Levensbedreigende crash op snelweg in San Francisco / Ocean Beach

roelandp

Berichten: 422
Logs: 0 | 2 uur
September 07, 2015, 20:24:13
edit2Rapporteer  
Heftig bericht. Afgelopen vrijdag 4 september is op een Kitespot in Ocean Beach (westzijde San Francisco) een kiter in het ziekenhuis opgenomen nadat hij tijdens de start controle verloor en zo van het strand op de naastgelegen snelweg knalde en daar vervolgens werd aangereden door een auto...  Lips Sealed

"Witnesses described the scene as something out of a movie. The man was strapped into his kite surfing harness when winds yanked him onto the parking lot and then over a dune and into the roadway.
A gray sport utility vehicle then struck the man after he crashed into the median."
aldus de SF Examiner

Wind was tot 45 knopen in de stoot en volgens de berichten op het Bay Area Kite forum was de man een kite van 9 meter aan het launchen.

Hopelijk komt hij er goed vanaf! Lijkt me erg gevaarlijk zo direct naast de snelweg kiten, in Nederland vergelijkbare plek: Kornwerderzand... Als het daar Side on-shore / on-shore is en het gaat mis, lig je zo op de afsluitdijk?

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #1 September 07, 2015, 22:14:51
edit2Rapporteer  
Enkele jaren geleden iets vergelijkbaar meegemaakt op het strand Almanare (Huyers, Zuid Frankrijk).



achter dit lange maar smalle smalle strandje ligt een weg met veel verkeer. Op het strand liggen badgasten tussen de kites, is het een warboel van lijnen en is het een grote, typisch Franse chaos .....

Over de baai waait een knetter harde wind en mijn vrouw heeft drie kiters, over  het strand pardoes in het verkeer zien vliegen .....gestrest heeft ze gewacht wanneer ik zou overkomen .... Cry

Als ik mij niet vergis, is een dergelijk ongeluk ook al eens op Neeltje Jans gebeurd. Toen werd een kiter dwars door het vogelgebied gesleurd en op de weg geworpen ..... wel al heeeeel lang geleden Roll Eyes
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 September 07, 2015, 22:20:01
edit2Rapporteer  

Als ik mij niet vergis, is een dergelijk ongeluk ook al eens op Neeltje Jans gebeurd. Toen werd een kiter dwars door het vogelgebied gesleurd en op de weg geworpen ..... wel al heeeeel lang geleden Roll Eyes
Dat was Wimt, met een 16m tijdens een bui met zelfgemaakte niet-werkende safety.
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #3 September 08, 2015, 00:02:13
edit2Rapporteer  
Ocean beach is zoiets als scheveningen. Best breed strand, 4 meter hoge betonnen kade, dan nog een brede parkeerplek, en dan pas een 2x3 baans weg.
Knappe windvlaag als je daarop komt.

Dsn sta je gewoon te dicht bij de kade op te laten.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 September 08, 2015, 07:52:00
edit2Rapporteer  
was op de Bdam niet iemand tegen een campert aan gekwakt, long, long time ago?
roelandp

Berichten: 422
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 September 08, 2015, 08:35:15
edit2Rapporteer  
Plaatje van de plek van het ongeluk bij Ocean Beach bijgevoegd, op die plek sowieso geen hoge kade.

En een plaatje van zijn kite, kan de maat er niet van aflezen, weet niet of deze versie voor verschillende maten, verschillende kleurencombos heeft, misschien een kenner? (op de bar stond slingshot)

Hier nog een report met videomateriaal van de locatie: http://www.ktvu.com/news/16445517-story

P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #6 September 08, 2015, 09:52:09
edit2Rapporteer  
Ach als het hier was dan had de krant het woord snelweg wel weg kunnen laten, gewoon weer een opvul sensatie bericht. Het woord snelweg kunnen ze beter een keer gebruiken als er iets mis gaat bij kornwederzand mooie spot...
chico

Berichten: 1112
Antwoord #7 September 08, 2015, 10:19:16
edit2Rapporteer  
"Enkele jaren geleden iets vergelijkbaar meegemaakt op het strand Almanare (Huyers, Zuid Frankrijk)"

Leuke spot. Van met de 10 underpowered kon ik binnen 10 min zo gelijk naar de 6. En daar had ik mijn handen vol aan en heb idd daar kiters tussen de geparkeerde auto's zien stuiteren.

Ponk

Geen avatar

Berichten: 197
Antwoord #8 September 08, 2015, 10:27:15
edit2Rapporteer  
sowieso met 45 knopen en dan daar een kite oplaten
is natuurlijk ook niet handig..en als t waar is met een 9

Kornwerderzand is er niks bij en daar heb je in ieder geval nog de vangrail waar je lekker tegen aan kan hengsten en achter kan blijven hangen
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #9 September 08, 2015, 11:25:35
edit2Rapporteer  
wel toevallig dat het een RPM betrof... dat ventje die in october vorig jaar tegen een auto aan gekwakt werd op sluf had ook een RPM.

het gaat hier vermoedelijk om een 2011 editie
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #10 September 08, 2015, 12:35:16
edit2Rapporteer  
Heftig, met meer dan 35 knopen kun je je weinig foutjes veroorloven. Hij was dus nog niet eens aan het varen.....
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #11 September 08, 2015, 19:00:53
edit2Rapporteer  
sowieso met 45 knopen en dan daar een kite oplaten
is natuurlijk ook niet handig..en als t waar is met een 9

Kornwerderzand is er niks bij en daar heb je in ieder geval nog de vangrail waar je lekker tegen aan kan hengsten en achter kan blijven hangen


Daarom kite ik alleen met NW op Korn Wink
Oli4k

Berichten: 161
Antwoord #12 September 08, 2015, 21:29:07
edit2Rapporteer  
Er zijn toch ook verhalen van een kiter in Noordwijk die (jaren terug) over een gebouw heen werd gesleurd en daarachter op een parkeerplaats neerkwam. In Zandvoort is ooit ook zoiets gebeurd. Ooggetuige had vanaf de vierde verdieping een kiter op ooghoogte voorbij zien vliegen.
Ponk

Geen avatar

Berichten: 197
Antwoord #13 September 08, 2015, 23:53:18
edit2Rapporteer  
Er zijn toch ook verhalen van een kiter in Noordwijk die (jaren terug) over een gebouw heen werd gesleurd en daarachter op een parkeerplaats neerkwam. In Zandvoort is ooit ook zoiets gebeurd. Ooggetuige had vanaf de vierde verdieping een kiter op ooghoogte voorbij zien vliegen.

ja zo zijn er meer verhalen

ook in vlissingen schijnt er 1 over een hotel getrokken te zijn..
hup de boulevard over en zo naar boven langs het gebouw.....

Maar dat was nog wel allemaal in de tijd dat depower op een kite wel bestond...... maar wat die nou deed...

Ben trouwens wel benieuwd hoe het met die mannen gaat/afgelopen is...
In die tijd waren er nog maar weinig vrouwen die aan de kite hingen..

 
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #14 September 09, 2015, 09:44:11
edit2Rapporteer  
was op de Bdam niet iemand tegen een campert aan gekwakt, long, long time ago?
eentje maar?

Over te weinig afstand nemen: zodra je een veel te grote kite op zet is een kilometers breed strand nog te smal als het fout gaat.
En ja, een 9m met stoten van 45kn is zelfs voor de bovengemiddeld zware kiter nog aan de grote kant.


Is er al meer bekend over zijn toestand?
roelandp

Berichten: 422
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #15 September 09, 2015, 13:03:14
edit2Rapporteer  
Is er al meer bekend over zijn toestand?


Op het lokale forum vragen ze zich dit ook af, dus op dit moment nog niet nee...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.