Oppas momentje wijk 15-09

DerVegas

Geen avatar

Berichten: 56
September 15, 2015, 22:01:44
edit2Rapporteer  
Vandaag mn tweede echte oh shit (oppas) momentje gehad op het water. Het was op Wijk toch behoorlijk uit en aan vandaag merkte ik Grin

ik: 87 kilo, vandaag 9m en 12m vegas, jaar of 7 kite ervaring

 Wellicht komen er wel weer wat azijnpis opmerkingetjes, maar dacht ik deel het voor de luitjes die graag overpowerd varen. (En om de onbekende dame te bedanken Joepie)

De situatie:

Ik kwam rond kwart over 6 op wijk aan met een lekker windje. Ik pak mijn 9  (87kilo) en ga t water om 18.40 op. Geirriteerd omdat ik net wat groffe power mistte om echt te boosten ga ik van het water af om mn 12 op te pompen. (woo pushed mezelf dan ook loser)

Ik ren naar de auto om mijn 12 te pakken, wind was de hele tijd ong 23-25.(onderaan de metingen van rijkswaterstaat) Lekker om te varen met een 9, maar geen volle bak.

Ongeveer half uur redelijk lekker gepowered varen, paar chille sprongetjes en de wind neemt iets toe. Nu werd het echt leuk met  de 12. Toen 2-3 enorme ruk takeoffs bij semihoge sprongen waardoor downind het nieuwe mekka werd  YeSS.. (wendy_kitesmiley)Stuk downwind geland om te beginnen aan de hoogteloopsessie. In mijn ooghoek zie ik het donkerder worden en een bui komt eraan. In het kader van, ''geen zin om zoveel te terug te lopen met deze wind''  probeer ik in 1 of 2 rakjes veel hoogte te pakken.

En toen bam; De wind ging aan.....En hoe hahah...


Overpowered kreeg iig een nieuwe betekenis...

Vol gedepowered (uiteraard) en op mn rail moeten trappen als nooit tevoren kreeg ik geleidelijk aan meer hoogte. Ik vaarde met mn kont in het water, hand op mn safety zowat en de enige reden dat ik mijn safety nog niet trok is dat de Vegas (en andere c's) zo extreem naar de zijkant te trappen zijn dat ik iig de controle niet verloor en nog enigzins meters kon paken. Bij een tweede rakje terug was de wind allout en aan de kustlijn zag ik een kitster die op mijn hoogte liep. Zij zag  mn gebaren om me te landen en all was well. ( Massive thanks aan de dame waarvan ik de naam niet weet).

Conclusies van mezelf:

Ik had meteen toen ik de bui aan zag komen terug naar de kust moeten gaan ( en daar desnoods in mn eentje de safety moeten trekken). Voor mijn gevoel zat ik nog niet in de problemen met kite +windsterkte waardoor ik mijn safety trekken nog niet had gedaan.


Conclusies
- Onderschat niet hoe snel een bui er kan zijn als je em aan ziet komen (ging zoveel rapper dan ik inschatte)
- Heb vertrouwen in jezelf en je ervaring (mits je die wel beetje hebt), en niet bang zijn om je safety te trekken. (2 knopen meer of de dame in kwestie was er niet om te landen en ik had hem getrokken)
- Als je graag overpowerd vaart, moet er niet een enorme bui aan komen. Of wees op tijd het water af ListenToMe Grin

Positieve conclusie:

- Zal wellicht wel gejank krijgen hierover maar: Ik vaar graag overpowered met een Vegas (hiervoor Torch) en voor mij was dit  de extreme bevestiging  dat Cshapes overpowerd gewoon echt top zijn. Ik zag mensen met 8jes strugglen en in het begin was de 12 gewoon top. (met 45 knopen allleen niks natuurlijk)

Al met al een OK sessie, met een lijp einde en als kersje op de taart een exacte kopie van mn hoogste sprong op Woo als mn pr loser


15/09   19:40   17.4       22.4
15/09   19:30   15.9       19.6
15/09   19:20   12.7       16.5
15/09   19:10   11.5       14.1
15/09   19:00   11.6       13.6
15/09   18:50   12.5       15.3
15/09   18:40   10.3       13.0
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 September 15, 2015, 22:37:47
edit2Rapporteer  
Wat was je record nu?


Goed gehandeld, op het water zonder obstakels ben je veiliger dan op het land. Je had altijd nog je kite compleet los kunnen gooien, waar je al over aan het nadenken was met je hand op de release. Overmoedig zijn we allemaal wel eens, het gaat er om of je niet in paniek schiet wanneer het wel fout gaat wat het verschil maakt.
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #2 September 15, 2015, 22:38:33
edit2Rapporteer  
Ik was er ook, heb je momentje gemist. Met 82 kilo was ik grootste deel van de tijd prima gepowerd met m'n Park 8. Af en toe een paar minuten sinussen, daaromheen was het heel goed te doen. Gevoelsmatig ook wel wat meer dan wat er bij Rijkswaterstaat gemeld is.

Iedereen heeft z'n eigen vaarstijl, maar met die 9 zat je al bij de grootste 10% op het water, denk ik. Er kwam ook een buitje of 3 over, waarvan de 1e veruit de donkerste was. Voor mij reden om vanaf toen al erg op te letten op de ontwikkeling v/d wind. Maar met de 8 geen problemen gehad.

Goed dat je dit meldt, overigens.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #3 September 15, 2015, 23:04:23
edit2Rapporteer  
Mensen die met ervaring overpowered varen heb ik geen problemen mee, die weten daar mee om te gaan. Het gevaar is dat beginners of minder ervaren mensen je zien varen met een te grote maat voor de wind en denken dat ze dat dan ook wel kunnen.
DerVegas

Geen avatar

Berichten: 56
Antwoord #4 September 15, 2015, 23:38:06
edit2Rapporteer  
@evan,
Heb de woo nu een maandje en mijn pr 9.7 was op edam met 23knp. Ik denk ook echt dat die 'motion sensor' in de Woo een enigzins vertekend beeld geeft omdat de motionsnelheidacceleratie op vlak water hoger is (kan eig nie anders) dan op zee, stroming en vanaf een kicker van 1-2m +, maar al met al blijft het een leuk apparaatje. (zee voelt 2 x hoger). Weet het al lamnge tijd, maar deze sessie maakt het (jep voor mij) weer duidelijk dat een C kite gevlogen moet worden in (minimaal) zn high end.

@frank, ik snap je punt opzich, het enige wat ik denk altijd is; Als je iemand in de bergen een 7mtr cliff jump ziet nemen, dan denk je (Elk mens met hersenen) toch ook niet dat je die zelf kan nemen. Of is de pro dan verantwoordelijk? Moet toegeven dat er vanavond weinig keusjes op Wijk bezig waren...Waar ligt het kantelpunt alleen? Ik ben geen minuut in de problemen geweest, maar ik had dondersgoed door dat dit echt de limit was wat mn 12 aan kon. (Wel met een compleet nieuwe bar, mijn oude lijnen hadden het niet gehouden denk ik)


Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #5 September 16, 2015, 00:27:16
edit2Rapporteer  
Vaar zelf ook vaak overpowered met m'n C kites hoor, heerlijk is dat. Dat mensen niet voor zichzelf kunnen nadenken kan je dan zelf verder weinig aan doen.
IlaanV

Geen avatar

Berichten: 41
Antwoord #6 September 16, 2015, 07:01:25
edit2Rapporteer  
De wind was raar gister, maar de zee super mooi! Ik was de hele tijd met de 6, voor mij was het niet altijd genoeg maar het was wel erg leuk! De 10 minuten na de bui was wel echt super gaaf! 3 hoge sprongen en toen naar de kant om op te ruimen! @wouterhh de dame in kwestie was Simone, ik zal je thanks even doorsturen.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #7 September 16, 2015, 10:09:12
edit2Rapporteer  
Het spijt me, maar je hebt het niet slim gedaan. Ik was gisteren ook op Wijk, met een 6 (95 kg). Ook ik zag de buien aankomen en ben gestopt. Je hebt een onverantwoord risico genomen. Je had naar de kant moeten gaan voor de bui (ook al moet je een stuk lopen) en toen je doorhad dat het misging had je op het water moeten releasen.

Ben blij dat je het na kan vertellen en vind het ook goed dat je dit verhaal meldt. Heb dit in de afgelopen 15 jaar al veel te vaak zien gebeuren. Vooral in het najaar is een aankomende bui levensgevaarlijk. Dat komt om dat het water nog warm is en de bui dus extra energie krijgt. Met als gevolg enorme windtoename en draaiing en geregeld ook onweer (ook als niet voorspeld).

En de wind was niet raar, maar ongeveer zoals voorspeld en zoals zo vaak in het najaar.
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #8 September 16, 2015, 15:57:54
edit2Rapporteer  
Goed leermomentje dus, er was veel wind voorspelt en dan toch een 12m pakken slaat nergens op.

Zelfs al valt de wind even weg dan kan je beter even wachten, de wind trekt later vaak wel weer door voor of na een bui dus van kite wisselen was niet nodig geweest.
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #9 September 16, 2015, 16:14:55
edit2Rapporteer  
De wind was behoorlijk goed voorspeld door surfweer.nl, inclusief windtoename en -sterkte. Die hebben het vaker bij het rechte eind dan de meer bekende sites zoals guru en finder.

Ik heb de dames overigens gemist op het water  schater  schater , kan ook omdat de regenbuien zo hard waren dat een handje als afscherming van je ogen geen overbodige luxe was af en toe. Maar man man wat was de zee mooi!!
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #10 September 16, 2015, 16:26:35
edit2Rapporteer  
Mijn opmerking is ook niet bedoeld om de topic starter de grond in te boren, daar heeft niemand iets aan. Ik wil alleen duidelijk aangeven wat er, naar mijn mening, niet goed was, misschien wat hard verwoord.

En nogmaals: GEBRUIK DIE QUICK-RELEASE, die zit er niet voor niets!
DerVegas

Geen avatar

Berichten: 56
Antwoord #11 September 16, 2015, 17:29:06
edit2Rapporteer  
Goed leermomentje dus, er was veel wind voorspelt en dan toch een 12m pakken slaat nergens op.


Dit is voor iedereen verschillend. A viel de wind niet echt weg, maar vond ik mijn 9 gewoon niet vol gepowerd. Ik sta eigenlijk altijd met 1 of 2 maatjes groter op het water. En nee daar hoeft niks gevaarlijks aan te zijn met een C-shape en ervaring. Ik vind dat zelfs 10 x minder lijp dan iedereen met Bow en SLE's die het maar hebben over de immense depower. Ik gfa er vanuit dat je 25-30 met een 12 ook al in de categorie onverantwoord vind vallen?



[/quote]

En nogmaals: GEBRUIK DIE QUICK-RELEASE, die zit er niet voor niets!
[/quote]

Die zit er inderdaad voor het moment dat er geen controle meer is of alles gaat mis. Beide waren absoluut niet het geval. Ik begrijp ook goed dat als je gisteren met een 6 vaart je mijn gedachtengang niet zou snappen. Ik heb het laatste jaar de echt harde dagen bijna allemaal mee kunnen pakken met een 8mtr. Een 6 heb ik nog nooit nodig gehad of wellicht vanaf 45 knp stabiele wind.

Alstublieft een glaasje azijn erbij  Joepie
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 September 16, 2015, 17:36:00
edit2Rapporteer  
Tja, jij noemt 't toch een oh shit moment? Dus je weet zelf zou ik zeggen :-)
DerVegas

Geen avatar

Berichten: 56
Antwoord #13 September 16, 2015, 17:38:05
edit2Rapporteer  
Ja, maar dat heb je toch ook met een sprong die 2x zo hoog is als normaal Grin

''Ho shit, ff heeel grofjes op letten nu'' is wat anders dan hoo shit ik denk dak dood ga


*editje voor je gedaan Grin
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #14 September 16, 2015, 17:56:46
edit2Rapporteer  
Ben blij dat jij zeker weet dat de wind in een bui, ondanks de waarschuwing van meer dan 50 knopen, nog goed hanteerbaar is met een 12.
DerVegas

Geen avatar

Berichten: 56
Antwoord #15 September 16, 2015, 18:09:21
edit2Rapporteer  
Ben blij dat jij zeker weet dat de wind in een bui, ondanks de waarschuwing van meer dan 50 knopen, nog goed hanteerbaar is met een 12.

Top! And on this bombshell..
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #16 September 16, 2015, 18:27:59
edit2Rapporteer  
Snap zoiezo niet wat er leuk aan is met een trage 12m in 25-30 knopen, met een 9m kom je hoger omdat ie sneller is.

Vaar zelf ook mijn 9 tot 35knopen in de stoten, vanaf 30 knopen is de 7m pas lekker.
Magiced vaart trouwens met een waveboard dus een 6 is al snel te gebruiken.

Je moet het allemaal zelf weten, neem aan dat je wel wat geleerd heb nu als er buien zijn en veel windstoten zijn voorspelt.

Tip, check de app actuelewind.nl en buienradar voor je het water op gaat, met die app weet ik ook welke kite ik moet pakken.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #17 September 16, 2015, 22:10:37
edit2Rapporteer  
Heel goed TS@C4!

Ligt ook heel erg aan welke kite je overpowered vaart.
Met de één gaat dat een stuk makkelijker als bij de ander.

De perfecte kite bestaat daarin niet!

Persoonlijk vaar ik nooit een kite in het absolute high-end, althans dat probeer ik niet.
z0ow

Berichten: 16
Antwoord #18 September 17, 2015, 11:58:15
edit2Rapporteer  
De bui was echt wel heel goed zichtbaar! Waren genoeg waarschuwingen om je 12m thuis te laten eigenlijk.

Kijk dus altijd goed om je heen, vooral met dit soort weertypes.. Voorspelling zegt lang niet alles, maar je kunt je gezonde verstand er altijd op toepassen.

Goed dat je hieruit een leermomentje hebt gehaald en deze deelt!
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #19 September 17, 2015, 12:13:48
edit2Rapporteer  
Ik heb wel het idee dat door de WOO kiters toch veel meer de high end op gaan zoeken en zelfs over hun grens heen gaan .Dat kan niet altijd goed blijven gaan.
Mr. Rob

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #20 September 18, 2015, 13:32:09
edit2Rapporteer  
Afgelopen maandagavond bij Rilland hetzelfde gezien. Ik kwam aan om 1800 uur; wind was perfect, maar het was net een uurtje geleden hoogwater geweest, dus moest nog wachten. Erg buiig met korte veel komende en gaande donkere wolken en bijbehorende regen. In die tussentijd ging de wind van +- 20 naar 30 knopen. Ontzettend balen, maar ik had daar niks meer te zoeken met mn 12 (en ervaringsniveau). Zo dacht niet iedereen erover. Een of andere Belg stapte dapper het water in met een 11, hield haar op 12 uur boven zijn hoofd, maar hij werd gewoon omhoog en vooruit getrokken: hij hield de kite totaal niet. Hij aan zn Quick Release getrokken, dus dat ding nog met een knal op de dam. Een van de omstanders had haar nog min of meer opgevangen, dus geen schade...
DerVegas

Geen avatar

Berichten: 56
Antwoord #21 September 18, 2015, 13:42:48
edit2Rapporteer  
Afgelopen maandagavond bij Rilland hetzelfde gezien. Ik kwam aan om 1800 uur; wind was perfect, maar het was net een uurtje geleden hoogwater geweest, dus moest nog wachten. Erg buiig met korte veel komende en gaande donkere wolken en bijbehorende regen. In die tussentijd ging de wind van +- 20 naar 30 knopen. Ontzettend balen, maar ik had daar niks meer te zoeken met mn 12 (en ervaringsniveau). Zo dacht niet iedereen erover. Een of andere Belg stapte dapper het water in met een 11, hield haar op 12 uur boven zijn hoofd, maar hij werd gewoon omhoog en vooruit getrokken: hij hield de kite totaal niet. Hij aan zn Quick Release getrokken, dus dat ding nog met een knal op de dam. Een van de omstanders had haar nog min of meer opgevangen, dus geen schade...

Ik zie en zag zelf dat het niet handig was dat ik niet voor de bui er af was, maar met ervaring weet je dat de veiligste plek net boven t water, aan de rand van t venster is. Je kite in overpowerd (hoeveel overpowererd dan ook) op 12 is altijd al t slechtste wat je kan doen.

Je zal maar op de dam lopen en een kite met 40 kmu op je knar krijgen
Coringa

Berichten: 33
Antwoord #22 September 18, 2015, 14:02:47
edit2Rapporteer  
Ik snap je hele punt niet  Undecided
je bent bewust gaan kiten met een grotere maat en bent niet gelijk het water afgegaan toe je een bui aan zag komen  ThumpDown en toen heb je een o shit moment gehad? Huh wat had je dan verwacht? schater
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #23 September 18, 2015, 14:15:08
edit2Rapporteer  
Ik snap je hele punt niet  Undecided
je bent bewust gaan kiten met een grotere maat en bent niet gelijk het water afgegaan toe je een bui aan zag komen  ThumpDown en toen heb je een o shit moment gehad? Huh wat had je dan verwacht? schater

Vraag me af of Wouter het zelf nog wel weet....moraal van het verhaal,gewoon van het water af bij tegemoetkomende donkere wolken,en liever niet de grote jongen uithangen  InLove
Rule

Berichten: 174
Antwoord #24 September 18, 2015, 14:27:05
edit2Rapporteer  
Top dat je dit deelt, en iedereen die achteraf roept 'goh wat dom' mag zijn naam veranderen in Captain Obvious. Die conclusie had topic starter zelf ook al getrokken.

Zonder fouten te posten kan niemand leren; wees blij (en hou je mond) als jou dit natuurlijk noooooit zou overkomen en laat de rest die wel wil weten wat voor fouten worden gemaakt in hun waarde aub.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.