Tip voor een wetsuit

Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Augustus 26, 2015, 11:52:32
edit2Rapporteer  
Ik heb nu een O'Neill Gooru 5/3 wetsuit. Twee jaar oud. Maar ik vind het echt een slecht pak. Zodra ik het water uitkom heb ik het binnen no-time koud. Terwijl de buitenlucht (zoals gisteren) misschien 15 graden is ofzo. Dus echt koud kan je het niet noemen. Wat misschien meespeelt is dat ik sinds een jaartje vrij intensief fitness en mijn vetpercentage erg omlaag aan het brengen ben. Ik heb dus niet heel veel spek van mezelf om te isoleren.

Daarnaast lopen de broekspijpen vaak vol met water met name na een crash denk ik. Dat is gewoon niet comfortabel.

Ik ben dus op zoek met de herfst en winter in aantocht naar echt een heel warm wetsuit. Waarin ik het niet gelijk koud heb als ik even voor een pauze het water afkom. Is lees veel positieve verhalen over een O'Neill Psycho? Is dit wat? En moet ik dikker gaan dan een 5/3, of is het alleen mijn Gooru die gewoon niet goed isoleerd?

pewpew

Berichten: 779
Antwoord #1 Augustus 26, 2015, 11:58:47
edit2Rapporteer  
Ik zou gelijk voor een echt winter wetsuit/droogpak gaan. Ga je veel meer plezier aan hebben
D-ice

Geen avatar

Berichten: 28
Antwoord #2 Augustus 26, 2015, 12:49:24
edit2Rapporteer  
 O'Neill Gooru 5/3 is niet het beste wat O'Neill te bieden heeft, maar wel heel vergelijkbaar met andere wetsuits in die prijsklasse en verder dus een heel degelijke wetsuit.
Dat je het daar koud mee krijgt in deze omstandigheden zal meer aan jouw tolerantie liggen dan aan het pak.
Wil je van de winter dus echt door gaan varen had ik er een dikker wetsuit bij gehaald. (mogelijk ook beter gesealed, maar die worden dan wel een stuk duurder dan je Gooru)
PH-6810

Geen avatar

Berichten: 45
Antwoord #3 Augustus 26, 2015, 13:17:36
edit2Rapporteer  
Ik ben erg te spreken over de Mystic Majestic 5/3 front zip wetsuit. Zeker als je niet (te) dik bent, is dit een prima warme flexibele en comfortabele wetsuit. Als het erg koud is, draag ik er een 2mm neopreen hooded top onder van Prolimit. Daarmee heb ik het hele jaar plezier van de wetsuit.
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #4 Augustus 26, 2015, 13:19:03
edit2Rapporteer  
Ik ben erg te spreken over de Mystic Majestic 5/3 front zip wetsuit. Zeker als je niet (te) dik bent, is dit een prima warme flexibele en comfortabele wetsuit. Als het erg koud is, draag ik er een 2mm neopreen hooded top onder van Prolimit. Daarmee heb ik het hele jaar plezier van de wetsuit.

O'Neill Gooru 5/3 is niet het beste wat O'Neill te bieden heeft, maar wel heel vergelijkbaar met andere wetsuits in die prijsklasse en verder dus een heel degelijke wetsuit.
Dat je het daar koud mee krijgt in deze omstandigheden zal meer aan jouw tolerantie liggen dan aan het pak.
Wil je van de winter dus echt door gaan varen had ik er een dikker wetsuit bij gehaald. (mogelijk ook beter gesealed, maar die worden dan wel een stuk duurder dan je Gooru)

Prijs ff buitenbeschouwing gelaten. Welke merk en types komen in aanmerking?
jw009

Berichten: 96
Antwoord #5 Augustus 26, 2015, 14:01:27
edit2Rapporteer  
Ik ben erg te spreken over de Rip Curl E-bomb en flash-bomb. Super stretchy en sluiten daardoor goed aan op je lichaam.

Maar je kan beter in de winkel het eea gaan passen, ieder lijf is weer anders en de pasvorm verschilt per merk.
Bas1983

Geen avatar

Berichten: 38
Antwoord #6 Augustus 26, 2015, 15:41:41
edit2Rapporteer  
Om volle broekspijpen ('elephant legs') te voorkomen werkt een bandje voor om je enkels (bij mij) goed. Te koop bij de surfshop/wetsuitwinkel.
jerryvanrhee

Berichten: 237
Logs: 0 | 270 uur
Antwoord #7 Augustus 28, 2015, 07:56:18
edit2Rapporteer  
ik vaar sinds februari/maart met een oneill superfreak 5/4 frontzip. nog geen moment te koud/te warm gehad. dit pak koste mij 200 euro bij Telstar. Topaankoop!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Augustus 28, 2015, 09:04:54
edit2Rapporteer  
Spatwater van je plank zorgt voor ballonkuiten vol met water. Inderdaad werkt een gaatje branden en/of klitteband hier adequaat tegen.

Echter naar wat ik begrijp heeft de topic starter na een crash die bak water in zijn pijpen.
Dat klinkt als te ruim pak.
O'Neill is een goed merk welke ik zelf ook jaren heb gevaren.
Maar inmiddels weet ik dat een wetsuit bij het passen op het droge net iets te strak moet zitten, want in water stretched het neopreen altijd ietsje, evenals in de loop van de levensduur.

Kortom, wellicht is je huidige pak iets te ruim (geworden) waardoor dus water via de nek of rug binnen kan komen. De zwaartekracht brengt het vervolgens naar je kuiten.

Een frontzip helpt ook hier iets, maar nooit 100%
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #9 Augustus 28, 2015, 09:38:12
edit2Rapporteer  
Een wetsuit verliest ook warmte, na 2 jaar heb je nog maar ongeveer 50% van de isolatie als toen ie nieuw was. Ik heb nog nooit een wetsuit gehad wat het langer heeft volgehouden dan 2 jaar (met redelijk intensief gebruik).
barry

Berichten: 361
Antwoord #10 Augustus 28, 2015, 10:03:55
edit2Rapporteer  
Inderdaad na 2 jaar intensief varen is je wetsuit wel klaar
Ik laat de duurste pakken uit de lijn ook meestal links liggen voor het kiten
Aangezien die allemaal extra opties hebben die snel stuk gaan.
En de flex nadelig beïnvloeden ik vaar nu de Billabong revolution
En ben meer als tevreden
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #11 Augustus 28, 2015, 10:27:41
edit2Rapporteer  
Ik draag in zomer meestal budgetpakken en oude winterpakken en in winter de wat nieuwere pakken uit hogere prijsklasse. Slijten doen ze allemaal, soms wat harder zoals gisteren met de wakeskate. Qua voorkomen (klemtoon op tweede lettergreep) van wind chill is single skin heerlijk, maar qua duurzaamheid niet.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #12 Augustus 28, 2015, 11:30:25
edit2Rapporteer  
Wat ook kan zorgen voor ballonkuiten is een slecht zittend wetsuit. Loopt t van boven naar binnen en door naar je benen..

En met een slecht zittend wetsuit krijg je t sowieso koud, ongeacht of ie goed is of niet. Zou ff langs een winkel en flink wat suits passen
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #13 September 01, 2015, 21:45:53
edit2Rapporteer  
Ik vind zelf de pro-limit predator 6/5 een goed warm pak voor een leuke prijs.

Heb laatst toevallig voor aankomende winter nog een Ion strike select 5/5 bij aangeschaft. Dit is een erg soepel en kwalitatief goed neopreen.

Verder een andere tip, droog trainen doe je vanaf april en niet in de winter;)))
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #14 September 02, 2015, 09:10:02
edit2Rapporteer  
Prolimit Predator ben ik zelf ook tevreden ook, vorige winter met normale cap gevaren. Dit jaar proberen met een hooded vestje...
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #15 September 02, 2015, 09:20:15
edit2Rapporteer  
Een windstopper helpt enorm kan ik je vertellen. Kost iets van 70 euro maar dan heeft je core geen last meer van de wind! Werkt naar mijn mening een stuk beter dan dingen onder je pak stoppen.

Waterragger

Geen avatar

Berichten: 189
Antwoord #16 September 02, 2015, 10:08:33
edit2Rapporteer  
Grappig dat nog niemand C-skin heeft genoemd... Vaar nu al 2 jaar met de Wired en ben er enorm over te spreken!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #17 September 02, 2015, 14:41:37
edit2Rapporteer  
Mensen, lees wat er al gezegd is voordat je dubbel reageert!
En we kunnen wel heel veel merken gaan noemen.

Pak voldoet niet, dus er moet wat anders komen! Wink
jacob B

Berichten: 16
Logs: 0 | 1201 uur
Antwoord #18 September 03, 2015, 10:00:22
edit2Rapporteer  
xcel drylock wetsuit?  iemand ervaring??
voor in de winter
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #19 September 03, 2015, 15:40:53
edit2Rapporteer  
Xcel drylock: top wetsuits, maar belangrijkste blijft goede pasvorm. Enige nadeel aan (alle) double lined pakken is de windchill, maar er zijn niet zoveel single lined pakken meer en ze zijn ook nog een keer veel kwetsbaarder.

Eventueel voor de echt koude dagen kan je een polypropyleen ondershirt (al dan niet met cap) dragen, is echt erg warm.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.