapporteer  
Het gaat me nu in principe alleen even over deze bar. (zie link top post)
Door het ontbreken van een safety line, maar alleen een dubbel depower cord wat een enkele wordt na het trekken van de safety, lijkt mij dit gevaarlijk. Maar wellicht dat ik er naast zit, alleen lijkt het mij dat er dan te weinig slack in de stuurlijnen komen.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #14 Augustus 26, 2015, 16:41:11
edit2Rapporteer  
Ja dat klopt ook er blijft gewoon duidelijk voelbare power in je kite bij het trekken van safety dit is natuurlijk niet ideaal maar als je echt in de problemen komt gooi je ook je leash los en dan ben je m kwijt. Heb er zelf ook een keer mee lopen stoeien toen ik tijdens 1 van m'n eerste sessies ver was afgedreven op oostvoorne richting de bunker en helemaal terug moest lopen met kite en behoorlijke wind dus wilde m doormiddel van het trekken van de safety landen oppakken en terug lopen maar die vlieger ging niet helemaal op Grin hij bleef gewoon netjes aan de rand van het wind venster stuiteren. Uiteindelijk toch plat gekregen maar goed ik zelf vind het geen gevaarlijke bar de safety opzich gaat makkelijk open dus als je in nood zit kan je altijd je vlieger los gooien alleen vergeleken met nieuw materiaal minder comfortabel en veilig, ik zelf zou mensen er niet op aanspreken als ik ze nu met zo'n bar zie varen maar als je dat wel doet je goed recht natuurlijk kan er altijd op wijzen dat ze bij trekken safety geen 100% depower hebben.
MAL

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #15 Augustus 26, 2015, 17:17:46
edit2Rapporteer  
Ik was zondagochtend ook vroeg bij Edam. Was een korte maar heerlijke sessie. Ben dit jaar echt begonnen en heb een oude rode North EVO 2008 kite. Als beginner ben ik begonnen met een 2e hands set(10 en 12 meter). Dat leek me niet helemaal onlogisch. Waarom meteen voor nieuw gaan dacht ik.

Lastige zaken om in te schatten voor een beginner...zijn:

Wanneer ben je toe aan bijvoorbeeld nieuwe lijnen? Gewoon naar een shop gaan met je bar en om advies vragen.

En is dit nu gevaarlijk materiaal wat ik gebruik omdat het verouderd is?

Wanneer ben je toe als beginner aan nieuw materiaal, als je eindelijk hoogte kan lopen ben je blij dat je je setje hebt en heb je nog geen enkel vergelijkingsmateriaal...

daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #16 Augustus 26, 2015, 17:30:44
edit2Rapporteer  
Ik heb de waroo 2008 of 2009 gevaren met de voorloper van de bar op de foto. Die gaf bij releasen iig genoeg restdruk om als beginner in paniek te raken Smiley
audi

Berichten: 752
Antwoord #17 Augustus 26, 2015, 18:11:54
edit2Rapporteer  
Ik heb twee vrienden die beiden de waroo varen uit 2008
Ze hebben ze toen nieuw gekocht en varen misschien 5 keer per jaar.
Dus per kite is dat ze een keer of 20 gebruikt zijn en ze zien er nog tip top uit.
ze zijn aan dit systeem gewend en voelen zich hier veilig bij.

Ze hebben geen zin om weer veel geld te betalen voor een kite waar zij niet meer uit gaan halen.
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #18 Augustus 26, 2015, 21:28:15
edit2Rapporteer  
Lastige zaken om in te schatten voor een beginner...zijn:

Wanneer ben je toe aan bijvoorbeeld nieuwe lijnen? Gewoon naar een shop gaan met je bar en om advies vragen.

En is dit nu gevaarlijk materiaal wat ik gebruik omdat het verouderd is?

Wanneer ben je toe als beginner aan nieuw materiaal, als je eindelijk hoogte kan lopen ben je blij dat je je setje hebt en heb je nog geen enkel vergelijkingsmateriaal...


Check je lijnen gewoon eens in zoveel tijd na of ze niet gaan rafelen. Zolang het er allemaal prima uitziet hoeft je het ook niet te vervangen.

4 weken terug dacht ik ook met mijn oude bar uit 2012, mwa ik moet ze inderdaad vervangen mn lijnen maar die paar keer kan nog wel. Uiteindelijk gebeurde toch waar ik bang voor was. Lijnen kappen, safety getrokken maar op 1 of andere manier door de golf denk ik brak er ook nog iets van mijn trapeze en klapt de 2e safetyrelease cilinder tegen mn vinger aan;


 Undecided
Oli4k

Berichten: 161
Antwoord #19 Augustus 26, 2015, 21:50:00
edit2Rapporteer  
Check ook onder de sleeves van je lijnen. Daar kan vuil en zout ophopen dat voor beschadigingen kan zorgen die je niet ziet.
Redbeard

Geen avatar

Berichten: 43
Antwoord #20 Augustus 27, 2015, 13:03:45
edit2Rapporteer  
Oke dan is de bar toch 'veiliger' dan ik dacht. Al ga ik hem zelf toch echt niet meer gebruiken. Al vind ik nog wel dat als je hem in combinatie met een grote kite vaart gevaarlijk.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.