Oordoppen tegen surfersoor

ErikFanatic

Berichten: 459
September 22, 2015, 09:07:08
edit2Rapporteer  
Gistermiddag tussen 16:30 tot 17:15 even gevaren met de 11m bij Wijk aan Zee - Bunker, maar er zat al niet veel druk achter. Toen de wind draaide naar offshore was het snel gedaan met de sessie. Gelukkig kwam iedereen (met wat moeite) toch nog op eigen kracht het water af.

In de avond bij thuiskomt had mijn vriendin een otoscoop mee van haar werk om in mijn oren te kunnen kijken. Blijken de eerste bultjes kraakbeen in mijn oorgang er al te zitten! Beginnend surfers oor dus Sad. Wel opvallend, aangezien ik nooit enig last heb gehad van erg voelbare kou dan wel oorinfectie. Ik kite nu 3,5 jaar waarbij ik alleen de laatste winter door ben gegaan (met cap).

Maar vanaf nu echt geen sessie meer zonder dopjes. Vervelend, maar beter dan een operatie met alle gevolgen van dien. 

Misschien een idee om tijdens testdagen en surfgerelateerde evenementen gewoon altijd zo`n otoscoop in de buurt te hebben liggen? Of is dat misschien al het geval? Met deze zaken moet je echt op tijd op de hoogte zijn dat je je in de risicogroep bevindt. Checken die oren dus!
Bas1983

Geen avatar

Berichten: 38
Antwoord #1 September 22, 2015, 17:18:17
edit2Rapporteer  
Weet je al welke doppen je gaat kopen? Ik ga ook een paar kopen en twijfel tussen een model van Alpine (€13, https://www.alpine.nl/gehoorbescherming/swimsafe/) en van SurfEars (€45, http://www.versusshop.nl/surf-ears-oordoppen/).
Gerwinnaar

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #2 September 22, 2015, 17:39:19
edit2Rapporteer  
Ik heb doppen uit de surfshop gehad, weet niet meer welke maar die zaten niet fijn en gingen uit. Ik heb custom zwem doppen laten maken bij een "hoor winkel" . Heb er zelf een brillenkoordje aan vast gemaakt zodat ik ze niet kwijt raak als ik ze af doe. Kosten 75€ maar dat het dik waard! Zitten perfect en heb geen last meer van m'n oren.
Edit: ik draag ze het hele jaar, omdat ik ook in de zomer soms last krijg als ik ze niet draag

Foto's even van internet geplukt.
Michael1988

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #3 September 22, 2015, 17:48:09
edit2Rapporteer  
Ik denk dat geen van de oordoppen die bas1983 noemt goed genoeg zijn als ik kijk naar de constructie om geen water door te laten. Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat de commercieel standaard verkrijgbare oordoppen tussen 45% en 100% water doorlaten tot het trommelvlies met oppervlakte zwemmen, horizontale druk 90cm onder water en of verticale druk 90cm onderwater.

Hoewel bovenstaande oordoppen niet specifiek getest zijn in een van deze onderzoeken, werken ze wel volgens hetzelfde principe met de kerstboomlaagjes.

Beste manier om geen water in je oor te krijgen tijdens zwemmen is watjes ingesmeerd met vaseline. Of dit ook goed genoeg blijft zitten tijdens kiten is weer een volgende vraag.
HBX

Berichten: 201
Logs: 0 | 1250 uur
Antwoord #4 September 22, 2015, 17:51:01
edit2Rapporteer  
Ik gebruik mijn doppen alleen in de winter (onder de 10 graden) icm met een cap, maar misschien na dit berichtje toch maar wat eerder in het seizoen de doppen in gaan doen...

Ik heb zowel de Seals als de SurfEars maar ben uiteindelijk het meest tevreden over de SurfEars i.v.m. het gebruikersgemak, maar dit is wellicht heel persoonlijk.

Voordeel van deze beide doppen is dat je je gehoorgang niet helemaal afsluit dus in ieder geval nog iets van omgevingsgeluid meekrijgt  Grin

Seals: http://www.versusshop.nl/seals-oordoppen
SurfEars: http://www.versusshop.nl/surf-ears-oordoppen
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 September 22, 2015, 19:12:04
edit2Rapporteer  
Zelf de swimsafe aangeschaft maar deze gaan bij mij al snel zo diep zitten dat ik ze zonder tangetje er niet meer uit krijg. Ga dus op zoek naar andere.
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #6 September 22, 2015, 20:19:47
edit2Rapporteer  
is dit iets waar je aanleg voor hebt? of krijgt iedereen het ?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 September 22, 2015, 20:29:57
edit2Rapporteer  
Iedereen is er vatbaar voor.


The majority of patients present in their mid-30s to late 40s. This is likely due to a combination of the slow growth of the bone and the decreased participation in activities associated with surfer's ear past the 30's. However surfer's ear is possible at any age and is directly proportional to the amount of time spent in cold, wet, windy weather without adequate protection
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #8 September 22, 2015, 20:34:26
edit2Rapporteer  
ja las het toevallig net, na ff googlen. Gebruik jij ook altijd oordopjes dan ? is me eigenlijk nooit opgevallen.
Michael1988

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #9 September 22, 2015, 20:49:10
edit2Rapporteer  
Aanleg om surfers oor te ontwikkelen is nog onvoldoende onderzoek naar gedaan. Veel te kleine markt voor big pharma. Maar ik denk dat het voor iedereen die in koud water gaat kiten, zeker iets is om rekening mee te houden.

Grootste studie die ik zo snel kon vinden is met 202 surfers en geeft de volgende resultaten/conclusie:
There was a 38% overall prevalence of EAEs(surfers oor), with 69% of lesions graded as mild and 31% graded as moderate-severe. Professional surfers (odds ratio 3.8) and those subjects who surfed predominantly in colder waters (odds ratio 5.8) were found to be at a significantly increased risk for the development of EAEs. The number of years surfed was also found to be significant, increasing one's risk for developing an exostosis by 12% per year and for developing more severe lesions by 10% per year. Individuals who had moderate-severe EAEs were significantly more likely to be willing to surf in colder waters than were those who had mild EAEs (odds ratio 4.3). Conclusions: EAEs are more prevalent in cold water surfers, and additional years surfing increase one's risk not only for developing an EAE but also for developing more severe lesions.

Bovenstaande tekst misschien niet voor iedereen in even begrijpbare taal, maar:
- Verhoogd voorkomen bij surfers die in koud water surfen.
- Aantal jaren surfen geeft ook verhoogde kans.
- Verhoogde kans op ontwikkelen van een ernstigere vorm van surfers oor bij surfen in koud water.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 September 22, 2015, 21:37:10
edit2Rapporteer  
Wel interessant dus om eens een test te gaan houden hier op kitehigh!
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 September 22, 2015, 21:43:35
edit2Rapporteer  
Heb zelf de seals van sorky uit hbx z'n post. Had eerst docs proplugs maar dat deed pijn aan m'n oren na een tijdje. Die seals zitten prima, ik vergeet soms dat ik ze in heb. Makkelijk in te brengen en eruit te halen. Kan ook icm cap, uitstekende gedeelte is erg flexibel, dus je cap duwt ze niet verder naar binnen oid.
Giertje

Berichten: 1230
Antwoord #12 September 22, 2015, 22:15:11
edit2Rapporteer  
Oordoppen, waar gaat dit heen met die stoere kitesurfers?
Nog even en jullie beginnen een topic over steunkousen. ThumpsUp
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #13 September 22, 2015, 22:15:45
edit2Rapporteer  
Maar de enige manier om erachter te komen of het al bij jou begonnen is, is dus met otoscoop?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #14 September 22, 2015, 22:22:37
edit2Rapporteer  
Oordoppen, waar gaat dit heen met die stoere kitesurfers?
Nog even en jullie beginnen een topic over steunkousen. ThumpsUp
heel stoer inderdaad,  dat ze je oor eraf moeten snijden om je met bot dichtgegroeide gehoorgang weer open te dremelen.
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #15 September 22, 2015, 22:44:04
edit2Rapporteer  
Maar de enige manier om erachter te komen of het al bij jou begonnen is, is dus met otoscoop?

Het gevoel dat er water in je oor achterblijft nadat je onder bent geweest is volgens mij 1 van de eerste tekenen... Met name als het ook niet weg is als je even je hoofd draait.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #16 September 22, 2015, 22:46:34
edit2Rapporteer  
Ik heb al een paar jaar de DocPro's. Ooit gekocht bij eurofun geloof ik. Ik nam ze omdat ik in de winter last kreeg van oorpijn en bang was dat ik een surfersoor zou krijgen. Vindt ze fijn en merk niet echt dat ik ze in heb. Kan wel slechter gesprekken volgen als we het strand oplopen.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #17 September 23, 2015, 06:20:57
edit2Rapporteer  
Pas otoplastieken voor mn werk aan laten meten en kreeg ook te horen dat er al kraakbeen vorming aanwezig is. Gelijk 'surfdoppen' aan laten meten. €17,- of wat Evan zegt; je oren uit laten dremelen.  Doe ze vanaf nu in tot het voorjaar.  Er heeft trouwens een artikel in de Acces gestaan over surfers oor.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #18 September 23, 2015, 07:34:54
edit2Rapporteer  
Ik ga er ook toch ook maar eens naar laten kijken. Wink
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #19 September 23, 2015, 08:19:05
edit2Rapporteer  
Zoals eerder al genoemd: bij langdurige exposure een veel grotere kans. Maar niet alleen in koud water, ook met warm water en redelijk wat wind is er genoeg afkoeling om groei te stimuleren. Dus niet alleen in de winter dragen, maar altijd.

De doppen die je gehoorgang in gaan zijn, als je al last hebt, minder goed, want veroorzaken dan ook irritatie, met mogelijke groei tot gevolg.

Als je regelmatig last hebt van water wat in je oor blijft hangen, of lichte oorontsteking, dan zit je al goed fout. Druppel dan ook na iedere sessie één zure druppel in je gehoorgang om infectie te voorkomen (zure druppel = 70% alcohol, 30 % azijn).
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #20 September 23, 2015, 10:01:12
edit2Rapporteer  
Infectie voorkomen is toch iets anders dan het voorkomen van surfersoor.
Zoals ik al schreef heb ik nooit enige last ondervonden aan mijn oren. Geen infectie, niet slechter horen, blijft geen water in hangen, functioneert perfect. De koude dagen heb ik met cap gevaren en de keren dat ik lang in het water lig zijn gezien mijn ervaring inmiddels minimaal. Ik heb één winter doorgevaren met cap en in zijn totaliteit kite ik nu 3,5 jaar fanatiek. Dit is dus al genoeg aanleiding voor mijn oren om kraakbeen aan te maken. Ik schreef over risicogroep. Maar eigenlijk is iedere kite/surfer die enig frequent in of op het water te vinden is in Nederland (relatief koud) binnen deze risicogroep. Ik ben zelf erg geschrokken dat ik de eerste bultjes al in mijn oorgangetjes heb zitten, vooral gezien ik weet aan welke ogenschijnlijk veilige omstandigheden heb blootgesteld. Mijn advies is dan ook, of periodiek laten controleren zodat he het wanneer het mis gaat zoals ik op tijd bij bent. Of gewoon helemaal geen risico nemen en altijd beschermende doppen gebruiken.
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #21 September 23, 2015, 10:03:55
edit2Rapporteer  
Hmmm, blijft geen water in mijn oor hangen...maar er komt na een goede spoelsessie weleens water via m'n neus naar buiten.
Heeft dit er ook mee te maken?
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #22 September 23, 2015, 10:56:25
edit2Rapporteer  
Deze kwestie is natuurlijk al eerder besproken oa in 2008 http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=30065.0
maar goed om te zien dat het weer even tevoorschijn wordt gehaald voor de nieuwe generatie kitesurfers.  ThumpsUp
Bas1983

Geen avatar

Berichten: 38
Antwoord #23 September 23, 2015, 10:59:11
edit2Rapporteer  
Pas otoplastieken voor mn werk aan laten meten en kreeg ook te horen dat er al kraakbeen vorming aanwezig is. Gelijk 'surfdoppen' aan laten meten. €17,- of wat Evan zegt; je oren uit laten dremelen.  Doe ze vanaf nu in tot het voorjaar.  Er heeft trouwens een artikel in de Acces gestaan over surfers oor.

Markus, begrijp ik goed dat jij voor €17 (per oor?) op maat gemaakte doppen hebt gekocht? Zo ja, dan ben ik erg benieuwd waar.

Nog een reden waarom ik oordoppen wil aanschaffen is het voorkomen van tinnitus (oorsuizen/piepen). Ik heb hier al een beetje last van en heb het idee dat het na een flinke wipeout erger wordt. Heeft iemand anders deze ervaring ook?
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #24 September 23, 2015, 11:02:12
edit2Rapporteer  
Ik heb één winter doorgevaren met cap en in zijn totaliteit kite ik nu 3,5 jaar fanatiek. Dit is dus al genoeg aanleiding voor mijn oren om kraakbeen aan te maken.
Laat staan wanneer je al meer dan 30 jaar bezig bent...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.